دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» فواید روزه داری: راه هایی برای بهبود سلامت و تندرستی در ماه رمضان

فواید روزه داری: راه هایی برای بهبود سلامت و تندرستی در ماه رمضان

فواید روزه چیست؟

روزه عملی است که با طیف وسیعی از مزایای بالقوه سلامتی، از جمله کاهش وزن، و همچنین بهبود کنترل قند خون، سلامت قلب، عملکرد مغز و پیشگیری از سرطان همراه بوده است.

چند نکته برای روزه داری سالم:

از سحری (غذای قبل از سحر) غافل نشوید به قول معروف «صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است»

هنگام افطارپرخوری نکنید.

از خوردن غذاهای سرخ شده، غذاهای شور و غذاهای پر قند خودداری کنید. 

تا حد امکان آب بنوشید.

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

وعده های غذایی متعادل از جمله: نان، غلات و سایر غلات بخورید. میوه ها و سبزیجات؛ گوشت، ماهی و مرغ؛ شیر، ماست یا پنیر؛ و چربی های سالم روی غذاهایی تمرکز کنید که به آرامی هضم می شوند و به مرور زمان انرژی آزاد می کنند.

روزه داری نه تنها از ذخایر چربی شما استفاده می کند، بلکه بدن شما را از سموم مضری که ممکن است در رسوبات چربی وجود داشته باشد، پاک می کند . با بازنگری یک ماهه سیستم گوارش، بدن شما به طور طبیعی سم زدایی می کند و این فرصت را به شما می دهد تا پس از ماه رمضان به سبک زندگی سالم تری ادامه دهید.

روزه ماه رمضان

روزه گرفتن در ماه رمضان خطر کم آبی بدن را به همراه دارد زیرا غذا و نوشیدنی به قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید محدود می شود. علاوه بر این، از آنجایی که افراد روزه دار برای خوردن سحری (یا وعده غذایی قبل از سحری) خیلی زود از خواب بیدار می شوند، کم خوابی و کم آبی بدن می تواند منجر به سردرد شود.

بخش رژیم غذایی در بیمارستان عمومی سنگاپور (SGH)، یکی از اعضای گروه SingHealth ، توصیه می‌کند: «روزه‌داری سالم در صورتی امکان‌پذیر است که غذاهای مناسب و به مقدار مناسب مصرف کنید»

چند نکته برای روزه داری سالم:

1. سحری (غذای قبل از سحری) را حذف نکنید.

همانطور که گفته می شود، "صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است". و در ماه رمضان اهمیت بیشتری پیدا می کند!

اگرچه حذف سحری برای داشتن خوابی بدون وقفه ممکن است جذاب به نظر برسد، اما نباید این کار را انجام دهید.

نخوردن سحری زمان روزه داری را طولانی می کند زیرا بدن شما باید به وعده غذایی قبلی تکیه کند تا تمام مواد مغذی و انرژی شما را تا افطار تامین کند. به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری، احتمال کم آبی و خستگی در طول روز بیشتر می شود. بعلاوه، نخوردن سحری باعث پرخوری در طول افطار نیز می شود که می تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

2. در هنگام افطار پرخوری نکنید (افطار)

همانطور که ترک سحری توصیه نمی شود ، پرخوری در زمان افطار نیز به بدن آسیب می رساند.

افطار باید یک وعده غذایی متعادل و مغذی باشد نه ضیافت! به ویژه پرخوری و مصرف زیاد غذاهای پرچرب ممکن است منجر به سوء هاضمه و افزایش وزن شود. سرعت خود را کم کنید و از هر لقمه غذای خود لذت ببرید.

3. از خوردن غذاهای سرخ شده، غذاهای شور و غذاهای پر قند خودداری کنید

غیرمعمول نیست که روزه داران با غذاهای غنی، چرب، سرخ شده و شیرین در زمان صرف غذا به خود پاداش دهند. در حالی که این غذاها در کوتاه مدت به شما احساس خوبی می دهند، می توانند روزه گرفتن روز بعد را سخت تر کنند.

جدای از افزایش وزن ناسالم، مصرف غذاهای چرب و شیرین نیز باعث سستی و خستگی می شود. علاوه بر این، باید مصرف نمک را به خصوص در هنگام سحری (غذای سحری) محدود کنید، زیرا این امر تشنگی را افزایش می دهد.

در عوض، سعی کنید از تمام گروه‌های غذایی اصلی از جمله میوه‌ها و سبزیجات، برنج و غذاهای جایگزین، و همچنین گوشت و غذاهای جایگزین استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از فیبر در ماه رمضان نیز ایده آل است زیرا دیرتر از غذاهای فرآوری شده هضم می شوند، بنابراین برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید.

4. تا حد امکان آب بنوشید

نوشیدن آب تا حد امکان بین افطار و سحری) خطر کم آبی بدن را در طول روزه داری کاهش می دهد.

تمام تلاش خود را بکنید تا حداقل 8 لیوان مایعات در روز قبل از سحر و بعد از غروب آفتاب بنوشید. مایعات شامل آبمیوه، شیر، نوشیدنی و سوپ است اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل، باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و کولا را نیز کاهش دهید، زیرا این نوشیدنی‌ها اثر ادرارآور دارند و باعث کاهش مایعات می‌شوند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده