دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» پیشگیری و علائم اولیه و علائم دیابت بارداری چیست؟

پیشگیری و علائم اولیه و علائم دیابت بارداری چیست؟

آیا می توانید دیابت بارداری را معکوس کنید؟

دیابت حاملگی نوعی دیابت موقتی است که در دوران بارداری هنگامی که بدن تولید انسولین را به اندازه کافی متوقف می کند یا به آن پاسخ نمی دهد ، رخ می دهد. اگر بدن قادر به پاسخ مناسب به انسولین نباشد ، مقادیر زیادی قند در جریان خون جمع می شود و علائم دیابت را ایجاد می کند. دیابت بارداری به طور بالقوه می تواند برخی از خطرات سلامتی را برای مادر باردار و جنین ایجاد کند. 

این خطرات سلامتی عبارتند از:

وزن بالاتر هنگام تولد کودک

تولد زودرس

پایین بودن سطح قند خون در نوزاد هنگام تولد

افزایش فشار خون زن باردار

احتمال ابتلا به پره اکلامپسی در خانمها در دوران بارداری بیشتر است

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

دیابت بارداری به طور معمول پس از بارداری از بین می رود. یک پزشک اندکی پس از زایمان و سپس دوباره طی 6 هفته سطح قند خون زن را بررسی می کند.

در این مقاله درباره علائم دیابت بارداری و نحوه تشخیص پزشکان بیشتر بدانید.

علائم و نشانه ها

تشنگی شدید یکی از علائم احتمالی دیابت بارداری است.دیابت بارداری ممکن است هیچ علامت یا نشانه واضحی نداشته باشد ، زیرا بسیاری از تغییرات می تواند شبیه به همان مواردی باشد که در دوران بارداری اتفاق می افتد.

با این حال ، علائم و نشانه های احتمالی عبارتند از:

خستگی

تاری دید

تشنگی شدید

حالت تهوع

تکرر ادار

عفونت مکرر مثانه ، واژن یا پوست

قند در ادرار

هر زنی که در دوران بارداری علائم جدید یا غیرمعمولی را تجربه می کند باید با پزشک خود صحبت کند. پزشک ممکن است بتواند تشخیص دهد که آیا او به دیابت بارداری مبتلا شده است یا هر نه

«انسولین» هورمونی است که در پانکراس یا همان لوزالمعده تولید می‌شود و کار اصلی آن تنظیم قند خون است. دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که هورمون های ضد انسولین که از جفت ترشح می شوند نمی گذارند بدن تنظیماتش را طوری انجام دهد که جلوی افزایش قند خونی که در بارداری اتفاق می افتد را بگیرد.

تشنگی غیر معمول

تشنه شدن و خوردن آب کاملاً طبیعی است اما تشنگی بیش از حد،از نشانه های خطرناک دیابت بارداری است که باید آن را جدی گرفته و حتی اگر غذای تند یا شوری هم نخورده باشید باز هم در هفته های­ ورود به سه ماهگی سوم بارداری این علامت را تجربه کنید. تکرار نوشیدن آب باید به دور از عواملی چون گرما و عرق کردن بیش از حد سنجیده شود. تشنگی غیر عادی هیچ دلیلی ندارد و جزء علائم مهم این مشکل در دوران حاملگی است.

تکرر ادار

خیلی تشنه می شوید و مایعات زیادی مصرف می کنید و کلیه ها­ تلاش می کنند قند خون بدنتان را کاهش داده ، اگر تشنگی زیاد، خشکی دهان و دفع ادرار غیر معمول را کنار یکدیگر قرار دهید، می بینید که این عوامل دلیل مهمی برای ابتلا به دیابت بارداری است.

خستگی و بیحالی

برای شما که در وضعیت بارداری هستید طبیعی است گاهی که از خواب بیدار می شوید احساس خستگی کنید. با این حال، بهتر است همین را هم از پزشک خود بپرسید؛ ممکن است بی حالی های پیاپی و این که تمایل نداشته باشید از جایتان بلند شوید و به کارهای روزمره تان بپردازید از نشانه های دیابت بارداری باشد.

حالت تهوع

این حالت موضوع شایعی در دوران بارداری باشد، ولی گاهی می­ تواند از نشانه­ های مهم این بیماری در نظر گرفته شود و شما به عنوان یک خانم باردار حالت تهوع بدون دلیل را تجربه کرده اید، باید برای بررسی بیش­تر به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار دیابت بارداری هستید یا نه

آزمایش این بیماری هنگام ورود به سه ماهه­ سوم بارداری انجام می شود و اگر نشانه هایی که راجع به آن را در خودتان دیدید ، به پزشک مراجعه کنید. 

قارچ های واژینال، مثانه و عفونت ‌های پوستی

وجود باکتری و قارچ در واژن غیر عادی نیست و ترشحات شما در هفته­ های آخر بارداری و رشد قارچ هایی که برای دیابت بارداری تکثیر شده­ باعث عفونی شدن واژینال یا مثانه­ شده و قارچ های مفید واژن با تغذیه از گلوکز، به عفونت های غیر مفید تبدیل شده و گلبول های سفیدتان هم نتوانسته ­ کمکی بکنند. برای بهبود این وضعیت حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تاری دید

شما اگردر این دوران احساس کردید چشم­انتان تار می بیند، شاید بتوان آن را به حساب دیابت بارداری گذاشته و قند خون، رگ­ های مرتبط با چشمهایتان را تحت الشعاع قرار داده و اگر بعد از یک یا دو روز دیدتان به حالت طبیعی برنگشت، آن را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

تشخیص

پزشک ممکن است طی یک بررسی معمول روتین ، دیابت حاملگی را تشخیص دهد. به طور معمول ، آنها از یک زن باردار احساس خود را می پرسند و نمونه ادرار را درخواست می کنند.

اگر مقدار قابل توجهی قند در ادرار وجود داشته باشد ، ممکن است غربالگری دیابت بارداری را انجام دهند.

بیشتر زنان باردار بین هفته های 24 تا 28 بارداری آزمایش غربالگری برای دیابت بارداری را دریافت می کنند . زنانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت حاملگی هستند ممکن است نیاز به انجام آزمایش های مکرر داشته باشند.

چگونه می توانم قند خون خود را با دیابت بارداری کنترل کنم؟

غربالگری دو نوع دارد:

آزمایش اولیه چالش گلوکز

آزمایش اولیه چالش گلوکز شامل نوشیدن ماده ای شربت مانند است که حاوی گلوکز است. بعد از یک ساعت ، پزشک سطح قند خون فرد را آزمایش می کند. هر کسی که نتایج بالاتر از حد طبیعی داشته باشد ، به آزمایش پیگیری برای تعیین اینکه آیا دیابت بارداری دارد ، نیاز دارد.

پیگیری تست تحمل گلوکز

برای این آزمایش ، فرد یک شب روزه می گیرد. روز بعد ، آنها یک مخلوط گلوکز می نوشند. یک پزشک طی 3 ساعت آینده سه بار قند خون آنها را بررسی می کند.

اگر دو از سه بازخوانی بالا برود ، پزشک معمولاً دیابت بارداری را تشخیص می دهد.

داشتن نزدیك نزدیك با دیابت نوع 2 می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری در زن را افزایش دهد.

از هر 100 زن در ایالات متحده 7 زن در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

چندین عامل خطر احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زن را افزایش می دهد ،

در حاملگی قبلی دیابت بارداری داشته اید

اضافه وزن یا چاقی

آمریکایی آفریقایی تبار ، سرخپوست آمریکایی ، بومی آلاسکا ، اسپانیایی تبار ، یا جزیره ای از اقیانوس آرام

داشتن یکی از اعضای خانواده نزدیک با دیابت نوع 2

داشتن پیش دیابت

پیر شدن در زمان لقاح

بارداری چندگانه

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

رفتار

یک پزشک معالجه را روی کنترل سطح قند خون متمرکز خواهد کرد. آنها برای زنی که دیابت حاملگی دارد ، نحوه کنترل سطح قند خون در خانه را توضیح می دهند. آنها همچنین در هنگام بازدید از دفتر قرائت خواهند کرد.

آزمایش های منظم قند خون می تواند اطمینان حاصل کند که تلاش برای کنترل سطح قند خون موفقیت آمیز است.

پزشک همچنین با استفاده از سونوگرافی سلامت نوزاد در حال رشد را کنترل می کند . غالباً ، آنها توصیه می کنند قبل از 40 هفته زایمان انجام شود تا از بروز عوارض بعدی برای زن و نوزاد جلوگیری شود.

پزشکان اغلب توصیه می کنند برای کمک به کنترل سطح قند خون ، تغییرات رژیم غذایی و انجام ورزش منظم انجام دهند.

ورزش می تواند به بدن در تنظیم حساسیت انسولین کمک کند ، در حالی که یک رژیم غذایی متعادل می تواند از افزایش سن و کاهش سطح قند خون جلوگیری کند.

انواع غذایی که معمولاً بخشی از برنامه رژیم دیابت حاملگی هستند ، عبارتند از:

پروتئین بدون چربی

چربی های مفید

غلات کامل

محصولات لبنی کم چرب

سبزیجات بدون نشاسته

میوه ها در حد اعتدال

اگر یک خانم متوجه شود که ورزش و تغییرات رژیم غذایی برای کنترل موفقیت آمیز دیابت بارداری ناکافی است ، پزشک ممکن است داروهایی مانند انسولین را برای کمک به تنظیم سطح قند خون تجویز کند.

جلوگیری

دیابت بارداری همیشه قابل پیشگیری نیست. با این حال ، برخی از اقدامات یک زن باردار برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد:

رسیدن و حفظ وزن سالم قبل از بارداری

داشتن یک رژیم متعادل

ورزش منظم

شرکت در معاینات منظم بهداشتی در دوران بارداری

پیشنهاد می کند زنانی که BMI 25 یا بالاتر دارند می توانند با تغییر رژیم غذایی خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهند.

اثرات بلند مدت

ورزش منظم می تواند به حفظ وزن سالم پس از بارداری کمک کند.

زنانی که در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا می شوند ، بیشتر در اواخر زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

همچنین خطر افزایش وزن در کودک و یا ابتلا به دیابت نوع 2 در سنین بالاتر افزایش می یابد.

زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شده اند باید بدنبال رسیدن به وزن مناسب بدنبال بارداری خود باشند. داشتن یک رژیم متعادل ، ورزش منظم و صحبت با یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند.

علاوه بر این ، آنها باید از یک دکتر بخواهند که سطح قند خون آنها را به طور دوره ای بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که در معرض خطر دیابت نوع 2 نیستند. منبع مورد اعتماد

پزشکان یک آزمایش پیگیری تحمل گلوکز خوراکی را بین 70 تا 180 روز پس از تولد انجام می دهند. آنها از زن می خواهند که یک محلول گلوکز حاوی 75 گرم (گرم) گلوکز بنوشد و سپس سطح قند خون خود را بعد از 2 ساعت آزمایش کند.

خلاصه

تشخیص دیابت بارداری ممکن است برای افراد دشوار باشد ، زیرا بسیاری از علائم مشابه علائم بارداری منظم است.

پزشک معمولاً سطح قند خون یک زن باردار را آزمایش می کند و آنها می توانند با استفاده از نتایج دیابت بارداری را تشخیص دهند.

حفظ وزن سالم ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به زنان کمک کند از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری کنند یا در صورت ابتلا به این بیماری ، خطر عوارض را کاهش دهند.

اگر با وجود انجام و رعایت این تغییرات در روش زندگی‌تان، قند خون شما همچنان در سطح بالایی باقی بماند،

پزشک برای کنترل آن و محافظت از کودکتان قرص‌های کنترل دیابت تجویز می‌کند و اگر قرص‌ها نیز این کار را انجام ندهد، گام بعدی تزریق انسولین است. پزشک ممکن است با توجه به میزان کنترل دیابت و چگونگی پیشرفت دوران بارداری، در جریان آخرین هفته‌ها یا ماه‌های قبل از زایمان، اندازۀ نوزادتان را با دقت تحت نظر بگیرد و برای این کار ممکن است سونوگرافی نیز تجویز کند.

برای حفظ سلامت خود و نوزادتان باید قند خون خود را کنترل کنید. به این منظور باید تغییراتی در شیوۀ زندگی خود ایجاد کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده