خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سلطانا در مقابل کشمش : شباهت ها و تفاوت های اساسی

سلطانا در مقابل کشمش : شباهت ها و تفاوت های اساسی

تعداد کمی تنقلات بسته بندی شده و قابل حمل منبع خوبی از فیبر طبیعی ، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی ضروری مانند آهن و پتاسیم هستند. میوه های خشک مانند سلطانا و کشمش از این قاعده مستثنی است. حبه‌های درشت خشک شده انگور سیاه، مویز گفته می‌شود. این نوع خشکبار در واقع از نظر شکل ظاهری و رنگ آن با کشمش متفاوت، ولی از نظر خواص تا حدود زیادی شبیه آن است.

مویز نوعی خشکبار است که با خشک کردن انگور حاصل می‌شود. مویز نوعی کشمش است که از انگور شاهانی تهیه می‌شود. کشمش بیشتر برای انگور خشکیدهٔ کوچک استفاده می‌شود و مویز بر اثر خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر نیرو بخش آن بیشتر می‌شود.

را گاهی اوقات "کشمش طلایی" می نامند زیرا رنگی زرد و طلایی دارند. آنها رنگ خود را از انگورهای بدون بذر و سفیدی که از آن تهیه شده اند دریافت می کنند.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

کشمش ، مویز و کشمش سلطانی همگی جزو انواع رایج میوه خشک هستند و در واقع انواع مختلف انگور خشک شده اند. دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری بوده و در انواع غذاهای ترش و شیرین سراسر دنیا استفاده می شوند.

درک تفاوت بین آن ها کمی گیج کننده است، به ویژه برای کشمش و سلطانی، چون تعاریف متفاوتی در نقاط مختلف دنیا دارند.

مثلا در ایالات متحده، اصطلاح «کشمش» هم برای خود کشمش و هم برای کشمش سلطانی به کار می رود. تنها تفاوت بینشان این است که به کشمش های «طلایی»، سلطانی گفته می شود.

در سطح جهانی داستان فرق می کند. در بیشتر کشورها از جمله انگلستان، کشمش و سلطانی براساس نوع انگور و روش فرآوری آن ها، از یکدیگر تفکیک می شوند.

کشمش

 نوعی انگور است که به مدت سه هفته خشک شده است. انگورها هنگام خشک شدن تیره می شوند، به همین خاطر رنگ کشمش ها قهوه ای تیره است.

برای تهیه کشمش از طیف وسیعی از انگورها استفاده می شود. اندازه، طعم و رنگ کشمش ها به نوع انگور مورد استفاده بستگی دارد. در ایالات متحده، معمولا کشمش از انگور بی دانه ی نژاد تامسون تهیه می شود. اما در استرالیا، کشمش ها به طور ویژه از انواع بزرگتر انگور، مانند موسکات، لکسیا و والتهام کراس ساخته می شوند و به همین دلیل از سلطانی بزرگترند.کشمش ها دارای رنگی تیره، بافتی نرم و طعمی شیرین هستند و اغلب از سلطانی و مویز بزرگترند.

کشمش سلطانی

از انگورهای سبز بی دانه، به ویژه نژاد تامسون تهیه می شود. برخلاف کشمش، کشمش های سلطانی را قبل از خشک کردن در نوعی تیزاب غوطه ور می کنند تا سریع تر خشک شوند، به همین خاطر رنگشان از کشمش و مویز روشن تر است.

در استرالیا برخی از سلطانی ها را بدون قرار دادن در تیزاب درست می کنند، به همین دلیل دیرتر خشک می شوند (حدود سه هفته) و معمولا به آن ها کشمش های سلطانی «طبیعی» گفته می شود.

در ایالات متحده، به کشمش های سلطانی «کشمش طلایی» یا «کشمش سلطانا» گفته می شود و غالبا به آن ها نوعی ماده ی نگهدارنده به نام دی اکسید گوگرد می زنند تا رنگشان روشن بماند.

کشمش های سلطانی از کشمش کوچکترند و شیرین تر، آبدارتر و روشن تر از مویز و کشمش هستند.

مویز

به انگورهای کوچکِ خشک شده، مویز می گویند و معمولا از خشک کردن انگورهای کوچک و بی دانه ای، مانند «انگور یاقوتی» و «کارینا» در طی سه هفته درست می شوند. مویز ها شیرین و معطر هستند و به خاطر کوچک بودنشان در غذاهای ترش و یا شیرین استفاده می شوند.

مویز یا سلطان چیست؟

مویز میوه های خشک و شیرین کوچکی هستند که شبیه کشمش هستند . چگونه مویزساخته می شود؟ کشمش و مویزهر دو نوع انگور خشک هستند که روی تاکها رشد می کنند ، اگرچه با استفاده از انواع مختلف بذرها رشد می کنند.

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از انواع انگورهای خشک دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند ، بنابراین از جمله آنها در رژیم غذایی شما می تواند منجر به اثرات مفیدی در برابر تعدادی از بیماریهای التهابی شود.

کدام کشمش بهتر است؟

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور بی دانه یا دانه دار ،کشمش گویند. کشمش آفتاب خشک، سایه خشک، تیزابی و انگوری از جمله کشمش هایی است که این روزها در بازار به فروش می رسد. کشمش آفتاب خشک به کشمش پلویی هم معروف است و کیفیت و قدرت بالا و طعم خوبی دارد. رنگ سرخ، ملاک تشخیص این کشمش از انواع دیگر آن است.

کشمش سایه خشک نوعی کشمش است که رنگ آن تغییر نکرده و سبز باقی می ماند. انگورعسگری به این روش خشک می شود و ارزش تغذیه ای آن بالاست.

کشمش تیزابی به وسیله تیزاب خشک می شود. این ماده از طعم و بو و کیفیت کشمش می کاهد و دوز زیاد آن سرطانزاست. رنگ کشمش، زرد مایل به قهوه ای خرمایی است. این کشمش به دلیل روغن موجود در تیزاب سطحی چرب و نیمه براق دارد و این ملاک مناسبی برای تشخیص آن است.

کشمش انگوری به تیزاب آغشته و با دود گوگرد خشک می شود. رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه ای روشن است و به دلیل ترکیبات گوگردی فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل کرده و برای سلامت مضر است.

تفاوت بین کشمش و مویز چیست؟

در حالی که این دو شباهت های زیادی دارند، اما از جهات خاصی نیز با هم تفاوت دارند. آنچه آنها را از هم جدا می کند نوع انگور ساخته شده از آنها و روش های پردازش مورد استفاده است. کشمش انگورهای سفید خشک شده است که تنها پس از طی مراحل خشک شدن ، رنگ تیره می شوند. آنها را می توان از انواع مختلف انگور تهیه کرد

مویز نیز انگورهای سفید خشک هستند اما از گونه های بی بذر حاصل می شوند آنها تمایل دارند که به راحتی مایع را جذب کنند ، از کشمش کوچکتر هستند و معمولاً کمی شیرین تر هستند

کشمش به طور معمول به مدت سه هفته خشک می شود ، در حالی که مویزها ابتدا در یک محلول روغن نباتی پوشش داده می شوند و سپس با سرعت بیشتری خشک می شوند. همچنین آنها اغلب با دی اکسید گوگرد بیشتر از کشمش حفظ می شوند و این به حفظ رنگ طلایی سبک تر آنها کمک می کند.آیا می توانید کشمش را با مویزجایگزین کنید؟ در بیشتر موارد ، بله.

ارزش غذایی

چرا مویزبرای شما خوب است؟ مویزها منبع خوبی از کربوهیدرات ها و قندهای طبیعی به علاوه فیبر غذایی به همراه مقداری پتاسیم و آهن هستند. آنها همچنین حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنول محافظ هستند.

یک بررسی در مقیاس بزرگ در سال 2017 نشان داد که "مصرف کشمش با مصرف مواد مغذی بهتر ، کیفیت رژیم و پارامترهای وزن و همچنین خطر کم چاق شدن و ابتلا به سندرم متابولیک در بزرگسالان آمریکایی همراه است."

همچنین در مطالعات خاص مشخص شده است که مویزها(علاوه بر موز ، آلو و زردآلو) مقدار مناسبی از فولات ، منگنز و بور را فراهم می کنند ، اگرچه این مقدار به نوع خاص مویزها و نحوه تهیه آنها بستگی دارد.

غلات جهانی و مواد لازم گزارش وب سایت است که "کشمش حاوی طیف گسترده ای از مواد معدنی: کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، روی"، علاوه بر داشتن برخی از ویتامین E، K و ویتامین B.

مطابق با USDA ، یک 1/4 فنجان سلطان شامل حدود

130 کالری

31 گرم کربوهیدرات

10 گرم شکر

1 گرم پروتئین

0 چربی

1 گرم فیبر

320 میلی گرم پتاسیم (9 درصد DV)

20 میلی گرم کلسیم (2 درصد DV)

1میلی گرم آهن (5.5 درصد DV)

در مقایسه با انگورهایی که خشک نشده اند ، میزان ویتامین C و ویتامین K موجود در سلطان و کشمش به میزان قابل توجهی پایین است. روند خشک شدن باعث می شود سطح این مواد مغذی بسیار کاهش یابد ، اما نسخه های خشک شده هنوز هم می توانند فیبر ، کربوهیدراتها و آنتی اکسیدان ها را فراهم کنند.

کشمش، سلطانی و مویز دارای ارزش غذایی مشابهی هستند و همگی سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشند؛ قند بالایی دارند و نسبت به انگورهای تازه ویتامین K و ویتامین C موجود در آن ها کمتر است.

فواید آن ها برای سلامتی یکسان است

کشمش، سلطانی و مویز به شیوه های مختلفی به سلامتی شما کمک می کنند. هر سه منبعی بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها، از جمله پلی فنول ها هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر صدمات مضر ناشی از رادیکالهای آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند؛ این صدمات می توانند منجر به التهاب و بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان شوند.

علاوه بر این کشمش، سلطانی و مویز سرشار از فیبرند و فقط 28 گرم از آن ها حاوی 1 تا 2 گرم فیبر است، که این مقدار4 تا8 % از نیاز روزانه شما را فراهم می کند.

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجاتی که فیبر بالایی دارند می تواند به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و دیابت کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که خوردن کشمش می تواند باعث کاهش فشار خون، کنترل قند خون و افزایش حس شادابی و نشاط شود.

هرچند که میزان تاثیر کشمش سلطانی و مویز ها بر سلامتی به طور ویژه مورد بررسی قرار نگرفته است، اما از آنجایی که ارزش غذایی مشابهی دارند، احتمالا تاثیر آن ها بر سلامتی نیز شبیه کشمش است.

در آخر، اگرچه کشمش، سلطانی و مویز می توانند یک انتخاب سالم باشند، اما مهم است که به یاد داشته باشید میوه های خشک شده قند و کالری زیادی دارند و مصرف بیش از حد آن ها نیز توصیه نمی شود. به همین دلیل میوه خشک را فقط باید در مقادیر اندک و ترجیحاً همراه با سایر غذاهای مغذی مانند آجیل، دانه ها یا ماست میل کنید.

فواید سلامتی

1. منبع خوب فیبر و کربوهیدرات

میوه های خشک منبع خوبی از فیبر و همچنین کربوهیدرات ها هستند که انرژی بدن را تأمین می کنند. به عنوان مثال ، آنها پیش از تمرین یا بعد از تمرین ، میان وعده های خوبی را برای ورزش کاران انتخاب می کنند ، زیرا بدن را با گلوکز مجدداً تقویت می کنند که به قدرت عضلات و مغز کمک می کند.

مویزو کشمش به دلیل دارا بودن فیبر زیاد ، از نظر شاخص گلیسمی متوسط ​​تا کم ، از ارزش متوسط ​​برخوردار هستند . این بدان معناست که باعث می شوند قند خون (قند) خون شما به تدریج از قند معمولی یا کربوهیدرات های تصفیه شده بالا رود. مطالعه ای که در مجله علوم تغذیه ای منتشر شده است می گوید: "کشمش نه تنها برای جمعیت عمومی بلکه برای افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین انتخاب سالم است."

علاوه بر تأمین فیبر در رژیم غذایی ، انگور خشک منبعی از پروبیوتیک ها ، مانند اینولین است ، که به نظر می رسد از فعالیت های میکرو فلورای کولون سالم در روده ، مانند تغذیه باکتری های پروبیوتیکی پشتیبانی می کند.

از آنجا که آنها طعم و مزه ای طبیعی دارند ، می توانید به جای آن ، شکر جدول معمولی را در دستور العمل ها جایگزین این میوه های خشک کنید.

2. از نظر آنتی اکسیدان ها زیاد است

یکی از قابل توجه ترین مزایای سلامتی سولتانا ، تهیه آنتی اکسیدان های پلی فنول است ، همان نوع موجود در "غذاهای فوق العاده" مانند انواع توت ها ، اسفناج ، لوبیای سیاه ، بادام و چای سبز

پلی فنول ها نوعی ترکیبات گیاهی هستند که با بسیاری از مزایای سلامتی ، به ویژه سلامت قلب ، سلامت متابولیک و اثرات ضد سرطان ارتباط دارند .

این آنتی اکسیدان ها به محافظت در برابر رادیکال های آزاد ، استرس اکسیداتیو و التهاب کمک می کنند ، همه اینها به اثرات پیری و بسیاری از بیماری ها کمک می کند. از جمله آنها در رژیم غذایی شما می تواند از کنترل قند خون بهتر پشتیبانی کند ، به جلوگیری از لخته شدن خون ، محافظت از بینایی و سلامت چشم کمک کند و فوایدی را برای سلامت عصبی به همراه دارد.

یکی دیگر از انواع آنتی اکسیدان موجود در sultanas ، اسید اولانولیک است که نشان داده شده دارای اثرات محافظت کبدی ، به علاوه فعالیتهای ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری است مطالعات حاکی از آن است که می تواند در برابر حفره ها و پوسیدگی دندان ها محافظت کند و از رشد باکتری های مضر روی لثه ها نیز محافظت کند.

3. آهن و پتاسیم را تأمین کنید

آیا سلطان ها از نظر پتاسیم زیاد هستند ؟ آنها مانند سایر انواع کشمش ، منبع مناسبی در نظر گرفته می شوند و حدود 8 تا 9 درصد از نیاز روزانه پتاسیم شما را تأمین می کنند.

پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت ضروری است که برای بسیاری از کارکردها لازم است. این سیستم از قلب و قلب و عروق ، کلیه ها ، مغز و بافت های عضلانی پشتیبانی می کند. لازم است به تعادل تأثیرات سدیم در رژیم غذایی ، پشتیبانی از فشار خون طبیعی کمک کرده و می تواند به جلوگیری از سردرد ، کم آبی ، تپش قلب و تورم غدد کمک کند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف منظم کشمش ممکن است باعث کاهش قند خون و عوامل خطر قلبی عروقی از جمله فشار خون (BP) شود. در حالی که نیاز روزانه بور به اثبات نرسیده است ، نشان داده شده است که سلطانها منبع مناسبی از این ماده مغذی هستند که تأثیرات مثبتی بر سلامت استخوان و تولید هورمون دارد.

4- کلسترول و سدیم کم است

اگر دنبال رژیم غذایی کم کلسترول و / یا کم سدیم ، مانند رژیم غذایی DASH یا رژیم MIND هستید ، میوه های خشک شده منبع خوبی از مواد مغذی و فیبر هستند.

پتاسیم موجود در سلطان ، حمایت از کاهش فشار خون بالا است. میزان کلسترول و سدیم پایین برای افرادی که از نظر سلامتی دیگر از جمله مشکلات کلیوی ، تصلب شرایین و بیماری های قلبی هستند ، مناسب است. به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای / MIND ، میوه های خشک به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی خود که با سلامت شناختی و سلامت قلب مرتبط است ارزش دارند.

آهن تهیه شده توسط سلطانها ، یک ماده معدنی اساسی که بیشتر در سلولهای قرمز خون وجود دارد ، از حفظ سطح انرژی بالاتر حمایت می کند ، زیرا آهن کافی به کاهش خستگی کمک می کند. آهن موجود در رژیم غذایی شما از سیستم ایمنی بدن نیز پشتیبانی می کند ، به درمان کم خونی کمک می کند و تولید هموگلوبین حامل اکسیژن در بدن شما را تقویت می کند.

کشمش، مویز و کشمش سلطانی کاربردهای بسیار متنوعی دارند؛ هم می توان آن ها را به تنهایی و یا به عنوان آجیل خورد و هم می شود از آن ها در غذاهای پلویی، خورشت ها، سالادها و شیرینی ها استفاده کرد.

این سه نوع انگور خشک شده، علیرغم تفاوت های اندکی که از نظر طعم و اندازه دارند، اما در بسیاری از دستور پخت ها قابل استفاده هستند و می توانند به راحتی جایگزین یکدیگر شوند.

برای اضافه کردن انگورهای خشک شده به رژیم غذایی تان می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

به همراه پنیر میل کنید؛ انگورهای خشک شده طعم بهتری به پنیر می دهند، به ویژه کشمش که علاوه بر پنیر می تواند ترکیب خوبی با دیگر آجیل ها، پنیرهای خامه ای و شیرینی ها باشد. 

به عنوان اسنک صبحانه یا عصرانه بخورید؛ هم می توانید آن ها را به تنهایی بخورید و هم به ماست یا آجیل اضافه کنید. همچنین می توانید روش ابتداعی خودتان را داشته باشید و آن ها را با هر چیزی که دوست دارید ترکیب نمایید.

 آنها را به فرنی اضافه کنید؛ مقدار کمی کشمش، مویز یا سلطانی می تواند مزه ی شیرین و خوبی به فرنی بدهد.

 آنها را به انواع شیرینی ها و کیک ها اضافه نمایید؛ برای شیرین کردن انواع شیرینی ها، مثل کلوچه، گرانولا و کیک ها می توانید از انگورهای خشک شده استفاده کنید. به خصوص کشمش و کشمش های سلطانی، چون طعم بی نظیری به دیگر مواد تشکیل دهنده می دهند و آن ها را مزه دار می کنند.

در سالاد بریزید انگورهای خشک شده، به ویژه مویز، طعمی خوشمزه و شیرین به سالادها می دهند. ترکیب آن با سبزی های تلخ و تند و آجیل های تُرد بسیار لذیذ است.

 در غذاهای مختلف استفاده کنید؛ سعی کنید هر کدامشان که می توانید را به غذاهایتان، مانند کاری، کوفته، عدس پلو وپلوهای مخلوط اضافه کنید اما معمولا در این غذاها از مویز استفاده می کنند، چون اندازه ی آن نسبت به کشمش و سلطانی کوچکتر است.

کشمش، سلطانی و مویز را در مکانی خنک، خشک و تاریک مانند کابینت یا انباری نگه دارید و آنها را در کیسه ای بسته بندی شده یا شیشه در بسته بگذارید.

هر سه منبع غنی از مواد مغذی هستند و به راحتی می توانند جایگزین هم شوند. در نهایت باید نوعی را انتخاب کنید که متناسب با غذا و مزه دلخواه شما باشد.

 برخی از تولید کنندگان از مواد نگهدارنده ای به نام دی اکسید گوگرد برای حفظ رنگ انگور تازه استفاده می کنند. این ماده عمدتاً برای کشمش سلطانی یا همان کشمش طلایی استفاده می شود. برخی از افراد نسبت به دی اکسید گوگرد حساس هستند و با مصرف آن دچار دل پیچه، کهیر، جوش یا حملات آسم می شوند. اگر شما هم به دی اکسید گوگرد حساسیت دارید حتما در هنگام خرید این انگورهای خشک شده به این موضوع توجه کنید.


نکته پایانی

کشمش، مویز و کشمش سلطانی انواع مختلفی از انگور خشک شده هستند و سرشار از فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان می باشند. کشمش از انواع مختلفی از انگور ساخته شده، به طور طبیعی خشک می شود و از نظر اندازه بزرگتر از سلطانی و مویز است. کشمش های سلطانی از انگورهای سبز بی دانه ساخته می شوند، پیش از خشک کردن درون محلولی خوابانده می شوند تا زودتر خشک شوند و روشن تر و آبدار تر از آن دو نوع دیگرند. مویز از انواع کوچک انگور ساخته می شود، بطور طبیعی خشک می گردد و کوچکترین و تیره ترین نوع انگور خشک شده است.

سلطانها چیست؟ همچنین به آن کشمش طلایی نیز گفته می شود ، نوعی میوه خشک و شیرین کوچک است که از انگورهای سفید خشک ساخته شده است. تفاوت چیست؟ این دو مشابه هستند و هر دو از انگور ساخته می شوند ، با این حال سلطان همیشه از انگورهای سفید و بدون بذر تهیه می شود و معمولاً در طی مراحل تولید با روغن های گیاهی و گوگرد درمان می شود. آنها مواد مغذی مشابهی از جمله آنتی اکسیدان های پلی فنول ، فیبر و مقداری پتاسیم و آهن را ارائه می دهند. سلطانها از نظر قند خون نسبتاً پایین هستند ، یک میان وعده یا ورزشکاران خوب قبل یا بعد از تمرین ایجاد می کنند و برای جایگزینی قند در دستور العمل ها می توان از آنها استفاده کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده