خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اختلال دوقطبی (افسردگی مانیک)

اختلال دوقطبی (افسردگی مانیک)

افراد دارای اختلالات خلقی، نوسانات خلقی شدیدی را تجربه می کنند.این یعنی آن ها ممکن است در طی یک روز بسیار با انرژی، خوشحال و سرزنده باشند و فردای همان روز تبدیل به فردی بی رمق و افسرده شوند. دوره های افسردگی و شیدایی در انواع مختلف اختلال دو قطبی متفاوت است. ممکن است در برخی از آن ها دوره افسردگی طولانی تر باشد یا دوره شیدایی.همچنین ممکن است دوره ی افسردگی و شیدایی به صورت مختلط و به هم آمیخته نیز اتفاق بیفتد.معمولا شروع اختلال دو قطبی از دوره نوجوانی است و کمتر دیده می شود که فردی در بزرگسالی مبتلا به اختلال شود و در مشاوره دو قطبی قابل شناسایی است.


   علائم

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

   انواع

   تشخیص

   رفتار

   چشم انداز


اختلال دو قطبی چیست؟


اختلال دوقطبی نوعی اختلال جدی در مغز است که در آن فرد دچار اختلافات شدید در تفکر ، خلق و خو و رفتار می شود. اختلال دوقطبی نیز گاهی اوقات به عنوان بیماری افسردگی جنون یا افسردگی مانیک شناخته می شود.


افرادی که اختلال دوقطبی دارند معمولاً دوره های افسردگی یا شیدایی را پشت سر می گذارند. همچنین ممکن است تغییرات مکرر در خلق و خوی را تجربه کنند.


 زمینه های ژنتیکی و ارثی نقش زیادی در شکل گیری این اختلال دارند. افراد مبتلا معمولا در بستگان درجه یک خود نیز نمونه هایی از دو قطبی را گزارش کرده اند.این زمنیه های ژنتیکی می تواند فرد را مستعد آن کند که در واکنش به محیط نامناسب، علایم آشفتگی خلقی بیشتری را از خود نشان دهد و به احتمال بیشتری به اختلال دو قطبی مبتلا شود. تفاوت در نحوه ی عملکرد مغز افراد مبتلا به این اختلال نیز باعث می شود تا نیاز آن ها به دارو درمانی ضروری باشد. مشاوره دو قطبی و داروها کمک می کنند تا مراکز مربوط به کنترل هیجانات در مغز بهتر عمل کند و فرد بتواند بر حالات خلقی خود تسلط بیشتری داشته باشد.


در این نوع، فرد مبتلا حتما دوره ای از شیدایی را تجربه می کند هر چند ممکن است نشانه ای ازافسردگی نداشته باشد. البته ممکن است تجربه ی افسردگی نیز در این نوع، اتفاق بیفتد اما وجود آن برای تشخیص در جلسات مشاوره دو قطبی ضروری نیست.


این الگوی فکری، احساسی و رفتاری هر کسی است که از او شخص متفاوتی با دیگری می سازد. برای مثال، برخی برونگرا هستند و همراهی دیگران را می پسندند، بعضی دیگر درونگرا هستند و تنهایی را دوست دارند. برخی احساسی و عده ای دیگر جدی هستند. در این میان، علم روانشناسی به طیف گسترده ای از انواع اختلال شخصیت انسانها می پردازد که از الگوی فکری، احساسی و رفتاری متفاوتی برخوردار هستند.


اختلال دوقطبی اغلب منجر به عملکرد ضعیف شغل ، مشکل در مدرسه یا روابط آسیب دیده می شود. افرادی که موارد بسیار جدی و بدون درمان اختلال دوقطبی دارند گاهی خودکشی می کنند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


مبتلایان به اختلال دو قطبی حالات شدید عاطفی را تجربه می کنند که به آنها "قسمت های خلقی" گفته می شود.


علائم یک قسمت خلق و خوی افسردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:


   احساس پوچی یا بی فایده

   از دست دادن علاقه به فعالیت های یکبار لذت بخش مانند رابطه جنسی

   تغییرات رفتاری

   خستگی یا انرژی کم

   مشکلات مربوط به تمرکز ، تصمیم گیری یا فراموشی

   بی قراری یا تحریک پذیری

   تغییر در عادات غذا خوردن یا خواب

   ایده خودکشی یا اقدام به خودکشی


در طرف دیگر افراط این طیف قسمت های جنون قرار دارد. علائم شیدایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:


   دوره های طولانی از شادی شدید ، هیجان یا سرخوشی

   تحریک پذیری شدید ، آشفتگی یا احساس پرشکستگی

   به راحتی پریشان و بی قرار باشید

   داشتن افکار مسابقه

   خیلی سریع صحبت می کنند

   گرفتن پروژه های جدید بیشتر از آنچه که می توانید انجام دهید

   کمبود نیاز به خواب

   باورهای غیرواقعی درباره توانایی های شخص

   شرکت در رفتارهای پرتحرک یا پرخطر مانند قمار یا خرج کردن جنجالها ، رابطه جنسی ناامن یا انجام سرمایه گذاریهای غیر منطقی


برخی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است هیپومنی را تجربه کنند. هیپومانیا به معنی تحت شیدایی است و علائم آن بسیار شبیه به شیدایی است اما شدیدتر است. بزرگترین تفاوت این دو در این است که علائم هیپومانیا به طور کلی زندگی شما را مختل نمی کند. قسمت های جنون می تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان شود.


برخی از مبتلایان به اختلال دو قطبی "حالات مختلط خلقی" را تجربه می کنند که در آنها علائم افسردگی و جنون وجود دارد. در حالت مختلط ، فرد اغلب دارای علائمی است که شامل موارد زیر است:


   تحریک

   بیخوابی

   تغییرات شدید در اشتها

   افکار خودکشی


فرد در حالی که همه علائم فوق را تجربه می کند ، معمولاً احساس انرژی خواهد کرد.


علائم اختلال دو قطبی به طور کلی بدون درمان بدتر می شود. اگر فکر می کنید علائم اختلال دوقطبی را تجربه کرده اید ، مراجعه به ارائه دهنده مراقبت های اولیه بسیار مهم است.


اختلال دو قطبی نوع 2

در این نوع، فرد حتما یک یا چند دوره از افسردگی را به صورت کاملا شدید تجربه می کند. به گونه ای که ممکن است اطرافیان به او برچسب افسرده بزنند. این در حالی است که علایم خفیفی از شیدایی نیز بروز می کند که هایپومانیا نامیده می شود.به همین دلیل تشخیص اصلی برای چنین فردی از افسردگی به اختلال دو قطبی نوع 2 تغییر می کند.


در این حالت فرد با حالات خلقی که به سرعت تغییر می کنند مواجه است. فرد مبتلا ممکن است در طی یک سال، 4 بار نوسان خلقی داشته باشد.به عنوان مثال در دوره ای بسیار شاد، سپس بسیار غمگین و مجددا بسیار شاد شود.این دوره ها به هم آمیخته هستند و به سرعت تغییر می کنند. اطرافیان ممکن است از تغییرات فرد متعجب شوند و او را فردی دم دمی مزاج و عجیب و غریب ببینند.


اختلال ادواری

فرد مبتلا به ادواری خویی نیز مانند اختلال دو قطبی، نوسانات خلقی را تجربه می کند با این تفاوت که شدن نوسانات در او کمتر است و مدت زمان درگیری او با علایم بیشتر است.چنین افرادی معمولا به عنوان افراد دم دمی شناخته می شوند و تداوم حالات شان در صورت عدم درمان می تواند منجر به اختلال دو قطبی نیز شود. مشاوره دو قطبی علاوه بر درمان فرد یه خانواده او نیز کمک می کند.


علایم افسردگی یک فرد دوقطبی با آنچه ممکن است همه ی ما در بعضی اوقات تجربه کنیم کاملا متفاوت است. چنین فردی در طول دوره افسردگی، احساس ناامیدی، غم و تنهایی عمیقی را تجربه می کند.تمایلی به انجام دادن کارهای روزانه ندارد و از فعالیتی لذت نمیبرد. ممکن است بی دلیل عصبانی یا کج خلق شود و با اطرافیان بد رفتاری کند و یا افکار و رفتارهای معطوف به خودکشی را به طور جدی دنبال کند .در طول این دوره فرد تمایلات بسیار کمتری نشان می دهد، قادر به تصمیم گیری های هرچند ساده نیست، منزوی و بی تحرک است و علایم جسمی مانند کم شدن وزن و اشتها، مشکلات خواب، بیداری و علایم خستگی مزمن را بروز می دهد. افراد دوقطبی در فاز افسردگی ممکن است نخواهند هیچ فردی را ملاقات کنند و یا همه ی کارهای شان را متوقف کنند. گویا زندگی برای ان ها متوقف شده است و کاملا سیاه و بی دلیل است.


شیدایی دوره ای سرشار ا انرژی، هیجان و ایده پردازی است. در این دوره بر خلاف دوره ی افسردگی، فرد احساس انرژی مضاعفی دارد، بسیار خوش بین و ایده پرداز است و احساس می کند می تواند هر کاری را انجام دهد. فوران انرژی در فرد می تواند او را به سمت انجام کارهای خطرناک، مضر و یا دردسر ساز نیز سوق دهد.

در طی این دوره فرد خود را به طرز نامعقولی برتر از دیگران می بیند، اگر کسی در ایده های خوش بینانه اش تردیدی وارد کند، به شدت عصبانی می شود، تمایل بسیار زیادی به برقراری رابطه دارد و ممکن است صداهایی را بشند یا افرادی را ببیند که وجود ندارند.فرد شیدا می تواند به طرز عجیبی ولخرجی کند، با دیگران صمیمی تر از قبل رفتار کند و مرزهای خود در روابط بین فردی را ازدست دهد.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده