دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» علائم ، تشخیص ، مدیریت و درمان آسم

علائم ، تشخیص ، مدیریت و درمان آسم

آیا آسم می تواند به ریه های شما آسیب برساند؟

حمله آسم

آسم چیست؟ آسم بیماری است که بر ریه های شما تأثیر می گذارد. این یکی از شایع ترین بیماری های طولانی مدت کودکان است ، اما بزرگسالان نیز می توانند آسم داشته باشند.آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی شما باریک و متورم می شود و ممکن است مخاط اضافی ایجاد کند. این می تواند تنفس را دشوار کرده و باعث سرفه ، صدای سوت (خس خس) هنگام تنفس و تنگی نفس شود.

برای برخی از افراد ، آسم یک مزاحمت جزئی است. برای دیگران ، این می تواند یک مشکل اساسی باشد که در فعالیتهای روزمره تداخل ایجاد می کند و ممکن است منجر به یک حمله آسم تهدید کننده زندگی شود.

آسم قابل درمان نیست اما علائم آن قابل کنترل است. از آنجا که آسم غالباً با گذشت زمان تغییر می کند ، مهم این است که شما با پزشک خود در تماس باشیدتا علائم و نشانه های خود را پیگیری کند و در صورت لزوم درمان شما را دنبال کند.

پس آسم یک بیماری التهابی طولانی مدت در مجاری تنفسی ریه ها است. با علائم متغیر و مکرر ، انسداد جریان هوا برگشت پذیر و ... مشخص می شود.

درمان: اجتناب از عوامل محرک ، استنشاقی کورتیکوست ...

درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

علائم: دوره های مکرر خس خس سینه ، ...

علل: عوامل ژنتیکی و محیطی

مرگ: 397،100 (2015)

پاتوفیزیولوژی آسم · دسته بندی: آسم · آسم شغلی · سالبوتامول

علائم آسم

در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است حملات آسم به ندرت اتفاق بیفتد ، علائم را فقط در زمان های خاص - مثلا هنگام ورزش کردن یا علائم مداوم داشته باشید.

علائم و نشانه های آسم عبارتند از:

تنگی نفس

تنگی یا درد در قفسه سینه

خس خس در هنگام بازدم ، که نشانه شایع آسم در کودکان است

مشکل خواب ناشی از تنگی نفس ، سرفه یا خس خس سینه

حملات سرفه یا خس خس سینه که توسط ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا بدتر می شود

نشانه هایی که احتمالاً آسم در حال بدتر شدن است عبارتند از:

علائم و نشانه های آسم بیشتر و آزار دهنده است

برای برخی از افراد ، علائم و نشانه های آسم در شرایط خاص شعله ور می شوند:

آسم ناشی از ورزش ، که ممکن است در هنگام سرد و خشک شدن هوا بدتر شود

آسم شغلی ، ناشی از عوامل تحریک کننده محل کار مانند گازهای شیمیایی ، گازها یا گرد و غبار

آسم ناشی از آلرژی ، ناشی از مواد موجود در هوا ، مانند گرده ، هاگ کپک ، ضایعات سوسک ، یا ذرات پوست و بزاق خشک شده ریخته شده توسط حیوانات خانگی (شوره حیوان خانگی)

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

به دنبال درمان فوری باشید

حملات شدید آسم می تواند زندگی را تهدید کند. با پزشک خود کار کنید تا تعیین کند که وقتی علائم و نشانه های شما بدتر می شود - و چه زمانی به درمان اضطراری نیاز دارید. علائم اضطراری آسم عبارتند

بدتر شدن سریع تنگی نفس یا خس خس سینه

حتی پس از استفاده از دستگاه استنشاقی تسکین سریع بهبودی حاصل نشده است

تنگی نفس در هنگام انجام حداقل فعالیت بدنی

با پزشک خود تماس بگیرید

به پزشک خود مراجعه کنید:

اگر فکر می کنید آسم دارید. اگر مرتبا سرفه یا خس خس می کنید که بیش از چند روز طول می کشد یا علائم یا نشانه های دیگری از آسم دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. درمان زودرس آسم ممکن است از آسیب طولانی مدت ریه جلوگیری کند و به بدتر شدن شرایط با گذشت زمان کمک کند.

برای کنترل آسم بعد از تشخیص اگر می دانید که به آسم مبتلا هستید ، با پزشک خود کار کنید تا آن را کنترل کند. کنترل خوب طولانی مدت به شما کمک می کند روز به روز احساس بهتری داشته باشید و می تواند از حمله آسم تهدید کننده زندگی جلوگیری کند.

اگر علائم آسم شما بدتر شود. اگر به نظر می رسد داروی شما علائم شما را تسکین نمی دهد یا اگر باید بیشتر از استنشاق تسکین سریع خود استفاده کنید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بدون مشورت با پزشک بیشتر از مقدار تجویز شده دارو مصرف نکنید. استفاده بیش از حد از داروهای آسم می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است آسم شما را بدتر کند.

علل

مشخص نیست که چرا بعضی از افراد به آسم مبتلا می شوند و برخی دیگر به آن مبتلا نمی شوند ، اما احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل محیطی و ارثی (ژنتیکی) است.

عامل آسم است

قرار گرفتن در معرض تحریک کننده های مختلف و موادی که باعث ایجاد آلرژی (مواد حساسیت زا) می شوند ، می تواند علائم و نشانه های آسم را تحریک کند. عوامل محرک آسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

آلرژن های منتقل شده در هوا ، مانند گرده ، کنه های گرد و غبار ، هاگ کپک ، شوره حیوان خانگی یا ذرات ضایعات سوسک

عفونت های تنفسی ، مانند سرماخوردگی

فعالیت بدنی

هوای سرد

آلاینده ها و محرک های هوا ، مانند دود

داروهای خاصی از جمله مسدود کننده های بتا ، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ، مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) و ناپروکسن سدیم (Aleve)

احساسات و استرس شدید

سولفیت ها و مواد نگهدارنده به برخی انواع غذاها و نوشیدنی ها از جمله میگو ، میوه خشک ، سیب زمینی فرآوری شده ، آبجو و شراب اضافه می شوند

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

بیماری ریفلاکس معده (GERD) ، وضعیتی که در آن اسیدهای معده به داخل گلو برگشته اند

عوامل خطر

تصور می شود تعدادی از عوامل احتمال ابتلا به آسم را افزایش می دهند. آنها عبارتند از:

داشتن خویشاوند خون با آسم ، مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر

داشتن یک بیماری آلرژیک دیگر ، مانند درماتیت آتوپیک - که باعث قرمزی ، خارش پوست - یا تب یونجه می شود - که باعث آبریزش بینی ، گرفتگی و خارش چشم می شود.

اضافه وزن داشتن

سیگاری بودن

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

قرار گرفتن در معرض دود اگزوز یا سایر انواع آلودگی ها

قرار گرفتن در معرض عوامل شغلی ، مانند مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی ، آرایشگری و تولید

عوارض

عوارض آسم عبارتند از:

علائم و نشانه هایی که در خواب ، کار و سایر فعالیت ها تداخل ایجاد می کنند

روزهای بیمار از محل کار یا مدرسه در هنگام شعله ور شدن آسم

باریک شدن دائمی لوله هایی که هوا را به داخل ریه ها منتقل می کنند (لوله های برونش) ، که بر میزان تنفس شما تأثیر می گذارد

ویزیت های اورژانس و بستری شدن در بیمارستان برای حملات شدید آسم

عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت برخی از داروها برای تثبیت آسم شدید استفاده می شود

درمان مناسب تفاوت زیادی در جلوگیری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ناشی از آسم ایجاد می کند.

جلوگیری

اگرچه راهی برای جلوگیری از آسم وجود ندارد ، شما و پزشک می توانید یک برنامه گام به گام برای زندگی با شرایط خود و جلوگیری از حملات آسم طراحی کنید.

برنامه عمل آسم خود را دنبال کنید. با پزشک و تیم مراقبت های بهداشتی خود ، یک برنامه دقیق برای مصرف داروها و مدیریت حمله آسم بنویسید. سپس حتماً برنامه خود را دنبال کنید.

آسم یک بیماری مداوم است که نیاز به نظارت و درمان منظم دارد. در دست گرفتن کنترل درمان می تواند احساس کنترل بیشتری در زندگی شما ایجاد کند.

برای آنفلوانزا و ذات الریه واکسینه شوید. جریان ماندن با واکسن می تواند از ایجاد آنفولانزا و ذات الریه در ایجاد شعله های آسم جلوگیری کند.

عوامل محرک آسم را شناسایی و از آنها اجتناب کنید. تعدادی از عوامل حساسیت زا و تحریک کننده در فضای باز - از گرده و کپک تا آلودگی هوای سرد و هوا - می توانند باعث حملات آسم شوند. بدانید که چه چیزی باعث آسم شما می شود یا آن را بدتر می کند ، و اقدامات لازم را برای جلوگیری از این عوامل انجام دهید.

تنفس خود را کنترل کنید. شما ممکن است یاد بگیرید که علائم هشدار دهنده حمله قریب الوقوع مانند سرفه خفیف ، خس خس سینه یا تنگی نفس را تشخیص دهید.

اما از آنجا که ممکن است عملکرد ریه شما قبل از مشاهده علائم یا علائمی کاهش یابد ، مرتباً اوج جریان هوا را با یک متر اوج سنج خانگی اندازه گیری و ثبت کنید. یک اوج سنج میزان سختی نفس کشیدن را اندازه گیری می کند. پزشک می تواند به شما نحوه کنترل اوج جریان خود در خانه را نشان دهد.

حملات را زود شناسایی و درمان کنید. اگر سریع اقدام کنید ، احتمال حمله شدید کمتر است. برای کنترل علائم نیز به همان مقدار دارو احتیاج نخواهید داشت.

هنگامی که اندازه گیری های حداکثر جریان شما کاهش می یابد و شما را از حمله پیش رو آگاه می کند ، داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. همچنین هرگونه فعالیتی را که ممکن است باعث حمله شود فوراً متوقف کنید. اگر علائم شما بهبود نیافت ، مطابق برنامه اقدام خود ، از کمک پزشکی استفاده کنید.

داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید. حتی اگر به نظر می رسد آسم در حال بهبود است ، بدون صحبت قبلی با پزشک ، داروهای خود را تغییر ندهید. بهتر است داروهای خود را به هر مراجعه به پزشک برسانید. پزشک می تواند اطمینان حاصل کند که از داروهای خود به درستی استفاده می کنید و دوز مناسب مصرف می کنید.

به افزایش استفاده از استنشاق تسکین سریع توجه کنید. اگر متوجه شدید که به استنشاق تسکین دهنده سریع خود مانند آلبوترول اعتماد می کنید ، آسم تحت کنترل نیست. در مورد تنظیم درمان خود به پزشک مراجعه کنید.

آسم شغلی

که در اثر تنفس در بخارات شیمیایی ، گازها ، گرد و غبار یا سایر مواد موجود در محل کار ایجاد می شود. آسم شغلی می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض ماده ای که به آن حساس هستید - ایجاد واکنش آلرژیک یا ایمنی شناختی - یا در مقابل ماده سمی تحریک کننده ، ایجاد شود.

مانند سایر انواع آسم ، آسم شغلی نیز می تواند باعث گرفتگی قفسه سینه ، خس خس سینه و تنگی نفس شود. افراد مبتلا به آلرژی یا سابقه آلرژی در خانواده بیشتر به آسم شغلی مبتلا می شوند.

اجتناب از عوامل شغلی بخش مهمی از مدیریت است. در غیر این صورت ، درمان آسم شغلی مانند درمان سایر انواع آسم است و به طور کلی شامل مصرف داروهایی برای کاهش علائم است. اگر از قبل آسم دارید ، بعضی اوقات درمان می تواند به بدتر شدن آن در محل کار کمک کند.

اگر به درستی تشخیص داده نشود و از شما محافظت نشود یا قادر به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن نباشید ، آسم شغلی می تواند باعث آسیب دائمی ریه ، ناتوانی یا مرگ شود.

علائم

حمله آسم

علائم آسم شغلی شبیه علائم ناشی از انواع دیگر آسم است. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:خس خس ، گاهی اوقات فقط در شب

سرفه کردن

تنگی نفس

تنگی قفسه سینهسایر علائم و نشانه های احتمالی همراه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آبریزش بینی

گرفتگی بینی

سوزش و پارگی چشم

علائم آسم شغلی به ماده ای که در معرض آن هستید ، چه مدت و چند بار در معرض آن و سایر عوامل بستگی دارد. علائم شما ممکن است:

با پیشرفت هفته کار بدتر شوید ، آخر هفته ها و تعطیلات بروید و هنگام بازگشت به کار دوباره عود کنید.

هم در محل کار و هم دور از کار رخ دهید.

شروع به محض قرار گرفتن در معرض ماده القا کننده آسم در محل کار یا تنها پس از یک دوره قرار گرفتن در معرض منظم در ماده.

بعد از قطع تماس ادامه دهید. هر چه بیشتر در معرض ماده ایجاد کننده آسم باشید ، احتمال بروز علائم آسم طولانی مدت یا دائمی بیشتر است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت وخیم شدن علائم ، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید. حملات شدید آسم می تواند زندگی را تهدید کند. علائم و نشانه های حمله آسم که نیاز به درمان اضطراری دارد عبارتند از:

بدتر شدن سریع تنگی نفس یا خس خس سینه

حتی پس از استفاده از دستگاه استنشاقی تسکین سریع بهبودی حاصل نشده است

تنگی نفس حتی با کمترین فعالیت

در صورت داشتن مشکلات تنفسی ، مانند سرفه ، خس خس سینه یا تنگی نفس ، باید به پزشک مراجعه کنید. مشکلات تنفسی ممکن است نشانه ای از آسم باشد ، خصوصاً اگر به نظر می رسد با گذشت زمان علائم بدتر می شوند یا به نظر می رسد با عوامل خاص تحریک کننده یا تحریک کننده تشدید می شوند.

علل

بیش از 250 ماده در محل کار به عنوان دلایل احتمالی آسم شغلی شناسایی شده است. این مواد عبارتند از:

مواد حیوانی ، مانند پروتئین های موجود در شوره ، مو ، فلس ، خز ، بزاق و مواد زائد بدن.

مواد شیمیایی که برای ساختن رنگ ، لاک ، چسب ، ورقه ورقه و رزین لحیم کاری استفاده می شود. نمونه های دیگر شامل مواد شیمیایی است که برای ساخت عایق ، مواد بسته بندی و تشک های کف و روکش مبلمان استفاده می شود.

آنزیم های مورد استفاده در شوینده ها و نرم کننده های آرد.

فلزات ، به ویژه پلاتین ، کروم و سولفات نیکل.

مواد گیاهی ، از جمله پروتئین های موجود در لاتکس لاستیک طبیعی ، آرد ، غلات ، پنبه ، کتان ، کنف ، چاودار ، گندم و پاپائین - آنزیم گوارشی مشتق شده از پاپایا.

محرک های تنفسی ، مانند گاز کلر ، دی اکسید گوگرد و دود.

علائم آسم از زمانی تحریک می شود که ریه های شما تحریک شده (ملتهب) شوند. التهاب باعث واکنش های متعددی می شود که مجاری تنفسی را محدود کرده و تنفس را دشوار می کند. با آسم شغلی ، التهاب ریه ممکن است در اثر پاسخ آلرژیک به ماده ای ایجاد شود که معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود. روش دیگر ، استنشاق بخارات ناشی از تحریک کننده ریه ، مانند کلر ، می تواند علائم فوری آسم را در غیاب آلرژی ایجاد کند.

عوامل خطر

شدت قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به آسم شغلی را افزایش می دهد. علاوه بر این ، اگر:

شما آلرژی یا آسم دارید. اگرچه این می تواند خطر شما را افزایش دهد ، بسیاری از افرادی که آلرژی یا آسم دارند کارهایی انجام می دهند که آنها را در معرض تحریک کننده های ریه قرار می دهد و هرگز علائمی ندارند.

آلرژی یا آسم در خانواده شما وجود دارد. والدین شما ممکن است استعداد ژنتیکی آسم را منتقل کنند.

شما در اطراف عوامل محرک آسم کار می کنید. برخی مواد به عنوان تحریک کننده های ریه و محرک آسم شناخته شده اند.

سیگار می کشید اگر در معرض انواع خاصی از مواد تحریک کننده باشید ، سیگار کشیدن خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد.

مشاغل پر خطر

تقریباً در هر محل کار ممکن است آسم شغلی ایجاد شود. اما اگر در مشاغل خاصی کار کنید خطر شما بیشتر است. برخی از مخاطره آمیزترین مشاغل و مواد تولید کننده آسم در ارتباط با آنها شامل موارد زیر است:

شغل ها مواد تولید کننده آسم ،کنترل کننده های چسب ، مواد شیمیایی ،دامداران ، دامپزشکان ،پروتئین های حیوانی، نانوایان ، آسیابان ، کشاورزان دانه غلات ،بافندگان فرش ،آدامس های گیاهی ،کارگران فلزکبالت ، نیکل ،کارگران تولید مواد غذایی ، پودر شیر ، پودر تخم مرغ ،کارگران جنگلبانی ، نجاران ، کابینت سازان ،خاک اره ،آرایشگاه ها، کارکنان عرصه سلامت ، لاتکس و مواد شیمیایی ،کارگران داروسازی ، نانوایی ها ،داروها ، آنزیم هاغذاهای دریایی ،شاه ماهی ، خرچنگ برفی ، رنگ آمیزی اسپری ، نصب عایق ، کارگران صنایع پلاستیک و فوم ، جوشکار ، فلزکار ، تولیدکننده مواد شیمیایی ،مواد شیمیایی ،کارگران نساجی و رنگ ، پلاستیک ، استفاده کنندگان از پلاستیک ها یا رزین های اپوکسی ، تولید کنندگان مواد شیمیایی ، مواد شیمیایی

عوارض

هرچه بیشتر در معرض ماده ای باشید که آسم شغلی ایجاد می کند ، ممکن است علائم شما بدتر شود - و با پایان یافتن قرار گرفتن در معرض ماده تحریک کننده ، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد. در بعضی موارد ، قرار گرفتن در معرض عوامل آسم در هوا می تواند باعث ایجاد تغییرات دائمی در ریه ، در نتیجه ناتوانی یا مرگ شود.

جلوگیری

بهترین راه پیشگیری از آسم شغلی این است که محل کار میزان تماس کارگران با مواد شیمیایی و سایر موادی را که ممکن است باعث حساسیت یا تحریک شوند ، کنترل کند. این اقدامات می تواند شامل اجرای روشهای كنترل بهتر برای جلوگیری از مواجهه ، استفاده از مواد مضر كمتر و تهیه تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) برای كارگران باشد.

اگرچه ممکن است برای تسکین علائم و کنترل التهاب مرتبط با آسم شغلی به داروها اعتماد کنید ، اما برای حفظ سلامت کلی و کاهش احتمال حمله می توانید کارهای مختلفی را به تنهایی انجام دهید:

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. عاری از مصرف دخانیات علاوه بر سایر مزایای آن برای سلامتی ، می تواند به پیشگیری یا کاهش علائم آسم شغلی کمک کند.

واکسن آنفولانزا بزنید. این می تواند به جلوگیری از بیماری کمک کند.

از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDS) و سایر داروهایی که ممکن است علائم را بدتر کنند ، خودداری کنید .

لاغر شدن برای افرادی که چاق هستند ، کاهش وزن می تواند به بهبود علائم و عملکرد ریه کمک کند.

اگر در ایالات متحده هستید و در حرفه ای با ریسک بالا شغل دارید ، شرکت شما دارای مسئولیت های قانونی برای محافظت از شما در برابر مواد شیمیایی خطرناک است. طبق دستورالعمل های تعیین شده توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) ، کارفرمای شما ملزم به انجام موارد زیر است:

در صورت کار با مواد شیمیایی خطرناک به شما اطلاع می دهیم .

به شما آموزش می دهد که چگونه با خیال راحت از این مواد شیمیایی استفاده کنید.

به شما آموزش دهید که چگونه به شرایط اضطراری مانند نشت مواد شیمیایی پاسخ دهید.

تجهیزات محافظ مانند ماسک و ماسک تنفس تهیه کنید.

اگر ماده شیمیایی جدیدی به محل کار شما وارد شد ، آموزش بیشتری را ارائه دهید.

طبق دستورالعمل های OSHA ، کارفرمای شما موظف است برای هر ماده شیمیایی خطرناکی که در محل کار شما استفاده می شود ، یک برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) نگه دارد. این سندی است که باید توسط تولید کننده مواد شیمیایی به کارفرمای شما ارائه شود. شما حق دیدن و کپی کردن چنین اسنادی را دارید. اگر مشکوک به حساسیت به ماده خاصی هستید ، MSDS را به پزشک خود نشان دهید.

در طی حمله آسم ، که به آن تشدید آسم نیز گفته می شود ، مجاری تنفسی متورم و ملتهب می شوند. عضلات اطراف مجاری تنفسی منقبض می شوند و مجاری هوایی مخاط اضافی تولید می کنند و باعث باریک شدن لوله های تنفسی (برونش) می شوند.

در طول حمله ، ممکن است سرفه کنید ، خس خس سینه کنید و در تنفس مشکل داشته باشید. علائم حمله آسم جزئی با درمان سریع در منزل بهتر می شود. یک حمله شدید آسم که با درمان در خانه بهبود نمی یابد ، می تواند به یک اورژانس تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

کلید متوقف کردن حمله آسم شناخت و درمان زود هنگام شعله ور شدن آسم است. پیش از موعد ، برنامه درمانی را که با پزشک خود کار کرده اید ، دنبال کنید. برنامه درمانی شما باید شامل مواردی باشد که باید در هنگام بدتر شدن آسم انجام شود و نحوه مقابله با حمله آسم در حال انجام است.

علائم

علائم و نشانه های حمله آسم عبارتند از:

تنگی نفس شدید ، تنگی قفسه سینه یا درد و سرفه یا خس خس سینه

قرائت جریان بازدم کم پیک (PEF) ، در صورت استفاده از جریان سنج اوج

علائمی که نمی توانند به استفاده از دستگاه استنشاقی سریع عمل (نجات دهنده) پاسخ دهند

علائم و نشانه های حمله آسم در افراد مختلف متفاوت است. با پزشک خود کار کنید تا علائم و نشانه های خاص خود را در بدتر شدن آسم مشخص کند - و اینکه در هنگام بروز آن چه باید کرد.

اگر علائم آسم پس از مصرف دارو طبق دستور پزشک بهبود نیافت یا بدتر نشد ، ممکن است به درمان فوری نیاز داشته باشید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص اضطراری آسم را بدست آورید تا بدانید چه موقع می توانید کمک بگیرید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر آسم شما شعله ور شد ، بلافاصله مراحل درمانی خود و دکتر خود را در برنامه کتبی آسم دنبال کنید. اگر علائم و اوج جریان بازدم (PEF) شما بهبود یابد ، درمان در منزل ممکن است تمام نیاز باشد. اگر علائم شما با درمان خانگی بهبود نیافت ، ممکن است لازم باشد که به مراقبت های اورژانسی مراجعه کنید.

هنگامی که علائم آسم شما شعله ور می شود ، دستورالعمل های کتبی برنامه آسم خود را برای استفاده از دستگاه استنشاق سریع (نجات دهنده) دنبال کنید. قرائت PEF از 51٪ تا 79٪ از بهترین موارد شخصی شما نشانه استفاده از داروهای سریع عمل (نجات) است که توسط پزشک تجویز شده است.

مراحل کنترل آسم را با پزشک خود بررسی کنید

آسم می تواند با گذشت زمان تغییر کند ، بنابراین شما برای کنترل علائم روزانه نیاز به تنظیمات دوره ای در برنامه درمانی خود دارید. اگر آسم شما به خوبی کنترل نشده باشد ، احتمال حمله آسم بیشتر است. طولانی شدن التهاب ریه به این معنی است که آسم در هر زمان ممکن است شعله ور شود.

به تمام قرارهای پزشک برنامه ریزی شده بروید. اگر به طور منظم شعله ور شدن آسم دارید ، یا اگر میزان اوج جریان خون کم یا علائم دیگری دارید ، آسم به خوبی کنترل نشده است ، قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید.

چه موقع باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید

اگر علائم یا نشانه هایی از حمله جدی آسم را دارید ، شامل:

نفس شدید یا خس خس سینه ، به خصوص شب ها یا صبح زود

عدم توانایی در صحبت بیش از عبارات کوتاه به دلیل تنگی نفس

برای نفس کشیدن باید عضلات سینه خود را فشار دهید

قرائت جریان اوج کم در هنگام استفاده از یک جریان سنج پیک

پس از استفاده از دستگاه استنشاق سریع (نجات دهنده) بهبودی حاصل نمی شود

علل

یک سیستم ایمنی بیش از حد حساس باعث می شود مجاری تنفسی (لوله های برونش) شما ملتهب و متورم شود ، وقتی در معرض عوامل خاصی قرار بگیرید. عوامل آسم در افراد مختلف متفاوت است. عوامل شایع حملات آسم عبارتند از:

گرده ، حیوانات خانگی ، کپک و گرد و غبار

عفونت های تنفسی فوقانی

دود تنباکو

استنشاق هوای سرد و خشک

بیماری ریفلاکس معده (GERD)

فشار

برای بسیاری از افراد ، علائم آسم با عفونت های تنفسی مانند عوارض ناشی از سرماخوردگی بدتر می شود. برخی از افراد دچار شعله ور شدن آسم هستند که ناشی از چیزی در محیط کار آنها است. گاهی اوقات ، دلیل آشکاری برای حمله آسم وجود ندارد.

عوامل خطر

هرکسی که آسم داشته باشد در معرض حمله آسم است. اگر:

شما در گذشته دچار حمله شدید آسم شده اید

شما قبلاً در بیمارستان بستری شده اید یا مجبور شده اید برای آسم به اورژانس بروید

شما قبلاً برای حمله آسم به لوله گذاری احتیاج داشتید

شما ماهیانه بیش از دو دستگاه استنشاق سریع (نجات دهنده) استفاده می کنید

حملات آسم شما قبل از اینکه متوجه شوید علائم بدتر شده اند ، دزدکی حرکت می کنند

شما سایر بیماری های مزمن سلامتی مانند سینوزیت یا پولیپ بینی یا بیماری قلبی عروقی یا مزمن ریه را دارید

عوارض

حملات آسم می تواند جدی باشد. آنها می توانند:

فعالیت های روزمره مانند خواب ، مدرسه ، کار و ورزش را قطع کرده و تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما ایجاد می کند - و می تواند زندگی اطرافیان را مختل کند.

شما را به اتاق اورژانس بفرستید ، که می تواند استرس زا و هزینه بر باشد.

منجر به ایست تنفسی و مرگ می شود.

جلوگیری

بهترین راه برای جلوگیری از حمله آسم این است که در وهله اول مطمئن شوید که آسم به خوبی کنترل شده است. این بدان معنی است که برای پیگیری علائم و تنظیم داروی خود از یک برنامه مکتوب آسم پیروی می کنید.

اگرچه ممکن است نتوانید خطر حمله آسم را از بین ببرید ، اما اگر درمان فعلی شما آسم را تحت کنترل داشته باشد احتمال ابتلای شما به این بیماری کم است. داروهای استنشاقی خود را همانطور که در برنامه کتبی آسم تجویز شده است ، مصرف کنید.

این داروهای پیشگیرانه التهاب مجاری تنفسی را که باعث علائم و نشانه های آسم می شود ، درمان می کنند. این داروها به صورت روزانه مصرف می شوند ، می توانند شعله ورهای آسم را کاهش دهند و یا نیاز شما به استفاده از یک استنشاق سریع اثر را کاهش دهند.

اگر از برنامه عمل آسم خود پیروی می کنید ، اما همچنان دارای علائم مکرر یا آزار دهنده یا قرائت جریان کم اوج هستید ، به پزشک مراجعه کنید. اینها نشانه هایی است که آسم شما به خوبی کنترل نشده است و شما باید برای تغییر درمان با دکتر خود کار کنید.

اگر علائم آسم در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا شعله ور می شود ، با مشاهده عملکرد و علائم ریه و تنظیم درمان خود در صورت لزوم ، اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمله آسم انجام دهید. حتماً در معرض عوامل آلرژی خود قرار بگیرید و هنگام ورزش در هوای سرد ماسک صورت بزنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده