خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 12 مزایای شگفت انگیز چاودار برای پوست ، مو و سلامتی

12 مزایای شگفت انگیز چاودار برای پوست ، مو و سلامتی

چاودار - سالم ترین غذاهای جهان

فواید بسیاری از چاودار که آن را از گندم و جو سالم تر می کند. چاودار گیاهی است که از نزدیک با گندم و جو در ارتباط است. این منبع از آنتی اکسیدان ها ، فیتون ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. به عنوان منبع ویتامین E ، چاودار به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند.چاودار یا گندم سیاه برای تهیه هر خوردنی استفاده می‌شود، از نان گرفته تا غذا اما آنچه اهمیت دارد خواص چاودار برای سلامتی و زیبایی بدن ماست وسطح کلسترول خون را کاهش می دهد. سیستم انتشار اسیدهای صفراوی را به روده افزایش می دهد. خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد. سطح تری گلیسیرید پلاسما و خواص لخته شدن خون را تحت تأثیر قرار می دهد.،

چاودار چیست؟

چاودار گیاهی از خانواده‌ی گندمیان است که در درجه‌ اول به عنوان یک دانه در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود. این دانه با گندم و جو ارتباط نزدیکی دارد. از گندم سیاه برای تهیه‌ی آرد چاودار و نان چاودار و برخی نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

ارزش غذایی چاودار

آرد چاودار پر از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، فسفر، منیزیم و روی است.

بسیاری از مواد مغذی دیگر نیز در چاودار وجود دارد که فواید فوق‌العاده‌ای را به بدن می‌رسانند.

خواص چاودار

چاودار بیش‌تر از فیبر تشکیل شده‌است، که در بیش‌تر مزایای این ماده‌ی خوراکی برای سلامتی نقش دارد. فیبر چاودار می‌تواند به کاهش وزن کمک و از ابتلا به چندین نوع سرطان جلوگیری ‌کند. گندم سیاه همچنین میزان قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و فواید ضد پیری خوبی دارند.

کاهش وزن

این امر به ویژه در مورد نان گندم سیاه صادق است و هنگامی که آن را برای صبحانه میل می‌کنید، به این معنی است که در برنامه‌ کاهش وزن‌تان یک قدم جلوتر هستید. دلیل چنین تاثیری این است که نان چاودار چهار برابر فیبر و 20٪ کالری کم‌تری نسبت به نان معمولی سفید دارد. نان چاودار احساس سیری را افزایش می‌دهد، اشتهای شما را سرکوب کرده و در نهایت به کنترل وزن کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که نان چاودار می‌تواند تا 8 ساعت گرسنگی فرد را کاهش دهد. به همین دلیل ممکن است در از دست دادن چربی بدن موثر باشد. در مورد آرد گندم سیاه نیز همینطور است. استفاده از این نوع آرد کمکتان می‌کند که سایز دور کمرتان را کوچک کنید.

کاهش بروز دیابت

نان چاودار و تکه‌های چاودار می‌توانند به کنترل سطح قند خون بعد از غذا کمک کنند. محصولات چاودار حتی برای واکنش‌های هورمونی در افراد دیابتی فایده دارند.

همچنین ثابت شده‌است که نان چاودار کامل نیز عوامل متابولیکی را در بیماران دیابتی بهبود می‌دهد و حتی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

فیبر گندم سیاه به تنظیم قند خون نیز کمک می‌کندو از آن‌جایی که در کنترل اشتها نقش مثبت دارد، می‌تواند از چاقی ناشی از دیابت نیز جلوگیری کند.

از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند

اگرچه تحقیقات زیادی در این رابطه صورت نگرفته‌است، اما یک مطالعه‌ سوئدی نشان می‌دهد که چگونه مصرف یک ترکیب حاوی چاودار منجر به کاهش خطر تشکیل سنگ‌های صفراوی در همستر می‌شود.

از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

چاودار یک دانه‌ کامل است و مطالعات نشان می‌دهند که غلات کامل برای قلب مفید هستند ،مملو از فیبر هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف 25 تا 30 گرم فیبر در روز ایده‌آل است و این بدان معناست که هر فرد باید دست کم 3 وعده چاودار (به همراه سایر غلات کامل) در روز مصرف کند.

همچنین چاودار سرشار از منیزیم است، ماده‌ی معدنی دیگری که باعث کاهش فشار خون می‌شود و به جلوگیری از حمله‌‌ی قلبی نیز کمک می‌کند. فیبر موجود در چاودار نیز می‌تواند از انسداد شریانی جلوگیری کند.

پیشگیری از سرطان

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

مطالعات متعددی از این موضوع خبر می‌دهند. در یک مطالعه مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که در دوران کودکی نان چاودار مصرف کرده بودند، تقریباً 50درصد پایین‌تر بود.

نان چاودار می‌تواند از سرطان روده‌ی بزرگ نیز جلوگیری کند. در یک مطالعه معلوم شد که گندم سیاه باعث کاهش سطح اسیدهای صفراوی در معده می‌شود، و به نظر می‌رسد که این تاثیر چاودار خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا 26درصد کاهش می‌دهد. یکی دیگر از مطالعات فنلاندی تاثیر گندم سیاه را در کاهش ابتلا به سرطان پستان مورد بررسی قرار داد. این نتایج مثبت را می‌توان به مقادیر بالای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چاودار نسبت داد.

با التهاب مبارزه می‌کند

اگرچه در این زمینه نیز تحقیقات زیادی صورت نگرفته‌است، اما برخی منابع نشان داده‌اند که چاودار ممکن است التهاب ناشی از سندرم متابولیک را کاهش دهد. و از آن‌جایی که التهاب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، این خاصیت می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را نیز پایین بیاورد.

ژن‌های خطرناک را کاهش می‌دهد

چنانچه احتمالا می‌دانید، ژن‌های خاصی در بدن می‌توانند فرد را نسبت به اختلالات مختلف حساس‌تر کنند. اگرچه چنین چیزی ممکن است تا حدودی صادق باشد، اما خبر خوب این است که با اعمال تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی، فرد می‌تواند این ژن‌ها را سرکوب کند. طبق مطالعات صورت گرفته، جایگزینی رژیم غذایی گندم سیب‌زمینی با غذاهای حاوی چاودار می‌تواند به تنظیم ژن هایی که می‌توانند باعث دیابت و سایر مشکلات سلامتی شوند‌، کمک کند.

سلامت قاعدگی را بهبود می‌دهد

ما در این مورد نیز اطلاعات کمی در اختیار داریم. با این حال، یک مطالعه در مورد تاثیر نان چاودار بر زنان یائسه، بهبود عملکرد روده را در آن‌ها نشان می‌دهد و این تاثیر به محتوای بالای فیبر موجود در گندم سیاه ارتباط دارد.

نان چاودار در عین حال ممکن است به رفع مشکل عدم تعادل هورمونی کمک کند.سلامت گوارش با توجه به اینکه چاودار سرشار از فیبر است، می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی سلامت دستگاه گوارش را تقویت کند. این ماده‌ خوراکی همچنین به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند و به این ترتیب یبوست را درمان می‌کند.

گندم سیاه همچنین به عنوان یک پریبیوتیک شناخته شده‌است و بنابراین می‌تواند باعث افزایش سطح باکتری‌های مفید در روده شود. و این تاثیر فرایند هضم را تا حد زیادی بهبود می‌دهد.مهمتر از همه اینکه، فیبر موجود درچاودار از توانایی غیرمعمولی برای اتصال به آب برخوردار است این ویژگی باعث ترویج احساس سیر بودن می‌شود. چاودار به این شکل می‌تواند با جلوگیری از پرخوری از سلامت دستگاه گوارش شما محافظت کندزیرا پرخوری نیز به سلامت روده آسیب می‌رساند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که گندم سیاه چگونه می‌تواند باعث افزایش میکروبیوتای روده شود. به علاوه، فیبر موجود در چاودار می‌تواند متابولیسم بدن را نیز تقویت کند.

از بین بردن سموم

در این زمینه تحقیقات کمی صورت گرفته‌است، اما گفته می‌شود که چاودار به دلیل فیبری که دارد ممکن است به از بین بردن سموم کمک کند، فیبر به دفع مواد زائد کمک می‌کندو این روند می‌تواند بدن شما را از سموم آزاد کند.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌

گندم سیاه منبع خوبی از کلسیم و منیزیم و منبع عالی منگنز است. این دانه همچنین حاوی مقادیر مناسبی از فسفر است. همه‌ی این مواد معدنی به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های محکم کمک می‌کنند.

بهبود سلامت پوست و مو

چاودار، و به خصوص آرد چاودار، به عنوان یک عامل برای پاکسازی‌ پوست عمل می‌کند. می‌توانید بعد از حمام کردن آرد را به راحتی روی صورت‌تان بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

سایر مواد معدنی موجود در چاودار، مانند روی، منیزیم، کلسیم و آهن به جلوگیری از پدیدار شدن علائم پیری زودرس کمک می‌کنند. آرد چاودار برای درمان چین و چروک و خطوط ریز و لکه‌های پوستی عملکرد خوبی دارد.

آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در چاودار با رادیکال‌های آزاد که در پیری زودرس نیز نقش دارند، مبارزه می‌کنند.

چاودار برای سلامت مو نیز مفید است. آرد گندم سیاه را می‌توان به عنوان شامپو استفاده کرد. استفاده از این آرد باعث می‌شود موهای شما صاف و قوی شوند. می‌توانید از ترکیب آرد چاودار و آب به عنوان شامپو استفاده کنید. بعد از چند دقیقه ماساژ موها را آبکشی کنید.

منیزیم موجود در گندم سیاه می‌تواند رشد مو را نیز تقویت کند. شستن منظم موهای شما با آرد گندم سیاه می‌تواند موهایی بلند و سالم به شما بدهد.

بهبود سلامت قلب و عروق زنان یائسه

خوردن یک وعده غلات سبوس‌دار، مانند گندم سیاه دست کم 6 بار در هر هفته ایده‌ی خوبی برای زنان یائسه‌ای است که از کلسترول بالا، فشار خون بالا یا سایر علائم بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) رنج می‌برند

یک مطالعه‌ی آینده‌نگر 3 ساله روی بیش از 200 زن یائسه مبتلا به CVD که در American Heart Journal منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که دست کم 6 وعده غلات کامل در هفته می‌خورند، هر دو مورد زیر را تجربه می‌کنند

کندی پیشرفت تصلب شرایین، ایجاد پلاک که عروق خونی را باریک می‌کند

پیشرفت کم‌تر در روند باریک شدن قطر شریان‌ها.

مصرف فیبر موجود در میوه، سبزیجات و غلات تصفیه‌شده با کاهش روند پیشرفت CVD ارتباطی نداشت

تفاوت بین آرد چاودار و آرد گندم چیست؟

آرد چاودار پرولین به مراتب بالاتری دارد. پرولین نوعی اسید آمینه‌ی اساسی برای ساخت پروتئین است. غلظت بالاتر پرولین با رشد پایین آکریلامید مرتبط است، نوعی ترکیب شیمیایی که می‌تواند منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی شود.

 نان گندم نسبت به نان چاودار پروتئین بیش‌تری دارد (به ترتیب 6 گرم در 2 برش و 4/5 گرم برش) ، اما نان چاودار دارای فیبر بیش‌تری است (7/3 گرم در هر 2 برش) در حالی که 2 برش نان گندم حاوی 2.4 گرم فیبر است.

نان چاودار همچنین حاوی 20٪ کالری کم‌تری در مقایسه با نان گندم است.

گندم سیاه حاوی فیبرهای محلول بیش‌تری نسبت به گندم است.

گندم نسبت به گندم سیاه واکنش انسولین بیش‌تری در بدن ایجاد می‌کند، به این معنا که بدن در هنگام مصرف گندم چربی بیش‌تری را ذخیره می‌کند.

فرایند انتخاب چاودار یا هر دانه‌ دیگری که قرار است تهیه کنید بسیار آسان است.

آن‌ها باید بدون بو باشند،‌ یا رایحه‌ شیرین و علفی ملایمی داشته باشند. که دانه‌ها بوی روغن یا هر چیز دیگری می‌دهند، از خریدن‌شان صرف نظر کنید.

طرز نگهداری

دانه‌ها را در یک ظرف در بسته نگه دارید و تاریخ را روی آن بنویسید. سپس می‌توانید بسته را در یخچال قرار داده و ظرف ۶ ماه از آن استفاده کنید.

نکاتی درباره آماده کردن و پختن چاودار

دانه‌های گندم سیاه را زیر آب جاری خنک بگیرید و کاملاً بشویید تا گرد و غبار و سایر ذرات ناخواسته از روی‌شان از بین برود.

برای اینکه گندم سیاه نرم‌تری داشته باشید، دانه‌های گندم سیاه شسته شده را یک شب تا صبح خیس بگذارید. برای 1 قسمت گندم سیاه ، 2/5 قسمت آب اضافه کرده و حدود 180دقیقه آن را بجوشانید.

اگر از چاودار پرک‌شده استفاده می‌کنید، به هر1قسمت از آن 3 قسمت آب اضافه کنید.

برای تهیه‌ پنکیک، نان یا کلوچه آرد گندم را با آرد گندم سیاه جایگزین کنید.

عوارض جانبی چاودار

 مشکل گلوتن

گندم سیاه حاوی گلوتن است بنابراین در صورتی که به گلوتن حساسیت دارید، بهتر است این ماده‌ خوراکی را به طور کلی کنار بگذارید.

بارداری و شیردهی ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر خانم‌های باردار یا مادران شیرده چاودار مصرف کنند. بنابراین، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و در این دوران از مصرف این دانه‌ها پرهیز کنید.

خواص و فوائد نان چاودار برای لاغری

نان چاودار علاوه بر این که کم کالری است، میزان زیادی فیبر دارد. این غله با کاهش اشتها، وزن شما را کنترل می‌کند. تحقیقات نشان داده است این گیاه به‌ویژه در سوزاندن چربی شکم بسیار مؤثر است که یکی از سخت‌ ترین نواحی برای کاهش چربی است. مصرف این نوع نان می‌تواند تا 8 ساعت اشتها را کم کند؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن یا ثابت نگه داشتن وزن خود را دارید می‌توانید با اضافه کردن چاودار به رژیم غذایی خود، این کار را ساده کنید. نان چاودار حاوی مقادیر بالای فیبر است که به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر موجود در نان چاودار عدم تحمل گلوگز را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. نان چاودار دارای خواص ضد التهابی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.این گیاه شاخص گلوکز پایینی دارد؛ به این معنا که فیبر موجود در آن میزان نسبتا کمی گلوکز تولید می‌کند. این یک ویژگی عالی برای جلوگیری از افزایش انسولین در افراد دیابتی است. با مصرف این گیاه به صورت منظم می‌توانید با کنترل قند خون از بروز برخی بیماری‌های جدی پیشگیری کنید.


عوارض و مضرات نان چاودار

سلیاک

نان چاودار گلوتن دارد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری سلیاک از مصرف آن خودداری کنند.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر نان چاودار بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طبع نان چاودار

طبیعت نان چاودار معتدل می باشد. نان چاودار سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، فیبر و پروتئین می باشد.

این گیاه حاوی مواد غذایی زیادی است که برای سلامت کلی بدن ما مفیدند. اضافه کردن این غله به رژیم غذایی روزانه، می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی شما بگذارد. این گیاه ساده خواص شگفت‌انگیزی زیادی برای بدن ما دارد

 پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

غذا‌هایی که فیبر زیادی دارند در پیشگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا مؤثر هستند. از آنجایی که چاودار سرشار از فیبر است، گزینه‌ی خوبی برای افراد مستعد به سنگ کیسه صفرا محسوب می‌شود. نان چاودار ۴ برابر بیشتر از نان سفید فیبر دارد. اگر دچار سنگ کیسه صفرا هستید یا احتمال ابتلا به این عارضه را دارید، می‌توانید با جایگزین کردن نان چاودار با نان معمولی به پیشگیری از آن کمک کنید، چرا که عوامل کاهش‌دهنده‌ی اسید‌های صفراوی که منجر به سنگ کیسه صفرا می‌شوند را دارد.

 افزایش متابولیسم

نانی که با آرد چاودار پخته می‌شود، می‌تواند باعث افزایش متابولیسم شما شود. فیبر این گیاه این قابلیت را دارد که به بدن شما در سوزاندن کالری اضافه‌ای که ممکن است تبدیل به چربی تبدیل شوند، کمک کند. این قابلیت نه‌تن‌ها از چاق شدن شما جلوگیری، بلکه به کاهش وزنتان هم کمک می‌کند.


چاودار برای سلامت دستگاه گوارش نیز بسیار مفید است. فیبر موجود در آن که پر‌بیوتیک (Prebiotic) نام دارد، از یبوست جلوگیری می‌کند و درد‌ها و اسپاسم‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. این فیبر در پیشگیری از مشکلات گوارشی جدی‌تر مانند زخم معده هم بسیار موثر شناخته شده است

منبع stylecraze

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده