خرید از سراسر دنیا


» چگونگی علائم نقرس / علل ، رژیم غذایی ، درمان

چگونگی علائم نقرس / علل ، رژیم غذایی ، درمان

نقرس نوعی ورم مفاصل است که در اثر اسید اوریک بیش از حد در جریان خون ایجاد می شود. علائم نقرس به دلیل تشکیل کریستالهای اسید اوریک در مفاصل و واکنش بدن به آنها است. نقرس از نظر کلاسیک روی مفصل در پایه پنجه بزرگ تأثیر می گذارد.


 نقرس یک نوع شایع و پیچیده آرتروز است که می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری با حملات ناگهانی ، شدید درد ، تورم ، قرمزی مشخص می شود.نقرس باعث درد ناگهانی شدید مفاصل می شود. درد شدید ناگهانی در هر مفصل - معمولاً انگشتان پا ، یا انگشتان دست ، مچ دست ، آرنج یا زانو اگر بلافاصله تحت درمان قرار بگیرید ، نقرس باعث آسیب مفاصل نمی شود.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


نقرس نوعی از آرتروز التهابی است که با حملات مکرر مفصل قرمز ، براق ، گرم و تورم مشخص می شود. درد به طور معمول سریع رخ می دهد و در کمتر از 12 ساعت به حداکثر شدت می رسد. مفصل در پایه انگشت بزرگ تقریباً در نیمی از موارد دیده می شود.نقرس نوعی آرتروز است که باعث ایجاد مفاصل دردناک و سفت ، معمولاً در انگشتان پا می شود.


علائم نقرس

بعضی از افراد اسید اوریک زیادی در خون خود دارند ، اما علائمی ندارند. به این نقرس بدون علامت گفته می شود.علائم حاد نقرس از ابتلا به کریستالهای اسید اوریک در مفصل شما به سرعت ظاهر می شود و 3 تا 10 روز دوام می آورد. درد و تورم شدید خواهید داشت و مفصل شما ممکن است احساس گرما کند. بین حملات نقرس هیچ علائمی ندارید.


اگر شما نقرس را درمان نکنید ، ممکن است مزمن شود. توده های سخت به نام توفی در نهایت می توانند در مفاصل شما و پوست و بافت نرم اطراف آنها ایجاد شوند. این رسوبات می توانند به طور دائمی به مفاصل شما آسیب برساند.درمان سریع برای جلوگیری از مزمن بودن نقرس مهم است. دانستن چگونگی مشاهده علائم می تواند به شما کمک کند قبل از نقرس به پزشک مراجعه کنید ، می تواند مشکلات دائمی ایجاد کند.


کسانی که با بیماری نقرس درگیر هستند می‌دانند که رژیم غذایی چقدر می‌تواند بر بهبود یا وخیم شدن این بیماری موثر باشد.همین دلیل باعث می شود تا بسیاری از افراد به دنبال بهترین رژیم غذایی برای تاثیر گذاشتن بر روند بهبود بیماری نقرس هستند.علت بروز این بیماری در افراد افزایش میزان اسید اوریک خون است؛ که بر اثر تجزیه نشدن پروتئینی به نام «پورین» یا «پیورین» در بدن تجمع می‌یابد.این پروتئین در گوشت قرمز و غذاهای دریایی همچون میگو و ماهی به مقدار زیادی وجود دارد.


ولی ژنتیک افراد هم تا ۶۰ درصد میزان ابتلای افراد را به این بیماری افزایش می‌دهد و البته مردان بیشتر از زنان به نقرس دچار می‌شوند. برای داشتن بهترین رژیم غذایی برای نقرس باید خوراکی‌هایی مصرف کرد که به کاهش اسید اوریک خون کمک می‌کنند مثل غذاهایی با کالری کم، چون چاقی و البته فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.


در کنار توصیه‌هایی که برای مصرف مواد غذایی مفید برای نقرس می‌شود، پیشنهادهایی برای پرهیز از مواد غذایی مضر هم کمک کننده خواهد بود. سبزیجاتی مانندجعفری، کلم برگ، کاهو، رزماری، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، کرفس و کدو سبز به دلیل داشتن پیورین و کالری کم در سبد غذایی مبتلایان به نقرس بسیار توصیه می‌شود.


سبزیجات مضر: اسفناج، مارچوبه، قارچ، نخود فرنگی، کلم بروکلی و گل کلم را از رژیم غذایی برای نقرس حذف کنید.این سبزیجات اگرچه برای سلامتی مفید هستند ولی به علت میزان زیاد پیورین، برای افراد مبتلا به نقرس مضرند.


میوه‌های مفید: به طور کلی ثابت شده است که مصرف ویتامین C در بهبود نقرس موثر است و در همین

راستا بهترین میوه را گیلاس دانسته‌اند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


گیلاس به طرز شگفت‌آوری در بهبود بیماری نقرس موثر است. سایر میوه‌های قرمز رنگ مثل چغندر،شاتوت، تمشک، هلو، آلبالو و توت فرنگی باید در رژیم غذایی برای نقرس وجود داشته باشند. آناناس درد ناشی از تورم مفاصل را کاهش می‌دهد و پرتقال هم به دلیل مقادیر زیاد ویتامین C مفید است.


غذاهای مفید: غذاهای با کالری کم، قندکم و چربی کم تضمین سلامتی شماست، بنابراین داشتن بهترین رژیم غذایی برای نقرس سعی کنید، از مواد غذایی حجیم ولی کم پروتئین و کم چربی استفاده کنید.سیب زمینی، برنج، بادمجان، پاستا، بامیه و هویج را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاها با فیبر زیاد شما را سیر می‌کنند اما کالری بالایی ندارند و چاق کننده نیستند.


چاقی یکی از عوامل موثر بر ابتلا به بیماری نقرس است. در بین گوشت‌ها، مرغ کمترین میزان پیورین را دارد

و مصرف روزانه ۱۰۰ گرم مرغ در رژیم غذایی برای نقرس مضر نیست. از روغن زیتون برای طبخ غذاها استفاده کنید.این روغن هیچ ضرری برای مبتلایان به نقرس ندارد بلکه مفید هم هست.


غذاهای مضر: می‌توان لیست بلندبالایی از غذاهای تشدید کننده نقرس تهیه کرد! لازم به یادآوری نیست ،که گوشت‌های قرمز و غذاهای دریایی پیورین بسیار زیادی دارند.

اگر مجبور به مصرف گوشت قرمز شدید حتما از سماق استفاده کنید؛ هم ترکیب مزه‌ای بسیار مطبوعی به غذا می‌دهد و هم به شکستن پیوندهای پروتئینی و هضم گوشت کمک می‌کند.تخم مرغ هم در رژیم غذایی برای نقرس جایی ندارد. سس مایونز و چربی‌های مضر را فراموش کنید.


چاقی، کلسترول بالا و کبد چرب زمینه را برای بروز نقرس آماده می‌کند. سایر غذاهای مضرعبارت‌اند از: کله‌پاچه، سیرابی، جگر، انواع ماهی، میگو، لبنیات پرچرب، شیرینی‌های افزوده،الکل، قند و نوشابه‌های گازدار.علاوه بر رژیم غذایی برای نقرس که ذکر شد، نوشیدن زیاد آب و مایعات در کنار تحرک و ورزش بسیار کمک کننده خواهد بود.


در کنار داروهایی که پزشک برای درمان نقرس تجویز می‌کند که مصرف آن‌ها حتما واجب است، رعایت این رژیم غذایی برای نقرس بسیار مهم است. با خلاقیت خود این مواد غذایی را ترکیب کنید تا بار دیگر طعم سلامتی را بچشید.در برخی از افراد مبتلا به نقرس ، دلیل رژیم غذایی است. دریابید که کدام غذاها به ویژه در پورینهای تولید نقرس بسیار زیاد هستند.


تشخیص نقرس

پزشک شما می تواند براساس بررسی تاریخچه پزشکی ، معاینه بدنی و علائم شما نقرس را تشخیص دهد.

پزشک احتمالاً تشخیص شما را بر این اساس قرار داده است:

شرح درد مفاصل شما

چند بار درد شدید در مفصل خود تجربه کرده اید

منطقه قرمز و تورم چقدر است

پزشک شما ممکن است آزمایش کند تا بتواند اسید اوریک موجود در مفصل شما را بررسی کند. یک نمونه از مایع گرفته شده از مفصل شما می تواند نشان دهد،که آیا حاوی اسید اوریک است.همچنین ممکن است پزشک بخواهد از پرتونگاری مفاصل شما استفاده کند. اگر علائم نقرس دارید ، می توانید با مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه خود شروع کنید. اگر نقرس شما شدید است ، ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص بیماری های مفاصل مراجعه کنید.


درمان نقرس

در صورت عدم درمان ، نقرس در نهایت می تواند منجر به آرتروز شود. این وضعیت دردناک می تواند مفصل شما را به طور دائم آسیب دیده و متورم کند.برنامه درمانی که پزشک توصیه می کند بستگی به مرحله و شدت نقرس شما دارد. داروها برای درمان کارهای نقرس به یکی از دو روش: آنها درد را تسکین داده و التهاب را کاهش می دهند ، یا با پایین آمدن سطح اسید اوریک از حملات نقرس آینده جلوگیری می کنند.


نقرس یک نوع دردناک از آرتروز است و زمانی رخ می دهد که سطح بالای اسید اوریک در خون سبب تشکیل کریستال ها در داخل و اطراف مفصل می شود. اسید اوریک زمانی در بدن تولید می شود که یک ماده شیمیایی به نام پورین را تجزیه می کند. پورین به طور طبیعی در بدن اتفاق می افتد، اما در غذاهای خاص نیز یافت می شود. اسید اوریک از ادرار دفع می شود.


رژیم غذایی نقرس ممکن است به کاهش میزان اسید اوریک در خون کمک کند. نوشیدن آب میوه‌های طبیعی مانند آب انگور، گیلاس و آلبالو و مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، سیب درختی و لیمو شیرین برای افرادی که دچار نقرس هستند، مفید است، همچنین مصرف سالاد کاهو و ترخون در بهبود نقرس نقش مؤثری دارد.


مصرف آب شاتوت، هویج و خیار برای مبتلایان به نقرس مفید است، افرادی که دچار این عارضه هستند باید در رژیم غذایی روزانه خود سیب درختی زرد را بگنجانند، سیب درختی زرد به علت داشتن اسید مالیک باعث خنثی شدن اسید اوریک خون می‌شود، همچنین مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C مانند نارنگی، پرتقال، لیمو ترش و کلم بنفش برای مبتلایان به نقرس ضروری است.


داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد و کاهش دادن وزن خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش مقدار کالری و کاهش وزن - حتی بدون رژیم محدود پورین - کاهش میزان اسید اوریک و کاهش تعداد حملات نقرس. کاهش وزن، استرس کلی روی مفاصل را نیز کاهش می دهد.


کربوهیدرات های پیچیده خوردن میوه ها، سبزیجات و غلات، که کربوهیدرات های پیچیده ای دارند. اجتناب از غذاها و نوشیدنی های شربت ذرت با فروکتوز بالا و محدود کردن مصرف آب میوه های طبیعی شیرین با خوردن آب مرطوب بمانید.چربی های اشباع شده از گوشت قرمز، مرغ های چرب و محصولات لبنی با چربی بالا کنار بگذارید.


تمرکز بر گوشت و مرغ لاغر، لبنیات کم چرب و عدس به عنوان منبع پروتئین.

اجتناب از گوشت هایی مانند جگر، قلوه، که دارای سطوح بالا پورین هستند و به سطح بالای اسید اوریک خون کمک می کنند. محدود کردن مصرف گوشت گاو، گوسفند .

غذای دریایی:برخی از انواع غذاهای دریایی مانند ساردین ها و ماهیان دریایی حاوی پورین بسیار بالایی هستند. اما مزایای کلی ماهی ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد. مقادیر متوسط ​​ماهی می تواند بخشی از رژیم غذایی نقرس باشد.

سبزیجات حاوی پورین بالا:مطالعات نشان داده اند که سبزیجات با پورین بالا ، مانند مارچوبه و اسفناج، خطر ابتلا به نقرس و حملات نقرس را تشدید نمی کنند.

ساردین ها می توانند باعث ایجاد درد نقرس شوند

خوردن ماهی می تواند به درد نقرس کمک کند

 درک ارتباط بین نقرس و مواد غذایی

نقرس نوعی آرتروز است که معمولاً بر روی مفاصل محیطی ، اغلب در انگشتان پا (اول) تأثیر می گذارد ، اما همچنین می تواند بر روی زانوها ، آرنج ها ، شست یا انگشتان تأثیر بگذارد.

افرادی که از نقرس رنج می برند ، تمایل به تولید ادرار بیشتر از حد طبیعی دارند و یا به شکل اسید اوریک کمتر دفع می کنند. نقرس معمولاً با افزایش سطح ادرار خون همراه است.

پورین ها ، که به منظور دفع ادرار و اسید اوریک شکسته می شوند ، از دو منبع پروتئین رژیم غذایی و ترکیب بدن تشکیل می شوند.


مردان نسبت به زنان بسیار مستعد ابتلا به نقرس هستند ، اگرچه زنان یائسه نیز خطر بیشتری را به دنبال دارند.

عواملی که می توانند حمله به نقرس را تسخیر کنند ، عبارتند از:

اضافه وزن - بسیاری از بیمارانی که از نقرس رنج می برند دارای اضافه وزن یا چاقی هستند

الکل - حملات حاد نقرس اغلب در اثر مصرف زیاد در الکل رسوب می کند

پورین های رژیمی - خوردن غذاهای سرشار از پورین (گوشت ، ماهی ، پرندگان ماهی) می تواند باعث حمله شود


گرسنگی یا رژیمهای غذایی بسیار کم مصرف - وقتی پروتئین های بدن به دلیل گرسنگی یا دریافت انرژی بسیار کم تجزیه می شوند ، میزان اورات خون بطور چشمگیری افزایش می یابد.

بیماری کلیه - هر بیماری مانند نارسایی مزمن کلیوی ، که مانع از عملکرد درست کلیه ها می شود و دفع ادرار کافی می تواند باعث نقرس شود.

سایر بیماری ها - بیماری هایی مانند لوسمی یا پسوریازیس می تواند باعث افزایش تولید ادرار شود

داروها - ترکیبات شیمیایی که باعث کاهش دفع ادرارها می شوند ، از جمله به اصطلاح دیورتیک های تیازیدی که برای درمان فشار خون و ادم مورد استفاده قرار می گیرند ، می توانند باعث حمله نقرس شوند.

پذیرش عادت های جدید و سالم


می توانید خطر ابتلا به حمله نقرس دیگر را کاهش دهید. این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

کاهش وزن

میزان مصرف الکل را به شدت کاهش دهید. در صورت لزوم از مصرف الکل خودداری کنید یا نوشیدن آن را به کمتر از دو نوشیدنی در روز محدود کنید. یک روش خشن اما مؤثر برای جلوگیری از نقرس.

از خوردن اجتناب از مضراب اجتناب کنید: از وعده های غذایی غنی و سنگین که حاوی مقدار زیادی چربی و پورین است ، خودداری کنید - به عنوان مثال شام معمولی کریسمس نمونه ای عالی از یک وعده غذایی پر از چربی و پورین است.


از پورین ها خودداری کنید: از غذاهای پرمصرف مانند جگر ، کلیه ها ، شیرین ها ، ساردین ها ، آنچوی ها ، طغیان ماهی (تخم مرغ و خاویار) و عصاره های گوشتی خودداری کنید.

آب بنوشید: شش یا چند لیوان آب در طول روز و یک لیوان در شب قبل از خواب بنوشید تا به کلیه ها در دفع ادرار کمک کند.

به راحتی به نوشیدنی های کافئین دار بروید: از نوشیدن چای و قهوه بیش از حد خودداری کنید و اگر فهمیدید که مفاصل بعد از یک قهوه / چای شروع به درد می کند ، به چای روبیبوس تغییر نکنید.


 اصول اساسی محدود کردن پورین های رژیمی

آب - حداقل شش لیوان در روز بنوشید و قبل از اینکه بخوابید مطمئن شوید که یکی از لیوان ها را دارید. این به خلاص شدن از شر اسید اوریک کمک می کند.

توفو (پنیر لوبیا) - از آن به عنوان منبع پروتئین استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهد که باعث افزایش ترشح اسید اوریک می شود.

مواد مغذی - رژیم غذایی باید از نظر کربوهیدرات (مانند نان ، برنج و ماکارونی) نسبتاً زیاد ، پروتئین متوسط ​​(به عنوان مثال توفو) و چربی کم باشد.

الکل - از مصرف بیش از حد الکل باید اجتناب شود. ممتنع بودن و پرهیز از الكل ممكن است در موارد شدید لازم باشد.

وزن بدن - حفظ یا کاهش تدریجی وزن ایده آل بدن می تواند مفید باشد.

از غذاهایی با محتوای پورین زیاد خودداری کنید. غذاهای زیر حاوی 100 تا 1 000 میلی گرم نیتروژن پورین در هر 100 گرم مواد غذایی است:

   مغز

   مشاوره

   غاز

   قلب

   شاهرگ

   کلیه

   ماهی خال مخالی

   عصاره گوشت

   گوشت چرخ کرده

   صدف

   ساردین

   مخمر (نانوا و آبجو ، به عنوان مکمل)

غذاهایی با محتوای پورین متوسط

این غذاها حاوی 9 تا 100 میلی گرم نیتروژن پورین در هر 100 گرم مواد غذایی هستند. یک وعده غذایی گوشت ، ماهی یا مرغ (90 گرم) یا یک وعده سبزیجات (1/2 لیوان) از این گروه ، بسته به وضعیت بیمار در روز مجاز است:

   مارچوبه

   لوبیا خشک

   عدس

   گوشت ، ماهی و مرغ (به جز موارد فوق)

   قارچ

   نخود خشک

   صدف

   اسفناج

غذاهایی که میزان پورین کمی دارندو ممکن است روزانه از آنها استفاده شود:


   نان (سفید) و کراکر

   کره یا مارگارین (در حد اعتدال)

   کیک و کلوچه

   نوشیدنی های گازدار

   غلات

   پنیر

   گیلاس

   شکلات

   قهوه

   کرم (در حد اعتدال)

   فرنی

   تخم مرغ

   چربی ها (در حد متوسط)

   میوه

   دسرهای ژلاتینی

   گیاهان

   بستنی

   شیر

   رشته فرنگی

   آجیل و خشکبار

   روغن

   زیتون

   ترشی

   ماکارونی

   ذرت بو داده

   پودینگ

health24

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده