خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکته و ترفند تمیز کردن - نکات آسان تمیز کردن منزل

 نکته و ترفند تمیز کردن - نکات آسان تمیز کردن منزل

چرا خانه تکانی انجام می دهید یا اصلا چرا خانه تکانی را عید به عید انجام میدهید چرا نباید هر چند ماه یکباره خانه تکانی کرد،در هر دیاری آیینی برگرفته از خلق و خوی مردمان آن دیار دارد، خانه تکانی میراثی است که از گذشتگان برای ایرانی هاست. در زمان گذشته خانواده ها درگیر مشغله کار تولیدی و مخصوصاً کشاورزی در محیط خانه بودند،


مثلاً نان طبخ می کردند و قوت و غذای خود را در منزل تهیه و نگهداری می نمودند، ضمن اینکه برخی از مشاغل به صورت دسته جمعی و در خانه انجام می شد و طبیعتاً نگهداری لوازم کار و حفظ برخی از مواد و محصولات باعث تلنبار شدن وسایل زیادی در محیط زندگی و بخش هایی از خانه می گردید.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟


همین امر سبب می شد مقداری وسایل غیرقابل استفاده و زباله در انباری ها جمع شود که در طول سال فرصت کافی برای نظافت و تمیز کردن این گونه اماکن و وسایل وجود نداشت. اگر خاک و کثیفی تمیز نشوند، به صورت غیر مستقیم می توانند سلامت افراد خانواده، به خصوص کودکان را به شدت تهدید کنند و این زمانی بدتر می شود که در هنگام گردگیری، گردوخاک بیشتری در فضا پخش شود و به صورت مستقیم وارد ریه های افراد منزل شود،


خانه تکانی یکی از سنت های قدیمی که در اسفند ماه انجام میشود و این یک بهانه است برای پاک کردن گرد و غبار از در و دیوار خانه‌ها این روزها با عبور از هر کوچه و محله ای چند فرش رنگارنگ شسته شده را می توان دید که روی دیوار خانه ها خودنمایی می کنند، عده ای مشغول پاک کردن درب و شیشه منازل هستند.


مهمترین پیام خانه‌ تکانی بعد از بهداشت عمومی و فردی ایجاد اتحاد و همبستگی بین افرادخانواده‌، دوستان و آشنایان در محله‌ها و کشورهای هم جوار است. تمام اهل خانواده با یکدیگر متحد و به خانه‌ تکانی مشغول می‌شوند.


غبار روبی و خانه‌ تکانی نظم و نظافت را دارد. گردگیری و تمیز کردن خانه از آئین‌های کهن ایرانی است.خانه‌تکانی و زدودن آلودگی و پلشتی‌ها از فضای خانه و کاشانه مظهر و نمادی از بیرون کردن ناپاکی و فرسوده گی از محیط اطراف و زدودن سیاهی، فقر، اندوه و آماده کردن فضای خانه است.


غبار روبی و گردگیری از در و دیوار خانه ، اسباب منزل و در برخی روستاها برای زدودن غبار و خاک، سیاهی زغال و هیزم که در فصل زمستان برای گرم کردن اتاق استفاده میکردند ، با دوغاب در و دیوار خانه‌های خود را سفید می‌کردند تا همه‌جا نو شود.


دور انداختن اشیای کهنه و فرسوده، شکستن کاسه‌ها و کوزه‌های سفالی کهنه نیز از دیگر کارهایی بود که مردم در این ایام انجام می‌دادند که امروزه ثابت شده است، شکستگی‌ها محل تجمع میکروب‌ها هستند. در حقیقت خانه‌تکانی نظافت و بهداشت فردی و بهداشت عمومی است.


 متاسفانه در زمان تمیز کردن منزل یا به عبارتی خانه تکانی حوادثی براثر مراقبت نکردن برایمان اتفاق می افتد. کمردرد و آسیب های فیزیکی به استخوان های بدن مانند دست و پا، مسمومیت ناشی ازمواد شیمیایی غیرمجاز، پرت شدن از نردبان یا لبه پنجره، حساسیت های پوستی، برق گرفتگی و غیره است.


آسیبهای فیزیکی یا کمردردشایع ترین اتفاقاتی است که به علت رعایت نکردن اصول ایمنی برای افراد می افتد، اتفاقاتی که ممکن است که تا ماهها چه مالی و چه جسمی درگیرآن شویم.پس با رعایت اصول بلند کردن اجسام سنگین، در دست گرفتن وسایل تمیز کننده و غیره، نه تنها هیچ آسیبی به بدن شما وارد نمی شود،بلکه از خانه تکانی منزل خود هم لذت می برید.


وقتی که اسم گردگیری می آید، همه به یاد شب عید می افتند، اما گردگیری و زدودن خاک از روی سطوح فقط مخصوص این روزها نیست. اگر در شهرهای بزرگ که آلودگی هوای زیادی دارند یا شهرهایی که ریزگردها همیشه در هوای آنجا معلق است شاهد یک لایه خاک بر روی سطح ها مانند میز، تلویزیون و غیره خواهید بود، پس باید هرروز یک دستمال و گردگیر داشته باشید و هرروز سطوح منزل را تمیز کنید.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟


بسیاری ازخانمهای خانه دار، از پارچه های کهنه برای گردگیری استفاده می کنند، اما این استفاده از این پارچه یک مشکل دارد و آن ناتوان بودن در جذب خود گردوخاک است و فقط می توان آن ها را در یک نقطه جمع کرد و به جای این بهتر است که از پارچه های مخصوص گرد گیری با خاصیت الکترواستاتیکی استفاده کنید واستفاده از چنین پارچه هایی باعث می شود که ذره های کثیف به جای پخش شدن در هوا، کامل جذب پارچه شوند.


قبل از جاروبرقی کشیدن، سطوح را گردگیری کنید تا گردوخاک های موجود برروی سطح ابتدا روی زمین بریزد و سپس جاروبرقی بکشید که دیگر لازم به دوباره کاری بعد از آن نباشد.

رنگ روغنی روی دیوار زده شده قابلیت شستشو دارند،برای گردگیری کردن می توانید از آب ولرم و مایع تمیزکننده استفاده کنید.


اولین مکانی که باید تمیز شود، سطح شیشه ای و چوبی میزها است. ابتدا با یک دستمال گردوخاک را بگیرید و سپس با یک تمیزکننده مخصوص به همراه پارچه یا روزنامه، سطوح را تمیز کنید. اگرمیز شیشه ای است از شیشه شوی و اگر چوبی است از تمیزکننده های چند منظور استفاده کنید. بعد با یک دستمال خشک و تمیز، سطح را خشک کنید.


برای گردگیری تلویزیون، باید دستگاه را خاموش کنید و سپس با یک دستمال خشک، ابتدا گرد وخاک های موجود را گرفته و سپس با دستمال مرطوب و تمیزکننده مخصوص که برای تمیز کردن صفحات تلویزیون و لپ تاپ، صفحات را به آرامی پاک کنید.


ابتدا با یک دستمال خشک و تمیز، گردوخاک های موجود برروی سطوح را گرفته و سپس با یک تمیز کننده شیشه به همراه روزنامه یا دستمال، شیشه پنجره یا آینه را تمیز کنید. لوستر یکی از سخت ترین وسایل برای تمیز کردن است. پیچیدگی و ریزکاری هایی که در لوستر وجود دارد، زمان زیادی را می طلبد تا بتوان همه خاک را گرفت.


نکاتی که باید حتما بدانید :


ترکیب وایتکس با الکل

وایتکس یا همان سفید کننده (آب ژاول) به سفید کردن عالی سطوح و لباس‌های سفید مشهور است و الکل به ضد عفونی کردن و گندزدایی. اما ترکیب این دو بسیار خطرناک است. چرا؟ چون ترکیب این دو در نهایت موجب تولید گاز کلروفوم می‌شود که عوارض بسیار خطرناکی برای اندام‌های حیاتی بدن دارد. برخی از عوارض جدی کلروفوم برای بدن عبارتند از: آسیب به سیستم ایمنی بدن، ریه، کلیه، کبد، چشم‌ها، پوست، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ.


ترکیب وایتکس با سرکه

سفید کننده وایتکس به خاطر گندزدایی و خاصیت سفید کننده یک شوینده محبوب در نزد اغلب خانم‌هاست. خواص انواع سرکه هم در طب اسلامی و سنتی بارها گفته شده است. اما ترکیب وایتکس یا همان مایع سفید کننده با سرکه حتی در مقادیر کم باعث تولید گاز سمی کلر می‌شود. برخی عوارض گاز سمی حاصل از این ترکیب عبارتند از: درد قفسه سینه، تاول و حساسیت پوستی، صدمه دیدن چشم و آسیب جدی ریه.


ترکیب وایتکس با آمونیاک

آمونیاک خاصیت اسیدی دارد و در ترکیب اغلب مواد شوینده سرویس بهداشتی از آمونیاک برای شستشوی بهتر استفاده شده است. اما ترکیب وایتکس با آمونیاک (یا به عبارت بهتر ترکیب وایتکس با مواد شوینده حاوی آمونیاک مثل جوهر نمک) باعث تولید گاز سمی و بسیار خطرناک کلرامین می‌شود. کلرامین آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی وارد می‌کند و ترکیب مقدار زیاد این دو ماده حتی می‌تواند باعث ایجاد انفجار در محیط دربسته بشود. یادتان باشد اغلب شیشه شورها هم حاوی آمونیاک هستند.


ترکیب وایتکس با انواع ماده شوینده (شیشه‌شور، جوهر‌نمک، مواد شوینده چند منظوره و مایع ظرفشویی)

ترکیب وایتکس با هر کدام از این شوینده‌ها باعث تولید گاز کلر می‌شود. گاز کلر هم همان‌طور که گفتیم باعث اختلال شدید تنفسی شده و برای بدن خطرناک است. بهتر است به هیچ‌وجه این مواد را با یکدیگر و با وایتکس ترکیب نکنید.


ترکیب جرم گیر ۱ با جرم گیر ۲

ممکن است برای تمیز کردن فلزات و شیرآلات فلزی یا کاشی و سرامیک از یک جرم گیر استفاده کنید و آنطور که دلتان می‌خواهد تمیز نشود. در این صورت احتمالا تصمیم می‌گیرد که یک جرم گیر دیگر با یک فرمول دیگر را استفاده کنید. یا حتی دو جرم گیر را با هم ترکیب کنید. حتی شاید تصمیم بگیرید جرم گیر را با جوهر نمک ترکیب کنید. اما هرگز این کار خطرناک را انجام ندهید. ترکیب دو جرم گیر با یکدیگر یا ترکیب دو جرم گیر متفاوت، مثلا جرمگیر اکتیو با جرم گیر صاف، خطر انفجار به دنبال دارد. اگر هم انفجار رخ ندهد سبب آسیب دستگاه تنفسی و بینایی شما می‌شود


ترکیب دو لوله بازکن مختلف با یکدیگر

باز هم یک اشتباه خطرناک. حتی اگر بهترین محلول لوله بازکن شیمیایی فاضلاب یا توالت را هم استفاده کنید ممکن است کارتان راه نیفتد و لوله یا فاضلاب باز نشود. حتی اگر این اتفاق افتاد لطفا حتی به این فکر هم نکنید که در صورت نتیجه نگرفتن از لوله بازکن اولی لوله بازکن دومی را استفاده کنید. ریختن یک لوله بازکن دومی روی اولی به خاطر وجود اسید سولفوریک باعث بروز انفجار و اتفاقات ناگوار به خصوص در محیط دربسته مثل توالت یا حمام می‌شود.


ترکیب جوش شیرین با سرکه

خطراتی که در هنگام خانه تکانی عید جان شما را تهدید می‌کنند،از جوش شیرین به جز در درست کردن ماسک برای پوست و مو در طب سنتی برای تمیزکاری هم زیاد استفاده می‌شود. اما یادتان باشد هرگز جوش شیرین را با سرکه ترکیب نکنید. ترکیب جوش شیرین با آب منطقی‌تر است اما ترکیب جوش شیرین با سرکه به خصوص اگر در فضای کوچک و دربسته رخ دهد باعث کف کردن جوش شیرین و سبب ایجاد انفجار می‌شود.


ترکیب سرکه با آب اکسیژنه

هم سرکه ضد عفونی کننده است و هم آب اکسیژنه بهتر و بیشتر از آب معمولی سطوح را تمیز می‌کنید. اما ترکیب این دو با یکدیگر اصلا ایده خوبی نیست. چون نه تنها یک شوینده قوی‌تر به شما تحویل نمی‌دهد بلکه باعث تولید گازهای سمی خطرناک هم می‌شود.


در مجموع یکی از نکات ریز خانه‌تکانی این است که به هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص در فضای بسته منزل حتما درب یا پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آزاد جریان داشته باشد و جریان هوا سبب بروز مشکلات پوستی، تنفسی، سردرد و سرگیجه و اتفاقات ناگوار دیگر برای شما و اطرافیان نشود.


آشپزخانه

من همیشه تمیز کردن آشپزخانه را در آخر کار میگذارم ولی برای خیلی از افراد باید اول انجام بگیرد.در واقع برای تمیز کردن آشپزخانه از کجا شروع کنیم، ابتدا دور و بر خودتان را خلوت کنید و بعد نظافت را شروع کنید. قبل از هرچیزی باید از هر وسایلی که مدت ها است مورد استفاده قرار نگرفته اند و در حقیقت کاربردی برای شما ندارند، دل بکنید و آن ها را دوربریزید.


کابینت ها محل نگهداری ظروف هستند، حساسیت بیشتری نسبت به گردگیری آنها باید وجود داشته باشد. ازکابینت هایی استفاده کنید که دارای درزگیرهایی بین درب ها برای جلوگیری از نفوذ گرد وخاک باشد. برای تمیزکردن تمامی ظرف ها کابینت به کابینت خارج شود و هر کابینت را تمیز کنید به همراه دیواره های داخلی آن تمیز کنید.


ظروف جزو وسایل پرکاربرد در آشپزخانه‌ها است، پس باید در خصوص نظافت و حفظ و نگهداری هرچه بهتر آن‌ها کمی بیشتر دقت کنیم. تمام صفحات کثیف را طبق بندی کرده و آنها را در کنار سینک قرار دهید و به ترتیب انها را شسته و کنار بگذارید و بعد قابلمه ها را به صورت دستی بشویید. پیشخوان ، اجاق گاز و خود را با استفاده از پارچه مرطوب یا اسفنج پاک کنید. ظروف شسته شده را خشک کرده و کنار بگذارید. سینک را تخلیه کرده و تمیز کنید.


شیرآلات و سینک ظرفشویی بیشتر از وسایل دیگر در آشپزخانه با آب تماس دارند و به علت جنس استیلی که دارند بیشتر در معرض لک شدن، رسوب و زنگ زدگی قرار دارند. نظافت وسایل بزرگ آشپزخانه مانند گاز، هود، یخچال و … شاید در نظر شما کاری بسیار وقت گیر ودر عین حال مشکل باشد،


بسیاری از افراد بعد از کار بسیار در یک محیط، ترجیح می‌دهند حتی با یک تغییر کوچک فضا را برای خود جدید کرده و آن را متحول سازند. آشپزخانه هم یک فضای پر کار و پر فعالیت در خانه به حساب می آید. تغییر صفحه روی کابینت و یا نصب پرده جدید می‌تواند در عین سادگی ظاهر آشپزخانه شما را به کلی تغییر دهد.


در آشپزخانه بیشترین فضا به کابینت‌ها اختصاص داده می‌شود، پس تمیزی و مرتب بودن آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما نسبت به نظافت و چیدمان صحیح آن ها اقدام کنید.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده