خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه می توانم قسمت بالای اجاق گاز خود را تمیز کنم؟

چگونه می توانم قسمت بالای اجاق گاز خود را تمیز کنم؟

نحوه پاک کردن لکه های سوختگی از قسمت بالای اجاق گاز

اجاق گاز در هر خانه از وسایلی است که در طول روز بیشترین استفاده را دارد. اما گاهی ناخواسته با کشیدن ظروف بر روی آن یا اصابت وسایل با اجاق گاز، شاهد پدید آمدن خط و خش های ریزی و یا با سر رفتن انواع غذاها یا نوشیدنیها باعث بوجود آمدن آلودگیهایی بر روی سطح اجاق گاز می شویم. که شاید برای خانم خانه داری جالب نباشد. تمیز کردن ونگهداری اجاق گاز از نکات ضروری در خانه داری میباشد.

روی گاز شما از جرم غذاها انباشته شده؟

وقتی روی گاز شما پر از موادی باشد که در حین آشپزی سر رفته و یا ریخته شده، خصوصاً اطراف شعله‌های گاز، لازم است که هر چه زودتر این جرم‌های انباشته شده را نظافت کنید.

برخی از غذاها در حین جوشیدن سر می‌روند که این مسئله سبب باقی ماندن آب و مواد غذایی روی گاز می‌شود. این مواد باید در اولین فرصت ممکن پس از خنک شدن گاز تمیز شوند. چون این لکه‌ها ممکن است سفت شده و از بین بردن و تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر شود.

وقتی مجبورید باقی‌مانده‌های چندین بار سر رفتن و یا ریختن غذا بر روی گاز را تمیز کنید این کار سخت‌ تر هم می‌شود.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

تمیز کردن شعله ها، میله ها و دکمه های کنترل اجاق گاز 

داخل سینک ظرفشویی آب داغ بریزید و مایع ظرفشویی را به آن اضافه کنید. میله‌های آهنی روی گاز، شعله‌ها، و دکمه‌های کنترل را جدا کنید. سپس دستکش‌ پلاستیکی خود را دست کرده و آن‌ها را درون آب قرار دهید.

داخل سینک آب داغ و مایع ظرفشویی را بریزید، تمام وسایل گاز را درون سینک قرار بدهید.

اسکاچ خود را خیس کرده و با دست آب اضافه آن را محکم بگیرید. با سمت مخصوص سابیدن اسکاچ، روی گاز را بسابید. لکه‌های سوخته‌ اطراف شعله‌های گاز را خوب تمیز کنید.

مقدار کمی از جوش‌شیرین (تا یک قاشق غذاخوری) را روی هر لکه‌ای که مقاوم است بپاشید و مقدار کمی آب روی جوش شیرین بریزید. اجازه دهید جوش شیرین و آب ترکیب شده و شروع به از بین بردن لکه‌های باقی‌مانده کنند.

حالا با استفاده از آن طرف اسکاچ که مخصوص سابیدن است دکمه‌های کنترل، میله‌ها و شعله‌های گاز را بسابید و تمیز کنید. آن‌ها را خوب آب کشیده و در جا ظرفی بگذارید تا در معرض هوا خشک شوند.

دکمه‌های کنترل، میله‌ها و شعله‌های گاز را بسابید و تمیز کنید.

به سراغ لکه‌های سوخته‌ی باقی‌مانده رفته و ترکیب آب و جوش‌شیرین را تمیز کنید. در این لحظه، باقی‌مانده‌ی لکه‌ها باید نرم شده باشد و با کمی تلاش پاک شود. آن‌ها را با آب داغ و تمیز شسته و با دستمال کاغذی یا یک پارچه تمیز خشک کنید.با اسکاچ، روی گاز را بسابید. لکه‌های سوخته‌ اطراف شعله‌های گاز را خوب تمیز کنید

نحوه تمیز کردن اجاق گاز

مخلوط جوش شیرین و آب

یکی از موادی که همیشه در منازل جادو می کند جوش شیرین است و این امر بر هیچکس پوشیده نیست. مخلوطی خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید، به طوری که هیچ گلوله ای خشک از جوش شیرین در خمیر باقی نماند. به واسطه یک پارچه نرم و لطیف مخلوط بدست آمده را بر روی سطح گاز پخش کنید، و سپس به صورت دورانی شروع به پاکسازی اجاق گاز کنید. پس از آنکه پاکسازی به اتمام رسید توسط یک پارچه نرم و خشک مابقی جوش شیرین روی اجاق گاز را تمیز کرده تا عاری از هرگونه موادی شود.

خرید اجاق گاز رومیزی مناسب یا انواع اجاق گاز می تواند تصمیم سختی برای خیلی از افراد باشد. یکی از ابزار بسیار مهم در آشپزخانه اجاق گاز می باشد که باید برای خرید و انتخاب این وسیله ی کارآمدباید وقت مناسب گذاشت تا این انتخاب بسیار بهینه و ارزشمند باشد. مهمترین نکته ای که باید قبل از خرید هر اجاق گاز به آن توجه نمود

 خرید اجاق گاز رومیزی مناسب یا انواع اجاق گاز می تواند تصمیم سختی برای خیلی از افراد باشد. یکی از ابزار بسیار مهم در آشپزخانه اجاق گاز می باشد که باید برای خرید و انتخاب این وسیله کارآمد باید وقت مناسب گذاشت تا این انتخاب بسیار بهینه و ارزشمند باشد. مهمترین نکته ای که باید قبل از خرید هر اجاق گاز به آن توجه نمود

خرید اجاق گاز رومیزی مناسب یا انواع اجاق گاز می تواند تصمیم سختی برای خیلی از افراد باشد. یکی از ابزار بسیار مهم در آشپزخانه اجاق گاز می باشد که باید برای خرید و انتخاب این وسیله کارآمدباید وقت مناسب گذاشت تا این انتخاب بسیار بهینه و ارزشمند باشد. مهمترین نکته ای که باید قبل از خرید هر اجاق گاز به آن توجه نمود اندازه فضای آشپزخانه و اندازه گیری محیطی که باید اجاق گاز در آن فضا قرار گیرد

ترفندهای برطرف کردن انواع اجاق گاز رومیزی

خط و خش گاز رومیزی جزئی با توجه به اندازه گاز رومیزی دارید یا می خواهید یک خط و خش بزرگتر را بهبود بخشید، روش های ذکر شده در زیر را امتحان کنید. چند قدم کوچک اجاق گاز شما را در طی سال ها در امان نگه می دارد.

جوش شیرین برای تمیز کردن

جوش شیرین

پارچه های نرم

آب

مراحل از بین بردن خط و خش

یک خمیر شل از جوش شیرین و آب تهیه کنید.مطمئن کنید که خمیر خیس است، زیرا مواد خشک یا ساینده در بالای گاز نباید استفاده شود.

آن را مستقیماً در بالای اجاق گاز بمالید و به آرامی مالش دهید.

با یک پارچه آن را تمیز کنید و با پارچه دوم آن را پولیش نمایید. 

استفاده از پولیش مخصوص

پارچه های نرم

توپ های پنبه ای

آب

پد شست و شو

گاز رومیزی و مراحل پاک کردن

مقدار کمی از کرم (پولیش مخصوص) را روی یک توپ نخی یا پارچه نرم بمالید.

با استفاده از پنبه های دایره ای کوچک، آن را روی سطح مالش دهید.

با یک پارچه تمیز و مرطوب شده با آب پاک کنید.

در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر خراش باقی بماند ، مقدار کمی کرم می تواند روی یک پد خراش دهنده ملایم استفاده شود و روی ناحیه مالیده شود.

شستشو وسوسه انگیز باشد، اما از تمیز کردن بیشتر خودداری کنید. زیرا این امر می تواند به سطح آسیب برساند و باعث ایجاد لکه ای بزرگ شود. اگر خراش برداشته نشود، ممکن است خیلی عمیق باشد، یا از ماده ای ناسازگار با این محلول ساخته شده باشد.

جلوگیری از ایجاد خط و خش اجاق گاز 

روش های مختلفی برای جلوگیری از افتادن خط و خش گاز رومیزی وجود دارد که افراد در زمان کار کردن با آن باید به این نکات توجه داشته باشند.

هرگز یک ماهیتابه را به جلو و عقب بر روی مشعل هل ندهید و به جای آن راه بهتری را انتخاب کنید و آنها را با بلند کردن جابجا نمایید.

در هنگام پخت و پز در بالای گاز، از قابلمه هایی با کف صاف استفاده کنید.

دوره ای پایین کف قابلمه های خود را بسابید. هرگونه خراشی روی قابلمه باعث ایجاد خط و خش گاز رومیزی و یا آسیب رساندن به اجاق گاز می شود.

لکه ها را به محض سرد شدن تمیز کنید تا با خیال راحت از بین برود.

 از تماس بین بالا شیشه اجاق و فویل آلومینیوم خودداری کنید. فویل می تواند رگه ها و علائمی خاکستری تیره را به وجود آورد و باعث ایجاد خط و خش گاز رومیزی شوند.

درپوش هایی بالای اجاق گاز شیشه ای وجود دارد که می توانید در هنگام استفاده نکردن برای محافظت از اجاق گاز کمک کند.

پولیش آهن

ماده پولیش مناسب برای جنس گاز خود را تهیه کنید. به وسیله یک پارچه پنبه ای و نرم، کمی از ماده پولیش را برداشته و بر روی سطح گاز به صورت دورانی بکشید. اضافه این ماده را از روی گاز پاک کنید و اجازه دهید مابقی آن بر روی نقاط زخمی باقی بماند. پس از گذر چند دقیقه می توانید تمامی مواد پولیش را از روی سطح گاز به طور کامل پاک کنید و نتیجه مطلوب آن را مشاهده کنید.

پاک‌ کردن رویه چدنی شعله‌ پخش‌ کن اجاق‌ گاز

اجاق‌ گاز از دسته وسایل آشپزخانه است که به‌ صورت مداوم از آن استفاده می‌شود، سررفتن مواد غذایی، پخش شدن روغن در هنگام سرخ شدن مواد غذایی از دسته مواردی هستند که می‌توانند منجر به آلودگی اجاق‌ گاز شوند، این مواد غذایی هرقدر هم که سریع از روی اجاق‌ گاز پاک شوند اما به دلیل حرارت موجود بر روی چدن‌ها سوخته و عملاً پاک کردن آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

اما قسمت‌های چدنی که بر روی شعله قرار می‌گیرند از قسمت‌های کوچکی در اجاق‌ گاز هستند که به‌ سادگی نمی‌ توانید آن‌ها را پاک‌ کنید. حتی استفاده از سیم ظرف‌ شویی، جرم‌ گیر و انواع مواد شوینده نیز نمی‌تواند این آلودگی‌ها را پاک کند، گویی چربی‌های اضافی در اثر مجاورت با حرارت دیگر به خورد چدن‌ها رفته و به‌ هیچ‌ عنوان نمی‌ توان آن‌ها را پاک کرد. برای پاک کردن این آلودگی‌ها حتی استفاده از سرکه و جوش‌شیرین نیز مؤثر عمل نخواهد کرد. یکی از ساده‌ ترین روش‌هایی که توسط آن می‌توان قسمت‌های چدن شعله‌ پخش‌کن گاز را مثل روز اولش تمیز کردن استفاده از محلول آمونیاک است.

اینکار نیاز به مقداری آمونیاک، دستکش، پاکت زیپ‌ دار و ماسک تنفسی دارید. یادتان باشد آمونیاک از دسته موادی است که حتماً باید در زمان کار با آن ماسک زده و دستکش بر دست کنید. برای شروع کار ابتدا چدن‌های شعله‌ پخش‌ کن گاز را داخل زیپ کیپ‌ها قرار دهید و سپس بر روی آن‌ ها را آمونیاک بریزید. حالا درب زیپ را به‌ خوبی بسته و سپس اجازه دهید این ماده 8 ساعت بر روی چدن‌ها باقی بماند. پس از گذشت این مدت‌ زمان می‌توانید چدن‌ها را خارج کرده و توسط یک برس تمیز کنید. با انجام این کار توانستید تا 99 درصد از آلودگی و جرم‌هایی که مدت‌ ها با آن‌ها دست‌ وپنجه نرم می‌کنید را از بین ببرید

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده