دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» غذاهایی که بدن ما را از آلودگی هوا محافظت می کنند

 غذاهایی که بدن ما را از آلودگی هوا محافظت می کنند

 غذاهایی که بدن ما را از آلودگی هوا محافظت می کنند

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند سالانه 7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. پوشش خبری در مورد مسائل مربوط به آلودگی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، و در نتیجه آگاهی بیشتری از تأثیر آلودگی در سلامت شما و شما عزیزان خواهد داشت با خوردن غذاهای مناسب می توانید خود را از چنین بیماریهایی محافظت کنید.


هنگامی که به عنوان یک مشکل موضعی کشورهای در حال توسعه مشاهده می شود ، آلودگی هوا به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. حتی در مناطقی که میزان آلودگی آنها از امنیت بیشتری برخوردار است ، شغل شما می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال ، کارگران حوض ، رانندگان کامیون و سایر کارگرانی که دائما در معرض میزان بالای انتشار دیزل هستند ، مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


آلودگی هوا چگونه بیماری ایجاد می کند؟

هنگامی که شما در هوای آلوده تنفس می کنید ، ذرات و سایر آلاینده ها به لبه های لوله ها و ریه های برونشی شما نفوذ کرده و آنها را گاز می گیرند. این منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن ، آمفیزم ، بیماری های قلبی ، سرطان ریه ، آسم ، خس خس سینه ، سرفه و مشکل در تنفس می شود. اگر شرایط قلبی و تنفسی موجود را داشته باشید ، به دلیل قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ، آنها بدتر می شوند.


در حالی که پوشیدن ماسک کمبریج تقریباً 100٪ محافظت در برابر آلودگی ذرات را فراهم می کند ، می توانید اقدامات دیگری برای کمک به بدن خود در بهبود دوره های آلودگی شدید انجام دهید.


تحقیقات نشان داده است که برخی غذاهای سرشار از ویتامین C و E می توانند به تمیز کردن سیستم تنفسی شما ، به ویژه راه های هوایی شما کمک کنند ، زیرا این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی هستند. آنها شامل موارد زیر هستند:


روغن زیتون

آلفا توکوفرول ، ویتامین E موجود در روغن زیتون ، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون نیز برای کاهش التهاب مفید هستند. بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر فواید از طریق سالادهای شماست زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در هنگام پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از این خواص درمانی را از دست دهد.


 دانه کتان

تخم کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن ها و اسیدهای چرب امگا 3 است. فیتواستروژن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند. شما می توانید روزانه تخم کتان را در اسموتی ها ، سالادها میل کنید یا آن را به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.


 آووکادو

گروه تحقیقاتی زیست محیطی کالج کینگ ، لندن ، تحقیقاتی را انجام داد تا دریابند که آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر ریه ها را کاهش دهد. این مطالعه حاکی از کاهش سطح ویتامین E در افرادی است که از بیماری های ریه مانند آسم رنج می برند و محققان را به این نتیجه می رساند که مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج که هر دو دارای ویتامین E هستند ، می تواند در مقابله با تأثیر انواع خاصی از آلودگی ذرات کمک کند. .


کلم بروکلی

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

یک مطالعه بالینی 12 هفته ای که در استان جیانگ سو انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد ، نشان داد افرادی که کلم بروکلی می خورند سموم دفع شده ازن و آلاینده ذرات را از خود دفع می کنند. این دفع به دلیل وجود سولفورافان ، یک ترکیب ضد سرطان زا موجود در کلم بروکلی است.


محققان برای رسیدن به این نتیجه گیری نوشیدنی های حاوی آب ، آب لیموترش ، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی را به شرکت کنندگان دادند. گروه کنترل همان نوشیدنی اما بدون پودر جوانه کلم بروکلی را مصرف کردند. شرکت کنندگانی که نوشیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیدند ، برای کشف مقادیر بالاتر یک ماده سرطان زا معروف به بنزن و یک ماده تحریک کننده ریه معروف به اکرولین کشف شدند.


علاوه بر خوردن کلم بروکلی ، سایر سبزیجات صلیبی خطر ابتلا به بیماریهای دژنراتیو ، به ویژه سرطانها را کاهش می دهد.


 گوجه فرنگی

رژیم غذایی شما همچنین باید مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه داشته باشد زیرا لیکوپن دارند ، آنتی اکسیدانی است که در برابر بیماری های تنفسی محافظت می کند.


یک استراتژی غذایی برای مقابله با آلودگی

ممکن است از قبل غذاهای زیادی برای سالم ماندن و ترشح و کمبود مصرف کنید. آنچه ممکن است نمی دانید این است که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها به شما کمک می کنند تا راحت تر نفس بکشید.

استفاده از غذاها برای جلوگیری از آلودگی نه تنها بی خطر و ساده است ، بلکه اجتناب ناپذیر است. از آنجا که دولت ها و گروه های زیست محیطی همچنان نقش خود را در کنترل آلودگی هوا دارند ، غذا خوردن خوب روش شما برای پیشگیری از بهبودی بدن است. علاوه بر این ، سالاد آووکادو ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، تخم کتان و روغن زیتون مانند یک شام عالی برای ما به نظر می رسد ، چه رسد به اینکه آن را با یک لیوان شراب سفید در صدر قرار دهیم!


سبزیجات برگ مانند گشنیز ، شنبلیله ، کاهو و اسفناج از غنی ترین منابع بتا کاروتن هستند. برگ تربچه و هویج نیز منابع خوبی هستند. چربی های امگا این بدن در برابر اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت قلب و چربی های بدن محافظت می کند

مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

رژیمی که از آلودگی هوا محافظت می کند

نحوه کاهش اثرات آلودگی بر بدن

نوشیدنی ضد آلودگی

غذای سالم برای مقابله با آلودگی

داروهای طبیعی آلودگی هوا

چگونه می توان اثرات آلودگی هوا را معکوس کرد

نحوه حذف آلودگی از بدن...

با چای پررنگ سرسنگین باشید

در ایامی که آلودگی هوا شدید شده است، توصیه می‌شود که کمتر از موادغذایی کافئینه سراغ بگیرید. قهوه، نسکافه، چای پررنگ و شکلات تلخ منبع قوی از کافئین هستند. می دانیم که کافئین ضربان قلب را افزایش می‌دهد و تنفس را تغییر می‌دهد. بنابراین در شرایط هوای آلوده که خود شاهد یک مقدار تغییر در ریتم ضربان قلب هستیم، در صدد نباشیم که با مصرف مواد غذایی کافئینه، این افزایش را بیشتر کنیم و به بدن خود آسیب وارد کنید .


چکاب آهن خون بعد سبک شدن آلودگی هوا

سرب و ترکیبات آلاینده موجود در هوا ممکن است کم خونی فقر آهن ایجاد کند. بنابراین بعد از اینکه آلودگی هوا سبکتر شد به چکاب آهن خون توصیه می شود، مخصوصا در خانمهای باردار و کودکان


بیشتر آب بنوشید

هر چقدر دفع ادرار بیشتر شود پس می توان پیش‌بینی کرد مواد سمی بیشتری از طریق ادرار دفع می‌شود. بنابراین در ایام آلودگی هوا، آب بیشتری بنوشید. گرچه توصیه کردیم که با نوشیدنی‌های کافئین دار، سرسنگین باشید.


غذای سرخ شده ممنوع

کمتر از فست فود و غذاهای سرخ کرده و چرب استفاده کنید اما در این روزها – زمانی که آلودگی هوا زیاد است – تاکید می‌کنند که اصلا از این غذاها استفاده نشود. مصرف روغنهای جامد، خامه، کره، سرشیر، غذاهای چرب و فست فودها در این روزها به مراتب خطر بیشتری دارند و باعث می شوند آلاینده هایی که وارد بدن ما شده‌اند، اثرات مخرب‌تری روی سطح سلولهای ما بگذارند.


سبزیجات نارنجی رنگ

در این ایام تاکید می‌شود بر مصرف بیشتر منابع ویتامین آ یا پیش ساز آن مثل هویج ، کدو حلوایی و کلا سبزیجات نارنجی رنگ.


کمتر گوشت قرمز استفاده نمایید

در هوای آلوده از منابع کلسترول و اسید چرب اشباع، همچون گوشت قرمز، کمتر استفاده بفرمایید. گوشت قرمز به جهت کلسترول بالا و نوع چربی‌هایی که داراست، می‌تواند اثرات مخربتری را در بدن ایجاد نماید.


مصرف ویتامین «ای» در هوای آلوده

زمانی که هوا آلوده است حتما از منابع انواع ویتامین «ای» مثل انواع جوانه‌ها، گردو و انواع آجیل خام بیشتر استفاده شود.


لبوی خانگی و تغذیه در زمان آلودگی هوا

 انار تصفیه کننده خون است. هر ماده خوراکی که خداوند به رنگ قرمز و بنفش آفریده است، می تواند مواد سمی را از خون پاک کند مثل انار و چغندر. مصرف چغندر طبخ شده در منزل در ایام آلودگی هوا فوق‌العاده توصیه می‌شود.


فلفل دلمه‌ای برای کودکان

حتما در ایام آلودگی هوا از سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای ومیوه‌هایی مثل کیوی بیشتر استفاده کنید. این نکته در خصوص کودکان، سالمندان و افرادی که درمعرض خطر هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 رژیم غذایی بر پایه مواد غذایی سالم باشد اما اهمیمت تغذیه در زمان آلودگی هوا، صد برابر روزهای معمولی است.

 توصیه‌های غذایی :

فست فود و غذاهای چرب نخورید

چربهای غیر اشباع مثل کره و خامه نخورید

ورزش نکنید

با نوشیدیهای کافئینه و گوشت قرمز سرسنگین باشید

بیشتر آب بنوشید

بعضا روزانه یک عدد قرص جوشان ویتامین سی مصرف کنید

آنتی اکسیدانها قهرمانان مبارزه با آلودگی هوا هستند. پس تاکید متخصصان تغذیه در این ایام، بر مصرف سبزیجات و میوه جات است به وِیژه آنها که حاوی ویتاین سی هستند.


در اینجا یک لحظه مکث کنید؛ یک فرصت پیش روی شماست: می‌توان تهدید آلودگی هوا را به فرصتی برای بهبود سبک زندگی خود تبدیل کنیم. اگر پیشتر، مصرف میوه‌جات و سبزیجات را جدی نمی‌گرفتیم در این ایام آن را مد نظر قرار دهیم و دقت داشته باشیم که سه عدد میوه در روز و سه لیوان سبزیجات در روز را – که توصیه متخصصان تغذیه است- بر سر سفره‌های خود بنشانیم و از در خانه تنی که تمنای سلامت بودن دارد، نرانید.


 در زمانی که هوا آلوده است مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهید. زیرا این مواد به جهت اینکه حاوی کلسیم هستند به دفع سموم کمک می کنند.واقعیت آن است که این توصیه برای زمانی است که سمومی خورده شده باشند و وارد دستگاه گوارش شده باشند در حالیکه سخن ما در مورد استنشاق آلاینده هاست و این سموم وارد دستگاه تنفسی ما می‌شوند.

 از سبزیجاتی مثل فلفل دلمه ی ومیوه‌هایی مثل کیوی بیشتر در انتخابهایمان بگنجانیم

از منابع ویتامین ای همچون گردو غافل نشوید

سبزیجاتی نارنجی رنگ و سرخ رنگ مثل هویج و چغندر را بیشتر استفاده کنید


اهمیت مصرف ویتامین سی در هوای آلوده

اهمیت مصرف ویتامین سی در زمان آلودگی هوا به قدری است که توصیه می‌شود افرادی همچون راننده‌های عزیز که مدام در معرض آلودگی هوا هستند به مصرف میوه‌های حاوی ویتامین سی اکتفاد نکنند و یک عدد قرص جوشان ویتامین سی نیز روزانه مصرف نمایند. به ویژه اگر فرد، مبتلا به دیابت یا چربی خون بالا- همچون کلسترول بالا و تری‌گلیسیرید بالا- نیز باشد.


حداقل یک عدد مرکبات در روز میل نمایید

در این ایام روزانه دست کم یک عدد از مرکبات مثل پرتقال، لیموشیرین و لیموترش را در برنامه غذایی خود بگذارید.


ورزش نکنید

گرچه همواره توصیه به ورزش می‌شود و اما در ایامی که هوا آلوده است از ورزش کردن خود داری کنید. زیرا ورزش باعث افزایش ضربان قلب و عمیق شدن تنفس می‌شود و بنابراین آلاینده‌های بیشتری وارد ریه می‌شود. ورزش در هوای باز ممنوع است اما می‌توانید در در آپارتمان خودتان قدری فعالیت بدنی داشته باشید.


خداحافظی با چاقی

افراد چاق بیش از دیگران از آلودگی هوا اذیت می شوند و بیشتر در معرض خطر هستند. زیرا سیستم ایمنی افراد چاق ضعیف‌تر از سیستم ایمنی افرادی است که وزن نرمال دارند. به همین جهت افراد چاقی که در معرض هوای آلوده قرار می گیرند، بیشتر دچار تنگی نفس و تغییرات ضربان قلب می شوند و بیشتر سردرد می‌گیرند.


پیشتر گفتیم که می توانید تهدید آلودگی هوا را به فرصتی برای تثبیت تغذیه سالم تبدیل نمایید. همچنین می‌توانید به اضافه وزن خود هوشیار شوید و آن را باور کنید و جدی بگیرید و در صدد کاهش وزن خود برآیید.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده