خرید از سراسر دنیا


» درمانهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و ریزش سکه ایی

درمانهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و ریزش سکه ایی

نازک شدن مو به ریزش جزئی تا متوسط ​​اشاره دارد. برخلاف ریزش مو ، نازک شدن مو لزوماً باعث طاسی نمی شود. نازک شدن مو به تدریج اتفاق می افتد ، به این معنی که شما باید وقت خود را برای مشخص کردن علل و کشف بهترین اقدامات درمانی انجام دهید.


 بطور کلی ساختمان مو از سه بخش شفت یا ساقه مو، ریشه مو و فولیکول مو تشکیل شده است. اگر نتوانیم از موهای خود که بخش مهمی از زیبایی هر فرد را تشکیل می‌دهد، مراقبت کنیم در نتیجه با مشکلاتی روبرو شوید ریزش موی سکه ای رنج می‌برند. دلیل این بیماری نوعی اختلال در سیستم ایمنی اتوماتیک بدن است.


در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول های موی بدن حمله می‌کنند. در نتیجه این اتفاق موهای بدن در نواحی مختلف دچار ریزش می‌شود.در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. برخی افراد برای درمان و یا خفیف کردن این بیماری به درمان‌های سنتی روی آورده اند. این درمان ها بیشتر برای کنترل پیشرفت بیماری می توانند موثر باشند.


علت آن چیست؟

نازک شدن مو ممکن است در اثر عادات سبک زندگی ژنتیک یا هر دو ایجاد شود. همچنین برخی از شرایط پزشکی ممکن است منجر به نازک شدن موها شود. طبق آکادمی پوست و پوست آمریکا (AAD) از دست دادن 50 تا 100 مو در روز طبیعی است. بیشتر از این بدان معناست که موی شما می تواند بیش از آنچه که باید ریخته شود.عادات سبک زندگی نقش اساسی در نازک شدن موها دارد.


بیش از حد از انواع رنگها یا ژل و یا اسپری مو استفاده میکنید و یا موهای خود را بیش از حد میبندید مانند دم اسبی با کش یا گلیبس ، یا استرس کنترل نشده را تجربه می کنید. استرس در بروز هورمون هایی مانند کورتیزول به سرگیجه مربوط است. هورمونهای استرس بیش از حد ممکن است موهای جدیدی را که سعی در رشد از فولیکول های مو دارند ، از بین ببرد.نازک شدن موها نیز ممکن است ارثی باشد. ملاحظات پزشکی اساسی نیز می تواند منجر به این بیماری شود.


شایعترین نشانه‌ها و علائمی ریزش مو عبارتند از

کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان

تجمع مقدار زیادی مو در موگیر بعد از استحمام

جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها

ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه

در این شرایط مراجعه به پزشک جهت بررسی‌های بیشتر لازم است. چون گاهی ریزش مو نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است.


چرا جلوگیری از ریزش مو مهم است؟

 بدانید که ریزش مو پدیده‌ی شایعی است و در هر سنی، از نوزادی تا سالمندی ممکن است اتفاق بیفتد. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، ریزش مو فقط در آقایان اتفاق نمی‌افتد و خانم‌ها نیز از این مشکل در امان نیستند.


جنبه‌ زیبایی

برخی از کشورها، موی سر به عنوان تاج جوانی شناخته می‌شود. موهای پرپشت علاوه بر اینکه نشانه‌ای جوانی و شادابی است، باعث دوچندان شدن زیبایی شما می‌شود. در صورتی که هر مشکل برای مو به وجود بیاید، مثلا اگر ریزش مو اتفاق بیفتد، زیبای ظاهری بسیاری از افراد هم افت می‌کند.


جنبه‌ روحی روانی

 ریزش مو و تاثیر این مسئله بر زیبایی ظاهری، فردی ممکن است به دلیل خجالت یا ناراحتی از وضع ظاهری خود، از حضور در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، تحصیلی، تفریحی یا اجتماعی اجتناب کند. این موضوع در سنین پایین و در جوانان، دارای اهمیت ویژه‌ای است. چرا که این گروه سنی پذیرش کمتری برای این موضوع و اعتماد به نفس آسیب‌پذیرتری دارند. مثلا یک کودک دبستانی که دچار ریزش مو شده باشد، ممکن است تا زمان برطرف شدن این موضوع به مدرسه نرود.


البته ناگفته نماند که برخی با سر طاس شبیه هنرپیشه‌های هالیوودی می‌شوند. آن‌ها از این قاعده مستثنا هستند. ولی بیشتر ما با از دست دادن موهای سر، احساس ناخوشایندی نسبت به ظاهرمان پیدا کرده و اعتماد به نفسمان کاهش می‌یابد. پس جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم است.


جلوگیری از ریزش مو با تغذیه‌ مناسب

وضعیت سلامت موهای یک فرد تا حدودی وضع تغذیه‌ی او را منعکس می‌کند. یعنی تغذیه مطلوب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت‌ موهای شما موثر است. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.


رژیم‌های غذایی

می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتماً با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی ضروری یا مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها مشورت کنید. از رژیم‌های غذایی غیر اصولی دوری کنید؛ چرا که می‌توانند نتایج فاجعه‌باری برای سلامت عمومی شما داشته باشند.

در رژیمهای غذایی علاوه بر مواد مغذی، میزان کالری مصرفی هم مهم است. پژوهش‌ها نشان میدهند که کاهش ناگهانی و افراطی کالری مصرفی روزانه باعث ریزش مو میشوند. البته ریزش موی ناشی از رژیم‌های غیراصولی بعد از بازگشت به یک برنامه‌ی غذایی سالم، درمان شده و رشد موها از سر گرفته می‌شود. ولی یادتان باشد که رشد موها بسیار آهسته است و شاید یک سال طول بکشد که دوباره سری پرمو داشته باشید.


تغذیه و ریزش مو

رژیم گیاهخواری را امتحان کنید، با متخصصان تغذیه در مورد مکمل های مورد نیاز مشورت کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ریزش مو را یاد بگیرید. چرا که برخی از مواد مورد نیاز برای سلامت مو فقط در منابع حیوانی وجود دارند. به طور مثال بیشتر کسانی که رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند، با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

مواد مغذی مهم برای مو

تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.


وجود کلسیم و منیزیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. بنابراین مصرف روزانه‌ لبنیات را در برنامه‌ غذایی خود داشته باشید.کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند موجب ریزش مو نیز بشود. مصرف مقادیر کافی آهن برای خانم‌های در سن قاعدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که مقادیر آهن رژیم غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل‌ها‌ی آهن توصیه می‌شود.


کمبود برخی ویتامین‌ها میتواند خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد. ویتامین های گروه B، بخصوص بیوتین در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند. بطوری که در ترکیب بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی که برای مو ساخته می‌شود، ویتامین B6 و بیوتین وجود دارد. منابع غذایی غنی از بیوتین شامل جگر، جوانه‌ گندم و تخم مرغ و منابع غنی از نظر ویتامین B6 شامل جگر، ماهی، جوانه‌ی گندم و زرده‌ تخم مرغ است.

بر مبنای گزارشی که در سال 2010 یکی از مجلات درمانی نوشته است، دانشمندان به بررسی دروانهای جایگزین برای این بیماری پرداختند.


جینسینگ سرخ کره ای

این گیاه نوع خاصی از جینسینگ است، جینسینگ سرخ کره‌ای نشان داده است که درمان مناسبی برای این بیماری است. در یک مطالعه ابتدایی که در ژورنال جینسینگ در سال 2012 منتشر شد، دانشمندان شاهد بودند که جینسینگ قرمز کره‌ای در افرادی که دچار این بیماری هستند، باعث کمک به رشد موها می‌شود.


هیپنوتیزم

مطالعات کوچکی وجود دارند که نشان می‌دهند هیپنوتیزم در بهبود ریزش موی سکه‌ای موثر است. به نظر میرسد که هیپنوتیزم تاثیر مثبت عمومی بر روی بدن می‌گذارد اما این مطلب به طور خاص فقط در چند تحقیق بررسی شده است. یک تحقیق که در سال 2011 در سوئد انجام شده است به این نتیجه رسید که هیپنوتیزم در درمان ریزش موی سکه ای موثر است. در این مطالعه 21 نفر که دچار این بیماری بودند به مدت 10 جلسه در طول شش ماه تحت هیپنوتیزم قرار گرفتند در پایان این تحقیق در بسیاری از این افراد سلامتی روانشناسی بیشتری گزارش شده است که به صورت کاهش اضطراب و افسردگی بوده است.


آب پیاز و ژل سیر

استفاده از آب پیاز یا ژل سیر برای رشد دوباره موهای نواحی ریخته شده در بیماری ریزش موی سکه ای ممکن است موثر باشد. مطالعات کمی در این رابطه انجام شده که این مسئله را تایید میکنند اما برای اثبات کامل به مطالعات و تحقیقاتت بیشتری نیاز است.


عطر درمانی

در چند مطالعه که در سال 1998 انجام شده است نشان داده است عطر درمانی به بوها و روغن های مختلف مانند رزماری برای درمان این بیماری در برخی افراد موثر است. این روغن ها به صورت سنتی برای کاهش ریزش مو بکار برده میشدند. در هر صورت تحقیقات و آزمایشهای بیشتری نیاز است تا موثر بودن این روش اثبات شود.


طب سوزنی

در یک مطالعه ابتدایی در زمینه تاثیر طب سوزنی بر درمان در سال 2013 آزمایش این روش بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده شد، که این روش برای تغییر سلول‌های بدن جهت درمان این بیماری موثر است. طب سوزنی الکتریکی نوعی از طب سوزنی است که نقاط مختلف بدن ابتدا تحت شوک الکتریکی قرار گرفته و سپس سوزن‌ها در نقاط مورد نظر در بدن بیمار داخل می‌شوند.


مدیریت استرس

استرس نقش موثری در شدت بیماری ریزش موی سکه ای دارد. گرچه به نظر می رسد مدیریت و کنترل استرس قادر باشد که شدت این بیماری را کاهش دهد، اما با این حال مطالعات بیشتری در این زمینه برای اثبات این تئوری باید انجام شود.برای هر شخص، زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است و مو نیز بخش مهمی از این زیبایی به شمار می‌آید که مراقبت و توجه به آن بسیار مهم است.


ریزش مو، مشکل قابل درمان

دیدن مو بر روی بالش یا شانه از مهمترین مواردی است که ما را ناراحت می‌کند و این سوال در ذهن پیش می‌آید که آیا با مشکل ریزش مو مواجه شده‌ایم؟

ریزش 80 الی 100 تار مو در شبانه روز یک حالت طبیعی است اما اگر این میزان بیشتر شد یا میزان رویش مجدد کُند بود، ممکن است با ریزش مو روبرو شده باشیم! اما نیاز به نگرانی نیست!؟


درمان خانگی موخوره

موخوره در اثر عوامل مختلف، باعث شکافته شدن ساقه مو می‌شود. چند شاخه شدن مو یکی از آسیب‌های متداولی است که از نزدیکی ساقه مو شروع شده و اغلب خانم‌ها و حتی آقایان در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند و بسیار آزار دهنده است.


علت شوره سر و درمان

اگر شوره سر دارید، شاید با خود فکر کنید که ممکن است افراد محدودی از این مشکل رنج می‌برند و شما نیز یکی از آن‌ها هستید اما باید بگوییم که طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شد که بیش از 50 درصد از مردم با مشکل شوره سر دست و پنجه نرم می‌کنند.

شوره سر می‌توان به خشکی پوست، التهاب پوستی، حساسیت به محصولات مو و رشد نوع خاصی از قارچ در پوست سر اشاره کرد

درمان خانگی و سریع شپش سر

شپش حشره کوچکی است که از خون سر تغذیه می‌کند و با حرکت دادن مو، از سر جدا نمی‌شود. عمدتا کودکان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند بنابراین این مورد برای والدین از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاید این سوال پیش آید که به دلیل عدم رعایت بهداشت ممکن است هر فرد دچار این مشکل شود اما باید بگوییم که وسایل شخصی آلوده از جمله کلاه، شانه، هدفون، حوله و غیره از مهمترین عوامل انتقال این بیماری می‌باشند. برای درمان این مشکل جای نگرانی نیست! با مطالعه چند راهکار ساده در مقاله “درمان شپش سر“ می‌توانید به سادگی این مشکل را بر طرف کنید.


اطلاعات کلی درباره مو

میزان مساحت پوست سر در حدود 500 سانتی‌متر مربع است که در هر سانتی‌متر آن، حدود 200 تار مو قرار دارد. بدن یک فرد بالغ در حدود 5 میلیون تار مو دارد که موی سر، حدود 100 تا 150 هزار عدد از آن را تشکیل می‌دهد. میزان رویش مو در هر ماه بین 0.6 تا 1 سانتی‌متر است. مو رنگ‌های متفاوتی دارد که از جمله می‌توان به موهای مشکی، قهوه‌ای، بلوند و قرمز اشاره کرد.

نکته پایانی

گرچه درمان ها و رسیدگی های پزشکی در این زمینه باید انجام شود اما روش های دیگری مانند روش های معنوی و فکری نیز ممکن است در این زمینه کمک رسان باشند. اگر یه درمان ساده برای این بیماری انجام می دهید یا به آن فکر می کنید حتماً با پزشک معالج در مورد این درمان ها مشورت کنید تا تداخلی با دارو هایی که مصرف می کنید وجود نداشته باشد.

منابع: verywellhealth / karger

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده