بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سرطان پس از پیوند کلیه: راه های پیشگیری و تشخیص

سرطان پس از پیوند کلیه: راه های پیشگیری و تشخیص

یکی از روشهای اصلی درمان نارسایی کلیه پیوند کلیه است.

بدخیمی در دهه گذشته به یکی از سه علت اصلی مرگ پس از پیوند تبدیل شده است و بنابراین در همه برنامه های پیوند اعضا از اهمیت بیشتری برخوردار است. مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی و عفونت هر دو در اثر تکرار ترکیبی از غربالگری ، پروفیلاکسی ، مدیریت فاکتورهای خطرناک تهاجمی و درمانهای مداخله ای در کاهش فرکانس قرار دارند. از طرف دیگر ، سرطان از نظر ضعیف و گران قیمت غربالگری می شود. به جز استفاده از خود سرکوب سیستم ایمنی ، عوامل خطرساز اغلب گریزان بوده و یا تحت تأثیر قرار می گیرند. و سرانجام رویکردهای درمانی برای گیرنده پیوند با سرطان اغلب پوچ گرایانه است. در اینجا مواردی را که می توانند بر پیوند تأثیر بگذارند بررسی می کنیم: سرطان قبل از لیست انتظار ، انتقال سرطان از اهدا کننده ، سرطان پس از پیوند ، نتایج دریافت کنندگان پیوند پس از تشخیص سرطان ، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیه ، کبد یا ریه در معرض خطر افزایش ابتلا به سرطان اولیه هستند. خطر نسبی بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیه در ابتلا به سرطان با میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) کمتر از 50 میلی لیتر در دقیقه افزایش می یابد ، مردان 29٪ افزایش خطر ابتلا به سرطان را به ازای هر 10 میلی لیتر کاهش GFR دارند و بروز سرطان در بیمارانی که تحت دیالیز درمانی هستند نیز افزایش می یابد.

این روش در مقایسه با سایر روشهای درمانی ، یعنی دیالیز ، مزایا و راحتی زیادی برای بیماران کلیوی به همراه خواهد داشت.با این حال ، پیوند کلیه ممکن است خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد که معاینات پزشکی خاص و ملاحظاتی را می طلبد: به عنوان مثال ، افزایش خطر ابتلا به برخی از عفونت ها ، دیابت و برخی سرطان ها.

کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب به پوست و انجام اسمیر دهانه رحم ، همانطور که مرکز پیوند محلی شما توصیه کرده است ، از قسمتهای مهم پیشگیری از سرطان است. اقدامات کلی دیگری نیز باید انجام شود. شما باید سیگار را ترک کنید و یک سبک زندگی خوب داشته باشید ،

مرگ بر اثر سرطان: یک حقیقت هوشیارانه برای بیماران مبتلا به سرطان کلیه یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماران پیوند کلیه است.پیشگیری و درمان سرطان به خوبی درک نشده است ، با شواهد کمیاب در مورد تشخیص سرطان بسیار بدتر از بیماران پیوندی یا با استفاده از سه روش مختلف برای تعیین کمیت بقا در بیماران مبتلا به سرطان است و بدخیمی پس از پیوند می تواند به سه روش مختلف ایجاد شود: ویروس باید از سلول آپوپتوز در سلول میزبان جلوگیری كند.برای تومورهایی که قبل از پیوند تشخیص داده و درمان می شوند ،

چرا خطر سرطان پس از پیوند کلیه افزایش می یابد؟

دو دلیل اصلی برای این وجود دارد:

- استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

همانطور که در مقاله "آنچه انتظار می رود: مراحل پیوند کلیه در ایران مرحله به مرحله" بررسی کردیم ، یکی از اساسی ترین مراحل پس از پیوند کلیه ، دریافت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی به طور منظم و برای مدت نامحدود است. این داروها برای جلوگیری از رد اندام جدید توسط سیستم ایمنی تجویز می شوند. با این حال ، آنها همچنین می توانند عواقب داشته باشند.

برخی از این داروها می توانند برخی از سرطان ها را بیشتر از سایرین ایجاد کنند. به عنوان مثال ، سرم ضد لنفوسیت ، یا OKT3 ، برخی از این داروها هستند که می توانند خطر ابتلا به اختلال لنفاوی پرولیفراتیو پس از پیوند یا PTLD ها را افزایش دهند ، که یکی از مهمترین عواقب پیوند اعضا است.

اما به طور کلی ، این ترکیب این داروها است که می تواند برخی از خطرات را ایجاد کند. واقعیت این است که بدن انسان گاهی اوقات و به طور معمول برخی از ناهنجاری های سلولی را ایجاد می کند ، اما اغلب سیستم ایمنی بدن قادر به کنترل و از بین بردن آنها است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن به دلیل دارو به درستی کار نکند ، ممکن است کنترل چنین ناهنجاری هایی را از دست بدهد و در نهایت منجر به برخی سرطان ها شود.

- عفونت ها

برخی از عفونت های ویروسی همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد. همانطور که گفته شد ، از آنجا که گیرندگان ارگان باید مرتبا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کنند ، احتمال بروز برخی از این عفونت ها افزایش می یابد.

به عنوان مثال ، ویروس Epstein-Barr خطر لنفوم را افزایش می دهد ، Human Herpes Virus-8 خطر سارکوم Kaposi را افزایش می دهد و ویروس Human Papilloma (HPV) می تواند منجر به سرطان پوست یا سرطان دهانه رحم شود.

سرطان پس از پیوند کلیه

عوامل ایجاد سرطان کلیه

عبارتند از:تماس با هیدروکربن های معطر، استعمال دخانیات و مصرف داروهای فناسِتین. ممکن است مدت ها بعد از ایجاد سرطان کلیه، علایم و نشانه هایی موجود نباشند و سپس ادرار خونی، درپهلو، تب، توده ی قابل لمس، بی اشتهایی و کاهش وزن بروز نمایند

شرایط پیوند کلیه برای بیمار سخت و غیر ممکن باشد، شامل موارد زیر است:

کهولت سن

بیماری شدید قلبی

سرطان فعال یا درمان شده

دمانس یا هر نوع بیماری روانی شدید

الکل یا مواد مخدر

مصرف کننده داروهای موثر بر سیستم ایمنی بدن

اضافه وزن زیاد

باید سالم بمانید تا بتوانید جراحی بزرگی انجام دهید و رژیم دارویی مادام العمر پس از عمل را تحمل کنید تا کاندید خوبی برای پیوند باشید. همچنین باید از تمام دستورالعمل های پزشکتان پیروی کنید و داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنید، در این صورت با تشخیص پزشکتان ارزیابی پیوند شروع می شود. این ارزیابی معمولاً شامل چندین مراجعه برای بررسی وضعیت جسمی، روانی و خانوادگی شما می باشد. پزشکتان آزمایشاتی را بر روی خون و ادرار شما انجام خواهند داد.

عوارض پیوند کلیه

میتوان به اختلال عملکرد کلیه پیوندی، خونریزی بعد از عمل، ترومبوزهای بعد از پیوند، تنگی شریان کلیوی و پس زدگی پیوند اشاره کرد. پس زدن پیوند مهمترین عارضه شخص گیرنده بوده که غالبا به علت ناسازگاری ژنتیک اتفاق میافتد. در واقع در صورتی که ناسازگاری ژنتیکی بین فرد اهداکننده و فرد گیرنده کلیه وجود داشته باشد، سیستم ایمنی فرد گیرنده، کلیه پیوندی را به عنوان بافت مهاجم شناسایی کرده و پیوند را پس میزند.

پیوند کلیه تحت بیهوشی عمومی انجام و بعد هم که بیهوشی شامل دارویی است شما را در حین عمل بیهوش می کنند. ماده بی حسی از طریق خط داخل وریدی IV (سرم داخل وریدی) در دست یا بازوی شما به بدن شما تزریق می شود. پس از بیهوشی، پزشک برش در شکم شما می گذارد و کلیه اهدا کننده را درون آن قرار می دهد. آن ها سپس شریان ها و رگ ها را از کلیه اهدایی به شریان ها و رگ های شما متصل می کنند. این باعث می شود خون از طریق کلیه جدید شروع به جریان کند.

پزشک شما مجرای کلیه جدید را نیز به مثانه شما وصل می کند تا بتوانید به طور عادی ادرار کنید. مجرای ادرار لوله ای است که کلیه شما را به مثانه شما متصل می کند.

خطرات پیوند کلیه

پیوند کلیه یک عمل جراحی بسیار بزرگ است ، ممکن است خطرات زیر ایجاد شود

واکنش آلرژیک به بیهوشی عمومی

خون ریزی

لخته شدن خون

نشتی از مجرای ادرار

انسداد مجرای ادرار

عفونت

رد کلیه اهدا شده

نارسایی کلیه اهدا شده

حمله قلبی و سکته مغزی

پس زدن پیوند خود را به صورت یکی از علائم زیر نشان میدهد:

سفت شدن کلیه پیوندی

تب

تورم بدن

افزایش وزن

افزایش فشار خون

کاهش ادرار

 افزایش کراتینین خون

پس زدن پیوند در روزهای اولیه از پیوند اتفاق بیافتد، کلیه پیوندی را خارج میکنند، اما در صورتی که پس زدن به صورت مزمن اتفاق بیافتد Chronic Rejection نیازی به خارج سازی کلیه پیوندی نبوده مگر اینکه کلیه پیوندی عفونی و شخص دچار تب و لرز شود.

مراقبت بعد از پیوند کلیه

حداقل 6 تا 8 هفته بعد از عمل جراحی پیوند کلیه اجازه ندهید بیمار جسم سنگینی را بلند کند یا فعالیت بدنی شدید داشته باشد. مدت 2 تا 3 ماه بعد از عمل جراحی، بیمار نباید جسم سنگینتر از 9 کیلوگرم را بلند کند و حداقل 4 تا 6 ماه بعد از جراحی نباید جسم سنگینتر از 18کیلو را بردارد. روابط 1ماه پس از پیوند بلامانع است. در خانم ها تا یک سال پس از پیوند بارداری ممنوع است. به دلیل احتمال انتقال داروهای پیوندی از طریق شیر مادر، شیر دادن به فرزند نیز ممنوع است. همچنین باید پس از پیوند کلیه از بستن کمربندهای تنگ خودداری کرد. 

کاهش شانس پس زدن پیوند در شخص گیرنده از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده شده و در نتیجه شانس عفونت و انواع بدخیمی ها در آن شخص افزایش می یابد.  برای پیشگیری از عفونت، رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی بسیار حائز اهمیت است. همچنین شستن مکرر دستها برای پیشگیری از عفونتهای احتمالی بسیار حائز اهمیت است. بانوان پیوندی توصیه به انجام پاپ اسمیر منظم جهت تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم ضروری است.  

کلیه پیوندی در حفره لگنی گذاشته می‌شود، بنابراین از هر گونه فعالیتی که امکان وارد کردن ضربه به کلیه در آن وجود داشته باشد، اجتناب کنید.

از بستن کمربندهای تنگ خودداری کنید.

علائم و نشانه‌های پس‌زدگی کلیه از جمله کاهش ادرار، ورم، تب، افزایش فشار خون، افزایش وزن و احساس سفت شدن کلیه پیوندی را همواره به خاطر داشته باشید.

رعایت بهداشت محیط و بهداشت فردی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

شستن مکرر دست‌ها برای پیشگیری از عفونت‌های احتمالی بسیار حائز اهمیت است.

رعایت کردن بهداشت موادغذایی از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. سبزیجات و میوه‌جات باید با مواد ضدعفونی‌کننده کاملا شسته و ضدعفونی شوند

غذای باید کم نمک و کم‌چربی باشد. از خوردن غذاهای آماده مثل سوسیس، کالباس، پیتزا و پرهیز از غذاهای رستورانی و غذاهای کنسروی مثل تن ماهی و انواع غذاهای کنسرو شده توصیه نمی‌شود.

داروهای پیوندی باعث افزایش چربی خون می‌شوند، لذا برای پیشگیری از افزایش چربی خون بهتر است از غذای کم‌چرب استفاده کنید.

دلیل افزایش حساسیت پوست به نور آفتاب در نتیجه مصرف داروهای پیوندی بهتر است در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و اگر مجبور به بودن در معرض آفتاب بودید، می‌توانید از کلاه نقاب‌دار استفاده نمایید و حتما ضد آفتاب بزنید.

از افزایش وزن بپرهیزید، چون میزان برخی از داروها بر اساس وزن شما محاسبه می‌شود و با افزایش وزن باید به مقدار زیادتری استفاده شوند که قطعا به دنبال آن عوارض دارویی خیلی بیشتر خواهد بود.

مراجعه فوری به پزشک

اگر پیوند کلیه انجام داده اید در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

بیمار تب 37/3 درجه سانتیگراد و بالاتر دارد.

علائمی مشابه بیماری آنفلوآنزا دارد.

درد جدیدی در اطراف محل پیوند شروع شده است.

افزایش وزن ناگهانی داشته یا طی 24 ساعت 1 کیلوگرم به وزنشان اضافه شده است.

تجمع مایعات آب آوردن در بدن یا اِدم و ورم دارند.  

مقدار دفع ادرار به طور واضحی کم شده باشد.

منبع مطلب


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده