خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چه عواملی باعث عدم تحمل لاکتوز می شوند؟

چه عواملی باعث عدم تحمل لاکتوز می شوند؟

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

عدم تحمل لاکتوز زمانی است که بدن شما نمی تواند لاکتوز را تجزیه یا هضم کند. لاکتوز قندی است که در شیر و محصولات شیر ​​یافت می شود.

هنگامی اتفاق می افتد که روده کوچک شما به اندازه کافی از آنزیم هضم به نام لاکتاز درست نمی کند. لاکتاز لاکتوز موجود در مواد غذایی را تجزیه می کند تا بدن شما بتواند آن را جذب کند. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند بعد از خوردن یا نوشیدن شیر یا فرآورده های شیر علائم ناخوشایندی دارند. این علائم شامل نفخ ، اسهال و گاز است.

همان چیزی است که حساسیت غذایی به شیر ندارید. در آسیایی آمریکایی ها ، آمریکایی های آفریقایی تبار ، آمریکایی های مکزیکی و بومیان آمریکا رایج است.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


چه عواملی باعث عدم تحمل لاکتوز می شوند؟

هم کودکان و هم بزرگسالان ممکن است لاکتوز را تحمل نکنند. برخی از دلایل عمده این بیماری ذکر شده است:

عدم تحمل لاکتوز در اغلب خانواده ها (ارثی) است. دراین موارد، با گذشت زمان بدن یک فرد ممکن است آنزیم لاکتاز را کمتر کند. علائم ممکن است در سالهای نوجوانی یا بزرگسالان رخ دهد.

در بعضی موارد ، روده کوچک ساخت لاکتاز را پس از آسیب یا بعد از بیماری یا عفونت متوقف می کند. 

بعضی از نوزادانی که خیلی زود متولد می شوند (نوزادان نارس) ممکن است نتوانند به اندازه کافی لاکتاز درست کنند. این اغلب یک مشکل کوتاه مدت است که از بین می رود.در موارد بسیار نادر ، بعضی از نوزادان از بدو تولد نمی توانند لاکتاز ایجاد کنند.

عدم تحمل لاکتوز ناتوانی در جذب قند لاكتوز است كه در شیر و محصولات لبنی یافت می شود.

به صورت طبیعی وقتی كه فردی محصولات حاوی لاكتوز را می خورد در روده كوچک توسط آنزیم لاكتاز به قند ساده تر به نام گلوكز یا گالاكتوز تجزیه می شود.

قند های ساده راحت تر جذب جریان خون شده و برای انرژی و سوخت بدن مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی كه عدم تحمل لاکتوز دارند مقدار كافی از آنزیم لاكتاز برای تبدیل لاكتوز را تولید نمی كنند.

به جای آن لاكتوز هضم نشده ، در روده باقی می ماند و توسط باكتری ها تجزیه می شود و موجب تولید گاز، اروغ زدن ، دردهای شكمی و اسهال می شود.

عدم تحمل لاكتوز بسیار شایع است و دختران و پسران را به یك میزان درگیر می كند. بچه های كوچك تر کمتر به آن مبتلا می شوند اما تعداد زیادی از افراد وقتی به بزرگسالی می رسند و بعضی در نوجوانی ، دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند.

بعضی از پزشکان عدم تحمل لاکتوز را یك پدیده طبیعی در انسان می دانند و آن را به عنوان یك بیماری لحاظ نمی كنند.


چه كسی عدم تحمل لاكتوز پیدا می كند؟

عدم تحمل لاکتوز ممکن است به هر یک از دلایل زیر در افراد ایجاد شود:

زمینه نژادی: مردم آسیا ، آفریقا ،بومی آمریكا و نژاد اسپانیایی ، بیشتر در سنین جوانی به عدم تحمل لاکتوز مبتلا می شوند.

سایر مشكلات دستگاه هاضمه ، مانند التهاب قسمت فوقانی روده كوچك ، بیماری سلیاك یا بیماری كرون ، باعث کاهش مقادیر آنزیم لاکتاز می شوند.

داروها ، قطعا آنتی بیوتیك ها با تداخل در تولید آنزیم لاكتاز توسط روده ، می توانند به شکل موقت عدم تحمل لاکتوز را تشدید كنند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

عفونت ها، بعد از یک دوره اسهال عفونی ، بعضی بچه ها دچار عدم تحمل لاکتوز موقت می شوند كه بعد از چند روز یا چند هفته بهبود می یابد.

سن. وقتی سن انسان افزایش پیدا می كند، بدن تولید آنزیم لاكتاز را متوقف می كند و اکثر افراد با افزایش سن دچار عدم تحمل لاکتوز می شوند.

وقتی فردی عدم تحمل لاكتوز دارد چه اتفاقی می افتاد؟

علائم عدم تحمل لاكتوز، در افراد مختلف ، متفاوت است. همه این علائم به این مساله بستگی دارد كه یك شخص چه مقدار لبنیات یا مواد غذایی حاوی شیر می خورد، و بدن شخص به چه اندازه آنزیم لاكتاز تولید می كند.معمولا بعد از 30 دقیقه تا 2 ساعت از غذا خوردن ، فرد مبتلا به عدم تحمل لاكتوز، علائمی مانند حالت تهوع، درد شكمی، آروغ زدن، تولید گاز و اسهال دارد، این علائم برای كسی كه بیرون از خانه یا با دوستانش است می تواند کی خجالت آور باشد.

بسیاری از افراد ممكن است فكر كنند كه عدم تحمل لاكتوز دارند در حالیكه واقعا این بیماری را ندارند. مراجعه به پزشك همیشه كمك کننده خواهد بود. پزشک علائم را به صورت صحیح تشخیص داده و راه های كنترل آن را به شما توصیه می کند.


چگونه پزشكان عدم تحمل لاكتوز را تشخیص می دهند؟

اگر پزشك برای شما عدم تحمل لاكتوز تشخیص بدهد حتما درباره سابقه پزشكی شما ، علائم و نشانه ها، سلامت گذشته، سلامت خانوادگی، هرنوع درمانی كه در حال حاضر انجام می دهید، هرنوع آلرژی كه دارید و سایر موارد از شما پرسیده و شما را معاینه خواهد کرد.

از آنجایی كه لاكتوز هضم نشده در روده بزرگ شكسته می شود، گازهای مختلفی مانند هیدروژن آزاد می كند.

پزشك می تواند برای تشخیص عدم تحمل لاكتوز ، تست هیدروژن تنفسی هم انجام دهد. بصورت طبیعی مقادیر كم گاز هیدروژن هم در تست تنفسی قابل اندازه گیری است.

پزشكان می توانند با انجام آندوسكوپی به وجود عدم تحمل لاكتوز پی ببرند.


کنار آمدن با عدم تحمل لاكتوز

كمبود لاكتوز دراغلب موارد، در صورتیكه بدن شما مشكل دیگری نداشته باشد، به راحتی قابل كنترل است.

اغلب افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند مقادیر كمی لبنیات مصرف كنند ولی این امر در مورد هر فرد متفاوت است.

بهترین راه این است كه مواد حاوی لاكتوز با همراهی سایر مواد غذایی بدون لاكتوز و در حجم كم خورده شوند و هرگز لبنیات را در مقدار زیاد مصرف نکنید. با استفاده از این روش با گذشت زمان متوجه خواهید شد که با کدام غذا ها مشکل ندارید.

فراورده های لبنی بهترین منبع كلسیم هستند، یك ماده معدنی كه برای رشد استخوانی مهم است.نوجوانان درحال رشد روزانه حدود 1300میلی گرم به كلسیم نیاز دارند. متخصصان توصیه می كنند حتی نوجوانانی كه عدم تحمل لاكتوز دارند، مقادیری از مواد لبنی در روز مصرف كنند.

غذاهایی مانند پنیر و ماست نسبت به شیر هضم راحت تری دارند، بنابراین می توانید ازیك فنجان ماست به عنوان دسر یا پنیر با ساندویچ، استفاده كنید. استفاده از شیر بدون لاكتوز یكی از راه های خوب برای استفاده ازكلسیم بدون علائم عدم تحمل لاكتوز می باشد.

استفاده از مكمل های حاوی آنزیم لاكتاز ،نیز ممكن است كمك كننده باشد. استفاده از این مكمل ها قبل از مواد لبنی ، به بدن برای هضم قند لاكتوز كمك می كند و شما علائم عدم تحمل لاكتوز ، مانند درد شكمی ، آروغ زدن ، تولید گاز و اسهال را نخواهید داشت.

نوجوانان با علائم شدید عدم تحمل لاكتوز، ممكن است مجبور به پرهیز از كلیه محصولات لبنی شوند.

بهتر است این نوجوانان از سایر منابع برای بدست آوردن كلسیم باید استفاده كنند و رژیم درستی داشته باشند، در این زمینه می توان از متخصصین تغذیه برای داشتن رژیم غذایی مناسب و حفظ كلسیم بدن کمک گرفت.


عدم تحمل لاكتوز _ از شیرهای بدون لاكتوز یا با لاكتوز كاهش یافته استفاده كنید.

استفاده از مكمل های حاوی آنزیم لاكتاز مانند(لاكتید)، دقیقا قبل از وعده غذایی ، كه می تواند به صورت قطره یا قرص باشد و حتی به شیر افزوده شود.

هنگامی كه شما شیر یا فراورده های حاوی لاكتوز را می خورید، همزمان از ماده غذایی بدون لاكتوز برای كاهش سرعت هضم ، نیز استفاده كنید. (بطور مثال اگر می خواهید میلك شیك بخورید همراه با فراورده بدون لاكتوز مثل یك ساندویچ میل كنید)

نوشیدنی های غنی شده با كلسیم استفاده كنید.از انواع غذاهای غیر لبنی پر از كلسیم استفاده كنید

علائم عدم تحمل لاکتوز چیست؟

علائم هر فرد ممکن است متفاوت باشد. علائم اغلب بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی هایی که دارای لاکتوز هستند حدود 30 دقیقه تا 2 ساعت شروع می شود.


علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گرفتگی و درد شکم (شکمی)

حالت تهوع

نفخ

گاز

اسهال

علائم شما تا چه اندازه شدید است ، بستگی به میزان تحمل لاکتوز شما داشته است. همچنین بستگی به میزان لاکتاز بدن شما دارد.

علائم عدم تحمل لاکتوز ممکن است مانند سایر مشکلات سلامتی به نظر برسد. همیشه مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات درمانی خود را مشاهده می کنید.


عدم تحمل لاکتوز چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی با شما در مورد سابقه گذشته سلامت و خانواده خود صحبت خواهد کرد. او شما را معاینه بدنی می دهد.

ممکن است از شما خواسته شود که برای مدت کوتاهی هیچ شیر یا فرآورده های لبنی مصرف نکنید تا ببینید علائم شما بهتر می شود یا خیر.


همچنین ممکن است تست هایی برای عدم تحمل لاکتوز انجام دهید. اینها شامل موارد زیر است:

تست تحمل لاکتوز. این آزمایش چگونگی جذب لاکتوز سیستم گوارش شما را بررسی می کند. از شما خواسته می شود قبل از آزمایش حدود 8 ساعت چیزی نخورید و بنوشید. این اغلب به معنای نخوردن بعد از نیمه شب است. برای آزمایش ، مایعاتی بنوشید که لاکتوز دارد. برخی از نمونه های خون طی یک دوره 2 ساعته انجام می شود. اینها سطح قند خون (قند خون) شما را بررسی می کنند. اگر قند خون شما بالا نرود ، ممکن است شما را تحمل لاکتوز ندهید.

تست تنفس هیدروژن. شما مایعی بنوشید که لاکتوز زیادی داشته باشد. نفس شما چندین بار بررسی می شود. مقادیر زیاد هیدروژن در نفس شما ممکن است به معنای عدم تحمل لاکتوز باشد.

آزمایش اسیدیته مدفوع. این تست برای نوزادان و کودکان خردسال استفاده می شود. بررسی می کند که چقدر اسید موجود در مدفوع است. اگر کسی در حال هضم لاکتوز نباشد ، مدفوع آنها اسید لاکتیک ، گلوکز و سایر اسیدهای چرب خواهد داشت. 


عدم تحمل لاکتوز چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند به بدن شما در ساخت لاکتاز بیشتر کمک کند. اما با تغییر رژیم غذایی می توانید علائم خود را مدیریت کنید.

در گذشته به افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز بودند گفته شد که مصرف لبنیات را متوقف کنند. امروز ، کارشناسان بهداشت پیشنهاد می کنند غذاهای لبنی مختلفی را امتحان کنید و ببینید کدام یک از این علائم را کمتر نشان می دهد. به این ترتیب شما هنوز هم می توانید به اندازه کافی کلسیم و سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین D دریافت کنید.

علائم عدم تحمل لاکتوز می تواند ناخوشایند باشد ، اما به شما آسیب نمی رساند. بنابراین سعی کنید غذاهای لبنی پیدا کنید که علائم شدید نداشته باشد.


چند نکته برای مدیریت لاکتوز در رژیم غذایی شما آورده شده است:

به آرامی شروع کنید. مقادیر کمی شیر یا فرآورده های شیر را امتحان کنید و ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد.

شیر و فرآورده های شیر را با غذاهای دیگر میل کنید. در صورت مصرف شیر یا فرآورده های شیر با وعده های غذایی خود ، ممکن است علائم کمتری داشته باشید. پنیر را با کراکر یا شیر همراه با غلات میل کنید.  

فرآورده های لبنی را با مقادیر طبیعی لاکتوز کمتر بخورید. اینها شامل پنیرهای سخت و ماست است.

به دنبال شیر و فرآورده های شیر و شیر بدون لاکتوز باشید . این موارد را می توان در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی یافت. آنها مانند شیر و محصولات شیر ​​معمولی هستند. اما آنزیم لاکتاز را به آنها افزوده اند.

درباره محصولات لاکتاز سؤال کنید. از پزشک معالج خود بخواهید که آیا هنگام خوردن یا نوشیدن شیر ، قرص لاکتاز یا لاکتاز مصرف کنید یا خیر.

اگر در پیدا کردن محصولات لبنی که علامت ایجاد نمی کنند ، مشکل دارید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. او می تواند غذاهای دیگری را به شما معرفی کند و اطمینان دهد که کلسیم کافی دریافت می کنید. ممکن است نیاز به مصرف مکمل های کلسیم داشته باشید.

كودكان مبتلا به عدم تحمل لاكتوز بايد توسط پزشك معالج بهداشتی مشاهده شوند. کودکان و نوجوانان به غذاهای لبنی احتیاج دارند. آنها منبع اصلی کلسیم برای رشد و سلامت استخوان ها هستند. آنها همچنین مواد مغذی دیگری دارند که کودکان برای رشد به آنها نیاز دارند.


زندگی با عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز هر بار که میان وعده و یا وعده غذایی میل می کنید می تواند بر شما تأثیر بگذارد. بنابراین باید مراقب غذاهایی باشید که هر روز می خورید. اما بسیاری از مردم می توانند مقدار مشخصی از لاکتوز را تحمل کنند و نیازی به ترک کامل آن ندارند.

خواندن برچسب های غذایی مهم است. لاکتوز اغلب به برخی از غذاهای حاوی جعبه ، کنسرو ، منجمد و آماده شده اضافه می شود مانند:

نان

غلات

گوشت ناهار

سس سالاد

مخلوط کیک و کوکی

خامه قهوه


برچسب های مواد غذایی را برای کلماتی که ممکن است به معنای یک ماده غذایی لاکتوز در آن باشد ، بررسی کنید ، مانند:

کره

پنیر

کرم 

شیر خشک

مواد جامد شیر

شیرخشک

کشک

چه موقع باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرم؟

اگر در مدیریت علائم خود مشکل دارید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید. برخی از علائم می تواند ناراحت کننده باشد. ارائه دهنده خدمات درمانی شما می تواند با شما همکاری کند تا بتواند آنها را تحت کنترل داشته باشد.

آیا شما لاکتوز را تحمل نمی کنید؟

شیر ، پنیر و ماست از جمله رایج ترین غذاهای لبنی هستند که به طور منظم کلسیم ما را تأمین می کنند. اما برای کسانی که تحمل لاکتوز ندارند ، یا کسانی که نمی توانند لبنیات را تحمل کنند ، دریافت مواد مغذی مورد نیاز می تواند یک چالش باشد.

جنیلا سلیمان ، متخصص تغذیه تغذیه می گوید نیازی به نگرانی نیست ، زیرا بسیاری از غذاهای غیر لبنی از نظر کلسیم از هر محصول لبنی غنی تر هستند.

کلسیم برای ساختن و نگه داشتن استخوانها و دندانهای قوی بسیار مهم است - این بدان معنی است که همه ما به آن احتیاج داریم. سولمون گفت ، مقادیر بیشتری کلسیم نیز وجود دارد.

این شامل:

لوبیا فارغ از نوع ، یک نیروگاه تغذیه ای است. لوبیا از نظر کلسیم و همچنین پروتئین بسیار سرشار است.

سبزیجات کلم بروکلی و سایر سبزیجات تیره مانند کلم ، کالالو و pak choi از نظر کلسیم بسیار سرشار هستند.

آجیل و خشکبار

آجیل هایی مانند بادام ، آجیل برزیل و بادام زمینی نیز منبع خوبی از کلسیم هستند. از جمله آن ها در وعده های غذایی خود یا گرفتن یک تعداد انگشت شماری یا دو در طول میان وعده می تواند باعث افزایش سطح کلسیم شما شود.

ماهی ، به ویژه آنهایی که استخوانهای نرم مانند ماهی قزل آلا و ساردین دارند ، منابع عالی کلسیم هستند. آنها همچنین سرشار از امگا 3 و ویتامین D هستند که به بدن در جذب کلسیم کمک می کند.

لوبیای سویا و حتی آرد و شیر سویا با کلسیم غنی شده و حاوی پروتئین بیشتری نسبت به شیر معمولی هستند.

توفو (با منعقد کننده کلسیم)این از لوبیای سویا ساخته شده است ، که بسیار کلسیم دارد.

ملاس نه تنها منبع عالی کلسیم است بلکه ملاس یک راه عالی و طبیعی برای ارضای جوانه های چشایی شما در هر زمان حمله دندان شیرین شما است.

سلیمان گفت اگرچه مکمل های کلسیم وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید ، اگر این ماده معدنی را به طور طبیعی بدست آورید بهتر است. وی همچنین در معرض نور خورشید قرار گرفتن را به طور متوسط ​​تشویق می کند تا بدن ویتامین D را جذب کند ، که ثابت شده است در کمک به جذب کلسیم از غذاها بسیار مؤثر است.

نکات کلیدی در مورد عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز زمانی است که بدن شما نمی تواند لاکتوز را تجزیه یا هضم کند. لاکتوز قندی است که در شیر و محصولات شیر ​​یافت می شود.

هنگامی که به اندازه کافی آنزیمی به نام لاکتاز ندارید این اتفاق می افتد. لاکتاز باعث تجزیه لاکتوز در مواد غذایی می شود.

شایع ترین علائم عدم تحمل لاکتوز ، گرفتگی شکم و درد ، حالت تهوع ، نفخ ، گاز و اسهال است.

هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند به بدن شما در ساخت لاکتاز بیشتر کمک کند.

شما می توانید با تغییر رژیم غذایی علائم خود را مدیریت کنید. یا می توانید مکمل های آنزیمی را هنگام خوردن یا نوشیدن غذاهایی که لاکتوز دارند ، مصرف کنید.

مهم است که با ارائه دهنده خود در مورد دریافت مقدار کافی کلسیم و ویتامین D صحبت کنید.


مراحل بعدی

نکاتی برای کمک به شما در استفاده بیشتر از ارائه دهنده خدمات درمانی شما:

دلیل بازدید خود و آنچه را که می خواهید اتفاق بیفتد را بدانید.

قبل از بازدید خود ، سؤالاتی را که می خواهید پاسخ دهید بنویسید.

کسی را با خود بیاورید تا به شما در پرسیدن سؤال کمک کند و آنچه را که ارائه دهنده به شما می گوید بیاد آورد

در بازدید ، نام تشخیص جدید و هرگونه داروی جدید ، درمان یا آزمایش را بنویسید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی را ارائه دهید که ارائه دهنده شما به شما می دهد.

بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به شما کمک می کند. 

همچنین بدانید عوارض جانبی چیست.

سؤال کنید که آیا وضعیت شما به روش های دیگری قابل درمان است.

بدانید که چرا یک آزمایش یا روال توصیه می شود و نتایج چه می تواند معنی داشته باشد.

بدانید در صورت عدم استفاده از دارو و یا آزمایش از این انتظار دارید.

اگر قرار ملاقات پیگیری دارید ، تاریخ ، ساعت و هدف آن دیدار را بنویسید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده