دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» زندگی با آرتروز و اصول اولیه آرتریت

زندگی با آرتروز و اصول اولیه آرتریت

 انواع آرتروزها

زندگی با آرتروز دشوار است ، اما با پشتیبانی شخصی و پزشکی ، یک برنامه درمانی کامل و آگاهی از بهترین طرفداران خود قابل مدیریت است. اطلاعات عمیق در مورد زندگی با آرتروز ، مانند تغییرات در شیوه زندگی برای به حداقل رساندن تأثیر علائم آرتریت ، اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شعله ور شدن یا علائم ناخواسته و موارد دیگر کسب کنید.

آرتروز یا التهاب مفاصل که التهاب یکی از واکنش های طبیعی بدن نسبت به بیماری ها و یا آسیب ها است و شامل ورم، درد، خشکی و گرفتگی می شود. التهاب هایی که برای مدت طولانی باقی می مانند و یا به صورت مکرر عود می کنند،از جمله در آرتروز می تواند منجر به آسیب دیدن بافت های بدن شود.

مفصل جایی است که دو یا چند استخوان به هم وصل می شوند، مانند زانو و یا لگن. بخشی از استخوان که در مفصل با استخوان دیگر درگیر می شود با ماده ای اسفنجی به نام غضروف پوشیده شده است که باعث می شود استخوان به راحتی و بدون درد حرکت کند. در مفاصل مایعی لغزنده به نام مایع سینوویال ترشح می شود که این ماده مفصل را تغذیه کرده و اصطکاک آن را کم می کند. استخوان ها با بافت های طناب مانند بسیار قوی به نام رباط به هم متصل می شوند. رباط ها به ثبات استخوان ها کمک می کنند. عضلات و تاندون ها نیز از مفاصل پشتیبانی کرده و باعث می شوند شما بتوانید حرکت کنید.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

در آرتروز، یک یا چند منطقه از یک مفصل ملتهب شده که باعث بروز درد، سفتی و گاهأ اختلالات حرکتی می شود. برخی از انواع آرتروز ها بر سایر بخش های بدن از جمله پوست و ارگان های داخلی تاثیر می گذارند.

آرتروز نوعی بیماری است که التهاب مفصل را توصیف می کند و برای بیش از 100 بیماری که تاکنون شناسایی شده اند کاربرد دارد.

بیشتر این بیماری ها در یکی از دو دسته قرار می گیرند: آرتریت دژنراتیو مانند استئوآرتریت یا آرتریت التهابی مانند آرتریت روماتوئید . علائم بیشتر انواع آرتروز شامل درد ، سفتی و تورم در مفصل است.

یکی از شایع‌ترین موارد بیماری آرتریت است و سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. بیش از 100نوع مختلف از بیماری آرتروز و مشکلات مرتبط با آن وجود دارد. مردم از تمام نژادها، حنسیت ها و سنین ممکن است دچار آرتروز شوند و همچنین در بسیاری از کشورهای دنیا آرتروز از دلایل اصلی ناتوانی جسمی است. این بیماری بیشتر در میان خانم ها شایع است و با بالا رفتن سن احتمال وقوعش نیز افرایش پیدا می کند. آرتروز باعث از بین رفتن غضروف مفصلی می شود.

این بیماری غضروف مفصلی را به مرور زمان دچار تخریب می‌ کند. در نتیجه راه رفتن بیمار مشکل می شود. با آسیب غضروف، استخوان‌ها به طور مستقیم با هم تماس پیدا می‌کنند که به ایجاد درد شدید در بیمار منجر می‌شود. این بیماری را نباید با پوکی استخوان اشتباه گرفت چرا که در پوکی استخوان، غضروف‌ها سالم هستند ولی خود استخوان ضعیف می‌شود. بنابراین احتمال شکنندگی استخوان ها هم بیشتر است.


علائم آرتروز بسیار متفاوت است. گاهی اوقات آرتروز هیچ علائمی ندارد و فقط با عکسبرداری از مفاصل مشخص می شود. در شرایطی هم ممکن است خود را با علائمی مانند ورم، درد، سفتی و کاهش دامنه حرکات نشان دهد و سپس محو شود. این علائم ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشند و به مدت یک سال یکسان بمانند اما با گذشت زمان بدتر خواهند شد.

آرتروز شدید ممکن است موجب دردهای مزمن، ناتوانی در انجام فعالیت های روزانه و دشوار ساختن راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها شود. آرتروز سبب تغییر دائمی در مفاصل می شود. این تغییرات می توانند مشهود باشند مانند بهم ریختن اتصالات انگشتان دست اما معمولا آسیب وارد شده را تنها می توان با عکس های رادیولوژی دید. برخی از انواع آرتروز علاوه بر مفاصل، قلب، چشمها، ریه ها، کلیه ها و پوست را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. مهمترین علامت آرتروز در زانوست که هنگام دو زانو یا چهار زانو نشستن، بلند شدن و یا از پله بالا رفتن خود را نشان می دهد. در موارد پیشرفته هم به طور دائم درد زانو وجود دارد. ایجاد صدا در مفاصل است. البته صدا در مفاصل افراد نرمال نیز ممکن است دیده شود ولی در آرتروز صدای تلق تلوق، همراه با درد در مفاصل وجود دارد. از علائم دیگر آرتروز،تورم مفصل است که به طور ثانویه باعث بزرگ شدن استخوان می شود.

مشخص‌ترین نشانه‌های این بیماری

درد و ناراحتی مفصل

احساس خشکی و سفتی در مفصل، به ویژه پس از مدتی تحرک نداشتن؛ مانند زمانی‌که از خواب برمی‌خیزید یا به مدت طولانی نشسته‌اید.

التهاب، ورم و سفتی مفصل

ایجاد صدا در مفصل هنگام راه رفتن یا حرکت دادن مفاصل

کاهش دامنه حرکت مفصل

چه کسانی به بیماری آرتروز مبتلا می‌شوند؟

چندین عامل وجود دارد که می‌توانند خطر پیشرفت استئوآرتریت یا آرتروز را در افراد افزایش دهند

چاق بودن یا اضافه وزن داشتن: اضافه وزن می‌تواند آرتریت را در مفاصل متحمل وزن، مانند زانوها، لگن و ستون مهره‌ها بدتر کند.

مفاصل صدمه‌دیده: مفاصلی که صدمه یا آسیب دیده‌اند یا اینکه کورتیکواستروئید (کورتون) به آنها تزریق شده است، بیشتر مستعد ابتلا به استئوآرتریت هستند.

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

استئوآرتریت بیشتر در افراد مسن شایع است؛ چون به مدت طولانی‌تری از مفاصل خود استفاده کردند.

بعد از سن پنجاه سالگی، زنان بیشتر از مردان مستعد استئوآرتریت هستند.

افرادی که شغل آنها نیازمند حرکات مشابه و مکرر است (مانند نقاشی یا بلند کردن وسایل) بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) عمدتا بر ستون فقرات تأثیر می گذارد. درد و سفتی علائم اصلی است و این بیماری می تواند باعث شود که استخوان های مفاصل به هم چسبیده باشند.

بورسیت

التهاب بورس نوعی آرتروز نیست ، بلکه علائم مشابهی دارد و ممکن است در برخی موارد باعث آرتروز شود.

آرتریت عمومی

اصطلاح آرتروز به بیماریهای التهابی مفاصل اشاره دارد. این بخش دلایل درد مفاصل را در بر می گیرد و به بررسی انواع مختلف آرتروز می پردازد.

نقرس

نوعی ورم مفاصل التهابی است که در اثر ایجاد اسید اوریک در مفصل ایجاد می شود. نقرس معمولاً روی انگشتان بزرگ تأثیر می گذارد ، اگرچه سایر مفاصل پا ، زانو ، آرنج ، مچ دست و نوک انگشتان ممکن است در نتیجه نقرس دردناک شوند.

آناتومی مشترک

مفاصل می تواند منبع درد و ناراحتی ناشی از بسیاری از انواع آرتروز و سایر شرایط باشد.

فیبرومیالژیا

یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن و گسترده است که از ویژگی های بارز آن می توان به حساسیت ، درد تقویت شده و خستگی شدید اشاره کرد. بر خلاف آرتریت ، درد معمولاً مربوط به التهاب نیست.

آرتروز جوانی

آرتروز جوان اصطلاحی چتر است که شامل بیش از 100 بیماری مختلف التهابی و خود ایمنی در کودکی ، از جمله آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) ، بیماری کاوازاکی و فیبرومیالژی نوجوانان است.

آرتروز

این نوع آرتریت دژنراتیو بسیار رایج است. بسیاری از افراد که به "آرتروز" مراجعه می کنند ، فقط به معنای آرتروز است. پوکی استخوان شکسته شدن غضروف در مفصل از پیری یا حرکات تکراری است.

Polymyalgia rheumatica یک بیماری التهابی است که در افراد مسن تأثیر می گذارد. در مورد علائم و دلایل شایع پلیمیاژژی روماتیسا و همچنین نحوه تشخیص بیماری و گزینه های درمانی موجود بیشتر بیاموزید.

Pseudogout (CPPD) نوعی آرتروز التهابی است که با تجمع کریستالهای پیرو فسفات کلسیم در مفصل ایجاد می شود. Pseudogout می تواند بر روی هر مفصل در بدن تأثیر بگذارد ، اما بیشتر در زانو وجود دارد.

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریازیس شرایطی است که پسوریازیس پوست با التهاب مفاصل مرتبط است ، معمولاً در قسمت اعظم مفاصل اندام ها. علائم پوستی عموماً قبل از شناسایی مشکلات مفاصل وجود دارد.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی نوعی آرتریت التهابی است که به عنوان واکنشی در برابر عفونت ایجاد می شود. این بیماری اغلب باعث ایجاد درد و التهاب در مفاصل و چشم ها و همچنین مشکلات پوستی می شود.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که بدن به مایع سینوویال در مفاصل حمله می کند و منجر به سفتی ، درد و احتمالاً ناهنجاری در مفاصل مبتلا می شود.

درد مزمن

درد مزمن از ورم مفاصل ممکن است در اثر شرایطی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان یا استئوآرتریت ، آسیب دیدگی ناشی از یا مربوط به یک بیماری آرتریت یا چیز دیگری غیرقابل شناسایی باشد.درد مزمن اصطلاحی است که غالباً برای توصیف دردهایی به کار می رود که بیشتر از 3 تا 6 ماه طول بکشد و یا هنگام بهبودی بافت برطرف نمی شود. درد مزمن ناشی از آرتروز ممکن است در شرایطی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان یا استئوآرتریت ایجاد شود ، آسیب دیدگی ناشی از یا در ارتباط با بیماری آرتریت یا چیز دیگری غیرقابل شناسایی باشد. تفاوت دردهای مزمن و حاد و نکات مربوط به مدیریت درد مزمن آرتروز را در زندگی روزانه خود بیاموزید.

مقابله با خستگی

خستگی می تواند نشانه آرتروز باشد ، یا ممکن است در اثر شیوه زندگی یا داروها ایجاد شود. بیاموزید که چگونه خستگی ناشی از آرتریت را کنترل کنید.

مدیریت افسردگی

تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 33٪ از افراد مبتلا به آرتروز نیز دارای افسردگی هستند. درد مزمن ناشی از آرتروز و علائم افسردگی رابطه همزیستی دارد.

علل

با وجود اشکال بسیاری از آرتریت ، علت آن ناشناخته است. اما برخی موارد می تواند شانس شما را برای دستیابی به آن بالا ببرد.

سن. هرچه پیرتر می شوید ، مفاصل شما تمایل به فرسودگی دارد.

جنسیت بیشتر انواع آرتریت به جز نقرس در بین زنان شایع تر است .

ژنها شرایطی مانند آرتریت روماتوئید ، لوپوس و اسپوندیلیت آنکیلوزان با ژنهای خاصی مرتبط است.

وزن بیش از حد . حمل پوند اضافی باعث می شود آرتروز در زانو زودتر شروع شود و سریعتر بدتر شود.

صدمات. آنها می توانند صدمات مفصلی ایجاد کنند که می تواند برخی از انواع شرایط را به همراه داشته باشد.

عفونت باکتری ها ، ویروس ها یا قارچ ها می توانند مفاصل را آلوده کرده و باعث التهاب شوند .

کار کن اگر به سختی روی زانوها سر کار بروید - خم شدن زانوها و چمباتمه زنی - احتمال دارد به آرتروز مبتلا شوید .

علائم

آرتروز عمدتاً باعث ایجاد درد در اطراف مفاصل شما می شود. شما همچنین ممکن است:

یک یا چند مفاصل که متورم یا سفت است

اتصالات قرمز و لمس گرما به نظر می رسند

حساسیت

هنگام حرکت مشکلی دارید

انجام کارهای روزمره مشکل دارد

علائم می تواند ثابت باشد ، یا ممکن است بیاید و برود. آنها می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند.


موارد شدیدتر ممکن است منجر به آسیب دائمی مفصل شود.

انواع آرتروز

استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید شایع ترین انواع هستند.

در آرتروز ،بالشتکهای انتهای استخوانهای شما که غضروف نامیده می شوند می پوشند. این باعث می شود استخوان ها در برابر یکدیگر مالیده شوند. ممکن است در انگشتان ، زانوها یا باسن خود احساس درد کنید.

این معمولاً با افزایش سن اتفاق می افتد. اما اگر دلایل اصلی سرزنش شوند ، می تواند خیلی زودتر شروع شود. به عنوان مثال ، یک آسیب ورزشی مانند رباط صلیبی پاره شده قدامی (ACL) یا شکستگی در نزدیکی مفصل می تواند منجر به آرتروز شود.

آرتریت روماتوئید نوعی بیماری است که سیستم ایمنی بدن به بافتهای خود حمله می کند. این می تواند به سطح مفصل و استخوان زیرین آسیب برساند.

RA معمولاً انگشتان ، شست ، مچ ، آرنج ، شانه ، زانو ، پا و مچ پا را هدف قرار می دهد .


این می تواند درد ، تورم ، سفتی و مشکل در حرکت را به شما بدهد. شما همچنین ممکن است:


خستگی

تب

کاهش وزن

التهاب چشم

برآمدگی های زیر پوست به نام ندول گفته می شود

التهاب ریه

نقرس شکل دیگری از آرتروز است که می تواند بسیار دردناک باشد. تشکیل اسید اوریک در بدن باعث می شود رسوبات کریستالی شبیه سوزن در مفاصل شما شکل بگیرد. ممکن است متوجه توده هایی در زیر پوست خود شوید که به آنها توفی گفته می شود.


بسیاری از افراد اولین علائم نقرس را در انگشت بزرگ خود می بینند که می تواند متورم ، گلودرد ، قرمز و گرم شود.


مناطق دیگری که نقرس می تواند حمله کند شامل موارد زیر است:

پا

مچ پا

پاشنه

زانو

مچ دست

انگشتان

آرنج

دوره نقرس می تواند بیاید و برود. اگر درمان نشود ، ممکن است درد ثابت شود.

شما می توانید آن را با دارو درمان کنید ، اما همچنین باید وزن خود را کنترل کنید ، الکل را محدود کنید و گوشت و ماهی هایی که مواد شیمیایی به نام پورین دارند را کاهش دهید.


اشکال دیگر شامل موارد زیر است:


اسپوندیلیت آنکیلوزان بر ستون فقرات تأثیر می گذارد.

لوپوس یک بیماری طولانی مدت و خودایمنی است که می تواند تقریباً به هر بخشی از بدن ، از جمله مفاصل و پوست آسیب برساند.

آرتریت پسوریاتیک مربوط به وضعیت پوستی ، پسوریازیس است . اغلب خفیف است ، اما بعضی اوقات می تواند جدی باشد.

چه موقع باید یک دکتر را ببینید

ممکن است گاهی اوقات درد عضلانی یا مفاصل داشته باشید . خوب است اما اگر:


درد ، تورم یا قرمزی از بین نمی رود.

علائم شما به سرعت بدتر می شوند.

شما خویشاوندانی دارید که اختلالات خود ایمنی دارند.

شما با سایر بیماریهای مرتبط با آرتریت بستگان دارید.

درد مفاصل را نادیده نگیرید. در بعضی موارد ، حتی با درمان نیز می تواند صدماتی را به وجود آورد که قابل برگشت نیست. وقتی شک دارید با پزشک خود صحبت کنید.


چگونه تشخیص داده شده است

پزشک شما یا یک متخصص آرتریت به نام روماتولوژیست می گوید :

تاریخچه پزشکی و خانوادگی خود را بخواهید.

شما یک به معاینه فیزیکی .

به دنبال حساسیت ، تورم ، قرمزی ، گرما و از دست دادن حرکت در مفاصل باشید.

نمونه هایی از مایع مفصل خود را بگیرید و آنها را آزمایش کنید.

اسکن تصویربرداری را انجام دهید ، که ممکن است شامل اشعه X ، MRI یا سونوگرافی باشد.


درمان

پزشک شما می تواند به شما در مدیریت درد خود ، جلوگیری از آسیب دیدگی در مفصل آسیب دیده و التهاب در محل کمک کند.


او ممکن است توصیه کند:

داروها

فیزیوتراپی

اسپلینت یا کمکهای دیگر

کاهش وزن

در موارد نادر ، جراحی

انواع داروهایی که پزشک ممکن است شما پیشنهاد کند:

مسکن ها: بدون نسخه یا نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs )

بیولوژیک: داروهایی که برای مقابله با سیگنالهای التهابی در بدن طراحی شده اند و با روشهای پیچیده ای شامل باکتریهای اصلاح شده ژنتیکی ساخته می شوند

استروئیدها برای کاهش التهاب

داروهای ضد روماتیکی اصلاح کننده بیماری (DMARDs): داروهایی که التهاب را کند یا متوقف می کنند


درمان های جایگزین مانند طب سوزنی ، ماساژ ، یوگا و فیزیوتراپی ممکن است به کاهش علائم شما نیز کمک کند. قبل از امتحان کردن آنها یا هرگونه مکمل یا داروی گیاهی ، با پزشک خود مشورت کنید .


آرتروز خود را مدیریت کنید

در اینجا می توانید کارهایی را انجام دهید که شرایط را کنترل کنید.


خود را آموزش دهید. برای یادگیری ویژگی های مربوط به مراقبت روزانه از آرتریت ، یک دوره خودمدیریتی را طی کنید.

فعال شدن. ورزش می تواند به شما در حرکت بهتر ، کاهش درد و از بین بردن ناتوانی کمک کند.

وزن خود را تماشا کنید. پوندهای اضافی احتمال بروز مشکلات بهداشتی مرتبط را افزایش می دهد.

درمان را کنار نگذارید. هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، احتمال جلوگیری از آسیب دائمی در مفصل وجود دارد

webmd.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده