خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» افسردگی چیست؟ علائم ، درمان ،دردهای جسمی

افسردگی چیست؟  علائم ، درمان ،دردهای جسمی

افسردگی چیست؟

از شایع‌ترین اختلالات روانی است که به احساس غم یا تجربه‌ی بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد. چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد بسته به تجویز پزشک از طریق دریافت دارو، شرکت در جلسات روان‌درمانی یا حتی تغییرات سبک زندگی به میزان قابل‌ توجهی بهبود خواهد یافت. اما اگر هیچ اقدامی جهت مداوای این بیماری انجام نپذیرد، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را نه تنها برای خود فرد بلکه برای همه‌ی اعضای خانواده رقم بزند. افسردگی که "افسردگی بالینی" یا "اختلال افسردگی" نیز نامیده می شود یک دوره غم و اندوه است که شامل از دست دادن علاقه به چیزهایی می شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می شدند. این احساسات معمولا به همراه یک سری علائم و نشانه های روانی و فیزیکی هستند. 


افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان محسوب می شود. به گزارش اینفوسلامت و به نقل از سازمان بهداشت جهانی 350 میلیون نفر که 5 درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می دهند از بیماری افسردگی رنج می برند. در آمریکا نیز 16 میلیون نفر به افسردگی دچار هستند و تقریبا تنها یک سوم آنها با استفاده از داروهای ضد افسردگی و سایر روش های درمانی درمان می شوند. آمارها در ایران حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است.


افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود. این ممکن است به عنوان احساس غم و اندوه ، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیت های روزمره شخص دخالت می کند.

این نیز نسبتاً رایج است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)منبع قابل اعتماد تخمین می زند که 8.1 درصد از بزرگسالان آمریکایی در سنین 20 سال و بالاتر از هر سال 2 تا 2013 از سال 2016 به افسردگی مبتلا بودند.

افراد به روش های مختلفی افسردگی را تجربه می کنند. این ممکن است در کار روزانه شما اختلال ایجاد کند ، در نتیجه باعث از دست رفتن وقت و بهره وری کمتر می شود. همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط بهداشتی مزمن تأثیر بگذارد.


شرایطی که به دلیل افسردگی می تواند بدتر شود عبارتند از:

آرتروز

آسم

بیماری قلب و عروقی

سرطان

دیابت

چاقی

درک این نکته مهم است که احساس کمبود بعضی اوقات یک بخش عادی از زندگی است. اتفاقات غم انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می افتد. اما ، اگر به طور مرتب احساس کمبود و ناامیدی می کنید ، می توانید با افسردگی روبرو شوید.

افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی محسوب می شود که می تواند بدون درمان مناسب بدتر شود. افرادی که به دنبال درمان هستند ، فقط در عرض چند هفته بهبود علائم را مشاهده می کنند.


علائم افسردگی

افسردگی می تواند بیش از حالت مداوم غم و اندوه یا احساس "آبی" باشد.

افسردگی عمده می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند. برخی بر روحیه شما تأثیر می گذارند و برخی دیگر روی بدن شما تأثیر می گذارند. علائم ممکن است ادامه داشته باشد ، یا بیاید و برود.

علائم افسردگی را می توان در مردان و زنان و کودکان متفاوت تجربه کرد.

همه ما گاهی اوقات احساس بدبختی، تنهایی ، خستگی، و ناراحتی می‌‌كنيم. اين احساسات معمولاً بيش از يك يا دو هفته دوام نمی ‌آورند و آن چنان در روند زندگی ما تداخل ايجاد نمی ‌كنند. گاهی اوقات دليل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی مي شود. ما خودمان معمولا از پس آنها برمی ‌آييم و نيازی به كمك گرفتن از دیگران نداریم اما گاهی این مساله به مشکلی جدی در زندگی ما تبدیل می شود که روند زندگی عادی ما را با اختلال روبرو می کند و نیاز به پیگیری، مشاوره روانشناسی و درمان دارد.

افسردگی مانند سایر اختلالات روانی با علائمی همراه است که روند عادی زندگی روزمره را تغییر می‌دهند.


تغییرات خواب

بسیاری از مبتلایان به افسردگی با تغییرات الگوی خواب مواجه می‌شوند. تغییر الگوی خواب گاهی به شکل بی‌خوابی و گاهی به شکل خوابِ زیادتر از حد معمول بروز می‌کند. صبح خیلی زود بیدار شدن از جمله علائم شایع در افسردگی‌های حاد است.


تغییر در اشتها

گاهی مبتلایان به افسردگی در قالب مکانیسم مقابله، به کم‌خوری یا پرخوری روی می‌آورند. این تغییر اشتها می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش وزن شدید شود.


عدم تمرکز

برخی مبتلایان به افسردگی حاد قادر به تمرکز نیستند. گاهی این افراد در روزنامه خواندن یا دنبال کردن ماجراهای سریال‌های تلویزیونی نیز دچار مشکل می‌شوند و تصمیم‌گیری‌ها، حتی تصمیمات پیش‌پا‌افتاده، برای‌شان دشوار می‌شود.


کمبود انرژی

مبتلایان به افسردگی معمولا احساس خستگی شدید می‌کنند، در فکر کردن کُند می‌شوند و قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزمره نیستند.


بی‌علاقگی

مبتلایان به افسردگی ممکن است علاقه‌ی خود را به انجام فعالیت‌های عادی روزمره از دست بدهند یا ظرفیت تجربه‌ی خوشی و لذت را نداشته باشند. این افراد حتی احتمال دارد به بی‌اشتهایی دچار شوند.


کمبود اعتمادبه‌نفس

مبتلایان به افسردگی مدام در فکر کاستی‌ها و ناکامی‌هایشان هستند و احساس گناه و درماندگی شدید می‌کنند. افکاری مانند «من یه بازنده‌ام.» یا «دنیا جای خیلی ترسناکیه.» بر ذهن این افراد چیره می‌شود.


ناامیدی

افسردگی موجب می‌شود فرد احساس کند دیگر هیچ اتفاق خوشایندی در راه نیست. معمولا به دنبال این نگرش منفی، افکار خودکشی‌گرایانه بروز می‌کنند که باید بسیار جدی گرفته شوند.


تغییرات حرکتی

برخی مبتلایان به افسردگی به لحاظ قوای جسمی تحلیل می‌روند یا دچار بی‌قراری حرکتی می‌شوند، مثلا ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و ساعت‌ها در اتاق قدم بزنند.


دردهای جسمی

عده‌ای از مبتلایان به افسردگی به جای اینکه از احساسات اندوه‌بار خود حرف بزنند، مدام از سردرد یا ناراحتی‌های معده شکایت می‌کنند.


درد قفسه سینه

می‌تواند از نشانه‌های افسردگی مشکلات قلبی، ریوی و یا معده باشد. برخی از مواقع نیز علامت ابتلا به سرطان باشد. افسردگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین در افرادی که در گذشته تجربه حمله قلبی داشته‌اند احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر است.


مشکلات گوارشی

مغز و سیستم گوارشی بدن ما به شدت باهم در ارتباط‌ هستند. به همین دلیل هنگام استرس یا نگرانی احساس تهوع یا معده درد به شما دست می‌دهد. افسردگی می‌تواند باعث ایجاد تهوع، سو هاضمه یا اسهال نیز شود.


سردرد

مطالعات نشان داده احتمال ابتلا به میگرن در افراد مبتلا به افسردگی سه برابر بیشتر و احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که میگرن دارند 5 برابر بیشتر است.


کمردرد

اگر به طور مداوم درد را در کمر خود حس می‌کنید ممکن است از علائم و نشانه‌های افسردگی باشد. احتمال ابتلا به کمردرد و سردرد در افراد افسرده، 5 برابر بیشتر است.

تشخیص افسردگی موضوع پیچیده‌ای است، چرا که گاهی دوره‌‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری‌های روانی محسوب می‌شوند. اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می‌کند، اغلب اوقات ریشه‌ی فرهنگی دارد. در جوامع غربی، مبتلایان به افسردگی معمولا درباره‌ حالات یا احساسات‌شان حرف می‌زنند. اما در جوامع شرقی، معمولا به دردهای جسمی اشاره می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد به درمان‌گرانی مراجعه کنند که از فرهنگ خودشان هستند یا درک بالایی از پیشینه‌ی فرهنگی بیمار دارند.


افسردگی در افراد مختلف متفاوت است

 زنان نسبت به مردان افسردگی بیشتری را تجربه می کنند. عوامل بیولوژیکی، هورمونی و چرخه زندگی که مختص زنان است، میتواند به نرخ بالاتر افسردگی در زنان مرتبط باشد.

مردان دچار افسردگی بیشتر دچار خستگی، زودرنجی و عصبانیت می شوند. آن ها ممکن است علاقه خود را به کار و فعالیتی که زمانی از آن لذت می بردند از دست بدهند، مشکلاتی در خوابشان به وجود بیاید، بی پروا رفتار کنند که شامل سوء مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکی به صورت افراطی می شود.

کودکان دچار افسردگی ممکن است وانمود کنند که بیمار هستد، از رفتن به مدرسه امتناع کنند، به یکی از والدین خود بسیار وابسته شوند یا از مرگ آن ها نگران باشند.

نوجوانان افسرده ممکن است در مدرسه به دردسر بیافتند، بد اخلاق و زودرنج شوند. افسردگی در نوجوانان می تواند با علائمی مانند اضطراب، اختلالات غذایی و یا سوءمصرف مواد همراه باشد.


دلایل افسردگی کدامند ؟

افسردگی فقط به یک علت خاص محدود نمی‌شود. گاهی این بیماری در پی ناملایمات زندگی، بیماری‌های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می‌کند و گاهی نیز به طور ناگهانی بدون اینکه با هیچ‌یک از این موارد مرتبط باشد، ظاهر می‌شود. دانشمندان معتقدند عوامل متعددی در ابتلا به افسردگی نقش دارند.

تحقیقات نشان می دهند که افسردگی دلیل واحدی ندارد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانشناسی در ایجاد افسردگی نقش دارند .

این اختلال می تواند به همراه دیگر دیگر بیماری ها مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و پارکینسون رخ دهد که می توانند بر یکدیگر تاثیر منفی بگذارند .

تروما

تجربه‌ی تروما یا ضربه‌ی روحی در سنین پایین می‌تواند منجر به تغییرات درازمدت در نوع واکنش مغز نسبت به ترس و استرس شود. به دلیل این تغییرات مغزی، احتمال بروز افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ترومای دوران کودکی دارند، بیشتر است.

ژنتیک

در برخی موارد، اختلالات خُلقی و افکار خودکشی‌گرایانه‌ ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی داشته باشند، اما ژنتیک فقط یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ی خطر ابتلا به افسردگی است. ۱۰۰درصدِ ژن‌های دوقلوهای همسان با یکدیگر تشابه دارند، در حالی‌که فقط ۳۰درصد احتمال می‌رود هر دو نفرشان به افسردگی مبتلا شوند. علائم افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌تر ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند شرایط و اتفاقات زندگی در ابتلای این افراد به افسردگی مؤثر هستند.

شرایط زندگی

وضعیت تأهل، موقعیت مالی و مکان زندگی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز افسردگی هستند. اما این فرضیه نیز همواره مطرح است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلا شیوع افسردگی در افراد بی‌خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال می‌رود که خودِ افسردگی عامل آوارگی این افراد بوده باشد.

ساختار مغز

مطالعه‌ی تصاویر مغزی حاکی از کاهش فعالیت لوب پیشانی مغز در مبتلایان به افسردگی است. همچنین گفته می‌شود الگوهای مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است. افسردگی در طرز پاسخگویی غده‌ی هیپوفیز و هیپوتالاموس نسبت به تحریکات هورمونی نیز تغییر ایجاد می‌کند.

سایر شرایط پزشکی

احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب یا اختلال کم‌توجهی‌-بیش‌فعالی (ADHD) دارند، بیشتر است.


مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.


چه افرادی به افسردگی مبتلا می‌شوند؟

افسردگی مختص گروه خاصی نیست و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی‌ـ‌اقتصادی بروز می‌کند. اما تجربه‌ی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

مردان

مردان معمولا به دلایل فرهنگی از افسردگی خود بیشتر خجالت‌زده می‌شوند و از این رو، سعی می‌کنند این بیماری را تاب بیاورند یا به قول خودشان با مصرف مواد مخدر خوددرمانی کنند. عدم درمان افسردگی در مردان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری به همراه داشته باشد، چرا که آمار خودکشی‌های منجر به فوت در مردان بیشتر است.

زنان

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، بیولوژی، باروری، تغییرات هورمونی و روابط بین‌فردی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارند.

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار تغییرات رفتاری و جسمی مانند احساس افسردگی و تحریک‌پذیری می‌شوند. عده‌ی زیادی از زنان افسرده علائم شدیدتری را در دوران پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند. در مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)، علائم افسردگی تا زمان آغاز قاعدگی به تدریج شدیدتر می‌شوند. پژوهشگران سعی دارند بدانند تغییر دوره‌ای هورمون‌ها چگونه بر ساختار شیمیایی مغز در مبتلایان به افسردگی تأثیر می‌گذارد.


سالخوردگان

افسردگی در سالخوردگان معمولا درمان‌نشده باقی می‌ماند، چرا که بسیاری از این افراد افسردگی را یکی از پیامدهای طبیعی افزایش سن و نیز یک واکنش طبیعی در مقابل مسائل جسمی، روحی و اجتماعی مرتبط با سالخوردگی می‌دانند. علائم افسردگی در افراد سالخورده ممکن است با علائمی که در جوان‌ترها دیده می‌شود، متفاوت باشد. چند نمونه از علائم افسردگی در سنین سالخوردگی عبارتند از اختلالات حافظه، دردهای مبهم و توهم. همچنین افسردگی می‌تواند عارضه‌ی جانبی داروهایی مانند داروهای فشارخون، حمله‌ی قلبی، سکته، شکستگی لگن یا دِژِنِراسیون ماکولا باشد که معمولا در سالخوردگی تجویز می‌شوند و با بروز افسردگی نیز مرتبط هستند.

کودکان و نوجوانان

تمامی کودکانِ در حال رشد به طور طبیعی در مقاطعی با بحران‌های احساسی مواجه می‌شوند، اما گاهی این مقاطع بحرانی در برخی کودکان منجر به افسردگی می‌شود. احتمال ابتلا به افسردگی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی، اختلال یادگیری، اختلال اضطراب و اضطراب نافرمانی مقابله‌جویانه (ODD) بیشتر است. همچنین استرس شدید، تروما یا سابقه‌ی خانوادگی اختلالات خُلقی از جمله عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی را در سنین پایین افزایش می‌دهند.


کودکان افسرده معمولا از وجود درد شکایت می‌کنند و کمتر از احساسات‌شان حرف می‌زنند، اما علائم افسردگی در نوجوانان متفاوت‌تر است. پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، مصرف مواد مخدر، اُفت تحصیلی و فرار نمونه‌هایی از این علائم هستند که باید جدی گرفته شوند. آمار خودکشی در نوجوانان افسرده بالاتر است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، خودکشی سومین عامل مرگ‌ومیر نوجوانان 15 تا 19ساله است.


آیا واقعا دچار افسردگی شده‌اید؟

شما هم شاید در طول هفته سر کار می‌روید و تنها آخر هفته وقت دارید دوستان و خانواده‌ی خود را ببینید. دیگر چیزی برایتان هیجان انگیز نیست و آخر روز هم از خستگی به رختخواب پناه می‌برید. این سبک زندگی ممکن است هیچ شور و اشتیاقی برای شما نداشته باشد و منجر به افسردگی شود.


اگر افسردگی شما در مرحله‌ی جدی باشد صبح‌ها به سختی از خواب بیدار شده و خود را از دوستان و خانواده دور می‌کنید. حتی ممکن است به مرگ و مردن فکر کنید. بسیاری از مردم با وجود داشتن افسردگی قادرند کار کنند، ارتباط برقرار کنند و مدت‌های طولانی زندگی خود را کنترل کنند اما فقط تا زمانی که افسردگی به آن‌ها غلبه نکرده است. باید چه کرد؟ در قدم اول با پزشک خود صحبت کنید و از او مشورت بگیرید.

افسردگی مزمن

خودکشی

برخی از موارد افسردگی بسیار شدیدتر است و با علائمی همچون فکر کردن بیش از حد به مرگ و یا خودکشی همراه است. در واقع این دست از افسردگی می تواند زندگی شما را به کامل فلج کند و شما خودتان را از دیگران دور نگه میدارید و معمولا به سختی از رختخواب و یا خانه خارج می شوید.


علائم افسردگی

مزمن

از علائم اصلی افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد

مصرف بیش از حد مواد مخدر و الکل

بی خوابی و یا خواب بیش از حد

کج خلقی

از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا به آنها علاقه مند بودید

نا امیدی

فکر کردن مداوم راجع به اینکه اتفاق بدی در راه است

فکر کردن راجع به مرگ و یا خودکشی و یا تلاش برای انجام آن

توهم و هذیان گویی


افسردگی پس از زایمان

بسیاری از زنان پس از زایمان به اختلالات خُلقی مقطعی دچار می‌شوند. این اختلال از بین 100 خانمی که صاحب نوزاد شده اند بر روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر میگذارد. از جمله‌ این اختلالات خلقی می‌توان به افسردگی پس از زایمان اشاره کرد. این عارضه که به فاصله‌ی کوتاهی پس از وضع‌حمل بروز می‌کند، موجب اضطراب، بی‌خوابی، گریه یا افکاری مانند آسیب رساندن به خود یا نوزاد می‌شود و به همین دلیل، انجام فعالیت‌های عادی روزمره برای فرد به سختی امکان‌پذیر است. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می شود و یا می تواند چند ماه پس از تولد نوزاد اتفاق بیافتد. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت


درمان افسردگی

آن ها برای آگاه شدن از وضعیت بیمار شروع به انجام تست افسردگی، مصاحبه و تست های آزمایشگاهی خواهند کرد و بهترین راه درمان را در پیش خواهند گرفت. به محض تشخیص، افسردگی می تواند با داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا هردو، درمان و رفع شود. روان درمانی با یاد دادن شیوه های جدید فکر کردن و رفتار کردن و تغییر در عادات می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

دارو درمانی: داروهای ضدافسردگی، تثبیت‌کننده‌های خُلقی و داروهای آنتی‌سایکوتیک (ضد روان‌پریشی)

روان‌ درمانی: رفتار درمانی شناختی (CBT) درمان خانواده‌محور و درمان بین‌فردی

درمان تحریک مغزی: درمان الکتروشوک (ECT) و تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای تکرارشونده (RTMS)

نور درمانی: در این روش، فرد با استفاده از یک جعبه‌ی نور در معرض طیف کامل نور قرار می‌گیرد تا میزان ترشح هورمون ملاتونین تنظیم شود.

ورزش طب سوزنی، مراقبه و تغذیه‌درمانی


استراتژی‌های خود مدیریتی

انجام کارهای بزرگ و تقسیم و اولیت بندی آنها به کارهای کوچک تر به جهت سهولت در به ثمر رساندن آنها

وقت گذراندن با دوستان و گرفتن اعتماد به نفس از یک دوست نزدیک

به تعویق انداختن تصمیمات مهم زندگی و موکول کردن آنها به بعد

پرهیز از خود درمانی به وسیله قرص، مواد و الکل

اعتیاد و بیماری‌هایی مانند اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) و اختلال کم‌توجهی‌-‌بیش‌فعالی از جمله وضعیت‌هایی هستند که درمان افسردگی را مشکل‌تر از حد معمول می‌سازند. این در حالی است که چنانچه هر یک از این موارد با موفقیت درمان شوند، علائم افسردگی نیز معمولا بهبود می‌یابند.

به طور کلی افسردگی بیماری جدی اما کاملا قابل کنترل و درمان است . با توجه به این که افسردگی در صورت عدم درمان گاهی ممکن است خطراتی مانند خود کشی را بهمراه داشته باشد و طبق آمار سازمان جهانی بهداشت دومین علت اصلی مرگ افراد بین 15 تا 29 سال است لازم است در صورت داشتن هرگونه علائمی از افسردگی برای درمان و جلوگیری از مشکلات جدی باید به روانپزشک یا روان شناس مراجعه کرد.


راهکاری برای رهایی از افسردگی

ایجاد تغییر در سبک زندگی است. بله زمانی که احساس افسردگی می‌کنید تغییرات به خصوص ایجاد تغییرات مثبت بسیار کار سختی است. اینکه روی مبل لم دهید و تلویزیون تماشا کنید بسیار راحت‌تر از بیرون رفتن و ثبت نام در یک باشگاه ورزشی است اما باید این کار را انجام داده و خودتان را مجبور کنید.


با یکی از دوستانتان ثبت نام کنید اینکار باعث می‌شود تعهد پیدا کنید.

برای تشویق کردن خودتان بعد از باشگاه کاری که مورد علاقه‌تان است را انجام دهید.

به زندگی برگردید. حتی اگر دوست دارید کارهای بچگانه انجام دهید برای روشن کردن موتور خود اینکار را بکنید.

برای داشتن احساس بهتر لازم است دست به اقداماتی بزنید.

از جمله راهکارهای مناسب در زمان افسردگی این است که سعی کنید مانند وقتی که هیجان زده هستید رفتار کرده و از غرغر کردن و فکر کردن به اینکه همه چیز چقدر سخت و آزار دهنده است دست بردارید.

اگرچه تغییر در سبک زندگی و عادات قدیمی می‌تواند کمک کند اما به تنهایی کافی نیست. مشاوره و استفاده از دارو نیز بخشی از راه حل است. اگر در دوره‌ درمان هستید اما همه چیز بدتر می‌شود، نشان می‌دهد که به مصرف دارو نیز نیاز دارید.

کمک بگیرید.

اگر در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید اما مؤثر نیست حتماً با پزشک خود این مسئله را مطرح کنید. گاهی باید درمان‌های سفت و سخت‌تری انجام شود.


راهکارهای مناسب در زمان افسردگی برای غلبه بر استرس

با افرادی که افسردگی دارند صحبت کنید. این کار کمک می‌کند با افرادی که چالش‌های مشابهی داشته‌اند آشنا شوید.

جای منزوی بودن و احساس تنهایی با دوستانتان وقت بگذرانید.فعال باشید. اگر از رفتن به باشگاه وحشت دارید (بسیاری از افراد افسرده این احساس را دارند)، سعی کنید به کلاس‌های یوگا بروید یا برای افزایش سطح اندورفین به پارک رفته و قدم بزنید.

لازم نیست زمانی که افسرده هستید وانمود کنید که اتفاقی نیفتاده است. با پزشک خود در ارتباط با راه‌های کنترل افسردگی صحبت کنید و در مورد عملکرد خود صادق باشید.


​درمان افسردگی با طب سنتی

انسانها کاملاً شبیه به هم بودند، شناخت علل افسردگی و درمان آن بسیار ساده تر بود. اما هر انسانی تجارب منحصر به فردی دارد. مشکلات و مسائل دنیای ماشینی باعث شده که روز به روز افسردگی در میان افراد بیش تر شود. افسردگی ازنگاه طب سنتی ناشی از سردی مغز است. حال ممکن است که یا سردی و خشکی غالب باشد و یا سردی و تری. بسته به هرکدام طبیب باید درمان را انتخاب کند.


نشانه های افسردگی سودآوی

کم خوابی، وسواس درکارها، گوشه گیری، سوداوی بودن مزاج فرد، تیرگی پوست صورت، کابوس های شبانگاه.


درمان افسردگی ناشی از شدت سودا

سرکه انگبین (2 لیوان عسل + 2 لیوان عرق نعناع + 1 لیوان سرکه انگور طبیعی) از این ترکیب یک سوم لیوان ریخته الباقی را آب ریخته یکساعت بعدشام میل کند (40 الی 120 شب)

استشمام عطرهای گرم مثل عطر یاس، عطر نرگس، عطر محمدی، عطر مریم، مشک و… شبها جلو بینی مالیده شود (40 الی 120 شب)

روغن کنجد یا زیتون را هر شب روی ملاج سرمالیده شود (40 الی 120 شب)

شبی 1لیوان عرق بهارنارنج با 1 قاشق مرباخوری فرنجمشک را با کمی عسل میل شود (120 شب)

ارده با شیره انگور هفته ای 4 الی 5 وعده صبحانه

انجیر شبی 7 عدد، زیتون 7 عدد صبحها، مویز روزی 21 عدد

بادام درختی 14عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود.(همین 14 بادام را با 1لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و 2 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه وپس از مخلوط جرعه جرعه بنوشید.)

فسنجان بادام درختی (1/2 بادام + 1/2 گردو + رب انار) هفته ای 2 الی 3 وعده شام میل شود.

کاهش سردیها مخصوصا سودازاها

بادکش کتف یک شب درمیان 21 مرحله

حجامت عام 1 الی 3 مرحله با تشخیص طبیب هر ماه یکمرحله در ربع سوم ماه قمری


علائم ونشانه های افسردگی ناشی از بلغم

پرخوابی، کابوسهای شبانه، ضعف و بیحالی، بلغم مزاج بودن فرد، زودرنج و بسیار حساس، سفیدی رنگ صورت.

درمان افسردگی ناشی از شدت بلغم:

شبی 1 قاشق مرباخوری اسپند با یک استکان آب قورت داده شود (40 شب)

استشمام عطرهای گرم مثل عطر یاس، عطر نرگس، عطر محمدی، عطر مریم، مشک و… شبها جلو بینی مالیده شود. (40 تا 120 شب)

روغن مالی ملاج سرهرشب با روغن سیاه دانه (40 الی 120شب)

شبی یک لیوان عرق بهارنارنج با یک ق مرباخوری فرنجمشک را با کمی عسل میل شود. (شروع بعد ازیکماه به مدت 80 شب)

ارده با شیره انگور هفته ای 4 الی 5 وعده صبحانه

 انجیر شبها 7 عدد، زیتون 7 عدد صبحها، مویز روزی 21 عدد

بادام درختی 14عدد دانه دانه مثل آدامس جویده شود. (توجه:14بادام را با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و 2 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید پس از اینکه خوب مخلوط شد جرعه جرعه بنوشید.)

فسنجان بادام درختی (نصف1/2 بادام + 1/2 گردو + رب انار) هفته ای 2 الی3 وعده شام میل شود.


کاهش سردیها مخصوصا بلغم زاها

21 مرحله بادکش کتف 1 شب درمیان

درماه دوم شبی 1نخود کندر به مدت 1 ماه به آرامی جویده شود

حجامت حتما باید با تشخیص پزشک طب سنتی انجام گردد.


مهم: درهردو نوع افسردگی بیمار اگر مشکل یبوست دارد از ترکیب زیر (5 واحدروغن بادام شیرین + 2 واحد عسل) صبح ناشتا 1 قاشق غذاخوری باید میل شود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده