دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تنگی کانال نخاع: علل ، علائم ، تشخیص و درمان

تنگی کانال نخاع: علل ، علائم ، تشخیص و درمان

تنگی نخاع چیست؟

ستون فقرات ستونی از استخوان ها به نام مهره ها است که ثبات و پشتیبانی از بدن فوقانی را فراهم می کند. این ما را قادر می سازد به چرخش و پیچاندن بپردازیم.


اعصاب نخاعی از طریق دهانه در مهره ها جریان دارد و سیگنال هایی را از مغز تا بقیه بدن انجام می دهد. استخوان و بافت های اطراف از این اعصاب محافظت می کند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟


اگر به هر طریقی آسیب دیده یا دچار اختلال شوند ، می تواند بر عملکردهایی مانند راه رفتن ، تعادل و احساس تأثیر بگذارد.


تنگی ستون فقرات بیشتر در کمر و گردن رخ می دهد. برخی از افراد با تنگی نخاعی ممکن است علائمی نداشته باشند. بسته به کاری که انجام می دهید از کمردرد ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی یا ضعف عضلانی که تمایل به آمدن و رفتن دارد رنج می برید؟


آیا هنگام خم شدن کمر درد ناگهان از بین می رود ، و هنگامی که در حالت ایستادن هستید درد، دوباره برمی گردد؟ این ممکن است نشانه تنگی نخاع باشد. تنگی نخاع یک علت شایع دردهای کمر و گردن است.


کانال نخاع، یک فاصله باریک درون ستون فقرات است که ممکن است بر اعصابی که از ستون فقرات عبور می کنند، فشار وارد کند.


 تنگی کانال نخاعی اغلب در قسمت پایین کمر و گردن وجود دارد ؛ برخی افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی ممکن است

علائم بیماری نداشته باشند برخی دیگر ممکن است درد، خارش، بی حسی و ضعف ماهیچه را تجربه کنند.

نشانه ها ممکن است که در طول زمان بدتر شوند. تنگی کانال نخاعی معمولاً براثر تغییرات فرسایش و یا پارگی در ستون فقرات مربوط به آرتروز ایجاد می شود.


33 مهره تشکیل دهنده ستون فقرات از نخاع شما محافظت می کند و به شما امکان ایستادن و خم شدن را می دهد. با افزایش سن ، ستون فقرات ما تغییر می کند. پارگی طبیعی و پیری می تواند منجر به تنگ شدن دیسک بین مهره ها ، فشار آوردن به نخاع و اعصاب شما شود و باعث درد شود.


انواع تنگی کانال نخاعی

انواع تنگی کانال نخاعی با توجه به جایی که در ستون فقرات اتفاق می افتد، طبقه بندی می شوند ؛ امکان دارد بیش از یک نوع داشته باشد.


گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

دو نوع اصلی تنگی کانال نخاعی، عبارتند از:

تنگی مهره های گردنی و کمری

در این شرایط، باریک شدن در قسمت ستون فقرات در گردن شما رخ می دهد.

تنگی مهره های کمری

در تنگی کانال کمری همانطور که در بخش سلامت سایت نمناک اشاره شده است ریشه های اعصاب نخاعی در قسمت پایینی کمر تحت فشار قرار می گیرند و این وضعیت مخصوصا هنگام فعالیت کردن می تواند سبب ایجاد علائم درد سیاتیک (مور مور شدن، ضعف یا بی حسی که از قسمت پایین کمر تا به باسن و پاها منتشر می شود) شود.


علل تنگی نخاع

تغییرات دژنراتیو و آرتروز ممکن است با افزایش سن باعث تنگی نخاع شود. طبق آکادمی جراحان ارتوپدی ، انحطاط ستون فقرات تا 50 سالگی در 95٪ از افراد مشاهده می شود .به دلیل این عامل سنی ، تنگی ستون فقرات در مردان و زنان بالای 50 سال به احتمال زیاد رخ می دهد.


انحطاط ستون فقرات باعث از بین رفتن محتوای آب و خشک شدن دیسک ها می شود و در نتیجه مسکن یا فروپاشی فضای بین مهره ها ایجاد می شود. با حل و فصل ستون فقرات ، دو چیز شروع می شود.


ابتدا انتقال وزن به مفاصل ستون فقرات به نام مفاصل صورت. دوم ، تونل هایی که اعصاب از آن خارج می شوند کوچکتر می شوند. با کوچکتر شدن تونل های عصبی ، فشار بیشتری به نخاع و اعصاب وارد می شود و در نتیجه درد ایجاد می شود.


ضخیم شدن یک رباط در پشت ، رشد استخوانی از استخوان و دیسک های شکوفه همگی می توانند به این بیماری کمک کنند. سایر شرایطی که منجر به تنگی نخاع می شود شامل تومورهای نخاعی ، تروما ، اسپوندیلو آرتریت التهابی و بیماری پیج است.


در صورت آسیب دیدگی نخاع یا جراحی در ستون فقرات ، خطر تنگی نخاع نیز افزایش می یابد. تنگی ستون فقرات همچنین می تواند یک بیماری مادرزادی باشد. برخی از افراد با کانال باریک نخاعی متولد می شوند ، اما این علت کمتر متداول است.


 تنگی نخاع چه وضعیتی در ستون فقرات ایجاد می شود:

تنگی نخاع کمر: باریک شدن ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر ، شایع ترین نوع تنگی نخاع

تنگی نخاع قفسه سینه: باریک بودن ستون فقرات در وسط پشت

تنگی نخاع گردن: باریک بودن ستون فقرات در گردن

داشتن بیش از یک نوع تنگی ستون فقرات همزمان است.


علائم تنگی نخاع

بسیاری از افراد ممکن است شواهدی از تنگی نخاع در MRI یا CT نشان دهند اما هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. با شروع علائم ، این کار را به تدریج انجام می دهند و با گذشت زمان بدتر می شوند.علائم تنگی نخاع با توجه به محل وضعیت متفاوت است.


علائم متداولی علائم تنگی نخاعی

بی حسی و گزگز

احساس سوزش

از دست دادن مهارت های حرکتی خوب

ضعف عضلانی

تحرک محدود

اگر شما هر یک از علائم فوق را که بیش از چند روز ادامه دارد تجربه کرده اید ، ممکن است زمان مراجعه به متخصص ارتوپدی باشد. پزشک شما با پرسیدن یک سری سؤال در مورد علائم ، شیوه زندگی و سابقه خانوادگی ، تشخیص را شروع می کند. در مرحله بعد ، وی با اعمال فشار به دور گردن و پشت و آزمایش دامنه حرکت ، معاینه بدنی را انجام می دهد.


تنگی نخاع را می توان با استفاده از همین روشها تشخیص داد ، اما تصویربرداری پزشکی مانند اسکن MRI یا CT اغلب برای درک علت و شدت بیماری استفاده می شود.


درمان تنگی نخاع

به طور کلی ، بیماران تنگی نخاعی می توانند بدون انجام عمل جراحی به فعالیتهای عادی برگردند. طیف وسیعی از درمان های محافظه کارانه می توانند از علائم تسکین معنی داری داشته باشند. درمان ها شامل داروهای بدون نسخه و ضد درد ، تجویز فیزیوتراپی و تزریق استروئید هستند. سایر درمان های مورد استفاده در خانه شامل ورزش کم فشار ، کمپرس گرم و سرد ، استراحت متناوب و کشش است.


اگر شما یا یک عزیز درد کمر درد را تجربه کرده اید ، ممکن است زمان مراجعه به ارتوپدی فرا رسیده


انواع تنگی کانال نخاعی:


انواع تنگی کانال نخاعی با توجه به جایی که در ستون فقرات اتفاق می افتد، طبقه بندی می شوند ؛ امکان دارد بیش از یک نوع داشته باشد.


دو نوع اصلی تنگی کانال نخاعی، عبارتند از:


تنگی مهره های گردنی و کمری:


در این شرایط، باریک شدن در قسمت ستون فقرات در گردن شما رخ می دهد.


تنگی مهره های کمری:


در تنگی کانال کمری همانطور که در بخش سلامت سایت نمناک اشاره شده است ریشه های اعصاب نخاعی در قسمت پایینی کمر تحت فشار قرار می گیرند و این وضعیت مخصوصا هنگام فعالیت کردن می تواند سبب ایجاد علائم درد سیاتیک (مور مور شدن، ضعف یا بی حسی که از قسمت پایین کمر تا به باسن و پاها منتشر می شود) شود.

علائم تنگی کانال نخاعی کمری و گردنی :


بسیاری از مردم شواهدی از تنگی نخاع در MRI یا CT اسکن دارند، اما برخی نیز ممکن است علائم این بیماری را نداشته باشند. زمانی که این اتفاق می افتد، اغلب به تدریج شروع می شود و در طول زمان بدتر می شوند.


نشانه هایی که بسته به موقعیت تنگی و اعصاب تحت تاثیر قرار می گیرند،

درد کمر

در قسمت ستون فقرات گردنی

در موارد شدید، اختلال روده یا مثانه (ادرار فوری و بی اختیاری)

بی حسی یا گزش در دست، بازو، کف پا یا ساق پا

بی حسی یا گزش در کف پا یا ساق پا

ضعف در یک دست،یا پا

مشکلات راه رفتن و تعادل

در قسمت پایین کمر

ضعف در کف پا یا ساق پا

درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا وقتی که شما برای مدت زمان طولانی یا زمانی که راه می روید ایجاد می شود، که معمولاً زمانی که خم می شوید یا می نشینید، بهتر می شود.

اگر هر یک از علائم بالا را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات از گردن تا پایین کمرتان امتداد دارد. استخوان های ستون فقرات شما یک مجرای نخاعی را شکل می دهند که از نخاع محافظت می کند. برخی از مردم با یک ستون فقرات کوچک به دنیا می آیند اما بیشتر تنگی های ستون فقرات زمانی اتفاق می افتد که آسیبی برای محدود کردن فضای باز در ستون فقرات رخ می دهد.

علل تنگی کانال نخاعی، ممکن است شامل موارد زیر باشد:


رشد زیادی استخوان

آسیب پوششی و پارگی آرتروز روی استخوان های ستون فقرات می تواند باعث ایجاد افزایش استخوان شود که می تواند به تنگی ستون فقرات تبدیل شود. بیماری پاگت، بیماری استخوانی است که معمولاً بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و نیز می تواند موجب اختلال استخوان در ستون فقرات شود.


فتق دیسک

بالشتک های نرمی که به عنوان جذب کننده شوک بین مهره های شما عمل می کنند، معمولاً با افزایش سن خشک می شوند. ترک های موجود در یک قسمت خارجی دیسک ممکن است به برخی از مواد درونی نرم اجازه فرار و فشار بر روی طناب نخاعی یا عصب را بدهد.


رباط های ضخیم

طنابهای سخت که به کمک استخوان های ستون فقرات شما کمک می کنند، در طول زمان می توانند سفت و ضخیم شوند. این رباط های ضخیم می توانند به کانال نخاعی برسند.


تومورها

تومورهای غیر عادی می توانند درون نخاع شکل بگیرند، در داخل غشا که طناب نخاعی یا در فاصله بین نخاع و ستون فقرات را پوشش می دهند و این ها غیر معمول هستند و بر روی تصویربرداری از ستون فقرات با MRI یا CT تمایز ایجاد می کنند.


آسیب های نخاعی

حوادث رانندگی و آسیب های دیگر می تواند منجر به نابجایی یا شکستگی یک یا چند ستون فقرات شود. استخوان جا به جا شده در اثر شکستگی ستون فقرات ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند.


فیزیوتراپی برای درمان

برای افرادی که تنگی ستون فقرات دارند، تلاش برای کاهش درد شایع است. اما این می تواند منجر به ضعف عضلانی شود که می تواند منجر به درد بیشتر شود.

 فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را که به شما کمک کند یاد دهد..

قدرت و استقامت خود را بسازید

انعطاف پذیری و پایداری ستون فقرات خود را حفظ کنید

تعادل خود را بهبود دهید

تزریق استروئید

ریشه های عصبی شما ممکن است در نقاطی که تحت فشار هستند, متورم و تحریک شوند. در حالی که تزریق یک داروی استروئیدی به داخل فضای اطراف, تنگی را برطرف نمی کند, اما می تواند به کاهش التهاب و تسکین برخی از درد کمک کند.


تزریقات استروئیدی برای همه کار نمی کنند. تزریق مکرر استروئیدی ممکن است استخوان های اطراف و بافت همبند را تضعیف کند, بنابراین فقط چند بار در سال می توانید این تزریقات را انجام دهید.


روش رفع فشار برای درمان تنگی کانال نخاعی

 از ابزارهای شبیه سوزن برای حذف بخشی از لیگامان ضخیم در پشت ستون فقرات استفاده می شود تا فضای کانال نخاع را افزایش داده و آن را از هم جدا کند. تنها بیمارانی با تنگی ستون فقرات کمری و لیگامان ضخیم واجد شرایط این نوع برداشت فشار هستند.


این روش تصویری از طریق پوست است - فشار دادن کمری (PILD) هدایت می شود. این نیز کم فشار تهاجمی کمری (خفیف) نامیده می شود، اما برای جلوگیری از سردرگمی با روش های جراحی حداقل تهاجم، پزشکان عبارت PILD را تصویب کرده اند.


از آنجا که PILD بدون بی حسی عمومی انجام می شود، ممکن است یک گزینه برای برخی افراد با خطرات جراحی بالا از دیگر مشکلات پزشکی باشد.


درمان تنگی کانال نخاع با جراحی

جراحی ممکن است در صورتی در نظر گرفته شود که درمان های دیگر به شما کمک نکنند. اهداف جراحی شامل تسکین فشار طناب نخاعی یا ریشه های عصبی با ایجاد فضای بیشتر درون مجرای نخاع هستند.


جراحی بر روی فشار، موثرترین راه برای حل و فصل علایم تنگی کانال نخاع است. همانگونه که در بخش سلامت نمناک گفته شده است تحقیقات نشان می دهند هنگامی که جراحی توسط جراحان با تجربه انجام شود، جراحی ستون فقرات منجر به عوارض کمتری می شود.


ستون فقرات گردنی از روی هم قرار گرفتن هفت مهره تشکیل شده است. هر مهره از یک جسم مهره تشکیل شده که یک حلقه استخوانی به پشت آن متصل گردیده است (البته آناتومی دو مهره اول گردنی قدری متفاوت است).


بین جسم های مهره های بالایی و پایینی دیسک بین مهره ای قرار گرفته است. دیسک بین مهره ای موجب حرکت مهره ها روی هم شده و نقش جذب کننده شوک های وارده به ستون مهره را هم ایفا میکند.


دیسک بین مهره ای از دو قسمت مرکزی و محیطی تشکیل شده است. قسمت مرکزی به نام نوکلئوس بوده و جذب کننده اصلی شوک های وارده به ستون مهره است و دورادور آن قسمت محیطی است که به آن آنولوس میگویند و در واقع نوکلئوس را حمایت میکند.


تنگی نخاع وضعیتی است که در آن ستون فقرات باریک می شود و فشرده سازی نخاع را شروع می کند. این روند به طور معمول تدریجی است. اگر باریک شدن حداقل باشد ، هیچ علائمی رخ نخواهد داد. باریک شدن بیش از حد می تواند اعصاب را فشرده کرده و مشکلاتی ایجاد کند.


تنگی می تواند در هر نقطه در امتداد ستون فقرات ایجاد شود. چه مقدار از ستون فقرات تحت تأثیر قرار می گیرد می تواند متفاوت باشد.


 آیا روش های مقابله با تنگی نخاعی وجود دارد؟

گزینه های دیگری غیر از جراحی که ممکن است درد تنگی نخاع را کاهش دهد شامل موارد زیر است:

   بسته های حرارتی یا یخ

   طب سوزنی

   ماساژ

درد می تواند تأثیر جدی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. درمان شناختی رفتاری ممکن است بتواند با ارائه آموزش و سازوکارهای مقابله ای ، به شما در مدیریت درد کمک کند.


چشم انداز بلند مدت برای مبتلایان به تنگی نخاع چیست؟

بسیاری از مبتلایان به تنگی نخاع زندگی کاملی را پشت سر می گذارند و همچنان فعال هستند. با این وجود ، ممکن است آنها نیاز به تغییراتی در فعالیت بدنی خود داشته باشند. بسیاری از افراد بعد از درمان یا جراحی درد پس مانده دارند.

سایت نمناک

منبع caryortho

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده