خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چرا جای گزش پشه دچار خارش و تورم می شود؟

چرا جای گزش پشه دچار خارش و تورم می شود؟

نیش پشه های خارش دار می تواند در تابستان کابوس باشد. اما چه عاملی باعث خارش جای نیش زده می شود؟

هنگامی که یک پشه قسمتی از بدن را گاز می گیرد ، سیستم ایمنی بدن از ما در برابر حمله محافظت کند. این شبیه واکنش آلرژیک است و باعث ایجاد برجستگی خارش دار می شود.

در این مقاله مواردی که باعث خارش و تورم گزش پشه ها می شود و درمان های موجود در این زمینه بحث می شود. 4 دقیقه طول می کشد تا یک پشه بتواند معده ی خود را از خون پر کند. مشکل اینجا است که در این مدت ممکن است قربانی اش متوجه آن شود و قبل از اینکه عملیات به سرانجام برسد آن را بکشد. به علاوه خود نیش پشه هم درد دارد و همین مسأله ممکن است باعث شود قربانی زودتر از این ها از حضور پشه باخبر شود.

آب دهان پشه ماده ای در خود دارد که پوست را بی حس می کند. به همین دلیل بعد از اینکه پشه آب دهانش را روی پوست ما ریخت، دیگر نیشش را حس نمی کنیم. بعد از آن پشه شروع می کند به گشتن دنبال عروق خونی زیر پوست و آنقدر می گردد تا چیزی پیدا کند که بتواند از آن تغذیه کند.

زمانیکه پشه پوست را سوراخ میکند بدن فرد بزاق پشه را به عنوان یک ماده خارجی تشخیص می دهد. این باعث پاسخ سیستم ایمنی بدن می شود که هدف آن دفع مزاحم است.

تورم اطراف گزش توسط هیستامین ایجاد می شود که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

هیستامین باعث افزایش جریان خون و شمارش گلبول های سفید در اطراف ناحیه آسیب دیده می شود که باعث التهاب یا تورم می شود.

اولین باری که فرد گزیده می شود ، ممکن است بدن او چنین عکس العملی نشان ندهد. پاسخ ایمنی چیزی است که بدن پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده خارجی یاد می گیرد.

برخی از افراد ممکن است هرگز در برابر گزش واکنش نشان ندهند. دیگران ممکن است با گذشت زمان در برابر بزاق پشه تحمل کنند. برای بسیاری ، واکنش ثابت باقی مانده و نیش پشه همچنان آزار دهنده است

چرا پشه ها ما را گاز می گیرند؟

پشه ها انسان ها را برای نوشیدن خونشان گاز می گیرند. مواد مغذی موجود در خون انسان به پشه ماده کمک می کند تخمهای مورد نیاز برای تولید مثل را فراهم کند. فقط پشه های ماده انسان را گاز می گیرند.

یک پشه از نوک تیز دهان کاه مانند خود (پروبوسیس) برای سوراخ کردن پوست فرد استفاده می کند رگ خونی را در خود جای داده و خون را از طریق دهان بالا می کشد.

همانطور که این کار را انجام می دهد ، بزاق را که حاوی ماده ضد انعقادی است تزریق می کند. این باعث لخته شدن خون فرد می شود. اگر خون در اطراف دهان پشه لخته شود ، ممکن است گیر کند.

خاراندن نیش پشه ها ممکن است خارش را بدتر کند و به جای تسکین خارش ، خاراندن ناحیه ای که قبلا ملتهب شده است ، التهاب را افزایش می دهد. این باعث خارش بیشتر منطقه می شود.

در صورت زخم شدن پوست ، خراشیدن همچنین ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد. اگر ناحیه آلوده شود ، خارش زیادی ایجاد می کند و بهبود آن بیشتر طول می کشد.

رفتار

استفاده از آلوئه ورا در گزش پشه ها ممکن است به بهبودی و کاهش خارش کمک کند.

درمان های زیر ممکن است به کاهش تورم و خارش گزش پشه کمک کنند:

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین یک داروی بدون نسخه است که به کاهش التهاب و خارش کمک می کند. آنها روشی موثر برای درمان گزش پشه ها هستند.

اعمال گرما

قرار دادن گرما بر روی گزش پشه ممکن است به کاهش التهاب و خارش کمک کند.گرمای محلی به سرعت علائم گزش پشه را تسکین می دهد.

استفاده از عسل

عسل ضد باکتری است و ممکن است به ترمیم زخم کمک کند.عسل طبیعی می تواند التهاب را کاهش داده و از عفونت جلوگیری کند.

به همین دلیل ، عسل طبیعی ممکن است در کاهش علائم گزش پشه در ناحیه آسیب دیده کمک کند. شستن آن قبل از بیرون رفتن ضروری است ، زیرا باعث جذب پشه ها و سایر حشرات می شود.

لیمو

 از ویژگی های ضد التهاب، ضد باکتری، و بی حس کنندگی برخوردار است که آن را به یک درمان طبیعی مفید برای نیش پشه تبدیل می کنند. تنها یک لیمو را برش زده و قسمت داخلی این میوه را روی محل نیش پشه بمالید تا تسکین فوری را تجربه کنید. استفاده از آبلیمو تازه نیز در کاهش احتمال ابتلا به عفونت نقش دارد. البته از لیمو به عنوان اقدامی پیشگیرانه پیش از ترک خانه و رفتن به فضای آزاد استفاده نکنید. این کار نه تنها ناکارآمد است، بلکه قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید می تواند موجب ظهور تاول نیز بشود.

کرم کورتیکواستروئید

کرم های کورتیکواستروئید می توانند التهاب و خارش را کاهش دهند.

از آنجا که این کرم ها مبتنی بر استروئید هستند ، افراد باید از آنها به میزان کم استفاده کنند و نباید آنها را برای زخم های باز استفاده کنند. همچنین ممکن است با استفاده مکرر باعث نازک شدن پوست شود.

آلوئه ورا

ثابت شده است که یکی از گونه های آلوئه،التهاب را کاهش داده و ترمیم زخم را در مطالعات حیوانی ترغیب می کند.استفاده از ژل آلوئه روی گزش پشه ممکن است به تسکین التهاب و تسکین خارش کمک کند.

سیر

یک درمان طبیعی برای نیش پشه محسوب می شود که به کاهش تورم و خارش کمک می کند و از نیش خوردن نیز پیشگیری می کند. پشه ها و بسیاری حشرات دیگر نمی توانند بوی سیر را تحمل کنند. مصرف یک وعده غذایی حاوی سیر پیش از رفتن به فضای آزاد نیز می تواند در دفع پشه ها مفید باشد. اگر پشه شما را نیش زده است، می توانید سیر له شده را به صورت مستقیم روی محل نیش قرار دهید. اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس موضع را با آب شستشو دهید.

روغن ریحان

خواص ضد التهابی روغن ریحان حاکی از آن است که می تواند به تسکین التهاب گزش پشه کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

گزش پشه ممکن است در برخی از افراد باعث تورم مفاصل ، کهیر و تب شدید شود.

گزش پشه می تواند آلوده باشد ، این ممکن است به معنی بهبودی طولانی تر باشد. ایده خوبی است که فرد در مورد هرگونه عفونت مشکوک با پزشک صحبت کند.

برخی از افراد به گزش پشه بسیار حساسیت دارند. برای این افراد گزش ممکن است باعث شوک آنافیلاکتیک شد علائم این موارد عبارتند از:

مشکل تنفس

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

تورم صورت

اگر فردی دچار شوک آنافیلاکتیک شده باشد ، به درمان فوری پزشکی ، معمولاً تزریق اپی نفرین از طریق EpiPen نیاز دارد.

گزش پشه همچنین ممکن است در برخی افراد علائم زیر را ایجاد کند:

تب بالا

مفاصل متورم

تاول

ضایعات

کندوها

در صورت بروز این علائم ، فرد باید با پزشک صحبت کند. یک پزشک معمولاً آنتی هیستامین های بدون نسخه را برای درمان این علائم در مرحله اول توصیه می کند.

خطر ابتلا به بیماری از یک پشه در ایالات متحده کم است.

اگر شخصی به کشوری سفر می کند که پشه ها ممکن است ناقل بیماری باشند ، باید با پزشک خود مشورت کند. یک پزشک می تواند بهترین راه را برای ایمن ماندن و کاهش خطر عفونت توصیه کند.

به نقل از ریدرز دایجست، زمانی که پشه نیش می زند، خون میزبان را می مکد، در شرایطی که مقداری از بزاق خود را به بدن وی تزریق می کند. بزاق پشه حاوی یک ضد انعقاد و برخی پروتئین ها است.

پروتئین ها مواد خارجی هستند که واکنش سیستم ایمنی را موجب می شوند. سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این پروتئین ها هیستامین ترشح می کند که این ترکیب به گلبول های سفید خون در دسترسی به محل تحت تاثیر قرار گرفته کمک می کند. هیستامین همان چیزیست که موجب خارش، التهاب و تورم در محل نیش پشه می شود.

خارش ناشی از نیش پشه آزاردهنده است و از این رو آشنایی با روش هایی که می توانند با آن مقابله کنند می تواند مفید باشد.علائم گزش پشه می‌توان به خارش، تورم، کبودی و گاه عفونت پوستی اشاره کرد. همچنین در برخی از نقاط جهان، نیش پشه می‌تواند باعث بیماری‌های کشنده‌ای مانند مالاریا و تب استخوان‌شکن شود.

چیزی که پشه ها را جذب ما می کند بوی بدن ما است، بویی که از میکروب های مختلفی تولید می شود که روی پوست ما زندگی می کنند. به همین خاطر است که شستن پوست با صابون های ضدباکتری ممکن است جلوی نیش پشه ها را بگیرد. استفاده از مواد دافع حشرات هم نقش مهمی دارد. جدا از انواع شیمیایی آن، می توانید از عصاره ی اکالیپتوس استفاده کنید که اثبات شده در مقابله با نیش پشه مؤثر است.

جلوگیری

برای کاهش خطر گاز گرفتن توسط پشه ها ، فرد باید:

از دافع پشه استفاده کنید

لباسهای آستین بلند و شلوارهای بلند بپوشید

مرتباً بدن را با صابون بشوریید ، زیرا عرق ممکن است باعث جذب پشه ها شود

از الکل اجتناب کنید ، زیرا این امر می تواند احتمال گزش را افزایش دهد

خلاصه

گزش پشه معمولاً ظرف چند روز بهبود می یابد. از خاراندن ورم هنگام خارش خودداری کنید تا زمان بهبودی کاهش یابد.

اگر فردی پوست حساسی دارد ، با بهبود آن ممکن است در اطراف گزش تغییراتی در رنگدانه های پوست ایجاد کند. استفاده از کرم های حاوی ویتامین E و استفاده از ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

منبع مطلب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده