دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» میزان تأثیر استرس بر موهای خاکستری

میزان تأثیر استرس بر موهای خاکستری

موها چگونه بر اثر استرس سفید می شود


ما داستانهایی مثل ماری آنتونییت شنیدیم که استرس باعث ایجاد تقریباً سفید شدن سریع موها می شد. اما علم پشت این پدیده هنوز ناشناخته بود. یک مطالعه اخیر توسط دانشگاه هاروارد براساس یک مطالعه حیوانی ، که در مجله Nature منتشر شده است ، دراین پژوهش دریافتند كه استرس می تواند سفید شدن رنگ موهای انسان را تسریع كند. محققان دریافته اند که استرس باعث تولید هورمونی می شود که بر سلول های ملانوسیت در ساخت رنگدانه های مو تأثیر می گذارد. دانشمندان امیدوارند که این کشف به درک چگونگی کاهش سلولهای بنیادی به طور کلی در پیری کمک کند.استرس برخی از اعصاب را فعال می کند که باعث آسیب دائمی سلول های حامل رنگدانه در فولیکول های مو می شوند.


گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

تحقیقات توسط دانشگاه پزشکی بارسلونا نشان داد که اثر جانبی داروهای جدید ایمونوتراپی این است که اگر احتمالا رنگدانه مو را تحت تاثیر قرار دهند.شیمی درمانی نیز می تواند منجر به چنین اتفاقی شود،

از آنجا که استرس بر کل بدن تأثیر می گذارد ، دانشمندان مجبور بودند سیستم مسئول این وقایع را باریک تر کنند. فرضیه اولیه این بود که استرس بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد ، و سطح کورتیزول را که به سلول های رنگدانه حمله می کند ،


پوست خشک

 احتمالا آب کافی نمی‌نوشید و به‌جای آن از نوشابه یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده می‌کنید و همین باعث می‌شود پوستتان مانند کاغذ چروکی و خشک به نظر برسد. اول از همه باید روزی ۸ لیوان (یا بیشتر) آب بنوشید. می‌توانید برای افزایش آنتی اکسیدان های سالم، چای سبز بنوشید و از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، چغندر و کرفس که آب زیادی دارند، استفاده کنید.

برای آبرسانی به پوست می‌توانید از سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید. اسید هیالورونیک به‌طور طبیعی نیز در بدن وجود دارد و می‌تواند هزار برابر وزنش آب نگه دارد. این ماده رطوبت هوا را هم جذب می‌کند و درنتیجه به‌سرعت پوستی درخشان و باطراوت را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.


 آکنه

استرس مشکلاتی از قبیل آکنه، پسوریازیس و اگزما پوستی را تشدید می‌کند. استرس، باعث آزادسازی کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. کورتیزول هورمون‌های دیگر بدن را از بین می‌برد و باعث بروز آکنه در صورت یا بدن می‌شود. استرس همچنین تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر روده را از بین می‌برد که این اتفاق تأثیر خودش را به‌صورت بروز آکنه در پوست نشان می‌دهد.


برای کاهش استرس، تنفس عمیق را تمرین کنید. یک نفس عمیق بکشید و شُش‌هایتان را پُر از هوا کنید، چند ثانیه هوا را نگه دارید و بعد به‌ آرامی آن را از طریق دهان خارج کنید. نوشیدن آب به مقدار زیاد و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل هم بسیار مهم است، چون اگر بدن به‌خوبی تغذیه نشود، نمی‌تواند استرس را کنترل کند. میوه، سبزی و پروتئین‌هایی مثل گوشت هم برای کاهش استرس بسیار مفیدند زیرا بین باکتری‌های مفید و مضر روده تعادل برقرار می‌کنند و در کاهش قند خون مؤثرند.


ممکن است فهرست کارهای فردا روی ذهن‌تان سنگینی کند و نگذارد شب راحت بخوابید. به همین دلیل، مایعات زیر ناحیه‌ پلک پایین جمع می‌شوند و نتیجه‌اش چشم‌های پف‌ کرده در صبح است. کسانی که روی شکم‌ شان می‌خوابند، پف چشم‌هایشان به‌خاطر نیروی گرانش بیشتر از سایرین است.


برای خلاص شدن از پف زیر چشم‌هایتان، حداقل ۸ ساعت بخوابید. نور صفحه‌ گوشی‌های هوشمند، شبیه نور خورشید است و شما را بیدار نگه می‌دارد، بنابراین یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمام وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید. برای آرام کردن بدن‌تان، قبل از خوابیدن یک فنجان چای بابونه‌ (بدون کافئین) بنوشید.

اگر با وجود همه‌ی اینها باز هم صبح چشمان‌تان پف کرد، از دو قاشق سرد استفاده کنید (می‌توانید آنها را از قبل در یخچال قرار بدهید) و با پشت آنها پایین چشم‌ها را ماساژ بدهید.


استعمال دخانیات ، چاقی و سابقه خانوادگی در خاکستری شدن زودهنگام موها نفش دارد. افرادی که سابقه خانوادگی خاکستری شدن زودرس موها را دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

بسیاری از افراد مایلند تیرگی موهای خود را تا سالهای میانسالی تا حد امکان حفظ کنند، اما در کمال ناباوری برخی از افراد در سنین بسیار پایین با موهای خاکستری مواجه می شوند.


 جوش و کهیر

هردوی اینها ناشی از باكتری‌های مضر، ويروس‌ها و انگل‌های دستگاه گوارش و عدم تعادل روده هستند که استرس، زمینه‌ی بروز آنها را فراهم می‌کند.


وقتی استرس دارید تمرینات تنفسی می‌تواند احتمال ابتلا به جوش و کهیر را به حداقل برساند، اما برای درمان آنها بهتر است با پزشک مشورت کنید. شاید لازم شد برای ایجاد تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر روده از پروبیوتیک استفاده کنید. در این زمینه حتما از پزشک خود سؤال کنید.


 افروختگی صورت

وقتی استرس دارید، تنفس‌تان به شماره می افتاد ویا ببینید برای چند ثانیه نفس‌تان را حبس کرده‌اید. این کار می‌تواند موجب سرخی و برافروختگی صورتتان شود.

استنشاق اکسیرآرامش‌بخش مانند بابونه و نعناع هندی کمی ازاسترس‌تان کم می کند. حتی می‌توانید خاطرات شادتان را مرور کرده تا ذهنتان بازتر و آرامتر شود.

کار ساده‌ای است، اما برای کاهش استرس واقعا اثربخش است. آزمایشات بیشتر نشان داد که اعصاب سمپاتیک نوراپی نفرین شیمیایی را آزاد می کنند ، که بر روی سلول های بنیادی بازسازی رنگدانه در فولیکول های مو تأثیر می گذارد. سلولهای بنیادی به داخل آب اضافه می شوند و مخزن رنگدانه را تخریب می كنند. با ادامه استرس ، سلولهای بازسازی رنگدانه به طور دائم از بین رفتند.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده