خرید از سراسر دنیا


» چه چیزی مانع از برقراری ارتباط موثر می شود؟

چه چیزی مانع از برقراری ارتباط موثر می شود؟

چگونه ارتباط خوب و موثر را توصیف می کنید؟

آیا می خواهید ارتباط بهتری برقرار کنید؟ این نکات به شما کمک می کند تا از سوء تفاهم جلوگیری کنید و معنای واقعی آنچه را که در ارتباط است ، درک کنید و روابط کاری و شخصی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.نیاز را درک کنید تا زمانی که پیام یا اطلاعات واضح و مشخص نشود ، نمی توانید به طور موثر به اشتراک بگذارید.

یادگیری گوش دادن · مدیریت ارتباط غیرفعال

از هر چهار نفر یک نفر در مقطعی از زندگی با سلامت روان دست و پنجه نرم می کند. با همه گیر بودن ویروس کرونا و اقتصاد نابسامان ، اکنون بسیاری دچار بحران شده اند. بیش از هر زمان دیگر ، مردم به مکانی قابل اعتماد نیاز دارند تا برای راهنمایی و امید به آن مراجعه کنند. انسان ها لاجرم در ارتباط با یکدیگر قرار دارند و برای بقا و ادامه زندگی خود مجبور به برقراری ارتباط هستند. پس چه بهتر که این ارتباطات موفق بوده و با تاثیر گذاری متقابل همراه باشد. در واقع ایجاد یک ارتباط موثر و موفق بستگی به عواملی دارد که با شناسایی آن ها فرد می تواند مهارت خود را بهبود بخشد و بر موانع ایجاد آن چیره شود.

مهارت های ارتباطی خوب نه تنها به بهبود روابط شخصی ، بلکه موفقیت شما در محل کار نیز کمک می کند.

موانع مشترک برقراری ارتباط موثر عبارتند از:

استرس و احساسات خارج از کنترل. هنگامی که استرس دارید یا از نظر احساسی بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید ، سیگنال های غیرکلامی گیج کننده یا مبهمی ارسال می کنید و از الگوهای رفتاری ناسازگار عبور می کنید. برای جلوگیری از درگیری و سو تفاهم ، می توانید یاد بگیرید که چگونه قبل از ادامه مکالمه سریع آرام شوید.

عدم تمرکز. هنگامی که چند وظیفه را با هم انجام می دهید نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک می کنید ، قصد دارید صحبت های بعدی را بیان کنید یا رویاپردازی کنید ، مطمئناً در مکالمه نشانه های غیرکلامی را از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر ، باید از حواس پرتی جلوگیری کرده و تمرکز خود را حفظ کنید.

زبان بدن متناقض. ارتباطات غیر کلامی باید گفته ها را تقویت کند ، نه اینکه با آنها مغایرت داشته باشد. اگر شما یک چیز بگویید ، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید ، شنونده شما احتمالاً احساس می کند که شما صادق نیستید. به عنوان مثال ، در حالی که سرتان را به نشانه "نه" تکان می دهید ،نمی توانید "بله" بگویید.

زبان بدن منفی اگر با گفته ها موافق نیستید یا دوست ندارید ، می توانید از زبان بدن منفی استفاده کنید تا پیام شخص مقابل را رد کنید ، مانند بغل کردن ، جلوگیری از تماس چشمی یا ضربه زدن به پاها. لازم نیست با گفته ها موافقت کنید یا حتی آنها را دوست داشته باشید ، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی ، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟
شنوندگان خوب از فنون شفاف سازی و تأمل برای تأیید گفته های طرف مقابل و جلوگیری از هرگونه سردرگمی استفاده می کنند.

مهارت ارتباطی موثر 1: شنونده درگیر شوید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران ، ما غالباً بر آنچه باید بگوییم متمرکز می شویم. با این حال ، ارتباط موثر کمتر به صحبت و بیشتر به گوش دادن بستگی دارد. خوب گوش دادن به معنای نه تنها درک کلمات یا اطلاعات منتقل شده است ، بلکه درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد.


بین شنیدن دقیق و به سادگی شنیدن تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی واقعاً گوش می کنید - وقتی با آنچه گفته می شود سر و کار دارید - صدای واضح شخص را می شنوید که به شما احساس آن فرد و احساساتی که سعی در برقراری ارتباط دارند را می گوید. وقتی یک شنونده دقیق هستید ، نه تنها فرد مقابل را بهتر درک می کنید ، بلکه باعث می شوید که آن شخص احساس کند ، که می تواند به ایجاد ارتباط قوی تر و عمیق تری با شما داشته باشد.


با برقراری ارتباط از این طریق ، روندی را تجربه خواهید کرد که استرس را کاهش می دهد و از سلامت جسمی و عاطفی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال اگر شخصی که با او صحبت می کنید آرام باشد ، گوش دادن به صورت دقیق به آرامش شما نیز کمک می کند. به طور مشابه ، اگر فرد تحریک شده باشد می توانید با گوش دادن به صورت توجه و ایجاد درک در او ، به آرامش او کمک کنید.


اگر هدف شما درک و ارتباط کامل با شخص مقابل باشد ، گوش دادن به روشی دقیق، اغلب به صورت طبیعی انجام می شود. اگر اینگونه نیست ، نکات زیر را امتحان کنید. هرچه بیشتر آنها را تمرین کنید ، تعاملات شما با دیگران رضایت بخش و پاداش آورتر خواهد بود.

گوش دادن. شنونده خوب بودن یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط خوب است.

نکاتی برای شنونده دقیق

به طور کامل روی بلندگو تمرکز کنید. اگر دائماً تلفن خود را چک می کنید یا به چیز دیگری فکر می کنید نمی توانید بصورت خوب گوش دهید. شما باید در تجربه لحظه به لحظه متمرکز باشید تا در مکالمه تفاوت های ظریف و نشانه های مهم غیرکلامی را انتخاب کنید. اگر تمرکز روی برخی از سخنرانان برای شما دشوار است ، سعی کنید کلمات آنها را در ذهن خود تکرار کنید - این پیام آنها را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنید.

سبک ارتباط موفق و موثر

در مقابل سبک های ارتباطی قبل، برخی از افراد هم هستند که قاطع و متعادلانه رفتار می کنند. این افراد بدون اینکه خشونت نشان دهند، شرایط را کنترل می کنند، برای خود تصمیم می گیرند، حقوق خود و دیگران را نقض نمی کنند، احساس فشار روحی کمی می کنند و همچنین روابط پایدار و موثری با دیگران برقرار می کنند.

کمک کننده های ایجاد ارتباط موثر و موفق 

اهمیت اولین برخورد در بسیاری از نگرش هایی که دیگران در مورد ما دارند، مرتبط با اولین برخوردی است که با آن ها داشته ایم. در این مورد، داشتن ظاهر مرتب و ویژگی های ظاهری، نوع کلام و محتوای آن، زبان بدن، شیوه سخن گفتن و لبخند زدن همگی موثر هستند.

کمبودهای خود را در زمان تنهایی افشاگری کنید. خود افشایی نشان دادن صریح و محترمانه این موضوع است که من چه کسی هستم و در چه موقعیتی قرار دارم و دوست دارم با من چگونه رفتار شود. قاطعیت و محور این نوع برخورد می باشد. خود افشایی موجب شروع صمیمیت و نزدیکی هیجانی می شود، می تواند ارتباطات مختلف را شروع کند و زمینه ساز اعتماد بین فردی شود.

همیشه پذیرای انتقاد باشید و اولین منتقد خودتان باشید. البته که انتقاد کردن به معنای سرزنش کردن نیست بلکه به این منظور صورت می گیرد که کاستی های رفتارتان را بشناسید و سعی کنید آن ها را تا حد امکان جبران کنید.

به مسائل از زاویه دید دیگران هم نگاه کنید. در واقع این کار به شکل گیری یک رابطه خوب کمک می کند. دیگران می فهمند که شما می توانید آن ها را درک کنید و قضاوتشان نمی کنید.سنجیده سخن گویید.

کارفرمایان برای کارکنانی که می توانند به طور موثر ارتباط برقرار کنند ارزش قائل هستند. این بدان معنی است که آنها قادر به گوش دادن به دیگران و همچنین انتقال موفق عقاید و نظرات خود هستند.

استرس

در طی اختلاف با همسر ، بچه ها ، رئیس ، دوستان یا همکاران خود احساس استرس کرده اید و سپس چیزی را گفته اید یا انجام داده اید که بعدا پشیمان شدید؟ اگر بتوانید به سرعت استرس خود را برطرف کرده و به یک حالت آرام برگردید ، نه تنها از چنین پشیمانی ها جلوگیری می کنید ، بلکه در بسیاری از موارد به آرامش طرف مقابل نیز کمک می کنید. فقط در شرایطی که در آرامش به سر می برید می توانید بفهمید که آیا شرایط به واکنش نیاز دارد یا اینکه سیگنال های طرف مقابل نشان می دهد بهتر است سکوت کنید.

به عنوان مثال ، در شرایطی مانند مصاحبه شغلی ، ارائه شغل ، ملاقات با فشار بالا یا معرفی خانواده عزیز ، مهم این است که احساسات خود را مدیریت کنید ،

ارتباط موثر و تسکین سریع استرس

هنگامی که مکالمه شروع به گرم شدن می کند ، شما به چیزی سرعتی نیاز دارید تا شدت احساسات را کاهش دهید. با یادگیری کاهش سریع استرس در لحظه ، می توانید با خیال راحت احساسات قوی را که تجربه می کنید ، حساب کنید ، احساسات خود را تنظیم کنید و رفتار مناسب داشته باشید.

تشخیص دهید وقتی دچار استرس می شوید. اگر هنگام برقراری ارتباط استرس دارید ، بدن به شما اطلاع می دهد. آیا عضلات یا معده شما جمع می شود؟ آیا دستان شما گره خورده است؟ آیا نفس شما کم است؟ آیا نفس کشیدن را فراموش می کنید؟

برخی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی به شرح زیر هستند:

گفتگو: گفتگو کردن با یک نفر دیگر، یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای ارتباطی انسان است. جالب اینجاست که هنوز هم یکی از چالش‌برانگیزترین ابزارهاست. بخش مهمی از ضعف‌های ارتباطی ما انسان‌ها به شکلی با ضعف در مهارت گفتگو در ارتباط است.

جلسه: برگزاری جلسه، یکی دیگر از ابزارهای ارتباطی ما انسان‌هاست که البته شکل رسمی آن معمولاً محدود به سازمان‌ها و کسب و کارهاست. اگر چه شکل غیررسمی آن هم سهم قابل توجهی از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص می‌دهد (مثلاً در جلسه ساختمان، جلسه خواستگاری، یا جلسه برای رفع کدورت با دوستان و بستگان). جلسه به عنوان یک ابزار ارتباطی آن‌قدر پیچیدگی‌ها و جزئیات فراوان دارد که مهارت مدیریت جلسه را به عنوان یک مهارت مستقل مورد نیاز برای زندگی روزمره، محیط کار و نیز مذاکره های تجاری آموزش می‌دهند.

مهارت مدیریت جلسه

ایمیل: ایمیل به عنوان یک ابزار ارتباطی مدرن، حتی قبل از اختراع اینترنت هم وجود داشته است و هم‌چنان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ایمیل در سال‌های اخیر روند کاهنده‌ای را تجربه می‌کرد. اما با ترویج استفاده از موبایل، آمارها نشان می‌دهند که استفاده از ایمیل دوباره رو به افزایش گذاشته است. 

موانع ارتباط موثر و موفق

در یک ارتباط موارد زیر وجود داشته باشند، آن ارتباط برای موثر بودن با چالش مواجه می شود:

توقعاتی که بیان نمی شوند ولی فرد انتظار دارد بدون بیان کردن آن، به آن ها دست یابد. در واقع ممکن است یک نفر انتظار داشته باشد فرد مقابل ذهن او را بخواند و از خواسته های او باخبر شود.

مخالفت های بیجا و شدیدی که با بی توجهی به دیدگاه فرد مقابل صورت می گیرد و تفاوت های فردی در نظر گرفته نمی شود.

سرزنش کردن همدیگر به علت تفاوت های موجود یا اختلافات.

قضاوت زودهنگام و پیش داوری بدون داشتن شواهد کافی.

تحقیر و توهین کردن.

انکار کردن نقش خود در یک مسئله.

و نهایتا موضع دفاعی گرفتن در مقابل مشکلات. یعنی فرد اشتباهاتش را نمی پذیرد و دائما سعی در توجیه کردن آن ها دارد.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

سبک های ارتباطی ناکارآمد

ارتباط موثر و موفق ارتباطی است که :

انتقال پیام به درستی صورت بگیرد. یعنی فرد گیرنده همان منظوری را برداشت کند که گوینده قصد داشته است.

طرفین صادق و صریح هستند،

علاوه بر کلام به زبان بدن یکدیگر توجه می کنند،

به طور فعال به حرف یکدیگر گوش می دهند، به عبارت دیگر گوش می دهند که بفهمند نه جواب دهند.

بهم دیگر احترام گذاشته و یکدیگر را درک می کنند.

در مواقع لزوم همدلی نشان می دهند.

گشاده رو هستند.

در صورت مخالفت با هم می توانند به شیوه صحیح مخالفت خود را اعلام کنند.

و نهایتا می توانند فاصله مناسب بین خود و فرد مقابل را تشخیص دهند و آن را حفظ کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده