دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» زوال عقل چیست؟ علائم ، علل و درمان

زوال عقل چیست؟ علائم ، علل و درمان

آلزایمر یا زوال عقل

زوال عقل یک بیماری واحد نیست. این اصطلاحی است که طیف گسترده ای از شرایط پزشکی را شامل می شود از جمله بیماری آلزایمر. علائم شامل از دست دادن حافظه است.

محققان توانسته‌اند با استفاده از نرم‌افزارهای واقعیت مجازی، دایره‌ی پیش‌بینی آلزایمر را گسترش دهند. با استفاده از نرم‌افزارهای جدید، پیش‌بینی امکان دچار شدن افراد به آلزایمر حتی دهه‌ها قبل از دچار شدن به بیماری فراهم شده است

افرادی که در پیدا کردن راه خود به مشکل برخورده بودند، کارایی سلول‌های مغزی‌شان که در جهت‌یابی کمک‌شان می‌کند را از دست داده بودند. این تحقیقات جدید هم‌چنین می‌تواند در کشف دلایل گم شدن افرادی که به زوال عقل دچار هستند کمک کند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در نشریه‌ Science، نتایج به‌دست آمده به بررسی عوامل بیماری آلزایمر و هم‌چنین دلایل گم شدن بیمارانی که از آلزایمر رنج می‌برند کمک خواهند کرد. البته محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که عامل اصلی بیماری‌هایی مثل آلزایمر یا زوال عقل،‌ ژنتیکی است.

بیماری آلزایمر چیست؟

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است، بیماری آلزایمر (AD) که به آن آلزایمر نیز گفته می شود ، یک بیماری مزمن تخریب عصبی است که معمولاً به آرامی شروع می شود، آلزایمر چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی برگشت ناپذیر و پیشرونده است که به آرامی حافظه و مهارت های تفکر را از بین می برد.

آلزایمر نوعی اختلال پیشرونده است که سلولهای مغز را از بین می برد (از بین می رود) و می میرد. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است - کاهش مداوم در تفکر ، مهارت های رفتاری و اجتماعی که توانایی فرد را برای عملکرد مستقل مختل می کند

دمانس هنگامی ایجاد می شود که مغز توسط بیماری هایی از جمله بیماری آلزایمر آسیب ببیند.

در اوایل قرن بیستم آلویز آلزایمر بیماری را در دهه پنجم زندگی گزارش کرد که به صورت پیشرونده دچار زوال عقل و توانایی های مغزی شده بود.

بررسی مغز این بیمار بعد از مرگ اضافه بر کوچک شدن مغز رسوب ماده امیلویید را نشان میداد.

تا سال ها بعد تنها تعداد انگشت شماری بیمار مشابه او گزارش شدند و در ان سال ها بیماری ای که آلزایمر توصیف کرده بود بیماری نادری به شمار میرفت.

آلزایمر از چه زمانی پدید آمد ؟

خود این بیماری را زوال عقل قبل از پیری presenile نام ندادند. چرا که تصورات عمومی در ان زمان زوال عقل در زمان پیری را بیماری تلقی نمی کرد علیرغم این واقعیت که همه میدانستند بسیاری از مردم به هنگام پیری دچار زوال عقل نمیشوند ! اما واقعه مهمی که این بیماری نادر را به یک باره تبدیل به یکی از شائع ترین بیماری ها نمود در دهه هفتاد میلادی رخ داد در این زمان محققین امریکایی در طی تحقیقات خود متوجه شدند که در زوال عقلی هم که در سنین پیری senile رخ میدهد پاتولوژی مغزی دقیقا شبیه تغییرات در همان بیماری است آلزایمر گزارش کرده بود ، به ناگهان تلقی عمومی از بیماری تغییر کرد و حالتی که تاکنون بخشی از روند زندگی و سالمندی محسوب میشد وارد فرهنگ پزشکی ما شد.

از أواخر قرن بیستم با پیدایش تدریجی داروهایی که واقعا بر عملکرد بیماران مبتلا به آلزایمر اثر میکنند این تلقی هرچه بیشتر شد.

درست در همین زمان بود که اهسته اهسته با پیشرفت های درمانی در رشته های عفونی و داخلی و قلب و از سوی دیگر کنترل جمعیت و کاهش زاد وولد در بسیاری از مناطق دنیا جمعیت سالمند هرچه بیشتر و بیشتر شد.

به ناگهان جامعه پزشکی و جامعه متخصصین مغز و اعصاب خود را با مراجعات فراوانی در ارتباط با بیماری ای دید که تاىپیش از ان بخشی زندگی و سالمندی به شمار میرفت و نه تنها این بلکه مراجعات فراوان از افرادی که میخواستند بدانند آلزایمر دارند یا خیر

آلزایمر به یک دغدغه بین المللی تبدیل شده است.

جایگاهی خاص در ادبیات وسینما پیدا کرده است و هر سال فیلم های زیادی در این ارتباط ساخته میشود اخرین انها و شاید زیباترین همین داستان “هنوز ألیس” که ضمن زیبایی میتوانست درسنامه مدرن اموزش آلزایمر هم باشد

آلزایمر از بیرون ترسناک است تصور اینکه باشی اما نباشی تصوری هراسناک است که الزایمر را تبدیل به نوعی کابوس در اذهانی کرده که هنوز مبتلا به آلزایمر نیستند.

اما با همه این تفاصیل تا کنون کسی آلزایمر را در وجود خود درک نکرده بنابراین علیرغم مشکلات اشکاری که همه میبینند این سوال که بیماران مبتلا به آلزایمر تا چه حد از بیماری خود رنج میبرند ؟ به راحتی قابل پاسخ نیست.

کسی که تعداد زیاد سالمند سالم یا مبتلا به الزایمر را ببیند بعد از مدتی ممکن است به این نتیجه برسد که درجات خفیف تر الزایمر در بسیاری از سالمندان وجود دارد درجه ای که باعث میشود تنها با یک بررسی دقیق بتوان ان را نشان داد و اینکه این بیماری خفیف زندگی را نه دشوار که حتی تسهیل میکند . واقعا نمیتوانی تصمیم بگیری که بیماران سالمند با درجه خفیفی از الزایمر راحت تر زندگی میکنند یا با بدون وجود الزایمر !

اضطرابات و دردهای مفصلی عضلانی بی خوابی مزمن و خاطرات تلخی که دوباره زنده شده اند همه و همه باعث میشوند تجربه سالمندی با درجات خفیفی از این بیماری بهتر از این تجربه در زمانی باشد که کوچکترین نشانه ای از آلزایمر وجود ندارد.

شاید تنها یک تصادف بود که بیمار الوییس آلزایمر یک بیمار مبتلا به الزایمر از کار در امد چرا که الزایمر به طور عمده در سنین بالاتر دیده میشود و زوال عقل میان سالی عمدتا از ان از دیگری است که به انها هم گاه سهوا آلزایمر گفته میشود.

زوال عقل در حال حاضر علل متعدد زیادی دارد که بسیاری از مردم فقط از آلزایمر اطلاع دارند و بیماران بسیاری را به این عنوان میخوانند همانگونه که تا سال ها تما م انواع نوشابه تحت عنوان اولین برندی که وارد ایران شد خوانده میشدند هم چنین پودر ظرفشویی و بسیاری چیزهای دیگر. انواع مختلف دمانس سوای الزایمر هرکدام اگرچه شیوعشان به پای الزایمر نمیرسد ولی دارای علایم و درمان های جداگانه ای هستند که قطعا مستلزم اگاهی از وجود چنین بیماری هایی است.

در اینجا هم مقصود از آلزایمر در واقع گروه بیماری هاییست که تحت عنوان زوال عقل طبقه بندی میشوند و تفاوت های تشخیصی و درمانی انها تا حدی هست که بتواند مطرح شدنشان در عرصه عمومی را توجیه کنند بیماری هایی مثل اف تی دی . ان پی اچ .دی ال بی دی و چندین بیماری دیگر 

دکتر «لورا فیپس» از موسسه‌ی «تحقیقات آلزایمر» می‌گوید که مطالعات جدید، روی افراد جوان و سالمی متمرکز است که در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند، اما بیماری تا چند دهه‌ی دیگر به سراغ آن‌ها نخواهد آمد. او می‌گوید: «با اینکه نمی‌دانیم آیا کسانی که در این تحقیقات زیر نظر قرار داده شده‌اند، به آلزایمر دچار خواهند شد یا نه، اما می‌توانیم تغییرات مغزی آن‌ها را در کنار عوامل ژنتیکی قرار دهیم و دلایل دچار شدن افراد به این بیماری را بررسی کنیم.»

دکتر فیپس ادامه می‌هد: «عوامل متعددی در دچار شدن به آلزایمر موثر هستند، مثل سن، ژنتیک و سبک زندگی. تحقیقات به ما اجازه می‌دهد تا میزان و چگونگی تاثیر این فاکتورها را بررسی کنیم.»

منبع: BBC

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده