دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید سلامتی هل چیست؟ گیاه ،چای ،هل سیاه ،ویتامین ،عصاره

فواید سلامتی هل چیست؟ گیاه ،چای ،هل سیاه ،ویتامین ،عصاره

هل چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟


در واقع هر یک از این ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه ‌های هل باعث چند فایده و خاصیت شده است. به عنوان مثال ویتامین C موجود در هل برای درمان سرماخوردگی و گلودرد، رفع تب بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش گردش خون در بدن و شفافیت پاکسازی پوست و غیره می‌شود.


گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

یکی از ادویه های دانه معطر، هل است که در رتبه سوم بعد از زعفران و وانیل قرار دارد و یکی از با ارزشترین ادویه‌هاست ،غلاف هل به شکل دوقلو و دارای مقطع مثلثی است. غلاف ها حاوی تعدادی دانه هستند ، اما از کل غلاف هل می توان به صورت کامل یا پودر شده و یا از عرق هل که بسیار خوشبو و خوش عطر است، استفاده کرد،غلاف ها از نظر رنگ و اندازه از نظر گونه ها متفاوت هستند.


هل در سه رنگ سیاه و سبز و سفید وجود دارد که نوع سفید شده همان هل سبز است. هل سبز بیشتر در غذاهای خاورمیانه مشاهده می شود ، در حالی که دستور العمل های هند و آسیا اغلب مشخص می کند که از هل سبز یا سیاه استفاده می شود.


مزایای هل برای سلامتی شامل محافظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، پیشگیری و کنترل سرطان، تسکین مشکلات قلبی‌عروقی و بهبود گردش خون در بدن است. هل برای درمان بیماری‌های دهان‌ ودندان، عفونت دستگاه‌های ادراری مانند بیماری‌های مثانه، التهاب کلیه‌ها است.


هل اصالتا متعلق به هندوستان، نپال و بوتان است، اما در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا مانند چین، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن نیز یافت می‌شود. به‌طورکلی کشت هل از مناطق گرمسیری و آب‌وهوای مرطوب هند آغاز شده است. این گیاه از تیره‌ زنجبیل‌هاست و نام علمی آن (Elettaria cardamomum) است. دو زیرگونه‌ اصلی آن هل سبز و هل سیاه هستند.


میوه‌ هل به‌صورت غلاف‌های کوچکی است که درون آن دانه‌های سیاه وجود دارد. هم غلاف و هم دانه‌ها عطر و طعم دلپذیری دارند. هل را علاوه‌ بر غذاها، به دسرها و نوشیدنی‌ها نیز می‌افزایند تا شیرینی مطبوعی به آنها بدهد. چای هل همراه با چای زنجبیل در هند بسیار معروف است.


هل در طب سنتی هندوستان و چین استفاده شده است. هندوها و چینی‌ها اعتقاد داشتند که هل می‌تواند در درمان عفونت‌های دندان و لثه، بیماری‌های گلو، احتقان ریه‌ها، سل ریوی، التهاب پلک چشم، اختلالات دستگاه گوارش، مشکلات کلیه‌ها و سنگ کیسه‌صفرا مؤثر باشد. همچنین در گذشته از آن به‌عنوان پادزهر استفاده می‌شد.


مواد مغذی هل

100 گرم هل، 300 کیلوکالری انرژی دارد و مواد مغذی آن شامل 68گرم کربوهیدرات، 11گرم پروتئین و 28 گرم فیبر رژیمی است و اصلا کلسترول ندارد. هل سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند نیاسین ب 3، پیریدوکسین ب 6، ریبوفلاوین ب 2، تیامین ب1، ویتامین A، ویتامین C و عناصری مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.


سرطان روده‌ بزرگ

روده‌ بزرگ و مقعد کولورکتال یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان‌ها پژوهشگران را برآن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین‌هایی برای این درمان‌ها باشند. مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ ملی سرطان در هند نشان داده‌اند، رژیم غذایی که در آن به‌اندازه‌ کافی از هل استفاده شود می‌تواند تا بیش از 48./. در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

قلب و عروق

استفاده از هل به مقدار مناسب برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی منجر به کاهش ضربان قلب و کنترل ریتم آن می‌شود و فشارخون بالا را نیز کنترل می‌کند. مواد مغذی موجود در هل، از افزایش چربی در بدن جلوگیری می‌کند.در رژیم غذایی موش‌ها غذاهای پرچرب و مقادیر مناسب هل گنجانده شد. آزمایش نشان داد آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کبدی و قلبی موجود در هل در کاهش سطح کلسترول موش‌ها تأثیر بسزایی داشت.


ضدافسردگی

هل دارای ویژگی های ضد افسردگی است. روغن عصاره هل یکی از روغن های اصلی مورد استفاده در رایحه درمانی است. این ماده نه تنها برای مقابله با افسردگی بلکه برای درمان انواع مختلف بیماری ها از اختلالات معده تا بیماری های ریوی قابل استفاده است.


اختلالات ادراری

در آیورودا علم باستانی هندی درباره پزشکی و سبک زندگی، هل به عنوان درمانی برای بیماری ها و عفونت های دستگاه ادراری مانند التهاب مثانه، نفریت مورد استفاده بوده است.


محافظ دستگاه گوارش

هل از گذشته های دور در آیورودا، پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می کند. روغن های فرار استخراج شده از هل آثار مثبت بر اختلالات دستگاه گوارش را نشان داده اند.


 ضد میکروب

 هل دارای ویژگی های ضد عفونت است. برای علم مدرن این به معنای ویژگی های ضد میکروبی هل است. طی مطالعه ای از روغن های فرار استخراج شده از هل برای بررسی این فرضیه استفاده شد که نشان داد این روغن ها توانایی مهار رشد و گسترش برخی از میکروب های خطرناک که دلیل مسمویت غذایی هستند را دارد.


ویژگی های ضد اسپاسم

اسپاسم عضلانی اغلب در افراد مسن گزارش می شود. انقباض ناگهانی در عضلات این اسپاسم ها را موجب می شوند. هنگامی که عضله منقبض می شود می تواند به شکل گیری درد ناگهانی منجر شود. بنابر نتایج آزمایش های صورت گرفته روی حیوانات، هل می تواند برای کنترل اسپاسم عضلات مورد استفاده قرار بگیرد.


ویژگی ضد آسم

هل به عنوان درمانی برای آسم و دیگر مسائل تنفسی مورد استفاده قرار بگیرد. نتایج یک مطالعه نشان داد عصاره خام هل به باز کردن مسیرهای هوایی در حیوانات آزمایشگاهی کمک می کند. همچنین، آنها در آرامش بخشیدن به بافت های نای موثر بوده اند.


بیماری های دهان و دندان

صدها سال است که هل در آیورودا و پزشکی سنتی چینی برای درمان مشکلات دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد. پس از اختراع آنتی بیوتیک ها، مشخص شد این آنتی بیوتیک ها نتایج مختلف و همچنین عوارض جانبی به همراه دارند. از جمله عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها مهار باکتری های پروبیوتیک مفید در روده است. در مقابل، استفاده از ادویه ها ایده آل است زیرا تنها میکروب های عفونی را مهار می کنند و کاری با باکتری های پروبیوتیک ندارند. مطالعه صورت گرفته توسط دنشگاه کالیفرنیا وجود ویژگی های ضد میکروبی در هل را تایید کرده است.


ویژگی های ضد التهابی

 آیورودا، هل برای تسکین درد مفاصل و عضلات خوب است. شواهد تجربی جدید نشان داده اند هل دارای ویژگی های ضد التهابی و ضد سرطان زا است.


سم زدایی

فرآینده سوخت و ساز در بدن انسان رادیکال های سمی و آزاد منتشر می کنند که سلول های سالم را تحت تاثیر قرار می دهند. این سموم انباشته شده می توانند زمینه ساز شکل گیری چندین بیماری از جمله سرطان و پیری زودرس شوند. هل به عنوان یک عامل سم زدا شناخته می شود. روغن های عصاره ای و مواد زیستی-شیمیایی موجود در هل آثار سم زدایی ارائه می کنند.


بهبود گردش خون

 درمان سنتی مانند رایحه درمانی، هل برای درمان نشانه های آسم و برونشیت از طریق بهبود جریان خون به ریه ها مورد استفاده قرار گرفته است. روغن عصاره ای استخراج شده از هل روی افرادی دارای استرس آزمایش شده و مشخص شده است که هل به بهبود جریان خون در بدن کمک می کند.


تهوع و استفراغ

هل به طور سنتی به عنوان درمانی برای تهوع کاربرد دارد. هل تونیکی موثر و محرک است و برای تسکین احساس تهوع و استفراغ خوب است.


گلو درد

هل مانند یک درمان خوب برای گلو درد عمل می کند. هل و دارچین را می توانید به همراه هم در آب جوشانده و برای کنترل گلو درد هر روز صبح این آب را غرغره کنید.


خوشبو کننده نفس

غلاف ها و دانه های هل به عنوان یک خوشبو کننده نفس جویده شوند. عطر و طعمی که در هل وجود دارد به واسطه وجود روغن عصاره ای است. جای شگفتی نیست که روغن عصاره ای هل به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در آدامس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 دانه های هل به دلیل وجود مواد معدنی بسیار عالی و مقوی باعث ایجاد صدها فایده برای سلامتی بدن شده است. با توجه به تفاوت در نوع مصرف آن که هم به صورت دمنوش و عرق هل می باشد و هم به صورت پودر می ‌توان در طبخ انواع غذاها استفاده کرد، می توانید از فواید این گیاه خوشبو و عالی بهره ببرید.


2 گرم از هل و یا یک قاشق چایخوری دارای6 واحد کالری می باشد. استفاده از این ادویه خاص و مفید تنها به عنوان نوشیدنی و یا همراه چای می تواند بسیار دلپذیر و مفید باشد. چرا که ارزش غذایی بالا در هل علاوه بر خواص و فواید بسیار عالی، به رفع و درمان برخی از بیماریها کاربرد دارد.


 تقویت و پاکسازی پوست صورت

ویتامین C که در دانه ‌های هل وجود دارد، باعث افزایش گردش خون در پوست صورت شده و همچنین به پاکسازی و درخشان شدن آن کمک می ‌کند. به همین دلیل معمولا از هل انواع ماسک صورت را تهیه و استفاده می ‌کنند. یکی از راحت ‌ترین این نوع ماسک صورت، ترکیب پودر هل و عسل می باشد که تاثیر بسیار زیادی برای شفافیت پوست دارد.برای روشن تر شدن پوست و از بین بردن سموم پوستی نیز کاربرد دارد. توجه داشته باشید که خواص هل سیاه برای پوست و مو بسیار موثرتر است.


تقویت مو

 باعث افزایش جریان خون در سر می ‌شود که این امر نیز باعث تقویت ریشه مو و افزایش رشد آن خواهد شد. برای داشتن موهای بلند و تقویت آن، طبیعی ترین روش مصرف هل می باشد.هل می تواند فولیکول های موی سر را تقویت کند و حتی برای التهابات پوست سر نیز موثر است به این گونه که هل را با آب بجوشانید و ولرم شده آن را قبل از شامپو برای شست و شوی مو استفاده کنید که هم درخشندگی بوجود می آورد و هم ریشه مو ها را تقویت می کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن

 در زمان بیماری و رفع کسالت های سرماخوردگی توصیه می ‌شود که دمنوش هل را برای برطرف کردن گلودرد میل کنید. دلیل این امر نیز به وجود ویتامین C در هل و تقویت سیستم ایمنی بدن باز می گردد که باعث بهبود سریع بیماری و رفع سرماخوردگی می شود. توصیه می کنیم که نوشیدنی میلک شیک انبه را تهیه کنید و در کنار طعم عالی آن از مزایایش نیز بهره مند شوید.


سلامتی قلب و عروق

مواد معدنی موجود در هل باعث کاهش فشار خون بالا و کلسترول می‌ شود. در واقع پروتئین موجود در هل باعث جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می شود. از این رو باعث حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش ضربان قلب خواهد شد.


لاغری و تناسب اندام

هل به دلیل دارا بودن فیبر باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود. البته وجود ملاتونین در هل نیز باعث چربی سوزی و افزایش این فرآیند می‌ شود. از این رو این ادویه برای لاغری و تناسب اندام بسیار عالی و مفید می باشد. با مطالعه بر روی 80 زن با وزن بیش از حد و چاق نشان داد که ارتباطی بین هل و کاهش وزن وجود دارد. اما هنوز این تحقیقات به اتمام نرسیده و در این مورد نمی توان نظر قطعی داد. شما می توانید هل را همراه با چای یا قهوه بدون شکر برای لاغری و کاهش وزن مصرف کنید.

ادرارآور است

برای درمان گوش درد می توانید از پودر هل داخل گوش بریزید.

نشاط آور و انرژی زا است و خستگی را برطرف می کند یا به عبارتی شادی آور است این ماده می تواند از افسردگی نیز جلوگیری کند

تقویت كننده حافظه است.

این محصول به صورت گسترده در بین عموم مردم در دسترس می باشد

رایج ترین راه استفاده از این ادویه در پخت و پز و در طعم دار کردن غذاهاست. و اگر به دنبال استفاده از هل هستید امن ترین راه همین است که از آن در پخت و پز استفاده کنید.


ارزش غذایی

در این قسمت می توانید ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری هل را مشاهده کنید.

میزان کالری 18و کربوهیدرات موجود در آن 4 گرم است.

پروتئین 6/. گرم و چربی 4/. گرم، فیبر و منگنز هر کدام 1/6 گرم دارا می باشد.

آهن موجود در آن 8/. میلی گرم، منیزیم 13 میلی گرم، کلسیم 22 میلی گرم و فسفر 10میلی گرم است.


هل را نباید به مدت طولانی از پوسته خود جدا کنید زیرا به سرعت عطر و اسانس خود را از دست می دهد. در جای خشک و خنک در پوسته خودش نگهداری کنید. پودر آن نیز تا 24 ساعت قابل نگهداری می باشد. هر چه هل کوچکتر و رنگ آن بیشتر باشد مرغوب تر است.


افرادی که نباید از هل استفاده کنند

استفاده زیادی از هل برای کودکان و زنان مناسب نمی باشد و مصرف این ادویه به عنوان طعم دهنده در غذاها و یا چای و نوشیدنی ها برای این افراد مانعی ندارد.

افرادی که دارای طبع گرم هستند چون هل طبع گرم و خشک دارد.

افرادی که یبوست دارند کمتر استفاده کنند.

مصرف بیش از حد آن میتواند باعث طپش قلب شود.

 توجه داشته باشید که از هر ماده ی موثر و مفیدی هم باید به اندازه و متعادل استفاده کنید

 از دیگر خواص هل می توان به درمان معده درد، یبوست، رفع فشار خون بالا، رفع بوی بد دهان و تقویت لثه، درمان مشکلات تنفسی و آسم، پاکسازی کلیه ها و کبد، تقویت دستگاه گوارش، کاهش خطرات دیابت و قند خون، رفع استرس و اضطراب، درمان خشکی لب و غیره اشاره کرد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده