دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» 15 مزایای قدرتمند گواوا بر روی سلامتی

15 مزایای قدرتمند گواوا بر روی سلامتی

15 مزایای قدرتمند گواوا بر روی سلامتی

فواید بالقوه سلامتی گواوا بسیار است و شامل توانایی آن در کنترل سطح قند خون ، تنظیم فشار خون و تسکین اسهال می شود. این همچنین به تقویت سیستم ایمنی و سیستم گوارش، کاهش وزن کمک می کند ، پوست را بهبود می بخشد ، سرفه و سرماخوردگی راتسکین می دهد.

گواوا با توجه به داشتن موادمعدنی و ویتامین‌های زیاد و منحصر به فرد، به افزایش انرژی نیز کمک می‌کند.

گواوا منبع عالی فیبر غذایی به‌حساب می‌آيد. بنابراین مصرف این میوه به دلیل خاصیت قابضی که دارد، به داشتن حرکات روده‌ای بهتر، جلوگیری از یبوست و حفظ آب بدن کمک می‌کند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. هرچند هنوز رابطهٔ مصرف این ویتامین و جلوگیری از سرماخوردگی ثابت نشده، اما ویتامین C می‌تواند مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.


مزایای ضدمیکروبی این میوه نیز ثابت شده است. این بدین معنی است که گواوا می‌تواند باکتری‌ و ویروس‌های بد ایجادکنندهٔ عفونت را از بین ببرد. از آنجا که ویتامین C به راحتی از بدن دفع می‌شود، بسیار مهم است که مصرف این ویتامین به صورت مرتب در برنامهٔ غذایی روزانهٔ افراد گنجانده شود.


گواوا چیست؟

Guava میوه ای شیرین و خوشمزه است که در آب و هوای گرمسیری کشت می شود. این میوه فصلی ، که از نظر علمی با عنوان Psidium guajava شناخته می شود ، گرد یا گلابی شکل است. در هنگام رسیدن ، به رنگ سبز روشن ، زرد یا مارون است. بسته به نوع آن گوشتی سفید یا دریایی دارد و دانه های سخت کمی نیز در این گوشت نرم و شیرین وجود دارد.

انواع متداول گواوا شامل گواوا سیبی ، گواوا گیلاسی به رنگ زرد و قرمز، گواوا توت فرنگی و گواوا سیب سبز وسیب قرمز است. گواوا بیشتر به صورت خام (رسیده یا نیمه رسیده) یا به شکل آب میوه ، مربا و ژله مصرف می شود.

اعتقاد بر این است که گواوا در مکزیک یا آمریکای مرکزی رشد کرده است. اکنون این میوه در کشورهای آسیایی بسیار محبوب است و به ویژه پس از فاش شدن مزایای سلامتی آن ، در کشورهای آمریکایی نیز به طور فزاینده ای در دسترس است. برخی می گویند که آن دارای طعم بین گلابی و توت فرنگی است.


آنچه که باعث خاص شدن این میوه می شود آنست که برای افزایش ماندگاری این میوه نیازی به استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی یا سموم دفع آفات ندارد ، همانطور که در مورد انگور ، سیب و سایر میوه های عجیب و غریب وجود دارد،


حقایق تغذیه گواوا

این میوه محبوب ، نیروگاهی از مواد مغذی است. مطابق با داده های غذایی ایالات متحده آمریکا USDA ، گواوا منبع خوبی از انرژی ، فیبر غذایی ، ویتامین و مواد معدنی است. میوه گواوا حاوی ویتامین C ، A ، E ، ویتامین های گروه B و همچنین پتاسیم ، فسفر ، منیزیم ، کلسیم ، سدیم و روی است.


مزایای سلامتی گواوا

ضرب‌المثل قدیمی در اروپا و آمریکا می گوید: خوردن روزی یک سیب از پیش رفتن به پزشک جلوگیری می کند ،

با توجه به فواید فراوان که گواوا دارد ، این عبارت را احتمالاً می‌توان این ضرب‌المثل را مناطق استوایی و بومی این میوه به «چند گواوا در فصلش مصرف کن تا در تمام سال از رفتن به دکتر بی‌نیاز شوی» تبدیل کرد. در ادامه به چند خاصیت عالی این میوه و برگ می توان اشاره کرد.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

خواص آنتی اکسیدانی

کمبود ویتامین C موجب بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری و عفونت‌های مختلف می‌شود. میوهٔ گواوا سرشار از ویتامین C است. محتوای طبیعی ویتامین C موجود در گواوا ، چهار برابر بیشتر از مقدار موجود در پرتقال ها ، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. یک عدد میوه گواوا دو برابر مقدار مورد نیاز روزانهٔ ویتامین C را تأمین می‌کند. طبق مطالعه ای که در ژورنال مواد غذایی شیمی منتشر شده است ، آنتی اکسیدان های موجود در میوه به دفاع از بدن در برابر تکثیر رادیکال های آزاد کمک می کنند ، که یکی از اصلی ترین دلایل جدی برای سلامتی است.


دیابت را کنترل می کند

مصرف گواوا همچنین می تواند به بیماران مبتلا به دیابت کمک کند. گواوا دارای فیبر غذایی بالای است که تأثیر مثبتی روی کاهش سطح قند خون در بدن دارد. طبق مطالعات اخیر منتشر شده در ژورنال Ethnopharmacology ، روی حیوانات انجام داده اند که مصرف گواوا ممکن است به جلوگیری از خطر دیابت نوع 2 کمک کند. با این حال ، برای تأیید کل دامنه مزایای آن ، تحقیقات بیشتری لازم است.

گواوا میوه‌ای است که رابطهٔ خوبی با کاهش وزن دارد. با داشتن تنها 37 کالری و تأمین 12٪ از نیاز روزانه به مصرف فیبر، گواوا به یک میان‌وعدهٔ سیرکننده با کالری پایین تبدیل شده است.

برخلاف دیگر میان‌وعده‌ها با کالری پایین، این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بنابراین کمبود هیچ مادهٔ مغذی را نخواهید داشت.

فشار خون را تنظیم می کند

تحقیقات منتشر شده در ژورنال آمریکایی قلب و عروق نشان داد که گواوا به کاهش سطح کلسترول LDL و فشار خون در مراجعه کنندگان در مطالعه کمک می کند. این میوه که از نظر طبیعت بسیار سرشار از فیبر و قند خون است ، در کاهش فشار خون نیز مفید است.


سلامت تیروئید را بهبود می بخشد

گواوا منبع خوبی از مس است ، ماده معدنی برای تنظیم متابولیسم با کمک به کنترل تولید و جذب هورمونها تیروئید نقش مهمی در تنظیم انرژی و متابولیسم بدن دارند.


با بیماری اسکوری می جنگد

گواوا حاوی 4 برابر ویتامین C بیشتر از پرتقال است. مطابق مطالعه سال 2003 که در مواد غذایی گیاهی برای تغذیه انسان منتشر شده است ، کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد بیماری اسکوری شود. تنها داروی شناخته شده برای این بیماری خطرناک ، مصرف کافی ویتامین C است.

اسهال و دیسنتری را از بین می برد

گواوا دارای خواصی است که تصور می شود در مقابل تعدادی از اختلالات گوارشی مانند اسهال و دیابت کمک می کند. برگهای گواوا نیز دارای مزایای بسیاری است ، برای تهیه چای برگ گواوا و آب برگ گواوا استفاده می شود. چه شما برگهای آن را بجوید و چه میوه خام آنرا بخورید ، در تحقیقات زیادی مشخص شده که عصارهٔ برگ گواوا یک ضد میکروب است. این بدین معناست که گواوا می‌تواند میکروب‌های مضر شکمی که موجب اسهال می‌شوند را خنثی کند.

به‌علاوه، گواوا به دلیل داشتن ویتامین‌ C، کاروتنوئید و پتاسیم به تقویت و ضدعفونی کردن سیستم گوارش کمک می‌کند.


یبوست را تسکین می دهد

گواوا یکی از غنی ترین منابع فیبر رژیم غذایی در بین میوه ها است و دانه های آن به عنوان ملین عالی هستند. این دو خاصیت به شکل گیری حرکات سالم روده ، به حفظ آب در بدن کمک می کنند و مجاری روده شما را در سلامت نگه می دارد. گفته می شود یبوست می تواند منجر به 72 نوع بیماری مختلف شود ، بنابراین هر منبع غذایی برای رفع یبوست مطمئناً مفید است! سلامت کلی شما غیرقابل انکار از هضم مناسب و مهمتر از همه از دفع مناسب است. مصرف مکرر این میوه خوشمزه می تواند هر دو را تضمین کند.


عملکرد شناختی را تحریک می کند

یکی دیگر از فواید فوق العاده گواوا وجود ویتامین های گروه B ، B3 و B6 است. ویتامین B3 (همچنین به عنوان نیاسین نیز شناخته می شود) می تواند باعث افزایش جریان خون و تحریک عملکرد شناختی شود ، در حالی که ویتامین B6 یک ماده مغذی با عملکرد مغز و عصب است.


تسکین از سرفه و سرماخوردگی

تحقیقات منتشر شده در ژورنال Ethnopharmacology در مورد ضد سرفه و فعالیت ضد میکروبی عصاره برگ گواوا ، بیان می کند که برای سرماخوردگی و سرفه بسیار مفید است. آب گاوهای خام و نابالغ یا جوشانده برگهای آن در کاهش سرفه و سرماخوردگی با کاهش مخاط ، ضد عفونی کردن دستگاه تنفسی ، گلو و ریه ها و مهار فعالیت میکروبی با خاصیت قابض آن بسیار مفید است.

گواوا یکی از غنی ترین منابع ویتامین C و آهن در بین میوه ها است - هر دو ماده مغذی برای جلوگیری از کاهش سرماخوردگی و عفونت های ویروسی مؤثر هستند. در برخی مناطق هندوستان ، میوه رسیده بو داده می شود و به عنوان درمانی در برابر موارد شدید سرفه ، سرماخوردگی و احتقان استفاده می شود. افرادی که از سرفه و سرماخوردگی رنج می برند باید از میوه رسیده جلوگیری کنند زیرا این امر می تواند مشکل را تشدید کند. همچنین ، از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن میوه خودداری کنید زیرا این امر می تواند منجر به گلودرد شود.


گرفتگی قاعدگی را کاهش می دهد

 تحقیقات نشان می دهد که عصاره برگ گواوا احتمالاً شدت گرفتگی قاعدگی را کاهش می دهد. مطالعه ای که در مجله Ethnopharmacology منتشر شده است ، 197 زن را که علائم دردناک را تجربه کرده اند ، مورد بررسی قرار داد. پس از مصرف 6 میلی گرم عصاره برگ گواوا به صورت روزانه ، مشاهده شد که شدت شدید درد کاهش یافته است. این مطالعه نتیجه گرفت که از بسیاری جهات ، این عصاره از داروهای مسکن های طبیعی قدرتمندتر و مفیدتر است.

کاهش وزن

گواوا برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند ، برخلاف دیگر میان‌ وعده‌ها با کالری پایین، این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ بنابراین کمبود هیچ مادهٔ مغذی را نخواهید داشت. سرشار ازفیبر است ، کلسترول ندارد و تعداد کمی کربوهیدرات قابل هضم دارد. این ترکیب باعث می شود میان وعده پر کننده ای باشد که اشتها را به راحتی برآورده می کند.

گواوا ، به ویژه خام ، نسبت به سیب ، پرتقال ، انگور و بسیاری از میوه های دیگر قند به مراتب کمتری دارد. آن را به ناهار خود اضافه کنید و تا عصر احساس گرسنگی نخواهید کرد. از قضا این می تواند به افراد لاغر برای افزایش وزن نیز کمک کند. این امر احتمالاً به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان است که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و باعث جذب مناسب مواد مغذی می شود.

مراقبت از پوست

گواوا می تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد و در جلوگیری از بروز مشکلات پوستی وحفظ سلامت به شما کمک کند. این بیشتر به دلیل فراوانی قابض های موجود در میوه است (قابض های بیشتری در انواع نارس وجود دارند). پوست می تواند از خوردن میوه ها و یا شستشوی پوست شما با جوشانده بدن خود بهره مند شود

وجود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در میوهٔ گواوا برای داشتن پوست سالم معجزه خواهد کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها موجب جلوگیری از ایجاد چروک و نشانه‌های بالارفتن سن روی پوست می‌شوند.

 اگر عصارهٔ برگ گواوا به صورت مستقیم روی پوست قرار بگیرد، برای درمان آکنه راه‌ حل مناسبی خواهد بود. در آزمایشی مشخص شد که عصارهٔ برگ گواوا به دلیل داشتن مواد ضدالتهابی و ضد میکروبی، در کشتن باکتری‌های ایجادکنندهٔ جوش مؤثر بوده است. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

گواوا با داشتن خاصیت قابضش نیز به بهبود مشکلات پوستی و حفظ سلامت آن کمک می‌کند. مصرف خوراکی میوه یا شستن صورت با جوشاندهٔ میوهٔ نارس یا برگ آن به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند. خاصیت سم‌زدایی و آنتی‌اکسیدان بالای گواوا نیز به داشتن پوستی درخشان و کاهش نشانه‌های پیری، چین‌وچروک و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کند.


نگهداری گواوا

گواوا را می‌توان در دمای اتاق تا چندروز نگه‌داشت. گواوای بالغ اما سبز می‌تواند 2 تا 5 هفته در دمای تنظیم شده بین 46 و 55 درجه فارنهایت و رطوبت 85% تا 95% بماند. برای تسریع رسیدن، می‌توان گواوا را در کاغذ، درکنار موز یا سیب گذاشت. گواوای کاملا رسیده را می‌توان تا چندروز در یخچال نگه‌داری‌کرد. گواوای صورتی و سفید، تحت فشار ملایمی می‌رسند.


گواوای رسیده می‌تواند در کیسه یا ظرف پلاستیکی، نگه‌داری‌شده و برای چندروز در یخچال گذاشته‌شود. توصیه‌می‌شود گواوا در عرض یک یا دو روز مصرف‌شود. گواوای نرسیده را می‌توان در ظرف یا کیسه پلاستیکی نگه‌داشت و دو هفته نگه‌داشت. فریزکردن گواوا می‌تواند زمان ماندگاری آن را طولانی‌تر کند- حتی بیشتر از یک سال. برای فریزکردن گواوا، آن را برش‌داده و در ظرف فریزر بگذارید. آن را با شیره سبک بپوشانید و فضای بیشتری را در ظرف درنظربگیرید زیرا حجم ماده افزایش‌پیدامی‌کند.

همان‌گونه که قبلا گفته‌شد، گواوا یک میوه مغذی با دانه و پوست است. انواع مختلفی از گواوا وجوددارد و هرنوع، عطر و بوی منحصربه‌فردی دارند. قبل از خوردن گوآوا، باید آن را در آب سرد و جاری بشویید تا غبار و باقی‌مانده آفت‌کش‌ها ازبین‌بروند. قسمت‌ گل‌دار آن باید برداشته‌شده و انتهاها باید با چاقوی تیز بریده‌شوند. گواوا را می‌توان مانند سیب، مکعبی یا ورقه‌ای کرد. گوآوا را باید با پوست خورد زیرا پوست آن، ویتامین C فراوانی دارد.

حتی دانه‌های گواوا قابل خوردن هستند؛ این دانه‌ها بسیار ترد و خوشمزه‌اند. گواوا را می‌توان پخت تا بوی قوی آن ازبین‌رود زیرا بعضی افراد بوی آن را دوست‌ندارند.


7 نکته درباره استفاده در مواد غذایی

1. آب و نکتار گواوا، نوشیدنی‌های فرح بخشی هستند و به‌عنوان ماده تشکیل‌دهنده نوشیدنی‌های سرد یا یخ‌زده به‌کارمی‌روند.


2. گواوا به‌دلیل طعم منحصربه‌فرد، برای درست‌کردن ژله به‌کارمی‌رود. گواوا، مقدار زیادی پکتین دارد. پکتین ماده‌ای شیمیایی است که به بستن ژله کمک‌می‌کند. می‌توان برای درست‌کردن ژله، آب گواوای نیمه‌رسیده را با گل‌های hibiscus یا میوه‌هایی با پکتین کم، ترکیب‌کرد. گاهی‌وقت‌ها، گواوا در کره، مرباها، مارمالادها و مواد نگه‌دارنده نیز به‌کارمی‌رود.


3. گواوای تازه، راحت ورقه‌ای شده و می‌توان آن را با شکر و خامه مصرف‌کرد. مکعب‌های گواوا را می‌توان به دیگر میوه‌های گرمسیری در سالاد اضافه‌کرد. می‌توان گواوا را با پنیر یا سیب یا سس‌های گوشت و مرغ به‌کاربرد. راه دیگر خوردن گواوا، نصف‌کردن آن و پاشیدن مقداری آبلیمو روی آن است؛ پوست آن دورریخته و گوشت و دانه‌ها را بخورید.


4. آب تازه گواوای گوشتی صورتی یا قرمز، فقط شیرین و خوشمزه نیست، بلکه سرشار از ویتامین نیز هست.

درواقع، می‌تواند با هر ماده فرح‌بخشی رقابت‌کند. می‌توانید آن را درخانه درست‌کنید. یک عدد گوآوا را شسته و پوست‌بگیرید. مقداری شکر، حدود 1/5سانتیمتر زنجبیل (اختیاری) و آب سرد را اضافه‌کنید. آن را در مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیر بریزید. دانه‌ها را درآورده و هنگام نوشیدن، چند مکعب یخ در آن بریزید. این آبمیوه، بسیار خوشمزه‌ و سرحال‌کننده است،


5. می‌توانید نوشیدنی خنک و تازه‌ای را با ترکیب پالپ گواوا و لیموناد و آبلیمو و شیره شکر درست‌کنید. برای این کار، 8 گواوای بزرگ را پوست‌گرفته، به قطعات درشت خردکرده و با مقدار کمی آب، در مخلوط‌کن بریزید. پس از صاف‌کردن،4 قاشق چایخوری آبلیمو، شیره شکر و چند قطره رنگ صورتی بریزید. خوب مخلوط‌کرده و در بطری نگه‌داری‌کنید. هنگام میل‌کردن، ۱ قاشق چایخوری از این ترکیب و 3 مکعب یخ را در 1/2 بطری لیموناد اضافه‌کنید.


6. می‌توانید با ترکیب‌کردن گواوای کبابی با پنیر فتا، سالاد خوشمزه‌ای را درست‌کنید. برای این کار، گواوا را به تکه‌های نازک و گرد برش‌زده و آنها را در جعفری خردشده، سرکه بالزامیک، روغن زیتون، پودر فلفل سیاه و نمک مزه‌دارکنید. ورقه‌ها را کباب‌کرده تا قهوه‌ای طلایی شوند و دانه‌های کاج را با عسل کاراملی کنید.

ورقه‌های کبابی گواوا را با دانه‌های کاراملی کاج، برگ‌های کاهو و مکعب‌های پنیر فتا مخلوط‌کنید. این سس را بر سالاد ریخته و با جعفری خردشده و پنیر فتا تزیین‌کنید. می‌توان آن را سرد میل‌کرد.


ارزش غذایی

Guavas ، معمول ، خام

اندازه خدمت:

ارزش غذایی

آب [g] 80.8

انرژی [kcal] 68

پروتئین [g] 2.55

کل چربی (چربی) [g] 0.95

کربوهیدرات ، براساس تفاوت [g] 14.32

فیبر ، رژیم غذایی کل [g] 5.4

شکر ، کل [g] 8.92

کلسیم ، Ca [mg] 18

آهن ، آهن [mg] 0.26

منیزیم ، منیزیم [میلی گرم] 22

فسفر ، P [mg] 40

پتاسیم ، K [mg] 417

سدیم ، سدیم [mg] 2

روی ، روی [mg] 0.23

ویتامین C ، کل اسید اسکوربیک [میلی گرم] 228.3

تیامین [میلی گرم] 0.07

ریبوفلاوین [میلی گرم] 0.04

نیاسین [میلی گرم] 1.08

ویتامین B-6 [میلی گرم] 0.11

فولات ، DFE [µg] 49

ویتامین B-12 [میکروگرم] 0

ویتامین A ، RAE [µg] 31

ویتامین A ، IU [IU] 624

ویتامین E (آلفا توکوفرول) [میلی گرم] 0.73

ویتامین D (D2 + D3) [میکروگرم] 0

ویتامین D [IU] 0

ویتامین K (فیلوکینون) [میکروگرم] 2.6

اسیدهای چرب ، کل اشباع [g] 0.27

اسیدهای چرب ، کل اشباع نشده اشباع [g] 0.09

اسیدهای چرب ، کل اشباع نشده اشباع شده [g] 0.4

اسیدهای چرب ، ترانس [g] 0

کلسترول [میلی گرم] 0

کافئین [میلی گرم] 0

منابع organicfacts

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده