بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» کهیر ،آلرژی یا حساسیت چیست؟

کهیر ،آلرژی یا حساسیت چیست؟

گاهی اوقات، بدون هیچ دلیلی قسمت‌هایی از پوستت‌تان قرمز شوند و شما از شدت خارش این نواحی به ماست خمیر دندان یا دوش آب سرد روی بیاورید و هر دقیقه از اعضای خانوده بخواهید که آن قسمت از کمرتان را که سرانگشتان‌تان قادر به لمسش نیستند را بخارانند. این دقیقاً همان احساسی است که از کهیر تجربه خواهید کرد که به هیچ وجه هم بی دلیل نیست.

کهیر دقیقاً چیست؟

بر اساس آنچه از آزمایشات و تحقیقات علمی به دست آمده، کهیر نوعی حساسیت پوستی است که به دلایل مختلفی از جمله حساسیت به برخی مواد بروز پیدا می‌کند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟


معمولاً کهیر به صورت ضایعاتی سرخ رنگ بر روی پوست ظاهر می‌شود که گاهی اوقات این نواحی ملتهب، به شکلی برآمده نمایان می‌شوند و با خارش همراه هستند. این احساس خارش، بسته به نوع حساسیت می‌تواند خفیف یا شدید باشد.


نکته جالبی که وجود دارد این است که کهیر بیماری شایعی در جهان است و نزدیک به 20./. از مردم جهان در طول زندگی خود به کهیر دچار می‌شوند.

انواع کهیر؛ از حاد تا مزمن

دانستیم کهیر چیست، بهتر است با انواع کهیر آشنا شویم. کهیر‌ها عموماً به دو نوع دسته‌بندی می‌شوند:

کهیر حاد (کوتاه‌مدت)

کهیر مزمن (بلند‌مدت)

نتایج تحقیقات گویای این است که کهیر مزمن تقریباً به‌صورت روزانه و به مدت شش هفته اتفاق می‌افتد که معمولاً با خارش همراه است. هر قسمتی از بدن که دچار کهیر می‌شود، در کمتر از 24ساعت بهبود می‌یابد؛ بدون اینکه اثر رنگ پریدگی یا کبودی بر پوست به‌جا بگذارد.


اگر بروز کهیر در بدن بیش از یک ماه طول بکشد یا در طول زمان دوباره ظاهر شود، باید به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا با انجام معاینه کامل پزشکی و بررسی سابقه بیماری‌های پوستی علت بروز علائم کهیر را در شما مشخص کند.

علائم کهیر: هر سرخی کهیر نیست!

ظاهر کهیر شبیه به جای نیش حشرات است، اما ما به خوبی می‌دانیم که هیچ چیز را نباید از ظاهر قضاوت کرد.

کهیر نیز می‌تواند حالت‌های متفاوتی داشته باشد:

به شکل لکه‌های متورم قرمز رنگی که لبه‌های سفیدی دارد بر روی بدن ظاهر شده و به‌ سرعت ناپدید شود.

با فشار دادنش، رنگ قرمز آن به رنگ سفید تغییر کند.

اگر به طور مکرر کهیر می‌زنید و با علائم فوق آشنایی دارید، نگران نباشید زیرا کهیر قابل کنترل و درمان است. کهیر بطور کلی عامل تهدید کننده‌ای برای حیات انسان نیست


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

نوع اول کهیری است که تمام بدن را درگیر می‌کند و به علت وارد شدن حجم زیادی مایع از مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن، می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است فرد را در ابتدا به ضعف، سرگیجه و در نهایت، غش دچار کند.

نوع دیگر کهیری که باید جدی گرفته شود، کهیری است که در ناحیه لب، بینی و صورت ظاهر می‌شود. در این نوع کهیر ممکن است که علاوه بر بخش‌های خارجی بدن، اندام‌های داخلی تنفسی نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. همین موضوع کافی است تا فرد دچار تنگی نفس شود و در وضعیت خطرناکی قرار بگیرد.


آنتی هیستامین؛ فاصله شما تا درمان کهیر

برای درمان کهیر در اولین مرحله تلاش کنید از عوامل شناخته‌شده‌ای که محرک این حساسیت پوستی هستند، دوری کنید. اگر ضایعات پوستی بهبود نیافت، به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. فرد متخصص محرک‌های پوستی که عامل ایجاد کهیر در بدن شماست را شناسایی کرده و با تجویز داروهای مناسب از بروز کهیر جلوگیری می‌کند یا از شدت علائم آن می‌کاهد.

نوع دارویی که متخصص تجویز می‌کند به نوع کهیر و میزان شدت آن بستگی دارد و در بسیاری از مواقع، این داروها بدون نسخه نیز قابل تهیه هستند. باید بدانید که درمان کهیر روش‌های متفاوتی دارد و از کمپرس آب سرد برای کاهش میزان خارش تا تجویز آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد التهابی و داروهایی که بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند را شامل می‌شود. با این حال، آنتی‌هیستامین‌ها رایج‌ترین روش درمان کهیر هستند. شاید برایتان جالب باشد بدانید روش کار آنتی‌هیستامین‌ها به این شکل است که مانع از خروج مایع از مویرگ به بافت بدن می‌شوند و به این ترتیب، از بروز کهیر بر پوست پیشگیری می‌کنند.


علائم آلرژی به چه شکل ظاهر می‌شوند؟

در اطرافتان کسانی را می‌شناسید که با تغییر فصل یا قرار گرفتن در معرض مواد خاص دچار آبریزش بینی، عطسه یا سرفه می‌شوند و چشمان‌شان اشک‌آلود به‌نظر می‌رسد. شاید هم خودتان چنین وضعیتی را تجربه کرده باشید. چنین واکنش‌هایی را به اسم آلرژی یا حساسیت می‌شناسیم. آلرژی بیماری رایجی است و در هر فردی با شدت متفاوت بروز می‌کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارند اما راهکار‌هایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهد.


علت آلرژی چیست؟

بدن ما همیشه در مقابل عواملی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند، اما گاهی به اشتباه مواد بی‌ضرری مانند گرده‌ی گیاهان را به‌عنوان عامل آسیب‌زننده می‌شناسد و در مقابل‌شان واکنش دفاعی نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن ماده‌ای علیه عامل آلرژی‌زا تولید می‌کند که پادتن نامیده می‌شود. این فرایند باعث می‌شود فرد علائم آزاردهنده‌ای را تجربه کند. علائمی که آن را نشانه‌های آلرژی می‌نامیم.


انواع آلرژی به چه صورت است؟

موادی که باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند و واکنش آلرژیک ایجاد می‌کنند آلرژن نام دارند. این مواد معمولاً بی‌ضرر هستند و سیستم ایمنی بدن اقدامی علیه آنها انجام نمی‌دهد، اما اگر سیستم ایمنی به‌ اشتباه بیفتد و پادتن تولید کند باعث ایجاد آلرژی در فرد می‌شود.


آلرژی بر اساس نوع آلرژن طبقه‌بندی می‌شود. از انواع آلرژی یا حساسیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   آلرژی به مواد غذایی

   آلرژی به حشرات یا نیش حشرات

   آلرژی تنفسی مانند آلرژی یا حساسیت به ذرات موجود در هوا مثل گرده‌ی گل‌ها یا کُرک و شوره بدن حیوانات

   آلرژی به داروها مثل داروهای دارای پنی‌سیلین‌

   آلرژی به مواد شیمیایی


آلرژی یا حساسیت چیست؟

اغلب مواد خارجی از طریق راه‌های تنفسی یا بلع وارد بدن می‌شوند. سلول‌های ایمنی بدن ما نیز در چنین نقاطی مستقر هستند تا راحت‌تر با عوامل مهاجم مقابله کنند. نکته جالب این است که علائم حساسیت در این قسمت‌ها بیشتر نمایان می‌شود.


بعضی از نشانه‌های آلرژی یا حساسیت عبارتند از

   گرفتگی، خارش و آبریزش بینی

   خارش گوش‌ها یا سقف دهان

   عطسه

   التهاب، خارش و قرمزی چشم

   التهاب و خارش پوست

   کهیر

   آسم، مشکل در تنفس، سرفه و خس‌خس سینه

   احساس خستگی

   سردرد

عوارض آلرژی

آلرژی همیشه هم بی‌خطر نیست و گاهی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. یکی از خطرناک‌ترین انواع آلرژی، آنافیلاکسی نام دارد. آنافیلاکسی موجب کهیر زدن و خارش تمام بدن، تنگی نفس، منگی یا غش، اضطراب شدید، خس‌خس و گرفتگی گلو می‌شود. در چنین مواردی باید هرچه سریع‌ تر برای درمان آلرژی به پزشک مراجعه کرد.

افرادی که یکی از انواع آلرژی یا حساسیت را تجربه کرده‌اند احتمال دارد به سایر آلرژی‌ها هم مبتلا شوند. از طرفی خطر ابتلا به آسم، سینوزیت و عفونت ریه در این افراد بیشتر است.


تشخیص آلرژی

خیلی از افراد آلرژی را به‌صورت ژنتیکی از پدر یا مادر خود به‌ ارث می‌برند گرچه هرکسی می‌تواند با قرار‌گرفتن در معرض آلرژن‌ها دچار حساسیت شود. اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد کودک به احتمال ۵۰ درصد مبتلا می‌‍شود. در مواردی که هم پدر و هم مادر آلرژی داشته باشند فرد تا 75./. احتمال ابتلا به آلرژی را دارد.


به همین دلیل برای تشخیص آلرژی لازم است پزشک تاریخچه‌‌ خانوادگی و نحوه‌ زندگی را بررسی کند. برای تشخیص دقیقتر و درمان آلرژی لازم است آزمایش‌های خاصی مثل تست پوستی آلرژی یا آزمایش خون انجام شود.

همچنین با دانستن علائم، طول مدت علائم، عوامل ایجادکننده و اطلاعات بیشتر تشخیصی آلرژی راحت‌تر می‌شود. شما می‌توانید با پر کردن پرسشنامه تشخیص آلرژی این اطلاعات را ثبت کنید و در زمان مراجعه به پزشک آن را ارائه دهید

پیشگیری از آلرژی چگونه ممکن است

همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. درباره‌ی بیماران مبتلا به آلرژی این مورد اجتناب‌ناپذیر است و این افراد باید از آلرژن‌ها پرهیز کنند. به عنوان مثال

   حضور نداشتن در محیط‌های آلوده به‎خصوص فضاهای مملو از دود دخانیات

   حضور نداشتن در محیط های شلوغ و پرجمعیت

   اجتناب از تماس با گرد و غبار و گرده‌ی گیاهان به‌خصوص در فصل بهار

   اجتناب از برخورد مستقیم با هوای سرد (در فصل زمستان از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان استفاده کنید.)

   اجتناب از تماس مستقیم با باد کولر و پنکه

   گردگیری دیوارهای اتاق‌ خواب کودک و سایر وسایل خانه با دستمال مرطوب هفته‌ای یک‌بار

   استفاده نکردن از فرش و گلیم و هرگونه پوشش پشمی و پرزدار در اتاق خواب کودک

   شست‌وشوی اسباب بازی‌های پشمی یک‌بار در هفته

   پوشاندن زیر و روی پتو با ملحفه

   شست‌ وشوی ملحفه کودکان هر دو هفته یکبار

   اجتناب از بوی عطر، اسپری، حشره‌کش، وایتکس و مواد شوینده اسیدی

   استفاده از مکمل‌های ویتامین C و امگا 3 (روغن ماهی)

   نگه‌ داری نکردن از حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و خرگوش

درمان آلرژی چگونه است؟

برای درمان و کنترل آلرژی از انواع آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود. پزشکان آنتی‌هیستامین‌ها را بنا به نوع آلرژی در بیشتر موارد به‌صورت خوراکی یا تنفسی تجویز می‌کنند. گاهی بر مبنای تشخیص پزشک ممکن است بیمار به‌ صورت تزریقی دارو را دریافت کند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده