خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا غذای پروبیوتیک سالم هستند

آیا غذای پروبیوتیک سالم هستند

مزایای پروبیوتیک ، اثرات جانبی ، مواد غذایی

مجموعه میکروارگانیسم ها یا (موجودات زنده میکروسکوپی) مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها که در سطح یا داخل بافت‌ها یا مایعات بدن زندگی می‌کنند، را میکروبیوم می‌گوییم. مصرف آنها برای سلامتی مفید هستند که معمولاً باکتری های مفیدی هستند - فواید بسیار قدرتمند را برای بدن و مغز شما فراهم می کند. سلامت گوارش را بهبود می بخشد ، افسردگی را کاهش داده و سلامت قلب را ارتقاء میدهد


برخی شواهد حاکی از آن است که حتی ممکن است پوستی بهتر به شما نشان دهند، دریافت پروبیوتیک از مکمل ها بسیار محبوب است ، اما می توانید آنها را از غذاهای تخمیر شده نیز تهیه کنید. این میکروب‌ ها از محیط بدن ما برای زندگی استفاده می‌کنند و در برابر آن، مزایایی برای سلامتی ما دارند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع


خوب است بدانیم گاهی اوقات با بر هم خوردن تعادل مواد یا نقص کارکرد در بافت یا مایعات بدن، ممکن است شرایط به گونه‌ای تغییر کند که همین میکروب‌های مفید، بیماری‌زا شوند. ولی این حالت‌ها به‌ندرت پیش می‌آیند.

فواید و مزایای پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ ها به حفظ تعادل در کارکرد دستگاه گوارش ما کمک می‌کنند. برخی عوامل می‌توانند این تعادل را بر هم بزنند، مانند:

برخی بیماری‌ها

مصرف حتی یک دوره آنتی‌بیوتیک

برنامه غذایی نامناسب و با ارزشِ غذاییِ کم

رشد بیش از حد باکتری‌هایی که برای بدن ما مفید نیستند


اگرچه پژوهش‌ها برای تعیین دقیق فواید انواع پروبیوتیک همچنان ادامه دارد، شواهد موجود نشان می‌دهد، پروبیوتیک‌ها این مزایا را برای سلامتی ما به همراه دارند:


پیشگیری و درمان اسهال ناشی از عفونت‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها

بهبود و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر (اسهال یا یبوست در پی استرس زیاد)

تقویت سیستم ایمنی

کاهش التهاب و آلرژی‌ها

بهبود خلق و کاهش اضطراب

عوارض پروبیوتیک

نخست ببینیم چه کسانی می‌توانند پروبیوتیک مصرف کنند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

به طور کلی، پروبیوتیک‌ها برای کسانی که از سلامت عمومی برخوردارند، بی‌خطر محسوب می‌شوند. عوارض پروبیوتیک بسیار نادر است و شاید فقط به صورت علائم گوارشی خفیف مانند نفخ بروز پیدا کند.


در صورت تضعیف یا سرکوب دستگاه ایمنی به هر دلیل (مانند مصرف درازمدت داروهای حاوی کورتون) اهمیت مشورت با پزشک معالج افزایش می‌یابد؛ زیرا مصرف پروبیوتیک در این افراد ممکن است با عوارض جدی مانند عفونت همراه باشد.

فواید و مزایای پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ ها به حفظ تعادل در کارکرد دستگاه گوارش ما کمک می‌کنند. برخی عوامل می‌توانند این تعادل را بر هم بزنند، مانند:

برخی بیماری‌ها

مصرف حتی یک دوره آنتی‌بیوتیک

برنامه غذایی نامناسب و با ارزشِ غذاییِ کم

رشد بیش از حد باکتری‌هایی که برای بدن ما مفید نیستند

اگرچه پژوهش‌ها برای تعیین دقیق فواید انواع پروبیوتیک همچنان ادامه دارد، شواهد موجود نشان می‌دهد، پروبیوتیک‌ ها این مزایا را برای سلامتی ما به همراه دارند:

پیشگیری و درمان اسهال ناشی از عفونت‌ها یا آنتی‌بیوتیک‌ها


بهبود و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر (اسهال یا یبوست در پی استرس زیاد)

تقویت سیستم ایمنی

کاهش التهاب و آلرژی‌ها

بهبود خلق و کاهش اضطراب

عوارض پروبیوتیک

نخست ببینیم چه کسانی می‌توانند پروبیوتیک مصرف کنند.

به طور کلی، پروبیوتیک‌ها برای کسانی که از سلامت عمومی برخوردارند، بی‌خطر محسوب می‌شوند.

عوارض پروبیوتیک بسیار نادر است و شاید فقط به صورت علائم گوارشی خفیف مانند نفخ بروز پیدا کند.

مانند همه داروها و مکمل‌ها، بهتر است پیش از مصرف پروبیوتیک‌ها با پزشک معالج یا دکتر داروساز در داروخانه‌های معتبر مشورت کنیم.

در صورت تضعیف یا سرکوب دستگاه ایمنی به هر دلیل (مانند مصرف درازمدت داروهای حاوی کورتون) اهمیت مشورت با پزشک معالج افزایش می‌یابد؛ زیرا مصرف پروبیوتیک در این افراد ممکن است با عوارض جدی مانند عفونت همراه باشد.


نکات مهم درباره مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها انواع گوناگونی دارند، اما همه انواع آن‌ها تمام خواص و مزایایی که در بالا ذکر شده است، را ندارند.

به عنوان نمونه، ممکن است یک نوع از پروبیوتیک‌ها کارکرد خاصی داشته باشد و فواید آن تنها برای یک عضو از بدن باشد.

اگرچه مکمل‌های پروبیوتیک هم مفید هستند، اما باید به برخی نکات هنگام تهیه و مصرف آن‌ها توجه کنیم:

مطمئن شویم پروبیوتیک مربوطه برای رفع مشکل سلامتی موردنظرمان مناسب است.

شرایط نگهداری مندرج روی بسته‌بندی آن را مطالعه کنیم. برخی پروبیوتیک‌ها باید در یخچال نگهداری شوند.

تاریخ انقضای مکمل پروبیوتیک اهمیت زیادی دارد و با گذشت زمان از تاریخ تولید، تعداد پروبیوتیک زنده موجود در مکمل کاهش می‌یابد.

لیستی از 11 غذای پروبیوتیک فوق العاده سالم ارائه شده است.

ماست

یکی از بهترین منابع پروبیوتیک است که باکتری های دوستانه ای هستند که می توانند سلامت شما را بهبود بخشند. این ماده از شیر تهیه شده است که توسط باکتریهای دوستانه ،بطور عمده باکتریهای اسید لاکتیک و بیفید وباکتریها تخمیر می شود

خوردن ماست با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله بهبود سلامت استخوان همراه است. همچنین برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید است ، در کودکان ، ماست ممکن است به کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها کمک کند. این حتی می تواند به تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

علاوه بر این ، ماست ممکن است برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند ، مناسب باشد. این امر به این دلیل است که باکتری ها مقداری از لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می کنند ، به همین دلیل ماست مزه ترش می دهد.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که همه ماست ها حاوی پروبیوتیک های زنده نیستند. در بعضی موارد ، باکتریهای زنده در طی پردازش کشته شده اند. به همین دلیل ، حتما ماست را با فرهنگ فعال یا زنده انتخاب کنید. همچنین قبل از خرید حتماً برچسب ماست را بخوانید. حتی اگر دارای چربی کم چربی یا بدون چربی باشد ، باز هم مملو از مقدار زیادی قند اضافه شده است.

خلاصه

ماست پروبیوتیک با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط است و ممکن است برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند ، مناسب باشد. حتما ماست را انتخاب کنید که دارای فرهنگ فعال یا زنده باشد.


کفیر

کفیر نوشیدنی شیر پروبیوتیکی تخمیر شده است. این ماده با اضافه کردن دانه های کفیر به شیر گاو یا بز ساخته می شود.

دانه های کفیر دانه غلات نیستند بلکه فرهنگ باکتری های اسید لاکتیک و مخمرهایی هستند که کمی شبیه گل کلم هستند. گفته می شود کلمه کفیر از کلمه ترکی keyif آمده است که به معنی "احساس خوب" پس از خوردن غذا است

در واقع ، کفیر با فواید مختلف سلامتی مرتبط است. این ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود ببخشد ، به برخی از مشکلات گوارشی کمک کند و در برابر عفونت ها محافظت کند

در حالی که ماست احتمالاً معروف ترین مواد غذایی پروبیوتیک در رژیم های غربی است ، کفیر در واقع منبع بهتری است. کفیر حاوی چندین گونه اصلی باکتری و مخمر دوستانه است و آن را به یک پروبیوتیک متنوع و قوی تبدیل می کند، مانند ماست ، کفیر به طور کلی توسط افرادی که تحمل لاکتوز ندارند تحمل می شود

خلاصه

کفیر نوشیدنی شیر تخمیر شده است. این ماده از پروبیوتیک ها بهتر از ماست است و افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اغلب می توانند بدون مشکلی کفیر بنوشند.


غذاهای پروبیوتیک‌دار

طبیعی‌ترین غذاهای حاوی پروبیوتیک به شرح زیر هستند:

ماست

نوشیدنی کفیر، معروف به دوغ کفیر (محصول تخمیر شیر توسط یک استارتر حاوی مخمر، باکتری و پروتئین شیر)

شورِ کلم (کلم خردشده که چند روز در آب نمک غلیظ باقی مانده و تخمیر اسید لاکتیک در آن انجام شده است)


بسیاری از ترشی‌ها

میزو (یک چاشنی ژاپنی حاصل تخمیر دانه‌های سویا با قارچی به نام آسپرژیلوس اُریزای و نمک)

کیمچی (یک غذای جنبی کُره‌ای حاوی سبزی‌های تخمیرشده)


کلم ترش

Sauerkraut کلم ریز خرد شده است که توسط باکتریهای اسید لاکتیک تخمیر شده است. این یکی از قدیمی ترین غذاهای سنتی است و در بسیاری از کشورها به ویژه در اروپا محبوب است.


اغلب از سوسیس در بالای سوسیس یا به عنوان یک ظرف جانبی استفاده می شود. دارای طعم ترش و شور است و می تواند ماه ها در یک ظرف هوایی نگهداری شود. علاوه بر خصوصیات پروبیوتیکی ، سوسیس سرشار از فیبر و همچنین ویتامین های C ، B و K است. همچنین از نظر سدیم سرشار است و حاوی آهن و منگنز است


Sauerkraut همچنین حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زیرکسانتین است که برای سلامتی چشم مهم هستند

حتماً سوسیس خوری غیرمستقیم را انتخاب کنید ، زیرا پاستوریزاسیون باکتریهای زنده و فعال را از بین می برد. می توانید انواع خامه خیار را به صورت آنلاین پیدا کنید.

خلاصه

کلم ترش خرد شده و کلم تخمیر شده است. سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. اطمینان حاصل کنید که مارک های غیراشباع نشده و حاوی باکتری های زنده را انتخاب کنید.


تمپه

تمپه یک محصول سویا تخمیر شده است. این یک تکه محکم است که طعم آن به عنوان ماده مغذی ، خاکی یا شبیه به قارچ توصیف می شود. تمپه در اصل از اندونزی است اما به عنوان یک جایگزین گوشت با پروتئین بالا در سراسر جهان رواج یافته است.

فرآیند تخمیر در واقع تأثیرات شگفت انگیزی بر مشخصات غذایی آن دارد. دانه های سویا به طور معمول دارای اسید فیتیک هستند ، یک ترکیب گیاهی است که جذب مواد معدنی مانند آهن و روی را مختل می کند.

با این حال ، تخمیر مقدار اسید فیتریک را کاهش می دهد ، که ممکن است باعث افزایش مقدار مواد معدنی بدن شما قادر به جذب از تمپه شود، تخمیر همچنین مقداری ویتامین B12 تولید می کند ، ماده مغذی که سویا حاوی آن نیست

ویتامین B12 به طور عمده در غذاهای حیوانی ، مانند گوشت ، ماهی ، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود، این امر باعث می شود که تمپه یک انتخاب عالی برای گیاهخواران و همچنین هر کسی باشد که به دنبال اضافه کردن یک پروبیوتیک مغذی به رژیم غذایی خود است.

خلاصه

تمپه یک محصول سویا تخمیر شده است که به عنوان یک جایگزین پر پروتئین و عالی برای گوشت عمل می کند. این ماده حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B12 ، ماده مغذی است که به طور عمده در محصولات حیوانی یافت می شود.

کیمچی

کیمچی یک غذای تند کره ای تخمیر شده است. کلم معمولاً ماده اصلی است ، اما از سایر سبزیجات نیز می توان آن را تهیه کرد.

کیمچی با ترکیبی از چاشنی ها مانند تکه های فلفل قرمز قرمز ، سیر ، زنجبیل ، پیازچه و نمک طعم دار می شود.

کیمچی حاوی باکتریهای اسید لاکتیک Lactobacillus kimchii و سایر باکتریهای اسید لاکتیک است که ممکن است از سلامتی گوارشی بهره مند شوند

کیمچی که از کلم ساخته شده است در بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین K ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و آهن بسیار زیاد است. کیمچی را آنلاین پیدا کنید.

خلاصه

کیمچی یک غذای تند کره ای است که معمولاً از کلم تخمیر شده تهیه می شود. باکتریهای اسید لاکتیک آن ممکن است از سلامتی گوارشی بهره مند شوند.


میسو

Miso یک چاشنی ژاپنی است.

به طور سنتی با تخمیر سویا با نمک و نوعی قارچ به نام کوجی ساخته می شود. میسو را می توان با مخلوط کردن سویا با مواد دیگر مانند جو ، برنج و چاودار نیز تهیه کرد.

این خمیر بیشتر در سوپ میزو ، یک غذای محبوب صبحانه در ژاپن استفاده می شود. میسو معمولاً شور است. می توانید آن را در انواع مختلفی مانند سفید ، زرد ، قرمز و قهوه ای خریداری کنید.

میسو منبع خوبی از پروتئین و فیبر است. همچنین از نظر ویتامین ها ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی از جمله ویتامین K ، منگنز و مس بسیار زیاد است.

در یک مطالعه گزارش شده است که مصرف مکرر سوپ میلو با خطر کمتری از سرطان پستان در زنان میانسال ژاپنی همراه است، یک مطالعه دیگر نشان داد زنانی که سوپ میسو زیادی می خورند ، خطر سکته مغزی را کاهش می دهند

خلاصه

Miso یک رب سویا تخمیر شده و یک چاشنی محبوب ژاپنی است. سرشار از چندین ماده مغذی مهم است و ممکن است خطر ابتلا به سرطان و سکته مغزی را بخصوص در خانمها کاهش دهد.


کمبوچا

کامبوچا نوشیدنی چای سیاه یا سبز تخمیر شده است.این چای محبوب توسط یک کلونی دوستانه از باکتری و مخمر تخمیر می شود. این ماده در بسیاری از نقاط جهان به ویژه آسیا مصرف می شود. حتی می توانید آن را بصورت آنلاین خریداری کنید.

اینترنت با ادعاهایی درباره تأثیرات احتمالی سلامتی کومبوچا فراوان است.با این حال ، شواهد با کیفیت بالا در مورد kombucha فاقد است.

مطالعاتی که وجود دارد مطالعات حیوانات و لوله آزمایش است و نتایج ممکن است در مورد انسان صدق نکند

با این حال ، به دلیل اینکه kombucha با باکتری ها و مخمرها تخمیر می شود ، احتمالاً دارای خواص درمانی مربوط به خواص پروبیوتیکی آن است.

خلاصه

کامبوچا نوشیدنی چای تخمیر شده است. ادعا می شود که طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را دارد ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.


نکات مهم درباره مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها انواع گوناگونی دارند، اما همه انواع آن‌ها تمام خواص و مزایایی که در بالا ذکرشده است، را ندارند. به عنوان نمونه، ممکن است یک نوع از پروبیوتیک‌ها کارکرد خاصی داشته باشد و فواید آن تنها برای یک عضو از بدن باشد.

غذا و مکمل هر دو می‌توانند مزایای پروبیوتیک را برای ما فراهم کنند.

برای افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده، مصرف غذاهای دارای ارزش غذایی بالا و فیبر زیاد توصیه می‌شود، مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، و غلات کامل (دارای سبوس)

باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند. این باکتری‌ها در صورت دریافت فیبر کافی، به خوبی تکثیر می‌شوند و مزایای پروبیوتیک را در بدن پدید می‌آورند.

ترشی

خیارهایی هستند که در محلول نمک و آب ترشی خوابانده شده اند.آنها با استفاده از باکتریهای اسید لاکتیک موجود در بدن خود ، مدتی در معرض تخمیر قرار می گیرند. این روند آنها را ترش می کند.

خیار ترشی منبع عالی باکتری های پروبیوتیکی سالم است که ممکن است سلامت گوارشی را بهبود بخشد.آنها کالری کمی دارند و منبع خوبی از ویتامین K ، ماده مغذی اساسی برای لخته شدن خون هستند.

به خاطر داشته باشید که ترشی نیز به مقدار زیاد سدیم تمایل دارد. لازم به ذکر است که ترشی های ساخته شده با سرکه حاوی پروبیوتیک زنده نیستند.

خلاصه

ترشی خیارهایی است که در آب شور ترشی شده و تخمیر می شود. آنها کالری کمی دارند و از نظر ویتامین K بسیار سرشار هستند.

حساسیت باکتریایی بدن نسبت به غذایی که می‌خوریم

غذاهای فرآوری‌ شده باکتری‌های مفید را از بین برده و باکتری‌های بد را تکثیر می‌کنند. پس بهتر است این غذاها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. غذاهای فرآوری‌شده به روش‌های مختلف به شما ضرر می‌رسانند.

نخست اینکه این غذاها سرشار از قند هستند در حالی که بر اساس شواهد علمی حذف قند یکی از مهمترین روش‌های درمان ویا جلوگیری از افسردگی است. قند نه تنها باکتری‌های مفید را از بین می‌برد بلکه باعث التهاب کلیه‌ اعضای بدن از جمله مغز می‌شود.

اغلب این خوراکی‌‌ها حاوی شیرین‌ ننده‌های مصنوعی و دیگر افزودنی‌های صنعتی هستند که برای سلامت مغز مضرند.

 نتایج اولیه‌ پژوهشی که در آکادمی اعصاب آمریکا ارائه شد نشان می‌دهد مصرف نوشیدنی‌های شیرین، احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. به علاوه، غذاهای فرآوری شده معمولا حاوی غلات تصفیه‌ شده هستند که در بدن به سرعت به قند تبدیل می‌شوند. از سوی دیگر، خوراکی‌های فرآوری‌شده اغلب شامل ترکیبات غذایی تراریخته (GE) هستند که مضر بودن آنها برای باکتری‌های مفید اثبات شده است.

مصرف پیوسته‌ آنتی‌بیوتیک، آب فلوراید دار یا کلردار، صابون‌های ضدباکتری و گوشت حیواناتی که به روش‌های رایج و با خوراندن آنتی‌بیوتیک پرورش یافته‌اند، موجب از بین رفتن باکتری‌های مفید می‌شود.


برخی از انواع پنیر

اگرچه بیشتر انواع پنیر تخمیر می شوند ، به این معنی نیست که همه آنها حاوی پروبیوتیک هستند.بنابراین ، جستجوی فرهنگ های زنده و فعال بر روی برچسب های مواد غذایی بسیار مهم است. باکتری های خوب روند پیری را در برخی پنیرها از جمله گودا ، موزارلا ، چدار و پنیر زنده می کنند

پنیر بسیار مغذی و منبع بسیار خوبی از پروتئین است. همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله کلسیم ، ویتامین B12 ، فسفر و سلنیوم است ،مصرف متوسط ​​لبنیات مانند پنیر حتی ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش دهد

خلاصه

فقط برخی از انواع پنیر - از جمله چدار ، موزارلا و گودا - حاوی پروبیوتیک هستند. پنیر بسیار مغذی است و ممکن است از سلامتی قلب و استخوان بهره مند شود.

غذاهای پروبیوتیک فوق العاده سالم هستند بسیاری از غذاهای پروبیوتیک بسیار سالم که می توانید بخورید وجود دارد.

این شامل انواع مختلفی از سویا ، لبنیات و سبزیجات تخمیر شده است. اما تعداد بسیاری دیگر در آنجا وجود دارد. اگر هیچ یک از این غذاها را نمی توانید بخورید یا نخواهید داشت ، می توانید مکمل پروبیوتیک نیز مصرف کنید.

غذا و مکمل هر دو می‌توانند مزایای پروبیوتیک را برای ما فراهم کنند.

برای افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده، مصرف غذاهای دارای ارزش غذایی بالا و فیبر زیاد توصیه می‌شود، مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، و غلات کامل (دارای سبوس).

باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند. این باکتریها در صورت دریافت فیبر کافی، به خوبی تکثیر می‌ شوند و مزایای پروبیوتیک را در بدن پدید می‌آورند.

منبع: Healthline


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده