دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چای هیبیسکوس| چای ترش فواید ،خطرات ،سلامتی

چای هیبیسکوس| چای ترش فواید ،خطرات ،سلامتی

این نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است و اغلب از آن به عنوان یک دمنوش دارویی استفاده می شود. گلهای گیاه هیبیسکوس دارای نامهای مختلفی است و در بعضی مناطق به "روزله" معروف است. این گیاه در سراسر جهان بسیار گسترده است و بسته به استفاده شما می توان آن را گرم یا سرد مصرف کرد. این چای کم کالری است و فاقد کافئین است.


فواید سلامتی چای شامل توانایی آن در کاهش فشار خون بالا ، کلسترول بالا و مشکلات التهابی ، کمک به تسکین سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن مختل شده و به طور بالقوه به درمان بیماری های کبد و سرطان کمک می کند.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

بر خلاف چای سیاه که موجب دفع آهن از بدن می شود، چای ترش منبعی سرشار از آهن می باشد. نوشیدن این چای برای افرادی که به کم خونی دچار هستند مفید می باشد.

چای ترش برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. نوشیدن روزانه این چای موجب می شود تا قند خون افراد مبتلا به این بیماری کنترل شود.

در طب سنتی چای ترش را به عنوان نوشیدنی آرامش بخش می شناسند.

برای از بین بردن اختلالات صفرایی می توانید از چای ترش کمک بگیرید.

این چای یک نوشیدنی مناسب برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، عروقی می باشد.

چای ترش سرشار از ویتامین c می باشد. استفاده از این چای موجب می شود سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی قوی شود.مصرف روزانه چای ترش در سلامت خون تاثیرگذار است.


مرحله 1 : طرز تهیه چای ترش

درست کردن چای ترش کار سختی نیست و می‌توان آن را به راحتی با موادی مانند لیمو یا عسل از نظر بهبود سلامتی قوی تر هم کرد.


1/4 فنجان چای ترش

4 فنجان آب

2 قاشق عسل

لیمو یا برگ نعناع برای طعم دهی


4 فنجان آب را در یک ظرف به جوش آورید و چای خشک را در آن بریزید و سپس گاز را خاموش کنید. صبر کنید رنگ مایع قرمز تیره شود. سپس 2 قاشق عسل را به آن اضافه کرده و هم بزنید. چای را در فنجان بریزید و میل کنید. این چای را می توانید سرد یا گرم بخورید


مرحله 2: طرز تهیه چای ترش گرم


آب جوش را آماده کنید. به ازای هر نفر 2 تا 4 گرم چای ترش بریزید.چای را به مدت 3 الی 5 دقیقه دم کنید.چای را صاف کنید و در فنجان بریزید.در صورت تمایل شیرین کننده اضافه و میل کنید.


مرحله 3: طرز تهیه چای ترش گرم


مقدار 2 فنجان گل خشک این نوع چای را بشویید و با 3/4 فنجان شکر و 8 فنجان آب در حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد، پس از جوش آمدن آب، درب ظرف را گذاشته و آن را با حرارت ملایم به مدت 15 دقیقه‌ی دیگر بجوشانید، سپس شعله را خاموش کرده چای را از صافی بگذرانید و هنگام مصرف، چای را هم بزنید.


در حالتی دیگر می‌توانید بنا به مقدار موردنیازتان آب را جوش آورده و درون قوری بریزید و چای مذکور را به مقدار مطلوبتان به آن اضافه کرده و پس از 5 دقیقه تفاله‌های چای را از آن خارج کرده، چای را از صافی گذرانده و همراه با افزودنی‌های دیگر میل کنید.


مرحله 4 : طرز تهیه چای ترش سرد جامائیکا


حدود 15 تا 20 گرم از این چای را با افزودنی دلخواهتان داخل پارچ بزرگ آب سرد بریزید و 12 ساعت در یخچال قرار داده و سپس میل فرمایید.


مرحله 5 : طرز تهیه چای ترش گرم


2 قاشق چای ترش خشک

1 فنجان آب جوش

مقداری عسل یا شکر اختیاری

مقداری دارچین، نعناع اختیاری

آب جوش را در یک قوری بریزید و گل های خشک شده را به آن اضافه کرده 5 تا 10 دقیقه دم بکشد بستگی به این دارد که در چه حد چای غلیظ باشد . طعم های انتخابی خود را اضافه کنید و عسل را به چای ر اضافه و گرم بنوشید.


انواع بسیار زیادی از روش‌های تهیه و دم کردن این نوع از چای رایج است که انتخاب هریک از آن‌ها بیش‌تر به سلیقه‌ شخصی افراد بستگی دارد،


افزودنی‌های مناسب برای تهیه چای ترش

ازآن‌جایی‌که طعم این چای تا حدی شبیه به زغال‌اخته است؛ در صورت تمایل می‌توانید آن را با شکر یا عسل طبیعی تا حدی شیرین کنید. ازجمله افزودنی‌های مناسب دیگر برای این نوع از چای، می‌توان به زنجبیل، جوز هندی، دارچین، میخک، لیمو، پرتقال و برگ نعناع نیز اشاره کرد.


مطابق با بانک اطلاعاتی مواد مغذی USDA ، این چای از مواد معدنی خوبی از جمله کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم و روی برخوردار است. همچنین حاوی ویتامین های B مانند نیاسین و اسیدفولیک است. این چای منبع خوبی از آنتوسیانین ها است و این باعث می شود آن را برای فشار خون بالا ، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) مفید بدانیم.فواید مختلف چای گل گیاه هیبیسکوس که می تواند به حفظ تناسب بدن انسان کمک کند


چای هیبیسکوس ، که از قسمتهای خشک گیاه هیبیسک ساخته شده است ، به رنگ قرمز پررنگ است. این گیاه دارای طعم های شیرین و ترش ، شبیه به زغال اخته و به صورت گرم یا سرد مصرف می شود.


چای ترش از طریق جوشاندن کاسبرگ گیاه جامائیکا به دست می‌آید. این نوشیدنی در سرتاسر دنیا محبوبیت بالایی دارد و به‌عنوان یک نوشیدنی با خواص درمانی شناخته می‌شود. چای این گیاه رنگ قرمز و طعم ترش دارد. به خاطر همین طعم با نام چای ترش شناخته می‌‌شود. چای ترش را می‌توان گرم یا خنک مصرف کرد. چای ترش کالری پایینی دارد و کافئین ندارد.


بسیاری از مردم با گلهای زیبای گیاه هیبیسوس (هیبیسکوس سبدریفا) آشنا هستند. سرچشمه این گیاه ازشمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی بود اما اکنون در بسیاری از اقلیم های گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می کند. مردم در سراسر جهان از قسمت های مختلف گیاه به عنوان غذا و دارو استفاده می کنند.به بخشی از گیاه هیبیسکوس که از گل محافظت می کند ، calyx گفته می شود.


سایر نوشیدنی های ساخته شده از گیاه هیبیسکوس عبارتند از:

   ترشک قرمز

   آگواد جامائیکا

   لوشن

   ترشک قرمز

   چای ترش

   کاراکاد

چای هیبیسکوس به عنوان یک چای گیاهی یا دمنوش طبقه بندی می شود.اگرچه به اندازه چای های سیاه و سبز محبوب نیست ، اما فروش چای گیاهی همچنان افزایش می یابد.


چای ترش از گیاه (هیبیسکوس) یا رز چینی تهیه می‌شود که از گلبرگ و دانه‌های آن می‌توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. چای هیبیسکوس دارای رنگ قرمز پر رنگ و طعم ترش است.


در میان گیاهانی که نام چای را به خود گرفته اند، چای قرمز یا چای ترش که به آن چای مکه هم می‌گویند، به علت رنگ، طعم و خاصیت ویژه‌ای که دارد، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.


در عهدباستان از چای سرخ به عنوان شاداب کننده و رفـع کننده عوارض بیماری‌های قلبی استفاده می‌کردند.


مصرف این محصول در تعدادی از فرهنگ‌ها مانند چین، مکزیک و حتی اروپا وجود دارد. در سودان و مصر به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی در جشن‌های رسمی از آن استفاده می‌کنند.


نوشیدن این گیاه را می‌توان به صورت سرد و گرم به همراه مقداری قند یا نبات یا حتی بدون آن به عنوان یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرد.


هیبیسکوس (Hibiscus) گونه‌ای از گیاهان گل‌دار از خانواده پنیرکیان است. این گیاه بومی مناطق گرم معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری است و این گیاه رز چینی نیز گفته می‌شود.


برگ‌های گیاه هیبیسکوس بیضوی و یا نیزه‌ای، اغلب با حاشیه‌های دندانه‌دار هستند. گل‌های گیاه هیبیسکوس بزرگ و شیپوری شکل بوده و دارای 5 گلبرگ بارنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، بنفش و یا زرد هستند که از آن‌ها در تهیه دارو‌ها استفاده می‌شود.


از این گیاه در غذا‌ها و نوشیدنی‌های مختلف برای بهبود طعم، بو و رنگ آن‌ها استفاده می‌شود. از گیاه هیبیسکوس برای تهیه دم‌نوش چای ترش نیز استفاده می‌شود که دارای خواص درمانی بسیاری است. چای هیبیسکوس و یا همان چای ترش دارای ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است.


15تا 30 درصد چای ترش از اسید‌های ارگانیک (اسید‌های گیاهی) مانند اسیدسیتریک تشکیل‌شده است که موجب تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر تجمع فلز‌ها در جریان خون و بهبود سلامت پوست می‌شود.

هیبیسکوس پوست را رطوبت رسانی نموده و تسکین می‌دهد، مو‌ها را پاک‌سازی و پوست سر را شاداب می‌کند.


فواید چای ترش

نوشیدنی ایـن گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک و رقیق کننده و تصفیه خون ، کـنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفرایی و همچنین آرام بخشی مناسب است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.


افرادی که دارای قند، چربی و فشارخون بالا هستند، می‌توانند یک تا دو نوبت از چای روزانه خود را به چای قرمز اختصاص دهند و برای هر بار مصرف، 5 گرم از گل برگ‌های چای قرمز را داخل یک فنجان ریـخـته و سپس آب جوش بر روی آن بریزند و سرپوشی گذاشته، 10دقیقه بماند تا دم بکشد، سپس صاف کرده و میل کنید.


کاهش قندخون

آیا به دیابت نوع دو مبتلا هستید، می توانید از چای قرمز به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کنید


جلوگیری از فشارخون

افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند می توانند با مصرف چای ترش موجب کاهش فشار خون خود شوند. 


کاهش کلسترول

مهم ترین فواید چای ترش کاهش کلسترول بد در بدن است، پس برای بهره مندی از این خاصیت چای قرمز را در برنامه خود قرار دهید.چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم صورت گرفت، مشاهده شد مصرف چای ترش با کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید، به کنترل این بیماری ناخوانده کمک می‌کند.


 بهبود کبد و سلامت آن

یکی از فوائد چای ترش تاثیر آن بر روی کبد شماست که می تواند سلامت آن را افزایش و بهبود بخشد.خواص آنتی‌ اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.


کاهش دردهای ناشی از قاعدگی

درزمان قاعدگی خانم ها برخی از دردها را متحمل می شوند که یکی از آن گرفتگی عضلات و برخی از اعضای بدن است، مصرف چای ترش در این دوره به میزان قابل توجهی درد خانم ها را کاهش می دهد.چای ترش در کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات مؤثر است. این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. در نتیجه از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری می‌کاهد.


پیش گیری از افسردگی

 شایع بیماری افسردگی در جامعه بایستی راه های مناسبی برای درمان پیدا کرد و هر طور که شده خود را از شر این بیماری خلاص کرد. چای ترش یا قرمز هم می تواند به عنوان یک نوشیدنی تاثیر مثبتی در این راه داشته باشد.چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.


هضم آسان

با خوردن چای قرمز یا همان ترش باعث بهبود عملکرد مثانه و شکم خود شوید.بسیاری از افراد چای ترش را برای خاصیت هضم‌کنندگی‌اش می‌نوشند. چای ترش به حرکات روده کمک می‌کند و ادرارآور است. همچنین به درمان یبوست، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.


ایجاد احساس خنکی در بدن

بسیاری از ورزشکاران به همین دلیل بعد از ورزش و رفع تشنگی شان چای قرمز میل می کنند.


کاهش وزن

 این نوع چای می تواند در کم کردن وزن شما تاثیر داشته باشد.خواص چای ترش - چای ترش با کاهش جذب قندها و نشاسته در کاهش وزن مؤثر است.چای ترش در کاهش وزن مؤثر است. اگر شما غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنید، قند و نشاسته‌ی موجود در آنها موجب افزایش وزن‌ خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف چای ترش جذب نشاسته و گلوکز را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. چای ترش ترشح آنزیم آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم باعث جذب نشاسته و گلوکز در بدن‌ می‌شود؛ بنابراین چای ترش با کاهش جذب نشاسته و گلوکز به کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو چای ترش در بسیاری از محصولات کاهش وزن استفاده می‌شود.


خاصیت ضد پیری

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از چین و چروک هستید، بهتر است چای ترش را هم امتحان کنید.


سرشار از ویتامین ث

بدانید چای قرمز دارای مقدار زیادی ویتامین ث است، به این ترتیب با مصرف این نوع چای باعث حفظ ایمنی بدنتان شده و از هر نوع عفوت ویروسی جلوگیری کنید.


ضد یبوست بودن

چای ترش به افراد مبتلا به یبوست جهت تسکین دردهایشان توصیه می شود.


ضد سرطانی

با مصرف این نوع چای با سرطان مبارزه کنید.چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد. بر اساس مطالعه‌ی صورت گرفته در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه پزشکی چانگ شان تایوان، چای ترش با داشتن ماده‌ای به نام «آپوپتوز» روند رشد سلول‌های سرطانی را آهسته می‌کند.


خاصیت ضد باکتریایی

ثابت شده است که عصاره آبکی چای ترش دارای خاصیت ضدباکتریایی است.چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.


ضد سنگ کلیه و مثانه

چای ترش از بیماری های مانند سنگ کلیه و مثانه جلوگیری کنید.


رفع عطش

مصرف چای ترش خنک راهی مناسب برای رفع عطش است.چای ترش برای رفع تشنگی و عطش مانند نوشابه‌های ورزشی عمل می‌کند. برای این هدف معمولا چای ترش به شکل سرد مصرف می‌شود. چای ترش به سرعت دمای بدن را پایین می‌آورد و شما را خنک می‌کند. همچنین با خواص درمانی‌اش، مایعات اضافی و سموم را از بدن‌ دفع کرده و باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید.


 چای ترش را سرد یا گرم میل کنید. این ویژگی باعث شده است تا چای ترش برای تمام فصول قابل مصرف باشد. در زمستان که هوا سرد است، می‌توانید پس از دم کردن چای ترش بلافاصله آن را میل کنید تا گرم شوید. در تابستان هم پس از آماده کردن، آن را با یخ خنک کرده و برای رفع عطش میل کنید.


این چای طعم ترش دلپذیری دارد. برای افزایش شیرینی‌‌اش می‌توانید به آن شکر یا عسل بیافزایید. همچنین بسته به ذائقه‌تان می‌توانید ادویه‌هایی مانند دارچین، زنجبیل، میخک یا جوزهندی به آن اضافه کنید.در تمامی فصل های سال می توانید از چای ترش به عنوان یک نوشیدنی گرم خوشمزه استفاده کنید و موجب سلامتی و حال خوبتان شوید.


عوارض جانبی چای ترش چیست؟


چای قرمز هم مانند خیلی چیزهای دیگر علاوه بر دارا بودن یک سری فایده های شگفت انگیز مضراتی نیز دارد که مهم ترین آن ها کاهش سطح استروژن در بدن است. به همین خاطر اگر تحت کنترل بارداری و درمان جایگزینی هورمون هستید از مصرف چای ترش خودداری کنید.


قبل از اینکه چای ترش را برای کاهش وزن خود در رژیم غذایی تان بگنجانید، با دکتر خود در مورد هر نوع سوابق بیماری هایتان صحبت کنید.


به گزارش مرکز سلامت طبیعی باستیر در دانشگاه پنسیلوانیا، چای ترش ممکن است باعث گشاد و منبسط شدن رگ‌ها و عروق خونی شود، که خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. نوشیدن روزانه چای سرخ ممکن است فشارخون سیستولیک را تا 2.7 پایین بیاورد.


درصورتی که هرگونه دارویی برای فشارخون بالا یا پایین مصرف می‌کنید از نوشیدن چای ترش خودداری کنید. درست است که چای ترش فواید بسیاری دارد و باعث بهبود سلامت و کاهش وزن می‌شود، ولی شما باید از عوارض جانبی آن نیز آگاه باشید.


چای ترش با توجه به اثرات قاعده آوری که دارد ممکن است باعث به وجود آمدن جریان خون در رحم یا حفره لگن شود، بنابراین زنان باردار باید از نوشیدن آن پرهیز کنند. به افرادی که تحت درمان‌های هورمونی هستند یا دارو‌های باروری مصرف می‌کنند توصیه می‌شود در مورد نوشیدن چای ترش حتماً با پزشک خود مشورت کنند.


فشار خون

چای ترش با خواص خود باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و این برای کسانی که فشار خون پایین دارند، خبر خوبی نیست. مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب زدن به قلب و مغز شود.


دوران بارداری

 چای ترش به واسطه‌ی تأثیراتی که بر جریان خون در رحم و لگن دارد، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای کسانی که تحت درمان هورمونی‌ هستند یا برای کنترل زایش قرص مصرف می‌کنند نیز مصرف چای ترش باید پس از مشورت با متخصص صورت گیرد.


توهم‌زایی

چای ترش در برخی افراد باعث توهم زایی شود. چای ترش در برخی افراد موجب ایجاد توهم می‌کند بنابراین تا زمانی که از پاسخ بدن‌تان به مصرف چای ترش آگاه نیستید، پس از مصرف آن رانندگی نکنید.


حساسیت‌زایی

 بدن برخی افراد به مصرف چای ترش حساسیت نشان دهد. این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب مشاهده می‌شود.

اکثر مردم نمی‌دانند 15 تا 30 درصد چای ترش را اسیدهای آلی تشکیل می‌دهند. اسید مالیک، اسید تارتاریک و اسید سیتریک از اسیدهای آلی موجود در چای ترش هستند. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها از جمله انگور نیز یافت می‌شوند. آنها به افزایش ایمنی بدن، داشتن پوستی بهتر، کاهش فشار و کلسترول خون، کنترل التهابات و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند.


ارزش غذایی

آب [g] 99.58

خاکستر [g] 0.42

کلسیم ، Ca [mg] 8

آهن ، آهن [mg] 0.08

منیزیم ، منیزیم [میلی گرم] 3

فسفر ، P [mg] 1

پتاسیم ، K [mg] 20

سدیم ، سدیم [میلی گرم] 4

روی ، روی [mg] 0.04

منگنز ، منگنز [mg] 0.48

نیاسین [میلی گرم] 0.04

فولات ، کل [µg] 1

فولات ، مواد غذایی [میکروگرم] 1

فولات ، DFE [µg] 1

کولین ، کل [میلی گرم] 0.4

شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

organicfacts

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده