خرید از سراسر دنیا


» آیا پرخاشگری منفعل یک بیماری روانی است؟

آیا پرخاشگری منفعل یک بیماری روانی است؟

اختلال شخصیت منفعل-پرخاشگر چیست؟

افرادی که رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه دارند ، به جای اینکه مستقیماً با آنها رفتار کنند ، احساسات منفی خود را به طرز ظریفانه ای از طریق اعمال بیان می کنند.این بین آنچه آنها می گویند و آنچه انجام می دهند،جدایی ایجاد می کند.

به عنوان مثال ،کسی در محل کار خود طرحی را پیشنهاد می کند. فردی که رفتار منفعلانه ای دارد ممکن است با این طرح مخالف باشد ، اما به جای ابراز عقیده ، می گوید که با آن موافق است. از آنجا که آنها واقعاً مخالف این طرح هستند ، در برابر اجرای آن مقاومت می کنند. آنها ممکن است به عمد مهلت های قانونی را از دست بدهند ، دیر به جلسات مراجعه کنند ، و طرح را از راه های دیگر تضعیف کنند.

برخی از نشانه های متداول رفتار منفعلانه - پرخاشگرانه عبارتند از:

تلخی و خصومت نسبت به درخواست های مردم دیگر

هنگام برخورد با درخواست های افراد دیگر ، عمداً آنها را به تأخیر بیندازید یا مرتکب اشتباه شوید

داشتن رفتار بدبینانه یا پرخاشگرانه

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

غالباً از احساس کمبود یا فریب خوردن شکایت میکنند

رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه می تواند علامت چندین اختلال روانی باشد ، اما به نظر نمی رسد که یک وضعیت بهداشت روان متمایز باشد. این نوع رفتار می تواند بر توانایی فرد در ایجاد و حفظ روابط سالم تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در محل کار شود. با این حال ، روش هایی وجود دارد که می تواند رفتار منفعل-پرخاشگرانه را مدیریت کند تا بر کیفیت زندگی کسی تأثیر منفی نگذارد.

نشانه های رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه

معمولاً بین گفته های فردی که رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه دارد و آنچه که انجام می دهد ارتباط وجود دارد. رفتار آنها غالباً اعضای خانواده ، دوستان و همکاران را عصبانی می کند. با این حال ، ممکن است فرد از رفتار منفعل-پرخاشگرانه خود آگاهی نداشته باشد.

علائم این نوع رفتار عبارتند از:

اغلب انتقاد یا اعتراض

ناپسند یا تحریک پذیر بودن

به تعویق انداختن یا فراموشکار بودن

انجام کارها به طور ناکارآمد

خصمانه یا بدبینانه رفتار کردن

سرسختانه عمل کردن

سرزنش دیگران

شکایت از عدم تقدیر

ابراز کینه نسبت به خواسته های دیگران

رفتاربا افراد مستعد به پرخاشگری

در برخی مواقع میتواندکنترل رفتار پرخاشگری منفعل سخت باشد. متخصصان موافقند که رایج‌ترین علائم آن شامل امتناع از بحث کردن در مورد نگرانی های صریح و مستقیم، اجتناب از پذیرش مسئولیت، و ناکارآمدی عمدی است.

این افراد غالبا کارهای خود را ناتمام رها کرده و در بعضی موارد هم ممکن است کارهایش را تقریبا کامل کند. این افراد در بیش‌تر مواقع دیر می کنند و در زمان مخالفت با یک موضوع، براحتی دیگران را خراب می کنند. اشخاصی که دچار پرخاشگری منفعل هستند به رفتارهای مخفیانه یا ستایش دیگران در پشت پرده متوسل می شوند تا نظر خود را به هر نحوی که شده اعمال کنند

نشانه‌های رفتار منفعل پرخاشگر

بین حرف و رفتار اشخاص منفعل پرخاشگر تفاوت‌هایی دیده می‌شود. معمولا رفتار آنها منجر به عصبانیت اعضای خانواده، دوستان، و همکارانشان می‌شود. اگرچه، احتمال دارد خود فرد از رفتارهای منفعل پرخاشگر اش آگاه نباشد.

نشانه‌های خشونت منفعل شامل موارد زیر می‌شوند:

اغلب انتقاد و اعتراض می‌کنند

تحریک پذیر‌اند، و درباره‌ی مسائل ساز مخالف می‌زنند

به تعویق انداختن و فراموش کار بودن

اجرای وظایف به شکل ناکارآمد

رفتارشان خصمانه است

لجوج و یک دنده هستند

دیگران را سرزنش می‌کنند

درباره‌ی اینکه از آنها به خوبی قدردانی نمی‌شود شکایت دارند

در برابر خواسته‌های دیگران ناخشنود و رنجیده خاطر می‌شوند

پرخاشگرانه

علت دقیق رفتار منفعلانه منفعل مشخص نیست. با این حال ، هر دو عامل بیولوژیکی و عوامل محیطی ممکن است در ایجاد رفتار منفعلانه منفعل نقش داشته باشند.

محققان معتقدند افرادی که رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه از خود بروز می دهند این کار را از کودکی آغاز می کنند. سبک فرزندپروری ، پویایی خانواده و سایر تأثیرات دوران کودکی ممکن است از عوامل موثر در این امر باشد. کودک آزاری ، بی توجهی و مجازات های شدید نیز می تواند باعث بروز رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه در فرد شود. تصور می شود سو مصرف مواد و عزت نفس پایین منجر به این نوع رفتارها می شود.

شرایط سلامتی زمینه ای ممکن است منجر به رفتارهایی شود که به نظر می رسد مشابه رفتار منفعل-پرخاشگرانه باشد. 

برخی شرایط مرتبط با رفتار منفعلانه منفعل عبارتند از:

اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

فشار

اختلالات اضطرابی

افسردگی

اختلال رفتاری

اختلال سرکشی مخالف

اختلال دوقطبی

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

روان گسیختگی

شناسایی رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه

رفتار منفعلانه یک اختلال پزشکی نیست ، بنابراین پزشک نمی تواند آن را تشخیص دهد. با اینحال، یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند به شما کمک کند یک مشکل رفتاری را که نیاز به درمان دارد شناسایی کنید. آنها سوالاتی را درباره علائم و رفتارهای شما ، از جمله زمان شروع آنها و تأثیراتی که بر زندگی ، کار و روابط شما دارند ، می پرسند.

اگر شک دارید که رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه ای از خود نشان می دهید ، باید قرار ملاقات با یک روانشناس را تعیین کنید. روانشناس از شما می خواهد که چندین پرسشنامه در مورد علائم ، افکار و سابقه شخصی خود تکمیل کنید. روانشناس همچنین از شما سوالاتی در مورد کودکی و تجربیاتی که علائم را برمی انگیزد از شما می پرسد. هنگامی که آنها محرک های احتمالی محیطی را برای رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه شما شناسایی کنند ، می توانند به شما کمک کنند تا از طریق آنها کار کنید.

با این حال ، اگر روانشناس هیچ محرک احتمالی محیطی برای رفتار منفعلانه- پرخاشگرانه شما پیدا نکند ، ممکن است شما را به پزشک ارجاع دهد. این رفتار ممکن است نتیجه یک مشکل اساسی سلامتی باشد. یک پزشک یک معاینه بدنی انجام می دهد و ممکن است آزمایش های عصبی را برای تعیین اینکه آیا یک بیماری پزشکی به رفتار منفعلانه یا پرخاشگرانه شما کمک می کند ، تجویز کند. آزمایش تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون ، معاینه عصبی و آزمایشات تصویربرداری باشد.

اگر در همسر یا یکی از اعضای خانواده خود رفتارهای منفعلانه و پرخاشگرانه مشاهده کردید ، ممکن است بخواهید که آنها به روانشناس مراجعه کنند. برقراری ارتباط با شخصی که منفعلانه عمل می کند ممکن است دشوار باشد ، بنابراین رسیدگی به هرگونه مسائل رفتاری که به وجود می آید مهم است.

درمان شخصیت پرخاشگر منفعل

خشونت منفعل‌ ناشی از بیماری جسمانی زمینه‌ای باشد، با درمان بیماری نشانه‌های پرخاشگری منفعل هم از بین می‌رود. می توانید برای درمان پرخاشگری منفعل به روان‌شناس یا مشاور سلامت روان مراجعه کنید، آنها به شما کمک می‌کنند تا رفتار منفعل پرخاشگر خود را شناسایی کرده و هم آموزش اینکه چگونه این رفتارها را تغییر دهید به شما میدهند.

یادگیری مهارت جرأت ورزی هم می‌تواند در مدیریت پرخاشگری منفعل مفید باشد. این دوره‌ی آموزشی بهتان یاد می‌دهد چگونه افکار و نگرانی‌های‌تان را به شکل مناسبی ابراز کنید؛ که منجر به کمتر شدن پرخاشگری منفعلِ ناشی از خشم و خستگی می‌شود.

به علاوه، یک سری کارهای آسان وجود دارند که با انجام روزانه‌ی آنها قادر خواهید بود رفتارهای منفعل پرخاشگر را از بین ببرید، که شامل موارد زیر اند:

خودآگاهی نسبت به رفتارهای‌تان

شناسایی دلایل ممکن برای پرخاشگری منفعل

درست فکر کردن قبل از رفتار یا اعمال‌تان

آرام سازی خود قبل از اینکه واکنشی نسبت به شرایط ناخوشایند تان نشان دهید

خوش بین باقی بمانید

صداقت و روراستی با دیگران

احساساتتان را به روشی سالم ابراز کنید

درمان رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه

اگر یک بیماری زمینه ای زمینه ساز رفتار منفعلانه و منفعلانه شما باشد ، ابتدا این بیماری درمان می شود. رفتارهای شما باید با درمان بهبود یابد.

همچنین ممکن است برای مشاوره به یک درمانگر یا متخصص بهداشت روان ارجاع شوید. یک درمانگر می تواند به شما در شناسایی رفتار منفعلانه و منفعلانه کمک کند و به شما می آموزد که چگونه رفتار خود را تغییر دهید. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا از طریق عصبانیت ، کینه ، یا مشکلات عزت نفس پایین که ممکن است در رفتار منفعل-پرخاشگرانه شما نقش داشته باشند ، کار کنید. آنها حتی ممکن است استراتژی های مقابله ای موثری را از جمله نحوه نگاه عینی به یک وضعیت و حل مشکلات به روشی سالم به شما آموزش دهند.

آموزش ابراز وجود همچنین می تواند به شما در مدیریت رفتار منفعلانه - پرخاشگرانه کمک کند. این دوره ها به شما یاد می دهند که چگونه افکار و نگرانی های خود را به طور موثر بیان کنید. این می تواند به کاهش رفتارهای منفی ناشی از زمینه های عصبانیت و ناامیدی کمک کند.

برخی از کارهای آسان نیز وجود دارد که می توانید هر روز انجام دهید تا رفتار منفعل-پرخاشگرانه خود را از بین ببرد. این شامل:

آگاهی از رفتار خود

شناسایی دلایل احتمالی رفتار منفعلانه - تهاجمی شما

قبل از اقدام به وضوح فکر کنید

قبل از واکنش به موقعیت هایی که شما را ناراحت می کند ، خود را آرام کنید

خوش بین ماندن

با دیگران صادق باشید و به جای رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه احساسات خود را به روشی سالم بیان کنید

برخورد با رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه

گرچه از بین بردن رفتارهای منفعل-پرخاشگرانه می تواند چالش برانگیز باشد ، به خصوص اگر در کودکی این رفتارها را بروز داده باشید ، می توانید از پس آن برآیید. مراجعه به درمانگر برای مشاوره می تواند بسیار مفید باشد ، همچنین تغییر در فکر هر روز. به یاد داشته باشید که شما مسئول رفتار خود هستید و می توانید در هر زمان آن را تغییر دهید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده