دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا غذاهای ارگانیک و غیر ارگانیک کاملاً متفاوت هستند

آیا غذاهای ارگانیک و غیر ارگانیک کاملاً متفاوت هستند

تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری در نگاه آنها به چگونگی برخورد انسان‌ها با حیوانات هم هست.

رژیم گیاهخواری دارید و در کنار آن از گوشت ماهی هم استفاده می‌کنید، رژیم غذایی‌تان یکی از مناسب‌ترین رژیم‌های غذایی است و اگر این رژیم غذایی، همراه با مصرف حجم متعادلی از لبنیات و تخم‌مرغ هم باشد، می‌توان گفت یکی از بهترین و سالم‌ترین رژیم‌های غذایی را دارید.


درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟ مطلب مرتبط درمان های آلرژی چقدر موثر هستند؟

رژیم وگان شامل انواع میوه و سبزیجات ، غلات ، حبوبات ، آجیل ، محصولات تخمیر شده و غذاهای مبتنی بر سویا است.


در واقع حذف گوشت قرمز و گوشت مرغ و جایگزین کردن گوشت ماهی برای افراد گیاه‌خواری که غلات و حبوبات کافی مصرف می‌کنند، مشکل چندانی از نظر تامین پروتئین مورد نیاز بدن به ‌وجود نمی‌آورد اما باید حواستان باشد که مواد غذایی گروه‌های مختلف را در حجم متعادلی در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید تا دچار کمبودهای تغذیه‌ای نشوید.


رژیم خام‌خواری که حبوبات و نان در آن ‌جایی ندارد،‌ اصلا رژیم سالم و مناسبی نیست و بهتر است آن را کنار بگذارید. مصرف حجم مناسبی از مکمل‌های مولتی‌ویتامین مینرال در طول روز برای تامین ریزمغذی‌های مورد نیاز هم توصیه می‌شود. درنهایت می‌توان گفت هرچند رژیم گیاهخواری،‌ بهترین نوع رژیم غذایی نیست اما متخصصان تغذیه می‌توانند به افرادی که دوست دارند این رژیم غذایی را داشته باشند کمک کنند سلامتشان به خطر نیفتد اما این در مورد خام‌خواری صادق نیست.


مصرف زیاد سبزیجات و انواع میوه‌ که در رژیم غذایی گیاه‌خواری شایع است برای سلامتی بسیار سودمند است، علت آن هم به وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی،‌ مواد ضدسرطان گیاهی و فیبرهای گیاهی برمی‌گردد.

یک متخصص تغذیه با اشاره به تامین نشدن نیازهای بدن در رژیم‌های گیاه‌خواری، رژیم غذایی مطلق را توصیه نمی‌کند و معتقد است لازم است که تعادل در استفاده از مواد غذایی حیوانی و گیاهی رعایت شود.


افرادی که از این نوع رژیم استفاده می‌کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌کنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل که از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌شود.

این متخصص تغذیه در توضیح عوارض ناشی از گیاه‌خواری می‌گوید: آهن، روی و ویتامین B12 مورد نیاز بدن از طریق رژیم گیاه‌خواری تامین نمی‌شود. این در حالی است که کمبود روی بویژه در کودکان ممکن است تعویق در رشد و کمبود ویتامین B12 و آهن نیز کم خونی را به دنبال داشته باشد.

انواع رژیم‌های گیاه‌خواری افرادی که علاوه بر رژیم گیاه‌خواری از شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌کنند، در صورت مشورت با متخصص تغذیه، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنشان تامین شده و با رژیم گیاه‌خواری مشکلی ایجاد نمی‌شود.

او انسان موجودی همه‌چیزخوار است و فیزیولوژیک و ساختار بدن وی به صورتی خلق شده که به هر دو مواد غذایی حیوانی و گیاهی نیاز دارد. از طرفی لازم است حداقل 4 تا 5 روز در هفته از گوشت، مرغ یا ماهی و یا فرآورده‌های آنها استفاده شود.


رژیمی به نفع قلب

براساس یک مطالعه انجام شده، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری‌های قلب و عروق دارند کاهش می‌دهد. حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که گیاه‌خوار هستند کلسترول کمتری دارند.بسته شدن رگ‌های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می‌یابد.در این مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته‌ای و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می‌شد.


گروهی که دارای رژیم غذایی گیاهی بودند میزان کلسترول به‌خصوص نوع بد آن یعنی ال‌اس‌ال خود را توانستند به میزان قابل توجهی کاهش دهند، در مقابل تغییر محسوسی در کلسترول افرادی که رژیم غذایی غیرگیاهی داشتند، حاصل نشد.پژوهشگران اشاره می‌کنند که این تغییرات برای پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلبی بسیار موثر هستند.با این وجود کارشناسان هشدار می‌دهند رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به راحتی نمی‌تواند همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟


گیاه خوار کسی است که از خوردن این مواد خودداری می‌کند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، گوشت شکار، ماهی، صدف و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست می‌آید. در رژیم گیاهخواری انواع میوه ها، سبزیجات،

 گیاهخوار کسی است که از خوردن این مواد خودداری می‌کند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، گوشت شکار، ماهی، صدف و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست می‌آید. در رژیم گیاهخواری انواع میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و خشکبار وجود دارد. گیاهخواری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شودگیاه خواری موضوع تازه‌ای در دنیا نیست.هر شخصی به‌دلایل مختلفی به‌سراغ این سبک زندگی می‌روند. برخی به‌دنبال سلامتی‌اند، برخی هم آن را به‌دلایل اخلاقی و حتی مذهبی دنبال می‌کنند.


گیاه خواری و خام گیاه خواری

تعریف جامعه گیاهخواران، گیاهخوار کسی است که از خوردن این مواد خودداری می‌کند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، گوشت شکار، ماهی، صدف و هر محصول دیگری که از کشتار حیوانات به دست می‌آید. در رژیم گیاهخواری انواع میوه، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها و خشکبار وجود دارد.

گیاه خواری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود،

گیاه خواری حاوی شیر و تخم‌مرغ:در این نوع از رژیم گیاهخواری هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌شود، اما خوردن تخم مرغ و لبنیات مانعی ندارد.

گیاه خواری حاوی شیر: این دسته از گیاهخواران گوشت و تخم‌مرغ مصرف نمی‌کنند، اما شیر و لبنیات دیگر را با کمال میل در رژیم غذایی‌شان دارند.

گیاه خواری حاوی تخم‌مرغ: در این روش از گیاه خواری ، گوشت و هیچ فراورده حیوانی‌ به‌جز تخم‌مرغ مصرف نمی‌شود.

خام گیاه خواری: در این شیوه از گیاه خواری هیچ‌گونه فرآورده حیوانی مصرف نمی‌شود.


کسانی هم که به‌طور دائم گیاه خوار نیستند، نیم‌گیاه خوار خوانده می‌شوند.


غذاهای ارگانیک و غیر ارگانیک

به نظر می رسد که یک تجزیه و تحلیل جدید باعث بحث در مورد ارزش غذایی غذاهای ارگانیک در مقابل غذاهای معمولی می شود ، با این نتیجه که محصولات ارگانیک و غذاهای مبتنی بر محصولات زراعی حاوی حداکثر 69٪ بیشتر از آنتی اکسیدان های خاص هستند ، چهار برابر کمتر احتمالاً حاوی مانده سموم دفع آفات هستند. سطح قابل توجهی پایین تر از کادمیوم فلزات سنگین سمی.


تیم بین المللی متخصصان به رهبری دانشگاه نیوکاسل در انگلستان ، یافته های خود را در مجله تغذیه انگلیس گزارش می دهد. در آنچه تصور می شود بزرگترین مطالعه در نوع خود باشد ، محققان چگونگی تلفیق و تجزیه و تحلیل داده ها از 343 مطالعه را با مقایسه تفاوت های ترکیبی میوه ، سبزیجات و غلات آلی و معمولی توصیف می کنند.

محققان می گویند غذاهای ارگانیک بیشتر از آنتی اکسیدان ها و باقیمانده سموم دفع آفات نسبت به محصولات زراعی معمولی دارند.


رهبر مطالعه ، کارلو لایفرت ، استاد کشاورزی زیست محیطی در دانشگاه نیوکاسل ، می گوید که این شواهد "بسیار زیاد" است و نشان می دهد:


انتخاب مواد غذایی تولید شده براساس استانداردهای ارگانیک می تواند منجر به افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها از نظر غذایی مطلوب و کاهش قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین سمی شود. این علاوه بر مهم اطلاعاتی است که در حال حاضر در دسترس مصرف کنندگان است که تاکنون گیج کننده بوده و در بسیاری از موارد متناقض است. "


پروفسور لایفرت و همكاران می گویند كه یافته های آنها حاکی از آن است كه با جابجایی به غذاهای زراعی كاری ارگانیك و غذاهایی كه از آنها ساخته می شود ، مردم آنتی اکسیدان های اضافی معادل خوردن بین یك و دو قسمت اضافی میوه و سبزیجات در روز مصرف می كنند.


آنها همچنین کادمیوم کمتری مصرف می کنند ، یکی از سه آلاینده فلزی - دو مورد دیگر سرب و جیوه - که کمیسیون اروپا حداکثر میزان مجاز آن را در مواد غذایی داده است.


در تجزیه و تحلیل آنها ، این تیم دریافت که میزان کادمیوم در محصولات ارگانیک تقریباً 50٪ کمتر از محصولات زراعی معمولی است.


برای اینکه یک محصول به عنوان "ارگانیک" شناخته شود ، کشاورز مجاز نیست از آن با مواد شیمیایی مصنوعی محافظت کند یا آن را با کودهای معدنی خاصی تغذیه کند (به عنوان مثال ترکیبات ازت ، کلرید پتاسیم و سوپر فسفات). این امر به منظور کاهش تأثیرات محیطی از نیترات و فسفر و جلوگیری از آلودگی سموم دفع آفات در آبهای زیرزمینی است.


درعوض ، انتظار می رود که تولید کنندگان محصولات ارگانیک به طور منظم از کودهای آلی مانند کود و کمپوست ، کود نیتروژن موجود در خاک را با چرخاندن محصولات حبوبات غنی کنند و از روشهای محافظت از محصولات غیر شیمیایی مانند چرخش محصول ، علفهای هرز مکانیکی و ... استفاده کنند. کنترل آفات بیولوژیکی.

یافته ها با دو مطالعه مهم قبلی مغایرت دارد


این یافته ها با دو مطالعه مهم - یکی منتشر شده در سال 2009 و دیگری در سال 2012 - که هیچ تفاوت اساسی یا فواید غذایی در ارگانیک نسبت به غذاهای تولیدی معمولی پیدا نکردند ، مغایرت دارد.


مطالعه 2009 - که توسط آژانس استاندارد مواد غذایی انگلستان (FSA) انجام شد - اولین بررسی منظم ادبیات مربوط به مواد غذایی ارگانیک در مقابل غذاهای غیر ارگانیک بود. محققان دانشکده بهداشت بهداشتی و گرمسیری لندن نتیجه گرفتند که در حال حاضر هیچ مدرکی برای توجیه انتخاب ارگانیک بر روی غذاهای تولیدی معمولی بر اساس برتری غذایی وجود ندارد.


مطالعه 2012 نیز یک بررسی ادبیات در مورد مواد غذایی ارگانیک در مقابل مواد غذایی معمولی تولید شده بود. در آنجا ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نیز به این نتیجه رسیدند که - به غیر از "شواهد ضعیف" از میزان بالای فنل در محصولات ارگانیک - هیچ مدرک قابل توجهی وجود ندارد که حاکی از فواید غذایی مربوط به مصرف غذاهای ارگانیک باشد.


پروفسور لایفرت می گوید ، تحقیقات در مورد مواد آلی و مواد غذایی معمولی که به طور معمولی انجام شده اند برای از بین بردن سطح زمین کند بوده و از این بررسی ها مطالعات بیشتری منتشر شده است:


ما از مجموعه مطالعات بسیار بزرگتر و باکیفیتتری نسبت به همکاران خود که بررسی های قبلی را انجام داده اند بهره بردیم."


به عنوان مثال ، بیش از نیمی از مطالعات انجام شده در زمینه تحلیل تحت هدایت نیوکاسل برای تیمی که مطالعه تحت حمایت FSA در سال 2009 را انجام داده بود ، در دسترس نبود. پروفسور لایفرت و همكاران نیز استدلال می كنند كه مطالعه استنفورد كمتر از نیمی از تعداد مقایسه ها برای بیشتر مواد مغذی تقویت كننده سلامتی را در بر داشته است.


بعلاوه ، به دلیل وجود مقدار بسیار بیشتر از داده های موجود ، آنها قادر به استفاده از روش های آماری مناسب تر برای نتیجه گیری قطعی تر در مورد تفاوت بین محصولات ارگانیک و معمولی بودند. "دکتر گاوین استوارت ، کارشناس متاآنالیز می گوید. سنتز شواهد در نیوکاسل.


رژیم خام گیاه خواری چیست؟

برای بررسی تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری قبل از هر چیز باید بگوییم که خام گیاهخواری سخت‌گیرانه‌ترین شکل گیاهخواری است. جامعه گیاهخواران این رژیم را روشی می‌داند که هرگونه بهره‌برداری ظالمانه از حیوانات را محکوم می‌کند؛ پس خام گیاهخواران فقط مخالف استفاده غذایی از حیوانات نیستند؛ بلکه هر استفاده دیگری از آنها را هم درست نمی‌دانند.


خام گیاه خواران نه گوشت می‌خورند و نه لبنیات، تخم‌مرغ و فراورده‌های حیوانی دیگر؛ مثلا از خوردن عسل، گلاتن، قرمزدانه مکزیکی یا کارمین، پپسین، انواعی از ویتامین D3، شِلاک، آلبومین و کازِئین هم خودداری می‌کنند. بیشتر دلایل خام گیاهخواران و گیاهخواران برای نخوردن گوشت و تولیدات حیوانی مشابه است؛ اما تفاوت‌هایی در میزان سخت‌گیری‌شان درباره این موضوع وجود دارد.


 هر دو گروه به‌خاطر محیط زیست و حفظ سلامت بدن خود از خوردن گوشت و فرآورده‌های حیوانی خودداری می‌کنند؛ اما خام گیاهخواران در انتخاب مواد غذایی سخت‌گیرترند و معتقدند که انواع فرآورده‌های حیوانی می‌تواند سلامتی‌شان را در معرض خطر قرار دهد و برای محیط‌زیست عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.


اعتقاد گیاه خواران ازنظر اخلاقی، کشتن حیوانات کار درستی نیست؛ اما مصرف فرآورده‌های حیوانی مانند شیر و تخم‌مرغ را مجاز می‌دانند؛ البته تا زمانی که تولید آنها همراه با آسیب‌زدن به حیوانات نباشد.


دراین‌ زمینه نگاه خام‌ گیاه خواران سخت‌گیرانه‌ تر است و می‌گویند حیوانات باید زندگی کاملا آزادانه‌ای داشته باشند و انسان‌ها نباید به‌هیچ‌وجه در مسیر تولید غذا و لباس، کشفیات علمی از آنها بهره‌ کشی کنند.


رژیم‌های غذایی گیاه خواری و خام گیاه خواری ازنظر چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول، کمبود دارند. در مقابل، مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و گیاهان مقوی و سالم در این رژیم‌ها جای دارند.


رژیم گیاه خواری و هم رژیم خام گیاه خواری سرشار از مواد مغذی‌اند؛ مثلا میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، غلات کامل، خشکبار و فرآورده‌های سویا. اما اگر فردی بدون داشتن برنامه‌ای درست به این رژیم‌ها روی بیاورد، با کمبودهایی جدی مواجه خواهد شد؛ مثلا امکان دارد که بدنش دچار کمبود روی، کمبود آهن، کلسیم و کمبود ویتامین D شود.

طرفداران هر دو رژیم گیاه خواری و خام گیاه خواری هم کمبود ویتامین B12 و اسیدهای چرب زنجیره‌بلند امگا 3 دارند. این را هم بدانید که کمبود این مواد در رژیم خام گیاهخواری بیشتر از رژیم گیاهخواری است.


تفاوت رژیم گیاهخواری و خام گیاهخواری در شدت پایبندی به قوانینی است که در آن‌ها خوردن فرآورده‌های حیوانی منع می‌شود. خام گیاهخواری در میان روش‌های مختلف گیاهخواری سخت‌گیرترین است. مطالعاتی محدود نشان می‌دهد که احتمالا خام گیاهخواری مزایای بیشتری از گیاهخواری دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده