خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا سویا برای شما مضر است؟

آیا سویا برای شما مضر است؟

آیا سویا برای شما مضر است؟

  • سویا از حبوبات بومی آسیا است
  • مصرف سویا علیرغم ارزش غذایی شناخته شده آن همچنان بحث برانگیز است
  • سویا ممکن است فواید سلامتی بالقوه ای داشته باشد و همچنین می تواند یک تهدید برای سلامتی باشد


هزاران سال است که سویا بخشی از رژیم غذایی سنتی آسیایی بوده است. غذاهای سویا که در دهه 1990 به شدت شروع به استفاده از آن کردند،به دلیل کاهش نرخ بیماری قلبی، چاقی و سرطان در آسیا بود.


امروزه سویا در بسیاری از اشکال موجود خود هم به عنوان پروتئین گیاهی و هم به عنوان جزئی در غذاهای فرآوری شده مصرف می شود. سویا به عنوان محصولات سویا کامل، محصولات تخمیر شده سویا، غذاهای فرآوری شده بر پایه سویا و مکمل های سویا موجود است.


سویا منبع مهمی از مواد مغذی است. حاوی کالری، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و ویتامین هایی مانند ویتامین C، K، E، تیامین B6، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، نیاسین و اسید فولیک است. سویا همچنین حاوی مواد معدنی مهمی مانند آهن، منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر و سایر مواد شیمیایی مفید گیاهی است.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

علیرغم مزایای تغذیه ای آن، مصرف سویا همچنان بحث برانگیز است و سویا اثرات مثبت و منفی بالقوه ای بر سلامتی دارد.


فواید احتمالی سویا برای سلامتی

چندین مطالعه پیشنهاد می کنند که سویا می تواند سطح کلسترول را در بدن افزایش دهد. این مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای سویا ممکن است باعث کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) شود. خوردن سویا کلسترول کل را نیز کاهش می دهد. فیبر موجود در سویا به اثر کاهش کلسترول سویا نسبت داده می شود. با این حال، این مطالعات می‌گویند که مصرف مکمل‌های سویا ممکن است نتیجه کاهش کلسترول مشابه با خوردن غذاهای سویا نداشته باشد.


سویا ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان باروری قرار می‌گیرند و کسانی که سعی در باردار شدن دارند، افزایش دهد. ثابت شده است که سویا باعث افزایش نرخ تخمک گذاری و چرخه ماهانه و همچنین افزایش نرخ بارداری و لانه گزینی می شود. سویا همچنین دارای تأثیر محافظتی در برابر ماده شیمیایی BPA است که بر باروری تأثیر منفی می گذارد.


سویا حاوی ایزوفلاون ها، گروهی از فیتواستروژن ها است. این ایزوفلاون ها به عنوان استروژن ضعیف عمل می کنند و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی را در زنان پس از یائسگی کاهش می دهند.

در مطالعات دیگر، سویا با کاهش خطر سرطان پروستات در مردان مرتبط است. مصرف سویا همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش و سایر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

فواید سویا برای سلامت قلب، علیرغم اینکه با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است، ثابت نشده است.


اثرات منفی بالقوه سویا

سویا یک اختلال بالقوه هورمونی است. این حاوی ایزوفلاون است که استروژن را تقلید می کند، که می تواند منجر به اضافه بار هورمونی شود.

تصور می شود که مواد شیمیایی شبه استروژن موجود در سویا (ایزوفلاون ها) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. این واقعیت به این دلیل است که بسیاری از سرطان‌های سینه برای رشد به استروژن وابسته هستند. با این حال، مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین سرطان سینه و مصرف سویا پیدا نکردند، در حالی که برخی حتی دریافتند که مصرف سویا خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

سویا ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارد. این اثر به گواتروژن های موجود در سویا نسبت داده می شود که مانع جذب ید می شود. برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که مصرف سویا می‌تواند تولید هورمون تیروئید را متوقف کند، اما تأثیر کمی بر انسان دارد.


توصیه نهایی چیست؟

نحوه استفاده از سویا در رژیم غذایی شما می تواند تفاوت را ایجاد کند. خوردن سویای گیاهی ممکن است مفیدتر از مصرف مکمل های سویا باشد. علاوه بر این، متخصصان توصیه می‌کنند که سویای ارگانیک مصرف کنید و از سویای GMO که نشان داده شده حاوی باقی‌مانده‌های گلایفوسیت و مشخصات تغذیه‌ای ضعیف است، دوری کنید. 


ترجمه : مجله ارم بلاگ

منبع : worldatlas.com


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده