دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تفاوت بین سرما خوردگی ، کرونا ، آنفولانزا ویروسی و غیر ویروسی

تفاوت بین سرما خوردگی ، کرونا ، آنفولانزا ویروسی و غیر ویروسی

علائم سرما خوردگی ویروسی و غیر ویروسی

سرما خوردگی ، گلو درد و آنفولانزا یکی از بیماریهایی است که تمامی ما حداقل یکبار در کل زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. بسیاری از افراد برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند و بسیاری دیگر از راهکارهای خانگی برای درمان استفاده می‌کنند. سرماخوردگی حتی در طول این همه‌گیری همچنان رایج است. فرق کرونا و سرما خوردگی در علائم آن است؟

علائم اصلی: علائم سرماخوردگی معمولاً احتقان و آبریزش بینی و همچنین گلودرد، سردرد و عموماً داشتن احساسی ناخوشایند است.

سرفهٔ خفیف ناشی از ترشحات پشت حلق و همچنین عطسه نیز ممکن است رخ دهد، اما احتمال خارش کمتر است. علائم شدیدتر مانند تب و تنگی نفس علائم کلاسیک سرماخوردگی نیست.

علائم اصلی: آنفولانزا با تب، لرز، درد عضلانی و خستگی مشخص می‌شود. برخلاف شروع تدریجی سرماخوردگی، آنفولانزا به شکل ناگهانی بروز می‌کند.

علائم خفیف‌تر شبیه علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی، گلودرد و سردرد نیز ممکن است رخ دهد. استفراغ و اسهال در بزرگسالان شایع نیست، اما در کودکان می‌تواند اتفاق بیفتد.

تشخیص سرماخوردگی و آنفولانزا از یکدیگر بسیار مهم است ، خصوصا در مورد بچه ها و افراد مسنی که سیستم دفاعی بدنشان دچار اختلال و اشکال است و به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا دچار شده اند چرا که بیماری سرماخوردگی به آسانی قابل درمان است ولی آنفولانزا یکی از بیماریهای خطرناکی است که می تواند به مرگ منجر شود . به طوری که آمار نشان می دهد ، آنفولانزا سالانه تنها در آمریکا جان 20 هزار نفر را می گیرد . سرماخورگی و آنفولانزا هر دو نشانه های مشترکی دارند اما معمولا می توان آنها را از هم تمیز داد . به طور کلی نشانه های سرماخوردگی مرحله به مرحله و طی چند روز بعد از شروع عفونت بروز پیدا می کند . سرماخوردگی معمولا با گلو درد همراه با عطسه و آبریزش بینی یا گرفتگی بینی شروع می شود . تب یک علامت معمولی برای یک سرما خوردگی ساده نمی باشد و زمانی که تب وجود دارد ، معمولا بیانگر وجود عفونت باکتریائی می باشد .

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟


معمولا سردرد شدید و دردهای شدید عضلانی رابطه مستقیمی با بیماری سرماخوردگی ندارند و علائم خستگی و ضعف نیز خفیف می باشد . نشانه های آنفولانزا از قبیل سردرد ، سرفه های خشک ، لرز و درد عمومی در تمام بدن معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شود . همچنین تب بالا ( 38/8 – 40 درجه سانتیگراد ) در مدت سه تا چهار روز ، یکی از مهمترین نشانه های آنفولانزا است. گرفتن بینی ، عطسه ، گلودرد از نشانه های بارز آنفولانزا نمی باشد . این علائم اگر وجود داشته باشد معمولا در مراحل آخر بیماری بروز می نماید . تمیز دادن بین سرما خوردگی و آلرژی دارای اهمیت بسیاری است .

نشانه های سرماخوردگی و آلرژی می تواند مشابه باشد . اما یک سری از نشانه ها و علامتهای بخصوصی وجود دارد که می توان آن دو را از هم متمایز کرد . در حقیقت هم آلرژی و هم سرماخوردگی دارای نشانه هایی از قبیل گرفتگی بینی ، عطسه ، آبریزش چشم و گاهی سردرد می باشد . اما علائم سرماخوردگی یکی یکی ظاهر می شوند ابتدا عطسه ، آبریزش بینی ، آبریزش چشم و به دنبال آن گرفتگی بینی اما در آلرژی تمام علائم با هم و در یک زمان ظاهر می شوند .

درباره سرماخوردگی ویروسی

بیشتر سرماخوردگی‌ها در اثر ویروسی به نام رینوویروس (که از نام یونانی بینی گرفته شده است) ایجاد می‌شود. این ویروس یک ذره کوچک غیرقابل رؤیت در هوا است که در اثر تنفس یا لمس اشیای آلوده به آن، ما را آلوده می‌کند. بیش از صد نوع متفاوت ویروس رینوویروس وجود دارند که می‌توانند وارد بینی و گلو شوند و روی سیستم ایمنی بدن اثر بگذارند و باعث گلودرد و سردرد شما شوند، حتی می‌تواند تنفس از طریق بینی را نیز برای شما مشکل و سخت کند.

هوای خشک داخل منزل و یا خارج از خانه، مقاومت بدن شما را در برابر عفونت توسط ویروس سرماخوردگی کم می‌کند. افرادی که سیگار می‌کشند بیش از افراد عادی به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند و عوارض ناشی از آن نیز در مورد آن‌ها وخیم‌تر و دردناک‌تر است و حتی گاهی یک سرماخوردگی ساده به برونشیت و یا ذات الریه تبدیل می‌شود. علیرغم دیدگاه عمومی مردم، نپوشیدن ژاکت یا لباس گرم در هوای سرد، نشستن و خوابیدن در جاهای نمناک و بیرون رفتن از منزل با موهای خیس، باعث بروز بیماری سرماخوردگی می‌شوند.

علائم سرماخوردگی

اولین علامت بروز سرماخوردگی معمولاً درد گلو، آب ریزش بینی و عطسه است. کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، معمولاً به گلودرد، سرفه، سردرد، تب خفیف، سرگیجه و درد عضلانی و ماهیچه‌ای و کمبود اشتها دچار می‌شوند و آب بینی فرزند شما به رنگ زرد یا سبز کمرنگ تغییر رنگ پیدا می‌کند.

دست‌های خود را مرتبا با آب و صابون شست و شو دهید و وقتی شخص بیمار، سرفه یا عطسه می‌کند، از او بخواهید بینی و دهانش را با دستمالی بپوشاند.

سرما خوردگی واگیردار است؟

سرماخوردگی معمولاً بین 2 تا 4 روز اول بروز علایم، واگیردار است. شما ممکن است با تنفس در محیطی که این ویروس وجود دارد، یا در اثر سرفه کردن فردی که به ویروس مبتلا است، به این بیماری مبتلا شوید.اگر شما بینی یا دهان یا پوست فردی را که به این بیماری مبتلا است لمس کنید نیز ممکن است به سرماخوردگی مبتلا شوید.

می‌شود از سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

به دلیل اینکه ویروس‌های فراوان و متنوعی وجود دارند که باعث سرماخوردگی می‌شوند، واکسن یا داروی پیشگیری خاصی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. اما برای کمک به پیشگیری از شیوع این بیماری توصیه‌های زیر را به شما می‌کنیم:

محیطی را که کسی در آن سیگار می‌کشد و یا دچار سرماخوردگی است، کاملاً بررسی کنید و در آنجا نمانید، زیرا این ویروس تا 3/7 متری نیز می‌تواند پراکنده شود.

دست‌های خود را مرتبا با آب و صابون شست وشو دهید و وقتی شخص بیمار، سرفه یا عطسه می‌کند، از او بخواهید بینی و دهانش را با دستمالی بپوشاند.

از حوله و لوازم و ظروف کسی که به سرماخوردگی مبتلا است، استفاده نکنید، حتی نباید از لیوان و بطری دیگران چیزی بنوشید، برای اینکه مطمئن نیستید که آن فرد به این ویروس آلوده شده یا نه، بنابراین باید احتیاط را رعایت کنید و از لیوان و بطری تمیز و یا شخصی خود استفاده کنید.

از دستمالی که فرد دیگری استفاده کرده، هرگز استفاده نکنید.

کارشناسان اطمینان ندارند که آیا مصرف بیش از حد روی یا ویتامین C مدت زمان بیماری سرماخوردگی را کاهش می دهد یا نه، یا از آن پیشگیری کند، اما می‌دانند که مصرف بیش از حد آنها به طور روزانه می‌تواند عوارض و پیامدهای منفی و خطرناکی داشته باشد. حتی درمان‌های گیاهی نیز گاهی نتیجه عکس می‌دهند. بنابراین توصیه می‌کنند که برای درمان‌های گیاهی و استفاده از ویتامین‌ها و مکمل‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید.

زمان بیماری به استخرهای عمومی نروید.

استراحت بیمار در منزل و نرفتن در محیط های عمومی (مدرسه، محل کار ) راه موثری برای پیشگیری از انتقال این بیماری به سایر افراد است.

این بیماری بسیار مسری است،پس رعایت بهداشت فردیتان را جدی بگیرید.

چقدر سرماخوردگی طول می‌کشد؟

علایم سرماخوردگی معمولاً 2 یا 3 روز بعد از اینکه شما در معرض عفونت و ویروس قرار گرفتید، ظاهر می‌شود. 3 تا 4 روز بعد از اینکه علایم سرماخوردگی ظاهر شد، بیماری شما مسری است،گاهی ممکن است بیماری شما تا 3 یا 4 هفته نیز ادامه پیدا کند. البته از هر چهار مورد سرماخوردگی، یک مورد آن تا 2 هفته طول می‌کشد و اغلب پس از یک هفته، بهبودی کامل حاصل می‌شود.

درمان سرماخوردگی

داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند، همیشه درست نیست، اما چنانچه یک مورد معمولی باشد، اغلب تا یک هفته باعث بهبودی می‌شود. البته ناگفته نماند که دارو باعث درمان سرماخوردگی نمی‌شود، بلکه می‌تواند بعضی از علایم آن مثل دردهای عضلانی، سردرد و تب را بهبود یا کاهش دهد.

در مورد کودکان، شما می‌توانید بر اساس توصیه پزشک و مطابق سن فرزندتان به او استامینوفن و یا ایبوپروفن بدهید.با این وجود به کودکان زیر 12سال و نوجوانان زیر 19سال نباید قرص آسپیرین بدهید، زیرا خوردن آسپیرین برای کودک یا نوجوانی که به سرماخوردگی یا یک بیماری ویروسی مبتلا است، ضررهای بدی در پی دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده