خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تاریخچه و همه چیز درباره شکلات

تاریخچه و همه چیز درباره شکلات

رایحه یا بوی شکلات باعث افزایش امواج مغزی می‌شود که خود موجب آرامش می‌گردند. برای تهیه یک پوند (450 گرم) شکلات، تقریبا 400 دانه کاکائو مصرف می‌شود. در هر ثانیه، آمریکایی‌ها بطور کلی 100پوند شکلات می‌خورند. شکلات دارای اثر ضد باکتریایی روی دهان است که در مقابل پوسیدگی دندانی محافظت می‌کند.


شکلات تنها ماده خوراکی می‌باشد که در حدود 93 درجه فارنهایت ذوب می‌شود، یعنی درست زیر دمای بدن انسان. به‌همین دلیل است شکلات در دهان شما ذوب می‌گردد. دانشمندان می‌توانند چربی موجود در شکلات را با عبور دادن از یک میدان الکتریکی حدود 20درصد کاهش دهند.

کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام مطلب مرتبط کپشن های خاص در مورد حسادت برای پست اینستاگرام


پس از این به‌هنگام خوردن شکلات احساس گناه نخواهید کرد! چرا که علی‌رغم شهرت بدی که در افزایش وزن دارد و در اصل اینگونه نیست، فواید سلامتی بی‌شماری با این محصول شیرین نیز در ارتباطند. در محتوای زیر به 10 مورد از مهمترین خواص شکلات که از نظر سلامت نیز حائز اهمیت می‌باشند، اشاره شده است.


شکلات، ماده ایست که در تهیه ی انواع شیرینی جات در سراسر دنیا به کار می رود. این ماده را از دانه های درخت گرمسیری کاکائو به دست می آورند. اغلب واژه کاکائو و شکلات را به جای هم به کار می برند. اما باید بدانیم که کاکائو ماده ای تلخ مزه است که اصلاً به تنهایی استفاده نمی شود.


در صنعت تهیه ی شکلات، این ماده را این گونه تعریف می کنند: دانه ی کاکائو از یک بخش جامد تشکیل شده است. این دانه همچنین شامل چربی می باشد که مخلوط این بخش جامد با چربی کاکائو، شکلات را ایجاد می نماید.


معمولاً شکلات را با استفاده از شکر شیرین می کنند و از آن شکلات تخته ای و یا حتی نوشیدنی هایی همچون شکلات داغ تهیه می کنند.


در تهیه شکلات از انواع کاکائو استفاده می شود. دانه های کاکائو از نظر تلخی و عطر و طعم با هم تفاوت دارند. بهترین شکلات ها را از گران ترین کاکائو که از دانه های درخت کریئولو به دست می آید، درست می کنند که البته تنها 10 درصد از شکلات ها را با استفاده از آن تهیه می شود. این کاکائوی گران قیمت، عطر و بوی بسیار خوبی دارد؛ در عین حال که تلخی آن هم نسبت به سایر انواع کاکائو خیلی کمتر است


انواع مختلف شکلات

شکلات شیری: در تهیه آن، شیر هم به کار رفته است. در درست کردن آن ، 25 درصد کاکائو استفاده شده است.

شکلات کم شیرین: نوعی شکلات است که برای تهیه غذاها به کار می رود. مقدار شکر آن هم کم می باشد.

شکلات سفید: شکلاتی است که در تهیه آن، تنها از چربی دانه کاکائو، نه خود آن، استفاده می شود.


معمولاً اسانس نعنا، پرتقال، موز، توت فرنگی و... را برای طعم دادن به شکلات اضافه می کنند.

در شکلات های تخته ای از مغز میوه جات مثل، گردو، فندق، بادام زمینی و... استفاده می شود. گاهی عسل، کارامل، مربا، کشمش یا مویز هم در تهیه شکلات به کار می رود. شکلات یکی از معروف ترین اسنک ها در همه جای دنیاست.


حقیقت مهم درباره شکلات

بر اساس تحقیقات شکلات می‌تواند میزان کلسترول خون را پایین بیاورد و از فراموشی جلوگیری کند. شکلات همچنین دارای میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است. اما باید روراست بود و یاداوری کرد که گذشته از فواید شکلات این خوراکی خوشمزه میزان زیادی کالری هم دارد.

بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن یا تثبیت وزن دارند باید بدانند که برای رسیدن به هدفشان باید در رژیم غذایی خود کمتر از شکلات استفاده کنند. همچنین محققان برای مدت‌ها مصرف زیاد شکلات را با بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون مرتبط دانسته‌اند.


فواید شکلات نوتلا

شکلات به دلیل وجود میزان زیاد چربی و قند، مورد انتقادهای زیادی قرار می‌گیرد. خوردن شکلات ممکن است باعث جوش صورت و آکنه، افزایش فشار خون، بیماری‌های عروق کرونر و دیابت شود. اما این تمام حقایق در مورد شکلات نیست. در حالی که همه محققان این موضوع را تایید نکردند، شواهد زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند میزان مناسبی از شکلات خصوصا شکلات تلخ، برای سلامت دستگاه گوارش، مغز و کاهش میزان کلسترول مفید است. خوردن شکلات حتی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را نیز کاهش دهد.


آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات فواید زیادی برای سلامتی ما به ارمغان می‌آورد. هرچقدر که میزان کاکائو موجود در شکلات بیشتر باشد، یعنی شکلات خالص‌تر باشد، فواید آن برای ما بیشتر است. شکلات تلخ همچنین دارای میزان کمتری چربی و شکر نسبت به شکلات‌های دیگر است اما همچنان مهم است که شما جدول ارزش غذایی روی جعبه را بخوانید. خوردن شکلات می‌تواند فواید زیر را برای بدن داشته باشد.


   کاهش میزان کلسترول

   جلوگیری از ابتلا به فراموشی

   کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی


لازم است اضافه کنیم که شکلات‌هایی که از فروشگاه‌ها می‌خریم فقط حاوی کاکائو نیستند و مزایا و معایب مواد تشکیل دهنده دیگر، مانند قند و چربی باید جداگانه بررسی شود. باید در ابتدا بگوییم که فواید شکلات برای سلامتی که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌شود، نتیجه چندین مورد از تحقیقاتی است که تا کنون در مورد شکلات انجام شده است و باید تحقیقات بیشتری جهت تکمیل این نتایج انجام شود.


یکی از تحقیقاتی که منتشر شده، مطرح می‌کند که مصرف شکلات در کمک به کاهش لیپوپروتئین کلسترول در خون، که به آن «کلسترول بد» می‌گویند، مؤثر است. با خوردن شکلات‌های دارای plant sterols (استروئید الکل گیاهی) و cocoa flavanols (فلاوانول کاکائو) هستند و داشتن رژیم غذایی کم چرب، می‌توان به کاهش میزان کلسترول خون و بهبود فشار خون کمک کرد.


دانشمندان در دانشگاه هاروارد تحقیق کرده‌اند که نوشیدن ۲ لیوان هات چاکت در یک روز می‌تواند به سلامت قلب کمک و از فراموشی در سالمندان جلوگیری کند. محققین دریافتند که هات چاکت به رسیدن جریان خون به بخشی از مغز که به آن نیاز دارد کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون می‌شود.


این محققان همچنین اضافه می‌کنند: آن قسمتی از مغز که نیاز به انرژی بیشتر برای انجام وظیفه خود دارد، همچنین نیاز زیادی به خون دارد. این رابطه را ” neurovascular ” می‌نامند که نقش بزرگی در بیماری‌هایی مانند آلزایمر ایفا می‌کند.


همچنین تحقیقی که در سال 2014 منتشر شد نشان داد که عصاره کاکائو که لاوادو (lavado) نام دارد، می‌تواند باعث کاهش و جلوگیری از آسیب رسیدن به عصب‌های آن قسمت از مغز در بیماران آلزایمری شود. تحقیقات دیگری که در سال 2016 انجام شد یک بار در هفته خوردن شکلات را برای بهبود عملکرد شناختی مغز پیشنهاد کرد.

تحقیقاتی که درباره فواید شکلات برای قلب انجام شد، مصرف یک بار در هفته شکلات را برای کاهش بیماری‌های قلبی تا یک سوم موثر دانست. بر اساس نتایج آن‌ها افزایش میزان مصرف شکلات تلخ با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. همین‌طور اشاره شده است که تحقیقات بیشتری در آینده لازم دارند تا بتوانند فواید خوردن شکلات را از این بیشتر توصیه کنند.


افرادی که یک وعده شکلات می‌خورند، 22 درصد کمتر از افرادی که شکلات نمی‌خورند دچار سکته مغزی می‌شوند. همچنین افرادی که هفته‌ای یک بار حدود 56 گرم شکلات مصرف می‌کنند، تا 46 درصد کمتر از دیگران در اثر سکته مغری می‌میرند.


تحقیقات دیگری که در سال 2015 منتشر شد این رژیم غذایی را در دراز مدت بررسی کرد. نتایج این تحقیقات مصرف شکلات تا 100 گرم در روز را با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی مرتبط می‌داند.


خوردن 30 گرم شکلات در روز طی دوران بارداری می‌تواند برای رشد جنین مفید باشد. این نتیجه در سال 2016 در نشست مربوط به بارداری و جنین اعلام شد.


مقداری شکلات تلخ می‌تواند به اکسیژن رسانی در زمان تمرینات ورزشی کمک ویژه کند. محققان پس از بررسی دورچرخه سواران سرعتی به این نتیجه رسیدند که بعد از خوردن شکلات تلخ آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دادند.


یک بسته شکلات یعنی یک بسته سرشار از آنتی اکسیدان. فواید شکلات آنقدر زیاد است که توانسته جایگاه خود را در چرخه غذاهای مفید باز کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که شکلات می‌تواند از پوست در برابر خطرات نور خورشید محافظت کند.


فواید شکلات به دلیل وجود میزان زیاد آنتی‌اکسیدان درون آن است، اما در مورد پوست چطور؟ آیا فواید شکلات می‌تواند از بدن ما دربرابر آفتاب سوختگی یا حتی سرطان پوست محافظت کند؟

شکلات تیره: شکلاتی که بدون شیر تهیه می شود. گاهی به آن، شکلات ساده هم می گویند. معمولاً در تهیه آن، 35 درصد کاکائو به کار می رود.


شکلات، ماده غذایی مشهوری در سراسر دنیاست که انواع و اشکال بسیار متنوعی دارد. معمولاً با تغییر در میزان مواد تشکیل دهنده ی شکلات ها، انواع متفاوتی از آن را ایجاد می نمایند.

theguardian

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده