دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» آبله مرغان گرفتید؟ مواد غذایی برای بازیابی سریع

آبله مرغان گرفتید؟ مواد غذایی برای بازیابی سریع

هنگام آبله مرغان چه چیزی بخورید - و از چه چیزهایی باید خودداری کنید

رژیم غذایی آبله مرغان: غذاهایی که باید بخورید ،غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در طول زندگی حداقل یک بار با افرادی که درگیر بیماری آبله مرغان هستند مواجه شده‌ایم و یک بیماری نسبتاً شایع در کودکان است. البته بزرگسالان هم به آن دچار می‌شوند و نشانه‌های آبله‌ مرغان در آن‌ ها شدیدتر است. این بیماری ویروسی است و شدیداً واگیر دارد ،میوه و سبزیجات زیادی بخورید که سرشار از ویتامین C هستند. مورینگا دارای 42 ماده مغذی است که به شما در مبارزه با عفونت ها کمک می کند.آبله مرغان عفونتی است که فقط یک بار و به طور معمول در کودکی یا نوجوانی فرد را مبتلا می‌کند، اما این امر صددرصد نیست. امکان بسیار کمی وجود دارد که برخی از افراد در بزرگسالی یک بار دیگر آبله ‌مرغان را تجربه کنند که البته شاید این بار کمی متفاوت باشد.بیماری که علت بروز آن، ویروس «واریسلا زوستر» است، دانه‌های قرمزی روی پوست ایجاد می‌کند که تعدادشان به 500 عدد هم برسد. این بیماری معمولاً خفیف است و بهبود پیدا می‌کند، اما در مواردی نادر ممکن است مشکلاتی در بدن ایجاد کند که حتی منجر به مرگ بیمار بشود.

آبله مرغان

رفتار

رژیم آبله مرغان

غذاهایی برای خوردن

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید


میزان ابتلا به آبله مرغان از ابتدای قرن بیست و یکم به طرز چشمگیری کاهش یافته است و از سال 2005 تا 2014 حدود 85 درصد کاهش یافته است

با این حال ، برخی از افراد از جمله نوزادان ، زنان باردار و افرادی که با HIV / AIDS یا سایر اختلالات نقص ایمنی زندگی می کنند ، در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند

یک اختلال نقص ایمنی به معنای به خطر افتادن سیستم ایمنی بدن شما است ، بنابراین بدن شما معمولاً در مبارزه با ویروس ها ، بیماری ها و عفونت ها سخت تر می شود.

ابتلا به عفونت آبله مرغان در بعضی مواقع بسیار ناخوشایند است.

بنابراین ، به حداقل رساندن علائم عفونت و همچنین مرطوب نگه داشتن و تغذیه ، از بهترین کارهایی است که می توانید برای کمک به مدیریت آبله مرغان انجام دهید.

در این مقاله برخی از بهترین غذاها برای خوردن ، و همچنین برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید ، هنگامی که شما یا کسی که می دانید آبله مرغان دارد ، برجسته است.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان یکی از تظاهرات ویروس واریسلا-زوستر است

همین ویروس همچنین مسئول هرپس زوستر است ، عفونتی که بیشتر به زونا معروف است

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری و ناراحت کننده است که با علائمی مانند تب ، حالت تهوع ، خستگی ، گرفتگی عضلات و بثورات برجستگی های خارش دار قرمز ، دلمه ها و تاول هایی که بدن را پوشانده است

گاهی ممکن است عوارض اضافی ایجاد شود ، از جمله زخم ، هپاتیت ، پانکراتیت ،ذات الریه و حتی سکته مغزی

علائم غیر پوستی آبله مرغان تا چند روز می‌تواند طول بکشد. یکی دو روز پس از این علائم، بثوراتی که مشخصه آبله مرغان هستند شروع به نمایان شدن می‌کنند.

از وقتی که راش‌ها ایجاد می‌شوند تا وقتی که بهبود می‌یابند سه مرحله را طی می‌کنند:

راش‌ها در ابتدا در سر تا سر بدن به صورت برآمدگی یا دانه های قرمز و صورتی نمایان می‌شوند.

در این زمان بعد برآمدگی‌ها به صورت تاول‌هایی پر از مایع در می‌آیند.

بعد از این مرحله راش‌ها دلمه می‌بندند یا به عبارتی کراسته می‌شوند و سپس شروع به بهبود می‌کنند.

همه راش‌هایی که در سر تا سر بدن وجود دارند؛ در یک زمان، همگی در یک مرحله نیستند و هر کدام از بثورات ممکن است در یکی از مراحل بالا باشند و به طور پیوسته راش‌های جدید ایجاد می‌شوند.

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری و ناراحت کننده است که توسط ویروس واریسلا-زوستر ایجاد می شود ، همان ویروسی که عامل بیماری زونا است.

انتقال بیماری

در افراد مبتلا به آبله مرغان مقدار زیادی ویروس درفضای پشتی بینی وجود دارد که از طریق سرفه و عطسه می تواند به افراد دیگر منتقل شود. انتقال بیماری دو روز قبل از ظهور بیماری و تا هنگام دلمه بستن زیاد ضایعات جلدی ادامه دارد وهمین طور از طریق تماس فیزیکی نیز می تواند به فرد مستعد منتقل شود.پس از ورود ویروس به بدن حدود 2 الی 3 هفته طول می کشد تا علایم بیماری ظاهر گردد که به این دوره ،دوره نهفتگی (کمون) گویند.

درمان آبله مرغان

در حالی که واکسن ها تعداد افرادی را که سالانه مبتلا به آبله مرغان هستند کاهش داده است ، در حال حاضر بسیاری از داروها توانایی درمان مستقیم ویروس واریسلا-زوستر را ندارند

در یک بررسی از 6 مطالعه که میزان اثربخشی درمان های آبله مرغان را در انسان اندازه گیری کردند ، مشخص شد که مصرف خوراکی آسیکلوویر در طی 24 ساعت از شروع علائم آبله مرغان می تواند به درمان عفونت در کودکان و بزرگسالان سالم کمک کند

در بررسی دوم نیز نتایج مشابهی یافت شد. بعلاوه ، مروری بر 11 مطالعه مشاهده ای بر روی انسان نشان داد که به نظر می رسد آسیکلوویر خوراکی برای درمان آبله مرغان ، اگرچه فقط در 24 ساعت اول تجویز می شود

آسیکلوویریک داروی ضد ویروسی است که به صورت خوراکی به صورت قرص یا به عنوان پماد موضعی که در ناحیه آلوده استفاده می شود ، مصرف می شود.

با توجه به اینکه گزینه های درمانی زیادی برای آبله مرغان غیر از آسیکلوویر وجود ندارد ، مراقبت از فردی که آبله مرغان دارد معمولاً در اطراف مدیریت علائم و تسکین درد است.

برخی از متداول ترین روش هایی که می توانید برای کنترل علائم آبله مرغان تلاش کنید

عبارتند از:

استفاده از استامینوفن برای کاهش تب ، اگرچه مصرف سایر داروها با آبله مرغان ،

از جمله آسپرین و ایبوپروفن ، با عوارض جانبی بالقوه کشنده در کودکان ارتباط دارد

جلوگیری از خاراندن بثورات برای جلوگیری از گسترش عفونت

تسکین درد و خارش با حمام خنک یا لوسیون های آرامبخش

خوردن انواع غذاهای سالم قابل تحمل

هیدراته ماندن

هنگامی که به ویروس آلوده شدید ، بسیاری از گزینه های دارویی آبله مرغان را درمان نمی کنند. درمان اغلب حول کنترل علائم است.

دستورالعمل های عمومی رژیم غذایی

بثورات ناشی از ویروس آبله مرغان ممکن است نه تنها قسمت بیرونی بدن را بپوشاند بلکه بر زبان داخلی ، دهان و گلو نیز تأثیر بگذارد

در حقیقت ، یک مطالعه در سال 2001 بر روی 62 کودک 2 تا 13 ساله نشان داد که تعداد ضایعات دهانی ناشی از ویروس واریسلا-زوستر بسته به شدت مورد از 1-30 نفر متغیر است

بنابراین ، بهتر است از غذاهایی که باعث تحریک بیشتر این ضایعات دهانی می شوند ، مانند غذاهای پرادویه ، اسیدی ، شور و ترد ، خودداری کنید.

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

علاوه بر این ، اگر سیستم ایمنی بدن شما از قبل به خطر بیفتد ، ویروس آبله مرغان احتمالاً باعث عوارض بعدی مانند ورم معده می شود، بیماری که در آن التهاب معده منجر به علائمی مانند درد ، حالت تهوع و استفراغ می شود

پیروی از یک رژیم غذایی ملایم که تحمل آن آسان باشد ، یکی از راه های اطمینان از این است که شما یا شخصی که از او مراقبت می کنید در حالی که با آبله مرغان مبارزه می کنید ، بدن خود را مرطوب و تغذیه می کنید.

اگرچه خیلی شایع نیست ، اما یکی دیگر از نگرانی های احتمالی هنگام ابتلا به آبله مرغان افزایش خطر کم خونی یا کمبود آهن در خون است

مصرف غذاهایی که سرشار از آهن هستند در حالی که با آبله مرغان مبارزه می کنید ، می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

نقش اسیدهای آمینه

تکثیر ویروس های خاص به میزان مختلف آمینو اسید در بدن بسیار وابسته است

به ویژه دو اسید آمینه - آرژنین و لیزین - در سنتز پروتئین نقش دارند و به عنوان تأثیرگذار بر رشد ویروس شناخته شده اند.

ویروسی که به نظر می رسد به ویژه در تغییر در مصرف اسیدهای آمینه پاسخگو باشد ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) است. HSV-1 ویروسی است که باعث ایجاد تاول های تب می شود ، که به عنوان تبخال نیز شناخته می شود

در حالی که اعتقاد بر این است که آرژنین باعث رشد HSV-1 می شود ، اعتقاد بر این است که لیزین از رشد آن جلوگیری می کند.

برخی از افراد اظهار داشته اند كه همین مورد در مورد ویروس واریسلا زوستر و تظاهرات آن از جمله آبله مرغان و زونا نیز صادق است.

با این حال ، تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر مصرف اسیدهای آمینه بر آبله مرغان به ویژه انجام نشده است.

در حال حاضر ، شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که رژیم غذایی سرشار از لیزین و آرژنین کم می تواند علائم آبله مرغان را بهبود بخشد.

از آنجا که آبله مرغان ممکن است دهان و گلو شما را تحت تأثیر قرار دهد ، رعایت یک رژیم غذایی ملایم مهم است. غذاهای غنی از آهن نیز ممکن است مفید باشد. در حال حاضر تحقیقات کافی برای اثبات تأثیر اسیدهای آمینه در آبله مرغان وجود ندارد.

علائم آبله‌مرغان در بزرگسالی

شبیه علائم آن در کودکان است، اما انتظار می‌رود شدت علائم در بزرگسالان بیشتر باشد. علائم آبله‌مرغان در بزرگسالان عبارتند از:

تب، بدن درد و سردرد که شاید یکی دو روز پیش از بروز دانه‌های پوستی آغاز شوند.

دانه‌های قرمز پوستی که کم‌کم به تاول‌های خارش‌دار بدل می‌شوند. این دانه‌ها به طور معمول ابتدا روی بدن، سر و صورت دیده می‌شوند و سپس در دست و پا ظاهر می‌گردند.

در صورت آسیب دیدن این دانه‌ها به دنبال خاراندن شدید، رد آنها روی پوست باقی می‌ماند. اگر با خارش به تاول‌ها آسیب نزنیم، خودبه‌خود خشک می‌شوند و روی آنها دَلَمه‌هایی پدیدار می‌گردد و در نهایت ترمیم صورت می‌پذیرد.

عوارض آبله‌مرغان

انتشار ویروس در بدن و درگیر کردن سایر اعضای بدن با عفونت ویروسی

اضافه شدن یک عفونت باکتریایی به عفونت آبله‌مرغان

هر دو دلیل بالا ممکن است در بزرگسالان باعث بروز عوارض زیر شوند:

عفونت باکتریایی در پوست، بافت نرم، استخوان‌ها، مفاصل یا جریان داشتن باکتری‌ها در خون (که به آن سِپسیس هم گفته می‌شود)

ذات الریه

عفونت بافت مغز (که به آن انسفالیت هم می‌گوییم)

سندروم شوک سمی (سندروم شوک توکسیک که یک وضعیت ناگهانی و بالقوه کشنده است که با آزادسازی مقدار زیادی از سموم میکروب در بدن رخ می‌دهد)

 چگونه آبله مرغان منتقل می‌شود؟

از دو راه ممکن است رخ دهد:

تماس با ترشحات دانه‌های پوستی آبله ‌مرغان

استنشاق ریز قطرات تنفسی حاصل از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به آبله ‌مرغان

افرادی که به هر علت دستگاه ایمنی ضعیف‌تری دارند، مانند کسانی که داروهای سرکوبگر ایمنی دریافت می‌کنند یا تحت شیمی‌درمانی هستند در صورت ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالی، در معرض احتمال بالاتر بروز عوارض جدی هستند؛ در نتیجه در فصل بروز آبله ‌مرغان بیشتر باید مراقب خود باشند.

غذاهایی برای خوردن

در اینجا برخی از غذاهای سالم و قابل تحمل مصرف با آبله مرغان آورده شده است.

غذاهای نرم

پوره سیب زمینی

سیب زمینی های شیرین

آووکادو

تخم مرغ مخلوط شده

لوبیا و عدس

توفو

مرغ آبپز

ماهی

غذاهای خنک

ماست

کفیر

بستنی

پنیر

میلک شیک

اسموتی

غذاهای نرم

برنج

نان تست

ماکارونی

بلغور جو دو سر

میوه ها و سبزیجات غیر اسیدی

سیب

موز

خربزه

توت

هلو

کلم بروکلی

کلم پیچ

خیارها

اسفناج

هیدراته ماندن

تغذیه و خوردن انواع غذاهای قابل تحمل سالم برای کمک به بدن در مبارزه با ویروس آبله مرغان و بهبود سریع آن بسیار مهم است.

اما هیدراته ماندن قسمت مهمی از درمان است

با توجه به اینکه آبله مرغان می تواند تأثیر قابل توجهی در ناحیه دهان و گلو داشته باشد ، ممکن است مصرف غذاها و نوشیدنی ها دردناک باشد. در نتیجه این می تواند افراد آلوده به ویروس را حتی در معرض خطر کم آبی قرار دهد.

برخی از نوشیدنی های آبرسان شامل:

آب ساده

آب نارگیل

چای گیاهی

نوشیدنی های ورزشی کم قند

نوشیدنی های تزریق شده با الکترولیت

برخی از نوشیدنی هایی که ممکن است منجر به کم آبی بدن شوند عبارتند از:

آب میوه های شیرین

قهوه

جوش شیرین

الکل

نوشیدنی های انرژی زا

رژیم غذایی برای آبله مرغان باید با غذاهای نرم ، خنک ، ملایم ، غیر اسیدی و آب فراوان پر شود.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در اینجا لیستی از غذاهایی که ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن علائم آبله مرغان در میان افرادی که تاول در دهان یا اطراف آن را دارند ، است.

غذاهای ادویه دار

فلفل تند

سس تند

سالسا

سیر

غذاهای اسیدی

انگور

آناناس

گوجه فرنگیها

غذاهای ترشی در سرکه

قهوه

غذاهای شور

چوب شور

چیپس

آبگوشت سوپ

آب سبزیجات

غذاهای سخت و ترد

ذرت بو داده

آجیل

دانه

هنگام ابتلا به آبله مرغان باید از مصرف غذاهای تند ، شور ، اسیدی و ترد خودداری شود.

منوی نمونه

در اینجا منوی نمونه ای از مواردی که ممکن است در هنگام آبله مرغان بخورید آورده شده است:

صبحانه

1/2 فنجان (82 گرم) بلغور جو دوسر

1 تخم مرغ مخلوط شده

1 موز

1/3 آووکادو (50 گرم)

آب برای نوشیدن

ناهار

1/2 فنجان (100 گرم) برنج قهوه ای

1 فنجان (224 گرم) اسفناج تفت داده شده

1/2 فنجان (118 میلی لیتر) ماست با توت و کره بادام

آب برای نوشیدن

شام

3 اونس (84 گرم) مرغ آب پز

1/2 فنجان (105 گرم) سیب زمینی له شده

1 فنجان (156 گرم) کلم بروکلی بخارپز شده

1 فنجان (237 میلی لیتر) اسموتی توت فرنگی - موز

آب برای نوشیدن

بسته به احساس شما ، ممکن است بخواهید مقدار مواد مغذی روزانه خود را با وعده های غذایی مکرر و کوچکتر از بین ببرید.

بسیاری از غذاهایی که به طور معمول مصرف می کنید می توانند در رژیم غذایی آبله مرغان قرار بگیرند. اطمینان از پخته شدن کامل سبزیجات و پروتئین ها در بافت نرم باعث تحمل بیشتر آنها می شود.

خط آخر

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری و ناراحت کننده است.

در حالی که واکسن ها از ویروس جلوگیری می کنند ، اما پس از ابتلا به ویروس ، گزینه های درمانی زیادی وجود ندارد.

بنابراین ،کنترل علائم آن و ایجاد آسایش هرچه بیشتر خود از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید.

خوردن یک رژیم غذایی که مملو از غذاهای سالم اما قابل تحمل باشد ، مانند غذاهای نرم و نرم ، باعث تغذیه شما می شود.

نوشیدن آب و سایر نوشیدنی های مرطوب کننده در طول روز نیز ممکن است به بدن کمک کند تا زودتر از عفونت جلوگیری کند.

رژیم آبله مرغان لازم نیست محدود باشد و می توان انواع مختلفی از غذاها را در آن گنجاند.

هنوز هم ، اگر در زخم های لب ، دهان یا زبان خود احساس می کنید ، بهتر است از غذاهای ترد ، گرم ، تند ، شور یا اسیدی خودداری کنید.

اگر نگران مصرف مواد مغذی خود یا شخص دیگری در هنگام آبله مرغان هستید ، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود راهنمایی بخواهید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده