خرید از سراسر دنیا


» مزایای و حقایق تغذیه ای انار

مزایای و حقایق تغذیه ای انار

مزایای سلامتی انار

انار یکی از سالم ترین میوه های روی زمین است. حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید هستند که با سایر غذاها بی نظیر هستند.


مطالعات نشان داده اند كه فواید زیادی برروی بدن شما دارد ، خطر ابتلا به بیماریهای مختلف را كاهش می دهد

انار یا Punica granatum درختچه ای است که میوه قرمز تولید می کند، میوه انار قطر حدود 5-12 سانتی متر (2-5 اینچ) دارد. قرمز ، گرد است و پوست انار ضخیم و غیرقابل خوردن است ، اما صدها دانه خوراکی درون آن وجود دارد.

هر دانه توسط یک دانه قرمز ، آبدار و شیرین پوشانده شده است که به آن آریل معروف است.از پوست انار در طب سنتی و در رنگریزی استفاده می شود.دانه ها و پیازها قسمتهای خوراکی میوه هستند - که به صورت خام خورده می شوند

 

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

انار دارای یک ماده مغذی چشمگیر است

   فیبر: 7 گرم

   پروتئین: 3 گرم

   ویتامین C: 30٪ از RDI

   ویتامین K: 36٪ از RDI

   فولات: 16٪ از RDI

   پتاسیم: 12٪ از RDI

انار میوه ای است که حاوی صدها دانه خوراکی به نام arils است. آنها سرشار از فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی فعال زیستی هستند ، اما حاوی مقداری قند نیز هستند.

انارها حاوی دو ماده گیاهی با خواص دارویی قدرتمند هستند

انارها دو ماده منحصر به فرد را بر عهده دارند که مسئولیت اکثر فواید سلامتی آنها را بر عهده دارند. آنتی اکسیدانهای بسیار قدرتمندی است که در آب انار و پوست آن وجود دارد.

عصاره و پودر انار به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و پونیکاژین زیاد ، معمولاً از پوست ساخته می شود.

التهاب مزمن یکی از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماریها است.

 شامل بیماری های قلبی ، سرطان ، دیابت نوع 2 ، بیماری آلزایمر و حتی چاقی است.

انار دارای خواص ضد التهابی قوی است ، که تا حد زیادی با خاصیت آنتی اکسیدانی


خواص رب انار

خواص رب انار بی شمار است و حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های B است که برای سلامتی مفید است. رب انار در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.


رب انار ترکیب ساده ای از آب انار، شکر و آبلیمو می باشد. بنابراین همان فوایدی که از آب انار بدست می آید از رب انار نیز می توان کسب کرد. خواص رب انار بی شمار است و حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های B است که برای سلامتی مفید است. رب انار در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.


رب انار به خاطر داشتن طعم ملس دارای طرفداران بی شماری دارد. این ترکیب دارای کالری بدون چربی، فیبر، پتاسیم، ویتامین C و مقداری آهن می باشد. هر موقع سخن از خواص رب انار به میان می آید می توان به خواص انار نیز اشاره کرد.


رب انار و انار دارای اسید الایژیک است که در دیگر میوه ها کمتر دیده می شود و از این رو این میوه دارای خواص منحصر به فردی می باشد. و هم چنین دارای پنی فنول ها می باشند که سطح کلسترول بد موجود در بدن را کاهش می دهد. خواص رب انار سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد آلی است. در ادامه خواص دارویی و درمانی رب انار را بررسی می کنیم.


 برای لاغری

رب انار ترکیب عالی برای رژیم غذایی و کاهش وزن است. این ترکیب سرشار از ویتامین های A, B, C می باشد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند و هم چنین ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می نماید.


از جمله خواص رب انار وجود نیاسین در آن است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد. از این رو خوردن این ماده غذایی همانند ماست و خاویار در این دوران به زنان حامله توصیه می گردد.


رب انار همانند تخم بلدرچین حاوی مقادیر فراوان ویتامین B می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و باعث می شود همواره پر انرژی باقی بمانید. هم چنین باعث فعالیت مناسب آنزیم ها می گردد.


نیاسین موجود در رب انار باعث می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و سیستم عصبی را سالم نگاه می دارد و عمل هضم غذا را آسان می کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن

 رب انار حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. وقتی عمل هضم غذا انجام می شود فرآیندی به نام اکسیداسیون در بدن اتفاق می افتد و باعث تولید رادیکال های آزاد می گردد.

رادیکال های آزاد می توانند به بافت آسیب برسانند و بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان را تولید کنند. رادیکال های آزاد ممکن است از طریق تنفس هوای آلوده نیز جذب بدن گردد. آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟


مراقبت از مو

با استفاده از مواد معدنی متنوع و ترکیبات آلی قوی، استفاده منظم از رب انار می تواند سلامت موها را با افزایش فولیکول بهبود بخشد و باعث درخشندگی موها می گردد.


پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص رب انار همانند خواص شیر کمک به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می باشد. استفاده منظم از رب و آب انار به دلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان ارزشمند می باشد.


کاهش کلسترول

رب انار از تشکیل و تجمع کلسترول در بدن پیشگیری می کند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها باعث سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود. پنی فنول موجود در رب انار مسئول کاهش کلسترول بد در بدن است.


مضرات و عوارض جانبی

با وجود این که این میوه سرشار از ویتامین ها می باشد به دلیل وجود آهن در آن دیر هضم است. افراد سرد مزاج نباید بیش از حد از رب انار استفاده کنند. خوردن زیاد انار باعث سست شدن معده و ایجاد نفخ می گردد.

مصرف رب انار برای افراد مبتلا به زخم معده و روده مضر است. مصرف زیاد آن هم چنین باعث ابتلا به یبوست، ناراحتی معده و گلو درد می شود.

افراد مبتلا به ناراحتی های ریه باید در مصرف رب انار احتیاط کنند. استفاده از رب انار با مصرف داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می گردند, مداخله می کند.


فواید رب انار

رب انار را می توان از جمله چاشنی های بسیار محبوب و خوشمزه به شمار آورد که مصرف آن نیز خواص و فواید بسیار زیادی را برای سلامتی در بر دارد. رب انار را می توان از جمله چاشنی های بسیار محبوب و خوشمزه به شمار آورد که مصرف آن نیز خواص و فواید بسیار زیادی را برای سلامتی در بر دارد. رب انار با توجه با نوع مصرف و همچنین ذائقه مصرف کننده به روش های مختلف و با طعم های متفاوتی تولید می شود.

 

طبع رب انار بسته به اناری که از آن تهیه می شود، متفاوت است. طبع رب انار شیرین و ملس، سرد مایل به اعتدال و طبع رب انار ترش، سرد و تر است. خاصیت ضد سرطان، تصفیه خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی و دستگاه گوارش از خواص رب انار است.

رب انار در واقع آب انار جوشیده و غلیظ‌ شده است، بنابراین طبع آن همانند طبع اناری است که از دانه‌های آن برای گرفتن آب انار استفاده شده است. از رب انار به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاهای ایرانی و خارجی استفاده می‌شود علاوه بر این همانند خواص انار از فواید درمانی بسیاری برای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار است.


طبع رب انار شیرین

انار شیرین دارای طبع سرد و مایل به اعتدال است و نسبت به انار ترش و ملس فواید درمانی کمتری دارد. با این وجود رب انار شیرین برای اصلاح و تصفیه خون بسیار مفید است.


طبع رب انار ملس

طبع رب انار ملس یا در اصطلاح میخوش سرد و تر و نزدیک به اعتدال است و به دلیل مزه خاصی که دارد، طرفداران زیادی دارد. به طور کلی انار ملس (ترش و شیرین) خواص بیشتری نسبت به انار شیرین داشته و در کاهش صفرا، غلیان و جوشش خون مفیدتر از انار شیرین است.

 

طبع رب انار ترش

انار ترش که از آن برای تهیه رب انار استفاده شود، دارای سردی و تری بیشتر است و باعث ایجاد یبوست خفیف می‌شود. مصرف رب انار ترش در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری بسیار مفید است و اشتهای زنان باردار به خوردن مواد غیر طبیعی را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف انار ترش و فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن مانند رب انار، کنسانتره و آب انار باعث کاهش صفرا، کاهش حرارت معده و کبد می‌شود.

 

لازم به ذکر است، مصرف رب انار ترش یا ملس یا شیرین بسته به ذائقه و تحمل معده هر فرد می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و این موضوع به خوب و یا بد بودن رب انار بر نمی‌گردد.

تصفیه و اصلاح خون

باعث کاهش کلسترول بد خون می‌شود.

درمان آفت، جوش و برفک دهان

رب انار ترکیب عالی برای لاغری و کاهش وزن است. این ترکیب به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و به عمق بافت‌ها نفوذ کرده و از تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کند.

رب انار برای سلامت پوست و پیشگیری از پیری زودرس بسیار مفید است. نیاسین موجود در رب انار باعث می‌شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند.

رب انار باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و دارای خاصیت ضد سرطان است. نتایج تحقیقات نشان داده است، استفاده منظم از رب و آب انار باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان به‌ویژه سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان می‌شود.

مصرف منظم رب و آب انار برای کاهش فشار خون بالا مفید است.

در طب سنتی از خواص رب انار برای درمان زخم داخلى بینى و سودا استفاده می‌شود، به این منظور، رب انار را با کمى عسل مخلوط نموده و ضماد کنید.


موارد احتیاطی و منع مصرف

با توجه به اینکه طبع رب انار سرد است، از این رو افراد دارای مزاج سرد بایستی از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری کنند. همچنین خوردن زیاد رب انار باعث ضعیف شدن و ناراحتی‌های معده، گلو درد و ابتلا به یبوست می‌شود.


تداخلات دارویی

مصرف زیاد و خودسرانه رب انار با داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می‌شود، مداخله ایجاد می‌کند.


هضم غذا

خانواده ویتامین بی موجود در رب انار باعث افزایش عضلات و سیستم عصبی شده که این موارد به هضم راحتتر غذا کمک می کنند و باعث از بین رفتن مشکلات یبوست، نفخ معده و دل درد می گردد.

 

جلوگیری از سرطان

مطالعات مختلف نشان داده اند موادی که داخل رب انار می باشد باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص به ویژه سرطان سینه و پروستات می شود.به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های موجود در آن نقش رادیکال های آزاد را ایفا می کنند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین سی داخل این رب می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن با تولید گلبول های سفید، که اولین خط از سیستم دفاعی بدن هستند از مبتلا شدن به برخی بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

منبع: Healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده