دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا

تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا

پیشگیری و مقابله با کرونا افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.یکی از راهکار‌های مهم و اساسی برای تقویت سیستم ایمنی از طریق اصلاح سبک زندگی است، افزایش فعالیت فیزیکی مانند 20 تا 30دقیقه پیاده روی در روز، پرهیز از اضطراب و استرس و به ویژه خواب کافی بسیار مهم است.

 

عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کروناویروس دارد. از جمله عوامل ابتلای احتمالی به انواع شدید این ویروس، بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

 

کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C، A، D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. عملکرد سیستم ایمنی بدن، نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد. او می گوید که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، ریوی، قلبی و نداشتن تغذیه صحیح، عامل تشدید این بیماری است.

 

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین سی شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.

 

مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند، هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره شامل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین‌ A هستند، به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی‌ها " بجز سبزی‌های نشاسته ای" و حداقل 2 واحد میوه توصیه شود.

 

کودکان زیر 5 سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که دارو‌های کورتنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

استفاده روزانه سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی در غذا‌های روزانه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا، استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت توصیه می‌شود.

 

کمبود ریز مغذی‌هایی مانند آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.

 

صرف سوسیس، کالباس، سایر فست فود‌ها و غذا‌های چرب و سنگین و غذا‌هایی که خوب پخته نشده مانند تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند، خودداری شود، گفت: " از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، خودداری شود و در صورتی مشاهده علائم سرماخوردگی از غذا‌های آبکی مانند سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده شود.


شاه کلید پیشگیری و مقابله با کرونا افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

 

یکی از راهکار‌های مهم و اساسی برای تقویت سیستم ایمنی از طریق اصلاح سبک زندگی است، افزایش فعالیت فیزیکی مانند 20 تا 30 دقیقه پیاده روی در روز، پرهیز از اضطراب و استرس و به ویژه خواب کافی بسیار مهم است.

 

مداخلات تغذیه‌ای نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. در هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می‌گیرد مواد غذایی لازم، یا از ذخایر داخل بدن تامین می‌شوند که بسیار محدود است یا از طریق مصرف مواد خوراکی مناسب و مفید تامین می‌شود.

 

افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز افرادی که تحت جراحی یا حوادث مختلف قرار گرفته اند به مراقبت‌های ویژه تغذیه‌ای نیاز دارند.

 

استفاده از ویتامین‌های (E، D) ریز مغذی‌های روی و سلنیوم در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. نقش ویتامین سی در حال حاضر جای بحث دارد و برخی از منابع معتبر توصیه به استفاده نکردن از آن در هنگام ابتلا به کرونا دارند. اما مصرف آب و مایعات کافی در این زمینه قطعا موثر و ضروری است.

 

در زمان بیماری نیاز انسان به کالری افزایش می‌یابد، اما استفاده از مواد سالم حاوی کالری مهم است. مواد غذایی باید از مواد اولیه سالم و بهداشتی تهیه شده باشد و شرایط پخت سالم غذا رعایت است.

 

در شرایط بیماری یا خطر ابتلا به بیماری‌ها خودداری از مصرف غذا‌های نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ عسلی و پرهیز از مصرف غذا‌های سرخ کردنی و خودداری از پخت طولانی غذا‌ها برای حفظ ارزش غذایی آن‌ها لازم است.

 

رعایت اصول کلی تغذیه سالم مانند استفاده از سه وعده و سه میان وعده، توجه ویِژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، سبزیجات بالاتر از معمول، هویج، کدو حلوایی، حبوبات، مصرف زرد چوبه، زعفران، دارچین و سیر نیز در غذا‌ها مفید است. همچنین استفاده از پیاز خام، سالم و سبزیجات همراه را روغن زیتون، لیموترش و نارنج نیز در کنار غذا می‌تواند مفید باشد.


استفاده از میان وعده‌هایی مانند میوه ها، مغز‌ها شامل گردو، بادام، فندق و شکلات تلخ (به عنوان آنتی اکسیدان) پرهیز جدی از مصرف فست فود‌ها و غذا‌های رستوران‌های غیر معتبر نیز برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها بسیار مهم است.

 

نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماری‌ها و جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، اضافه وزن، سندروم متابولیک، بیماری‌های قلب و عروق، سرطان به اثبات رسیده است و رعایت اصول تغذیه سالم می‌تواند تا 55 درصد از باربیماری‌ها را در آینده کاهش دهد.

 

حدود 24 تا 28 درصد از بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سوء تغذیه هستند که متاسفانه این امر باعث، طولانی شدن مدت زمان اقامت و بستری بیمار می‌شود، درمان را با اخلال جدی مواجه می‌کند و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده او تحمیل می‌کند.


در روزهای گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد که در آن به تاثیر سیر و زنجبیل در پیشگیری از ویروس کرونا اشاره شده بود، به همین جهت قیمت این دو محصول به شکل بی سابقه ای افزایش یافت

تاثیر لیموترش، سیر و زنجبیل برای پیشگیری یا درمان کرونا ثابت شده نیست و لزومی ندارد که افراد حتما از این محصولات استفاده کنند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

 

هیچ شواهد علمی و اثبات شده‌ای برای تاثیر سیر و زنجبیل در پیشگیری از ویروس کرونا وجود ندارد.


اگر تغذیه درست باشد و تنوع و تعادل در آن رعایت شود، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بنابراین برای پیشگیری از همه بیماری‌ها و نه فقط کرونا، مناسب است؛ بنابراین مردم باید به تغذیه خود توجه کنند، این یک اصل علمی ثابت شده است.

 

برخی مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل یا مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری‌هایی، چون کرونا موثرند، هیچ شواهد علمی و اثبات شده‌ای وجود ندارد، اما اگر مردم تنوع و تعادل را در تغذیه روزانه خود حفظ کنند، بسیار مفید است؛ به طوری که سبزی‌ها و میوه‌ها را هر روز در برنامه غذایی داشته باشند. زیرا سبزی و میوه منبع ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند."

 

باید توجه کرد که مصرف انواع منابع غذایی مانند همه سبزی‌ها و میوه‌های تازه حاوی ویتامین C، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین مصرف انواع منابع غذایی که حاوی بتاکاروتن یا ویتامین A. هستند، مانند هویج، کدو حلوایی، شیر و لبنیات، سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره که این مواد مغذی را دارند، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهند کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده